Meget på paletten i Transportministeriet

Meget på paletten i Transportministeriet

Transportminister Benny Engelbrecht er forberedt på et travlt efterår, hvor infrastrukturplanens første 35-36 projekter er på dagsordenen

Af Dan Bjerring
Socialdemokratiets Kongres
Aalborg

Regeringen står over for at skulle føre den politisk bredt funderede infrastrukturplan ud i livet, men spørgsmålet er ovenpå coronakrisen, om der overhovedet er penge til at løse de mange opgaver, der er presserende, hvis man skal løse de store problemer med trængsel på de danske veje.

Lager & Transport Logistikmagasinet mødte transportminister Benny Engelbrecht på Socialdemokratiets kongres i Aalborg, og han er ikke i tvivl om, at pengene er der:

- Der er afsat 161 milliarder kroner til vores infrastruktur frem mod 2035, og de penge er der. De penge, der skal bruges i 2022, bliver bevilget i forbindelse med finanslovsforslaget som ændringsforslag, fordi aftalen blev lavet så sent, at det ikke kunne komme med i det foreliggende finanslovsforslag, siger ministeren til Lager & Transport Logistikmagasinet.

Meget at tage stilling til
Han understreger dog, at der fortsat er meget at tage stilling til med projekternes konkrete udformning, og de møder begynder i forligskredsen i denne måned:

- Beslutningsgrundlaget er klart. Vi skal tage stilling til, at der i 2022 skal sættes gang i 35-36 konkrete projekter. Det er dels forundersøgelser, VVM-undersøgelse, anlægslove på konkrete projekter og meget mere. Det gælder både støjskærmprojekter cykelstier, motorvejsudvidelser og jernbaner. Der er voldsomt meget på paletten, og derfor får vi også utroligt travlt. Men pengene er der jo i form af en ramme, som er sikker, uanset om jeg bliver ved med at være minister frem til 2035 eller ej. Det sikrer det brede politiske flertal, forklarer Benny Engelbrecht.

Hvad med Kattegatforbindelsen?
BygTek noterer, at et projekt mangler i kurven, nemlig Kattegatforbindelsen. Hvad sker der med det?:

– Den mangler ikke. Der er en forundersøgelse i gang, og den skal afsluttes, før vi kan tage stilling til Kattegatprojektet. Jeg synes, det vil være forkert at tage stilling til et forslag, før man har det fuldt belyst. Jeg tror ikke, at vi når at blive færdig i efteråret, fordi vi er nødt til også at indregne alle de øvrige projekter, vi har truffet beslutning om med infrastruktur. Og det skal indregnes i vores trafikplanmodeller, så vi får et retvisende billede af, hvad det betyder for trafikken, hvis vi får en Kattegatbro. Men det er et spændende projekt. Ellers havde vi jo ikke fortsat den igangværende forundersøgelse, hvis vi syntes, det var ligegyldigt. Men der er mange balancer omkring, økonomi, miljø og klima, og økonomi, der skal gå op i en højere enhed, siger transportministeren.

Trendsættende ID-kort projekt
Senest er det kommet frem, at Transportministeriet er involveret i et projekt, der skal arbejde mod social dumping i bygge- og anlægssektoren., og det er Benny Engelbrecht rigtig godt tilfreds med:

- Vi har blandt andet indført en række test og forsøg med ID-kort på anlægsarbejdet ved E20. Det er jo ikke så svært at lave et ID-kort, hvis man har et byggeri, hvor der kan sættes et hegn rundt om. Så skal man også af hensyn til sikkerheden have et kort for at komme ind og ud. Så ved man, hvad og hvem der er på pladsen. Det svære er, når man for eksempel bygger i det åbne land, som man gør i langs E20, fordi det er svært at vide, hvem der er inde på byggepladsen, og hvem der er udenfor. Der har jeg set projektet, som M.J. Eriksson står for. De har lavet det ID-kort, der fungerer nu. Det er et meget innovativt. De kan nogle ting, som ikke kun er til gavn for at øge kampen mod social dumping. Det er også en fordel for entreprenøren selv. Det er et projekt, som, jeg tror, kan blive trendsættende, for byggesektoren, siger ministeren.

OPP er også inde i billedet
Med de mange forskellige anlægsprojekter rundt om i hele landet rejser sig også spørgsmålet om anvendelse af OPP (Offentlige-Private-Partnerskaber), og det er ikke en fremmed tanke for Benny Engelbreht:

- Vi ser det faktisk på en del projekter på anlægssiden i Byggestyrelsen, og der har vi blandt andet gjort gode erfaringer med Banedanmarks nye domicil i Ringsted til 330 medarbejdere. Det er et projekt, som er gennemført i samarbejde med private operatører. Omvendt når det handler om trafikinvesteringer, er der ikke helt de samme gode erfaringer. Det er ikke noget man kan bruge til at finansiere projekterne, men det kan bruges til at sikre, at de, som laver anlægsarbejderne, har ’hånden på kogepladen’, og kan vi bruge nogle af de elementer, vil vi gøre det, slutter Benny Engelbrecht.

 

23/9 2021
  • Nyt jernbanespor skal styrke trimodaliteten

    Nyt jernbanespor skal styrke trimodaliteten

    transport ›Copenhagen Malmö Port vil med et nyt spor på terminalen i Malmø optimere den fleksible brug af transportformerne vej, jernbane og søfart. Den nye løsning gør det muligt at håndtere flydende bulk på området
  • Tunnelindgang på Fehmern Bælt overdækkes

    Tunnelindgang på Fehmern Bælt overdækkes

    transport ›Den første del af tunnelen på land ved Rødbyhavn bliver nu dækket af jord. Dermed er indgangen på dansk side til den 18 kilometer lange sænketunnel til Tyskland næsten færdig
  • ''Taxagrønt'' bekymrer

    ''Taxagrønt'' bekymrer

    transport ›Når bilister og cyklister kører frem mod et lyskryds, og de egentlig burde stoppe, er der mange, som alligevel kører over. Samtidigt er begge grupper bekymrede for at ende i en ulykke med hinanden
  • Transportemballager høster priser

    Transportemballager høster priser

    transport ›Ved den årlige prisuddeling i Scandinavian Packaging Association, har Smurfit Westrock vundet hele fem ScanStars for emballager, hvor funktionaliteten under transport er en væsentlig del af designet
  • Økonomisk beregner skal bane vejen for flere el-lastbiler

    Økonomisk beregner skal bane vejen for flere el-lastbiler

    transport ›Drivkraft Danmark lancerer i samarbejde med COWI en ny TCO-beregner på vidensportalen eltiltrucks.dk. Målet er at gøre det lettere for vognmænd og transportfirmaer at vurdere økonomien i at skifte fra diesel til el-lastbiler
  • I offensiven for privatforsendelser

    I offensiven for privatforsendelser

    transport ›Med et udvidet partnerskab og en fælles reklamekampagne vil Bring og Reshopper fjerne friktion i privat-til-privat-forsendelser og gøre det endnu nemmere at sende og modtage secondhandvarer
  • Fra 0 til 4.000

    Fra 0 til 4.000

    transport ›På bare otte år har MAN TGE rundet en milepæl med stort antal varebiler på de danske landeveje
  • Ny ejerkreds af MAN Truck i Danmark

    Ny ejerkreds af MAN Truck i Danmark

    transport ›Tidligere på måneden indgik MAN Truck & Bus Group en aftale om at sælge sit danske datterselskab, MAN Truck & Bus Danmark til Semler Gruppen i Danmark