Mere strøm på brødleverancerne i København

Mere strøm på brødleverancerne i København

Lantmännen Schulstad har købt to nye Scania L 320 El-Hybrid distributionslastbiler, der fremover skal bidrage til endnu mere bæredygtig og støjsvag natdistribution af Schulstads brød i Hovedstadsområdet

Brød er et følsomt produkt, der skal håndteres og transporters med omtanke. Det må hverken være for koldt eller for varmt under distributionen, og derfor gør Schulstads meget ud af, at deres vognpark er opbygget og udnyttes optimalt til lige præcis distribution af brød.

Scania har gennem de senere år leveret et stort antal distributionslastbiler til Schulstad, og vognparken er for nylig blev suppleret med to nye diesel-elektriske Scania L 320 El-Hybrid distributionslastbiler. De skal i de kommende mange år distribuere brød i Hovedstadsområdet fra Schulstads moderne bageri på Avedøre Holme ved København.

Både diesel og elektrisk
De to nye Scania L 320 El-Hybrid er ud over en økonomisk og miljøvenlig Euro 6-motor også udrustet med en elektrisk drivline og en kraftig batteripakke, der kan give op til 10 km hel-elektrisk, emissionsfri og støjsvag kørsel i Københavns centrum om natten.

Da nogle af Schulstads distributionsruter omfatter op til næsten 40 aflæssesteder i løbet af et natskift, er de desuden udstyret med Scanias ekstralave L-førerhus, der er rykket frem og ned i forhold til en traditionel distributionslastbil for at give så ergonomiske ind- og udstigningsforhold for chaufføren som muligt.

- Vi leverer brød direkte til butikker og supermarkeder hver eneste nat, året rundt. Det er vi nødt til, for brødet skal være frisk, når butikkerne åbner. Derfor er vi underlagt strenge krav om leveringstider, og for ikke at forstyrre butikkernes naboer er det en kæmpe fordel, at vi kan køre elektrisk i de mest følsomme områder i byen, fortæller Niels Holm. Han er logistikdirektør hos Schulstad og har ansvar for, at brødet leveres til tiden i den rigtige kvalitet med de rigtige lastbiler.

 Logistikdirektør Niels Holm

- Vores logistik er en integreret del af vores produkt. Vi optimerer hele tiden vores distributionsflow for at reducere miljøbelastningen og udnytte vores lastbiler optimalt. Vores lastbiler har i gennemsnit ca. 30 aflæsningssteder pr. skift, så det er et stort puslespil, der skal gå op hver eneste nat. Her er lastbilernes driftssikkerhed og indretning afgørende, forklarer han om baggrunden for igen at vælge Scania.

De to nye Scania El-Hybrid distributionslastbiler indgå i en flåde på ca. 25 lastbiler, der kører ud fra Schulstads bageri på Avedøre Holme. Det gør de bl.a. i selskab med to Scania P 320 Hybrid fra 2017, som nu flyttes til et par lidt mindre krævende distributionsruter på Amager.

Tre gange så langt på en opladning
- Vores nye hybridlastbiler har en fuld-elektrisk rækkevidde på ca. 10 km pr. opladning. Det er tre gange så langt som vores to lidt ældre Scania Hybrid fra 2017, og det viser, hvor stærkt udviklingen går inden for hybridteknologi og el-drift. Vi ønsker at være med helt fremme, når det gælder bæredygtig distribution, fastslår Niels Holm.

Derfor indgår Schulstad også i en arbejdsgruppe med bl.a. Carlsberg, Arla m.fl., hvor de udveksler erfaringer på især distributionsområdet i byzoner, hvor trængsel, støjkrav og adgangsforhold stiller særlige krav til materiellet.

Ekstra lave førerhuse
Schulstads lastbiler kører med en fyldningsgrad på tæt ved 100 %, da de ud over de nøje planlagte læs også medbringer returemballage.

- Vores mest intensive ruter omfatter næsten 40 drop på et 10-timers skift inkl. pauser. Det giver chaufføren rigtig mange ind- og udstigninger, så det er her, vi indsætter de to nye Scania med det ekstralave L-førerhus. Dermed forbedrer vi ergonomien yderligere, så det både giver mindre belastning på chaufføren og højere effektivitet. Det forstærkes yderligere af, at bilerne også er udrustet med automatisk sænkning af forenden, når håndbremsen aktiveres, forklarer Niels Holm.

Det er Key Account Manager Michael Rasmussen fra Scania Danmark i Ishøj, der har leveret de to nye Scania L 320 Hybrid til Schulstad. De følger efter tidligere leveringer i 2019 af 10 Scania distributionslastbiler, og til foråret kan Schulstad tilføje yderligere seks nye Scania til flåden.

-lipe

5/2 2020
  • Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    transport ›Et dynamisk ruderanlæg skal om nogle år øge fremkommeligheden ved Taulovmotorvejen. Det nuværende tilslutningsanlæg 61 skal ombygges, og nu er der valgt en lokal entreprenør, som går i gang med anlægget den 29. april
  • Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    transport ›Den østrigske virksomhed, Brummer er specialist i transport af temperaturstyrede fødevarer mellem Tyskland, Østrig og nabolandene. Med opkøbet styrker Dachser dermed sit netværk til transport og opbevaring af fødevarer i Europa
  • Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    transport ›Regeringen og aftalepartierne forhøjer nu puljen i Grøn Fond-aftalen. Det betyder bl.a. at den grønne omstilling af lastbiler får tilført ekstra 450 mio. til ialt 750 millioner kr. Derudover er der afsat 161 millioner til biogasbiler. Højere dieselafgifter og bl.a. testvindmøller skal finansiere tilskuddene
  • Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    transport ›Emballageproducenten DS Smith har indgået europæisk leverandøraftale med den svenske virksomhed, Jonsac der producerer transportemballager af FSC®-certificerede træråmaterialer
  • MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    transport ›MAN Truck & Bus udvider sin emissionsfri portefølje af lastbiler og bliver den første europæiske lastbilsproducent der tilbyder en mindre serie, der kører på brint. Det oprindeligt planlagte antal på omkring 200 enheder skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede i 2025
  • Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    transport ›Vejdirektoratet sætter nu gang i den egentlige udvidelse af E45 Østjyske Motorvej på stykket mellem Vejle og Hedensted. Med et 3. spor forventer direktoratet at få lettet trafikken og de lange køer i myldretiden markant
  • Færre lastbiler på broerne

    Færre lastbiler på broerne

    transport ›På både Storebæltsbroen og Øresundsbroen blev trafikken og omsætningen sidste år øget i forhold til året før. Men det er fritidstrafikken, der driver væksten. Lastbiltrafikken faldt med henholdsvis 2,8 og 5 procent i 2023. Det viser Sund & Bælts årsopgørelse, som netop er offentliggjort
  • Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    transport ›En vognmand er nu blevet gjort erstatningsansvarlig for alle de udgifter Sund & Bælt havde, da en af vognmandens chauffører den 22. december sidste år valgte at krydse Storebæltsbroen og væltede. Afgørelsen er vigtig for broselskabet både hvad angår ansvar og sikkerhed ved færdsel på broen