Mere strøm på brødleverancerne i København

Mere strøm på brødleverancerne i København

Lantmännen Schulstad har købt to nye Scania L 320 El-Hybrid distributionslastbiler, der fremover skal bidrage til endnu mere bæredygtig og støjsvag natdistribution af Schulstads brød i Hovedstadsområdet

Brød er et følsomt produkt, der skal håndteres og transporters med omtanke. Det må hverken være for koldt eller for varmt under distributionen, og derfor gør Schulstads meget ud af, at deres vognpark er opbygget og udnyttes optimalt til lige præcis distribution af brød.

Scania har gennem de senere år leveret et stort antal distributionslastbiler til Schulstad, og vognparken er for nylig blev suppleret med to nye diesel-elektriske Scania L 320 El-Hybrid distributionslastbiler. De skal i de kommende mange år distribuere brød i Hovedstadsområdet fra Schulstads moderne bageri på Avedøre Holme ved København.

Både diesel og elektrisk
De to nye Scania L 320 El-Hybrid er ud over en økonomisk og miljøvenlig Euro 6-motor også udrustet med en elektrisk drivline og en kraftig batteripakke, der kan give op til 10 km hel-elektrisk, emissionsfri og støjsvag kørsel i Københavns centrum om natten.

Da nogle af Schulstads distributionsruter omfatter op til næsten 40 aflæssesteder i løbet af et natskift, er de desuden udstyret med Scanias ekstralave L-førerhus, der er rykket frem og ned i forhold til en traditionel distributionslastbil for at give så ergonomiske ind- og udstigningsforhold for chaufføren som muligt.

- Vi leverer brød direkte til butikker og supermarkeder hver eneste nat, året rundt. Det er vi nødt til, for brødet skal være frisk, når butikkerne åbner. Derfor er vi underlagt strenge krav om leveringstider, og for ikke at forstyrre butikkernes naboer er det en kæmpe fordel, at vi kan køre elektrisk i de mest følsomme områder i byen, fortæller Niels Holm. Han er logistikdirektør hos Schulstad og har ansvar for, at brødet leveres til tiden i den rigtige kvalitet med de rigtige lastbiler.

 Logistikdirektør Niels Holm

- Vores logistik er en integreret del af vores produkt. Vi optimerer hele tiden vores distributionsflow for at reducere miljøbelastningen og udnytte vores lastbiler optimalt. Vores lastbiler har i gennemsnit ca. 30 aflæsningssteder pr. skift, så det er et stort puslespil, der skal gå op hver eneste nat. Her er lastbilernes driftssikkerhed og indretning afgørende, forklarer han om baggrunden for igen at vælge Scania.

De to nye Scania El-Hybrid distributionslastbiler indgå i en flåde på ca. 25 lastbiler, der kører ud fra Schulstads bageri på Avedøre Holme. Det gør de bl.a. i selskab med to Scania P 320 Hybrid fra 2017, som nu flyttes til et par lidt mindre krævende distributionsruter på Amager.

Tre gange så langt på en opladning
- Vores nye hybridlastbiler har en fuld-elektrisk rækkevidde på ca. 10 km pr. opladning. Det er tre gange så langt som vores to lidt ældre Scania Hybrid fra 2017, og det viser, hvor stærkt udviklingen går inden for hybridteknologi og el-drift. Vi ønsker at være med helt fremme, når det gælder bæredygtig distribution, fastslår Niels Holm.

Derfor indgår Schulstad også i en arbejdsgruppe med bl.a. Carlsberg, Arla m.fl., hvor de udveksler erfaringer på især distributionsområdet i byzoner, hvor trængsel, støjkrav og adgangsforhold stiller særlige krav til materiellet.

Ekstra lave førerhuse
Schulstads lastbiler kører med en fyldningsgrad på tæt ved 100 %, da de ud over de nøje planlagte læs også medbringer returemballage.

- Vores mest intensive ruter omfatter næsten 40 drop på et 10-timers skift inkl. pauser. Det giver chaufføren rigtig mange ind- og udstigninger, så det er her, vi indsætter de to nye Scania med det ekstralave L-førerhus. Dermed forbedrer vi ergonomien yderligere, så det både giver mindre belastning på chaufføren og højere effektivitet. Det forstærkes yderligere af, at bilerne også er udrustet med automatisk sænkning af forenden, når håndbremsen aktiveres, forklarer Niels Holm.

Det er Key Account Manager Michael Rasmussen fra Scania Danmark i Ishøj, der har leveret de to nye Scania L 320 Hybrid til Schulstad. De følger efter tidligere leveringer i 2019 af 10 Scania distributionslastbiler, og til foråret kan Schulstad tilføje yderligere seks nye Scania til flåden.

-lipe

5/2 2020
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    transport ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    transport ›Michael Jønsson er hentet i egne rækker hos GLS Denmark og tiltræder sin nye stilling som salgsdirektør pr. 1. september
  • 300 grams vinflaske letter - også - omkostningerne

    300 grams vinflaske letter - også - omkostningerne

    transport ›Glasproducenten Ardagh Glass Packaging-Europe (AGP-Europe) har lanceret en ny letvægtsvinflaske, som kan være en af løsningerne på stigende priser og højere miljøkrav
  • DHL udnævner ny CEO for Europa

    DHL udnævner ny CEO for Europa

    transport ›Rainer Haag overtager stillingen som CEO for DHL Supply Chain Europe, og får dermed ansvaret for 16 centraleuropæiske markeder
  • Saferoad nu også i Litauen

    Saferoad nu også i Litauen

    transport ›Saferoad Group, som står bag Saferoad Services, har netop opkøbt Gatas, en virksomhed med 80 medarbejdere, der udfører og vedligeholder vejmarkeringer og udstyr til trafiksikkerhed i Litauen
  • Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    transport ›Rastepladserne Karlslunde Øst og Karlslunde Vest langs Køge Bugt Motorvejen er nogle af de mest velbesøgte langs de danske motorveje. Nu bliver de begge udvidet med 14 lynladere til elbiler
  • Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    transport ›Scandlines har sammen med den tyske miljøorganisation NABU åbnet informationsrum ombord på Rødby-Puttgartenfærger, hvor de 5 millioner årlige passagerer kan få indsigt i farvandet og rederiets grønne ambitioner
  • Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    transport ›Farum-virksomheden FARUSA er efter 102 år som familiejet solgt til den globale koncern, Nefab Group. Hidtil har de konkurreret om industrikunder, der har brug for stærke og solide transportemballager, men nu vil bølgepap, træ og krydsfiner blive tilbudt fra samme virksomhed