Michelin udbygger X Multi-serien med fire nye lastbilsdæk

Michelin udbygger X Multi-serien med fire nye lastbilsdæk

Med lanceringen udvider dækproducenten sin familie af lastbilsdæk til de mellemlange transporter, og lover op til 30 procent længere levetid og et ton mere per aksel

De nye familiemedlemmer er X Multi Z og X Multi D, som nu fås i dimensionen 315/80 R 22.5, som dermed rammer en stor del af det samlede marked. Hertil kommer to helt nye dæk, X Multi HL Z og X Multi HL T i dimension 385/65 R 22,5, der imødekommer efterspørgslen på ekstra lastekapacitet på styreakslen for lastbiler med f.eks. kran.

Alle dæk kommer med Michelins brede anvendelse og lange levetid. Med avanceret dækteknologi giver dækkene mulige besparelser med op til 30 pct. længere levetid [3] . Som alle Michelins lastbilsdæk kan X-Multi mønsterskæres og regummieres - et vigtigt element i Michelins 'bæredygtighedsstrategi, "Everything sustainable". Alt i alt giver det en væsentlig længere levetid for dækkene, så transportørernes driftsomkostninger og det samlede klimaaftryk reduceres.

De fleste X Multi-dæk er 3PMSF mærkede og dermed godkendt til vinterbrug uden for Danmarks grænser. Selv med kun 2 mm mønsterdybde tilbage lever de op til certificeringskravene [4] .

Fem patenterede Michelin-teknologier:

REGENION: Dækkets selvgenererende dækmønster skaber et nyt mønster i takt med, at dækket slides. Sikrer solidt vejgreb under alle forhold i hele dækkets levetid.

INFINICOIL : En ubrudt stålwire, der ligger rundt under slidbanen. Øger dækkets robusthed under krævende forhold og giver lavere rullemodstand og længere livslængde [5] .

POWERCOIL : En ny generation af særligt stærke stålkabler, som giver et lettere dæk med længere livslængde og lavere rullemodstand.

DURACOIL : Et nyt design til selve dækfoden, som integrerer ekstremt slidstærk nylon for at styrke den nederste del af dæksiden og gøre regummiering lettere.

FORCION : Nyudviklet materiale, der er resultatet af en innovativ kemisk proces. Anvendes til at forstærke dæksiderne for at øge levetiden og modstandskraften mod slid og skæreskader, fra fx kantsten.

Michelin X Multi Z til styrende og fritrullende aksler. Forlænger levetiden op til 15 pct. sammenlignet med tidligere udgave af dækket [6] og bygger på Michelins Regenion, Forcion og Infinicoil-teknologier.

Michelin X Multi D til drivaksler. Giver en potentiel øget livslængden på 10 pct. sammenlignet med den tidligere udgave af dækket [7] . I slidbanen har Michelin anvendt Regenion-teknologi, mens der er anvendt Powercoil-teknologi i karkassen.

Michelin X Multi HL Z er et 385/65 R 22.5-dæk til styrende og fritrullende aksler. Dækket er særligt udviklet til lastbiler med 10 tons foraksel, som til f.eks. store kranbiler. Det nye HL Z har en lastekapacitet på 10 tons per aksel og dækkets livslængde er øget med 30 pct. i forhold til forgængeren [8] .

Michelin X Multi HL T i 385/65 R 22.5 imødekommer behovet i markedet for høj lastekapacitet i en tid, hvor 3-akslede semi-trailere stadig oftere bliver erstattet med trailere med to aksler. X Multi HL T kan bære ét ekstra ton per aksel. Samtidig giver Regenion og Carbion-teknologi i dækmønsteret længere livslængde med op til 25 pct. flere kilometer sammenlignet med tidligere udgave af dækket [9] . Dertil kommer lavere rullemodstand og dermed reduceret brændstofforbrug.

Henvisninger:

[1] Intern test (februar 2020). Simulering af dækkets livslængede til 2 mm dækmønster sammenligning mellem 385/65 R 22.5 MICHELIN X MULTI HL Z-dæk og den tidligere serie 385/65R 22.5 X MULTIWAY HD XZE. Resultatet kan variere afhængigt af vej- og vejrforhold.

[2] Intern test (Ivalo i Finland, februar 2018). Test af greb i sne (3PMSF) på en 4x2 lastbil med MICHELIN X® MULTI™ D 315/70 R 22.5-dæk (identisk dækmønster som på 315/80 R 22.5). 3PMSF-resultat stabilt ved tre forskellige mønsterdybder, hhv. nye, 8 mm og 2 mm. Resultatet kan variere afhængigt af vej- og vejrforhold.

[3] Intern test (februar 2020). Simulering af dækkets livslængde til 2 mm dækmønster sammenligning mellem 385/65 R 22.5 MICHELIN X MULTI HL T-dæk og den tidligere serie 385/65R 22.5 X MULTIWAY HD XZE. Resultatet kan variere afhængigt af vej- og vejrforhold.

[4] Intern test (Ivalo i Finland, februar 2018). Test af greb i sne (3PMSF) på en 4x2 lastbil med MICHELIN X® MULTI™ D 315/70 R 22.5-dæk (identisk dækmønster som på 315/80 R 22.5). 3PMSF-resultat stabilt ved tre forskellige mønsterdybder, hhv. nye, 8 mm og 2 mm. Resultatet kan variere afhængigt af vej- og vejrforhold.

[5] Interne test af præstationer udført i Michelins Technology Centre. Sammenligning mellem Michelin-dæk med INFINICOIL-teknologi og Michelin-dæk uden.

[6] Michelins egne beregninger (marts 2020). Simulering af dækkets livslængde ved ekstrapolering af resultatet for dimensionen 315/80 R 22.5 sammenlignet med resultatet for 315/70 R 22.5 fra tidligere test op mod MICHELIN X® MULTIWAY™ 3D XZE + 15 % for MICHELIN X® MULTI™ Z 315/80 R 22.5 sammenlignet med MICHELIN X® MULTIWAY™ 3D XZE 315/80 R 22.5. Resultatet kan variere afhængigt af vej- og vejrforhold.

[7] Michelins egne beregninger (marts 2020). Simulering af dækkets livslængde ved ekstrapolering af resultatet for dimensionen 315/80 R 22.5 sammenlignet med resultatet for 315/70 R 22.5 fra tidligere test op mod MICHELIN X® MULTIWAY™ 3D XZE + 10 % for MICHELIN X® MULTI™ D 315/80 R 22.5 sammenlignet med MICHELIN X® MULTIWAY™ 3D XZE 315/80 R 22.5. Resultatet kan variere afhængigt af vej- og vejrforhold.

[8] Michelins egne beregninger (marts 2020). Simulering af dækkets livslængde ved ekstrapolering af resultatet for dimensionen 315/80 R 22.5 sammenlignet med resultatet for 315/70 R 22.5 fra tidligere test op mod MICHELIN X® MULTIWAY™ 3D XZE + 15 for MICHELIN X® MULTI™ Z 315/80 R 22.5 sammenlignet med MICHELIN X® MULTIWAY™ 3D XZE 315/80 R 22.5. Resultatet kan variere afhængigt af vej- og vejrforhold.

[9] Michelins egne beregninger (marts 2020). Simulering af dækkets livslængde ved ekstrapolering af resultatet for dimensionen 315/80 R 22.5 sammenlignet med resultatet for 315/70 R 22.5 fra tidligere test op mod MICHELIN X® MULTIWAY™ 3D XZE + 15 % for MICHELIN X® MULTI™ Z 315/80 R 22.5 sammenlignet med MICHELIN X® MULTIWAY™ 3D XZE 315/80 R 22.5. Resultatet kan variere afhængigt af vej- og vejrforhold.

-lipe

19/10 2020
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt
  • Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    transport ›Green Energy og DHL Freight Sverige tester solcelleteknologi på lastbiler med alternative brændstoffer
  • Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    transport ›En ny rapport viser at 120 procent flere lastbiler på svenske og danske veje ikke længere blot er en risiko, men et sandsynligt scenarie, hvis der ikke investeres i jernbaneinfrastrukturen
  • Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    transport ›Hver anden af de varebilschauffører, der kører i lang tid ad gangen, angiver, at de ofte eller meget ofte er så trætte, at de har svært ved at holde øjnene åbne under kørslen. Direktør for Rådet for Sikker Trafik opfordrer til, at man husker trafiksikkerheden, når de mange pakker fra Black Friday skal distribueres
  • Få overblik over lastbilsflåden

    Få overblik over lastbilsflåden

    transport ›B2B-platformen for betalinger og mobilitetstjenester, DKV Mobility, lancerer DKV Transport Management Software – et ny flådestyringsværktøj til vognmænd og transportvirksomheder
  • MAN financial services - nu i Danmark

    MAN financial services - nu i Danmark

    transport ›Så er det officielt. MAN Financial Services er startet i Danmark og giver MAN-kunder adgang til et komplet udvalg af finansieringsløsninger samlet under ét tag
  • Pas på falske leveringsbeskeder

    Pas på falske leveringsbeskeder

    transport ›Når pakkestrømmen stiger op til black week og jul, øger det risikoen for at blive snydt online. Brings sikkerhedschef giver tips til, hvordan man undgår det
  • Ny dækbøde står ikke alene

    Ny dækbøde står ikke alene

    transport ›En ny lov betyder, at føreren af bilen nu risikerer bøder på 1.000 kroner pr. dæk, hvis dækkene vurderes som ‘åbenbart uegnede’ til vejret. Men det er langt fra den eneste bøde, der kommer bag på bilisterne, forklarer ekspert