Michelin udbygger X Multi-serien med fire nye lastbilsdæk

Michelin udbygger X Multi-serien med fire nye lastbilsdæk

Med lanceringen udvider dækproducenten sin familie af lastbilsdæk til de mellemlange transporter, og lover op til 30 procent længere levetid og et ton mere per aksel

De nye familiemedlemmer er X Multi Z og X Multi D, som nu fås i dimensionen 315/80 R 22.5, som dermed rammer en stor del af det samlede marked. Hertil kommer to helt nye dæk, X Multi HL Z og X Multi HL T i dimension 385/65 R 22,5, der imødekommer efterspørgslen på ekstra lastekapacitet på styreakslen for lastbiler med f.eks. kran.

Alle dæk kommer med Michelins brede anvendelse og lange levetid. Med avanceret dækteknologi giver dækkene mulige besparelser med op til 30 pct. længere levetid [3] . Som alle Michelins lastbilsdæk kan X-Multi mønsterskæres og regummieres - et vigtigt element i Michelins 'bæredygtighedsstrategi, "Everything sustainable". Alt i alt giver det en væsentlig længere levetid for dækkene, så transportørernes driftsomkostninger og det samlede klimaaftryk reduceres.

De fleste X Multi-dæk er 3PMSF mærkede og dermed godkendt til vinterbrug uden for Danmarks grænser. Selv med kun 2 mm mønsterdybde tilbage lever de op til certificeringskravene [4] .

Fem patenterede Michelin-teknologier:

REGENION: Dækkets selvgenererende dækmønster skaber et nyt mønster i takt med, at dækket slides. Sikrer solidt vejgreb under alle forhold i hele dækkets levetid.

INFINICOIL : En ubrudt stålwire, der ligger rundt under slidbanen. Øger dækkets robusthed under krævende forhold og giver lavere rullemodstand og længere livslængde [5] .

POWERCOIL : En ny generation af særligt stærke stålkabler, som giver et lettere dæk med længere livslængde og lavere rullemodstand.

DURACOIL : Et nyt design til selve dækfoden, som integrerer ekstremt slidstærk nylon for at styrke den nederste del af dæksiden og gøre regummiering lettere.

FORCION : Nyudviklet materiale, der er resultatet af en innovativ kemisk proces. Anvendes til at forstærke dæksiderne for at øge levetiden og modstandskraften mod slid og skæreskader, fra fx kantsten.

Michelin X Multi Z til styrende og fritrullende aksler. Forlænger levetiden op til 15 pct. sammenlignet med tidligere udgave af dækket [6] og bygger på Michelins Regenion, Forcion og Infinicoil-teknologier.

Michelin X Multi D til drivaksler. Giver en potentiel øget livslængden på 10 pct. sammenlignet med den tidligere udgave af dækket [7] . I slidbanen har Michelin anvendt Regenion-teknologi, mens der er anvendt Powercoil-teknologi i karkassen.

Michelin X Multi HL Z er et 385/65 R 22.5-dæk til styrende og fritrullende aksler. Dækket er særligt udviklet til lastbiler med 10 tons foraksel, som til f.eks. store kranbiler. Det nye HL Z har en lastekapacitet på 10 tons per aksel og dækkets livslængde er øget med 30 pct. i forhold til forgængeren [8] .

Michelin X Multi HL T i 385/65 R 22.5 imødekommer behovet i markedet for høj lastekapacitet i en tid, hvor 3-akslede semi-trailere stadig oftere bliver erstattet med trailere med to aksler. X Multi HL T kan bære ét ekstra ton per aksel. Samtidig giver Regenion og Carbion-teknologi i dækmønsteret længere livslængde med op til 25 pct. flere kilometer sammenlignet med tidligere udgave af dækket [9] . Dertil kommer lavere rullemodstand og dermed reduceret brændstofforbrug.

Henvisninger:

[1] Intern test (februar 2020). Simulering af dækkets livslængede til 2 mm dækmønster sammenligning mellem 385/65 R 22.5 MICHELIN X MULTI HL Z-dæk og den tidligere serie 385/65R 22.5 X MULTIWAY HD XZE. Resultatet kan variere afhængigt af vej- og vejrforhold.

[2] Intern test (Ivalo i Finland, februar 2018). Test af greb i sne (3PMSF) på en 4x2 lastbil med MICHELIN X® MULTI™ D 315/70 R 22.5-dæk (identisk dækmønster som på 315/80 R 22.5). 3PMSF-resultat stabilt ved tre forskellige mønsterdybder, hhv. nye, 8 mm og 2 mm. Resultatet kan variere afhængigt af vej- og vejrforhold.

[3] Intern test (februar 2020). Simulering af dækkets livslængde til 2 mm dækmønster sammenligning mellem 385/65 R 22.5 MICHELIN X MULTI HL T-dæk og den tidligere serie 385/65R 22.5 X MULTIWAY HD XZE. Resultatet kan variere afhængigt af vej- og vejrforhold.

[4] Intern test (Ivalo i Finland, februar 2018). Test af greb i sne (3PMSF) på en 4x2 lastbil med MICHELIN X® MULTI™ D 315/70 R 22.5-dæk (identisk dækmønster som på 315/80 R 22.5). 3PMSF-resultat stabilt ved tre forskellige mønsterdybder, hhv. nye, 8 mm og 2 mm. Resultatet kan variere afhængigt af vej- og vejrforhold.

[5] Interne test af præstationer udført i Michelins Technology Centre. Sammenligning mellem Michelin-dæk med INFINICOIL-teknologi og Michelin-dæk uden.

[6] Michelins egne beregninger (marts 2020). Simulering af dækkets livslængde ved ekstrapolering af resultatet for dimensionen 315/80 R 22.5 sammenlignet med resultatet for 315/70 R 22.5 fra tidligere test op mod MICHELIN X® MULTIWAY™ 3D XZE + 15 % for MICHELIN X® MULTI™ Z 315/80 R 22.5 sammenlignet med MICHELIN X® MULTIWAY™ 3D XZE 315/80 R 22.5. Resultatet kan variere afhængigt af vej- og vejrforhold.

[7] Michelins egne beregninger (marts 2020). Simulering af dækkets livslængde ved ekstrapolering af resultatet for dimensionen 315/80 R 22.5 sammenlignet med resultatet for 315/70 R 22.5 fra tidligere test op mod MICHELIN X® MULTIWAY™ 3D XZE + 10 % for MICHELIN X® MULTI™ D 315/80 R 22.5 sammenlignet med MICHELIN X® MULTIWAY™ 3D XZE 315/80 R 22.5. Resultatet kan variere afhængigt af vej- og vejrforhold.

[8] Michelins egne beregninger (marts 2020). Simulering af dækkets livslængde ved ekstrapolering af resultatet for dimensionen 315/80 R 22.5 sammenlignet med resultatet for 315/70 R 22.5 fra tidligere test op mod MICHELIN X® MULTIWAY™ 3D XZE + 15 for MICHELIN X® MULTI™ Z 315/80 R 22.5 sammenlignet med MICHELIN X® MULTIWAY™ 3D XZE 315/80 R 22.5. Resultatet kan variere afhængigt af vej- og vejrforhold.

[9] Michelins egne beregninger (marts 2020). Simulering af dækkets livslængde ved ekstrapolering af resultatet for dimensionen 315/80 R 22.5 sammenlignet med resultatet for 315/70 R 22.5 fra tidligere test op mod MICHELIN X® MULTIWAY™ 3D XZE + 15 % for MICHELIN X® MULTI™ Z 315/80 R 22.5 sammenlignet med MICHELIN X® MULTIWAY™ 3D XZE 315/80 R 22.5. Resultatet kan variere afhængigt af vej- og vejrforhold.

-lipe

19/10 2020
  • Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    transport ›Et dynamisk ruderanlæg skal om nogle år øge fremkommeligheden ved Taulovmotorvejen. Det nuværende tilslutningsanlæg 61 skal ombygges, og nu er der valgt en lokal entreprenør, som går i gang med anlægget den 29. april
  • Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    transport ›Den østrigske virksomhed, Brummer er specialist i transport af temperaturstyrede fødevarer mellem Tyskland, Østrig og nabolandene. Med opkøbet styrker Dachser dermed sit netværk til transport og opbevaring af fødevarer i Europa
  • Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    transport ›Regeringen og aftalepartierne forhøjer nu puljen i Grøn Fond-aftalen. Det betyder bl.a. at den grønne omstilling af lastbiler får tilført ekstra 450 mio. til ialt 750 millioner kr. Derudover er der afsat 161 millioner til biogasbiler. Højere dieselafgifter og bl.a. testvindmøller skal finansiere tilskuddene
  • Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    transport ›Emballageproducenten DS Smith har indgået europæisk leverandøraftale med den svenske virksomhed, Jonsac der producerer transportemballager af FSC®-certificerede træråmaterialer
  • MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    transport ›MAN Truck & Bus udvider sin emissionsfri portefølje af lastbiler og bliver den første europæiske lastbilsproducent der tilbyder en mindre serie, der kører på brint. Det oprindeligt planlagte antal på omkring 200 enheder skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede i 2025
  • Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    transport ›Vejdirektoratet sætter nu gang i den egentlige udvidelse af E45 Østjyske Motorvej på stykket mellem Vejle og Hedensted. Med et 3. spor forventer direktoratet at få lettet trafikken og de lange køer i myldretiden markant
  • Færre lastbiler på broerne

    Færre lastbiler på broerne

    transport ›På både Storebæltsbroen og Øresundsbroen blev trafikken og omsætningen sidste år øget i forhold til året før. Men det er fritidstrafikken, der driver væksten. Lastbiltrafikken faldt med henholdsvis 2,8 og 5 procent i 2023. Det viser Sund & Bælts årsopgørelse, som netop er offentliggjort
  • Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    transport ›En vognmand er nu blevet gjort erstatningsansvarlig for alle de udgifter Sund & Bælt havde, da en af vognmandens chauffører den 22. december sidste år valgte at krydse Storebæltsbroen og væltede. Afgørelsen er vigtig for broselskabet både hvad angår ansvar og sikkerhed ved færdsel på broen