Modale løsninger til privattransport

Modale løsninger til privattransport

Flere større europæiske storbyer gennemgår lige nu en transportrevolution med multimodale transportløsninger

Bilen har længe været det foretrukne valg af transport i storbyer, men services som f.eks. GoMore, el-cykler og Googles selvkørende køretøjer vil snart udfordre privatbilen, fastslår ny Urban Insight-rapport fra arkitektur- og ingeniørrådgivningsvirksomheden – Sweco.

Gennem de sidste 70 år har bilen haft en uovertruffen betydning for infrastrukturen i hele Europa, og for hvordan vi designer og indretter vores byer. Bilens dominans er dog i stærk tilbagegang, da der investeres mere og mere i offentlig transport, og fordi flere folk vælger cyklen eller vælger at gå.

Derudover har digitalisering, automatisering og adgangen til nye typer køretøj potentiale til fundamentalt at ændre den måde, vi rejser på og færdes i byerne på.

En helt ny Urban Insight-rapport fra Sweco sætter derfor fokus på en trend, som netop nu spreder sig i flere europæiske byer – såkaldt: combined mobility eller på dansk: multimodale løsninger.

Med multimodale-løsninger kan rejsende nu kombinere transportformer og -services og derved komme nemmere rundt. Udover at give millioner af urbane pendlere en større grad af fleksibilitet er der også flere bæredygtige transportmuligheder at vælge end nogensinde før.

- Nye transportmuligheder bør være tænkt ind helt fra starten i byudviklingen. Det vil give flere borgere adgang til alternative transportmuligheder og gøre dem mindre afhængige af deres biler, siger Swecos trafik- og infrastruktursekspert Sara Polle.

Byer, som fokuserer på multimodale løsninger, har et veludviklet offentligt transportnetværk, men har samtidig bycykler, samkørselsordninger og lignende tilbud til at supplere den offentlige transport. Det næste bliver selvkørende biler, der forventes at spille en nøglerolle i fremtiden.

En ny udvikling inden for combined mobility er desuden såkaldte MaaS-løsninger [Mobility as as Service-løsninger], som forbinder forskellige transporttyper via en app eller lignende. Denne type løsning ses allerede herhjemme og nu også i byer som Wien, Helsinki og Hannover.

-hawin

27/11 2018
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    transport ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    transport ›Michael Jønsson er hentet i egne rækker hos GLS Denmark og tiltræder sin nye stilling som salgsdirektør pr. 1. september
  • 300 grams vinflaske letter - også - omkostningerne

    300 grams vinflaske letter - også - omkostningerne

    transport ›Glasproducenten Ardagh Glass Packaging-Europe (AGP-Europe) har lanceret en ny letvægtsvinflaske, som kan være en af løsningerne på stigende priser og højere miljøkrav
  • DHL udnævner ny CEO for Europa

    DHL udnævner ny CEO for Europa

    transport ›Rainer Haag overtager stillingen som CEO for DHL Supply Chain Europe, og får dermed ansvaret for 16 centraleuropæiske markeder
  • Saferoad nu også i Litauen

    Saferoad nu også i Litauen

    transport ›Saferoad Group, som står bag Saferoad Services, har netop opkøbt Gatas, en virksomhed med 80 medarbejdere, der udfører og vedligeholder vejmarkeringer og udstyr til trafiksikkerhed i Litauen
  • Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    transport ›Rastepladserne Karlslunde Øst og Karlslunde Vest langs Køge Bugt Motorvejen er nogle af de mest velbesøgte langs de danske motorveje. Nu bliver de begge udvidet med 14 lynladere til elbiler
  • Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    transport ›Scandlines har sammen med den tyske miljøorganisation NABU åbnet informationsrum ombord på Rødby-Puttgartenfærger, hvor de 5 millioner årlige passagerer kan få indsigt i farvandet og rederiets grønne ambitioner
  • Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    transport ›Farum-virksomheden FARUSA er efter 102 år som familiejet solgt til den globale koncern, Nefab Group. Hidtil har de konkurreret om industrikunder, der har brug for stærke og solide transportemballager, men nu vil bølgepap, træ og krydsfiner blive tilbudt fra samme virksomhed