Næstvedmotorvejen tager næste skridtInden de mere detaljerede forberedelser til anlægsarbejderne kan gå i gang, skal der fremsættes og vedtages en anlægslov i Folketinget – formentligt i 2026

Næstvedmotorvejen tager næste skridt

Den tosporede landevej mellem Næstved og Rønnede skal opgraderes til en ny motorvej. Vejdirektoratet går nu i gang med at opdatere den tidligere VVM-undersøgelse fra 2016 med særligt fokus på miljø- og naturforhold

Det har i årevis været et stort lokalt ønske at opgradere de 15 kilometer mellem Rønnede og Næstved med en motorvej.

Med den politiske aftale om Infrastrukturplan 2035 er der afsat midler til at erstatte den nuværende rute 54 med en motorvej. Rute 54 er i dag en tosporet landevej med cykelsti i begge sider. Hastighedsbegrænsningen er på 80 km/t, men grundet trafiksikkerhedsmæssige forhold ved kryds, adgange og passage gennem Holme Olstrup er der flere og længere delstrækninger med 50, 60 og 70 km/t.

Vejdirektoratet gennemfører i 2024 og 2025 en opdatering af miljøkonsekvensvurderingen (tidligere VVM), og der er nu sendt knap 1.000 informationsbreve ud til naboer omkring den linjeføring, der politisk blev vedtaget i 2017 (se kort).

Opdateringen af miljøkonsekvensvurderingen vil fokusere på data om miljø- og naturforhold, beskyttede arter og hvorledes projektets påvirkning herpå kan minimeres.

Den omfatter blandt andet to Natura 2000-områder, som er beliggende i nærheden af projektet. Dette kan medføre, at afværgeforanstaltninger som støjskærme, faunapassager og vandløbsunderføringer efterfølgende skal revideres. Der vil også blive kigget mulige justeringer af vejprojektet. Miljøkonsekvensvurderingen skal danne grundlaget for en endelig beslutning af projektet og en kommende anlægslov.

Konsekvensvuderinger i 2025 afløses af høringer og borgermøder
Biologer vil i den kommende tid kortlægge plante- og dyrelivet for at vurdere de miljømæssige konsekvenser af den nye motorvej, og hvad myndighederne kan gøre for at bevare naturen bedst muligt. Vejdirektoratet vil derfor lave feltundersøgelser i et større område omkring motorvejen. Undersøgelser på private ejendomme vil blive varslet til hver enkel borger med breve/digital post fra Vejdirektoratet.

Når opdateringen af miljøkonsekvensvurderingen er færdig i 2025, bliver der afholdt en offentlig høring, ligesom der bliver afholdt et eller flere borgermøder. Inden de mere detaljerede forberedelser til anlægsarbejderne kan gå i gang, skal der fremsættes og vedtages en anlægslov i Folketinget – formentligt i 2026. Fra en anlægslov er vedtaget i Folketinget, vil der gå 5-6 år, inden vejen kan stå færdig.

-lipe

28/1 2024
  • Drone show satte ny besøgsrekord

    Drone show satte ny besøgsrekord

    transport ›Net nyligt afviklede International Drone Show i Odense cementerede sin status som en af Nordens største dronebegivenheder ved at tiltrække mere end 1.000 industriaktører på tværs af forsvar, energi, landbrug, mobilitet og kritisk infrastruktur
  • Enorme gevinster ved en Østlig Ringvej uden om Amager

    Enorme gevinster ved en Østlig Ringvej uden om Amager

    transport ›En sænketunnel langs Amagers østkyst kan i 2050 reducere trafikken i indre dele af København med 14 procent, fjerne knap hver fjerde lastbil ved Rådhuspladsen og årligt spare trafikanter for over fire millioner timer i trafikken
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Ekspert: Digitalisering står stille hos danske SMV’er

    Ekspert: Digitalisering står stille hos danske SMV’er

    transport ›Mange små og mellemstore virksomheder får ikke forløst digitaliseringens potentiale, især i brancher som byggeri, detail og transport, vurderer Niklas Winther fra SMVdanmark. Men effekten er tydelig, og det har man allerede erfaret hos rejsearrangøren Corporate Travel & Events
  • ''MANs fremtid starter nu''

    ''MANs fremtid starter nu''

    transport ›Efter hundrede år med diesel-lastbiler producerer MAN nu elektriske lastbiler i serie. Det har krævet store investeringer i overgangen til elektromobilitet, primært på fabrikkerne i Bayern, hvor fleksibel produktion af el- og diesel-lastbiler på samme linje nu er realiseret
  • Hedin Nordic Truck sælger Iveco Odense

    Hedin Nordic Truck sælger Iveco Odense

    transport ›Hedin Nordic Truck har indgået aftale om salg af Hedin Nordic Truck Retail Odense til Iveco-forhandleren REA Erhvervsbiler. Frasalget sker for at styrke Ivecos position på Fyn på både salg og service gennem en styrket og fokuseret organisation.
  • Uno-X Truck udvider med lynladning i Kolding

    Uno-X Truck udvider med lynladning i Kolding

    transport ›Uno-X Truck fortsætter udrulningen af lynladning til den tunge transport med en ny lokation i Kolding. Anlægget bliver femte stop i rækken og markerer en strategisk styrkelse af den nødvendige ladeinfrastruktur i Danmark, siger markedsdirektør Michael B. Hansen
  • Aarhus Tech udvider sin digitale vognpark

    Aarhus Tech udvider sin digitale vognpark

    transport ›Med støtte fra FDE Fonden indkøber Aarhus’ største erhvervsskole, Aarhus Tech, fem lastbilsimulatorer, der skal give elever på vejgodsuddannelsen erfaring bag rattet, inden de kører ud på de virkelige veje