Næstvedmotorvejen tager næste skridtInden de mere detaljerede forberedelser til anlægsarbejderne kan gå i gang, skal der fremsættes og vedtages en anlægslov i Folketinget – formentligt i 2026

Næstvedmotorvejen tager næste skridt

Den tosporede landevej mellem Næstved og Rønnede skal opgraderes til en ny motorvej. Vejdirektoratet går nu i gang med at opdatere den tidligere VVM-undersøgelse fra 2016 med særligt fokus på miljø- og naturforhold

Det har i årevis været et stort lokalt ønske at opgradere de 15 kilometer mellem Rønnede og Næstved med en motorvej.

Med den politiske aftale om Infrastrukturplan 2035 er der afsat midler til at erstatte den nuværende rute 54 med en motorvej. Rute 54 er i dag en tosporet landevej med cykelsti i begge sider. Hastighedsbegrænsningen er på 80 km/t, men grundet trafiksikkerhedsmæssige forhold ved kryds, adgange og passage gennem Holme Olstrup er der flere og længere delstrækninger med 50, 60 og 70 km/t.

Vejdirektoratet gennemfører i 2024 og 2025 en opdatering af miljøkonsekvensvurderingen (tidligere VVM), og der er nu sendt knap 1.000 informationsbreve ud til naboer omkring den linjeføring, der politisk blev vedtaget i 2017 (se kort).

Opdateringen af miljøkonsekvensvurderingen vil fokusere på data om miljø- og naturforhold, beskyttede arter og hvorledes projektets påvirkning herpå kan minimeres.

Den omfatter blandt andet to Natura 2000-områder, som er beliggende i nærheden af projektet. Dette kan medføre, at afværgeforanstaltninger som støjskærme, faunapassager og vandløbsunderføringer efterfølgende skal revideres. Der vil også blive kigget mulige justeringer af vejprojektet. Miljøkonsekvensvurderingen skal danne grundlaget for en endelig beslutning af projektet og en kommende anlægslov.

Konsekvensvuderinger i 2025 afløses af høringer og borgermøder
Biologer vil i den kommende tid kortlægge plante- og dyrelivet for at vurdere de miljømæssige konsekvenser af den nye motorvej, og hvad myndighederne kan gøre for at bevare naturen bedst muligt. Vejdirektoratet vil derfor lave feltundersøgelser i et større område omkring motorvejen. Undersøgelser på private ejendomme vil blive varslet til hver enkel borger med breve/digital post fra Vejdirektoratet.

Når opdateringen af miljøkonsekvensvurderingen er færdig i 2025, bliver der afholdt en offentlig høring, ligesom der bliver afholdt et eller flere borgermøder. Inden de mere detaljerede forberedelser til anlægsarbejderne kan gå i gang, skal der fremsættes og vedtages en anlægslov i Folketinget – formentligt i 2026. Fra en anlægslov er vedtaget i Folketinget, vil der gå 5-6 år, inden vejen kan stå færdig.

-lipe

28/1 2024
  • Dansk Distribution A/S bygger ny terminal i Taulov

    Dansk Distribution A/S bygger ny terminal i Taulov

    transport ›- Et markant skridt ind i fremtidens logistik, kalder virksomheden opførelsen af en ny cross-docking-teminal. Den er første etape af et større byggeri, der skal sikre håndteringen og høj performance af de fortsat stigende godsmængder
  • Specialfartøj forsinker Fehmernforbindelsen

    Specialfartøj forsinker Fehmernforbindelsen

    transport ›Klargøringen af et specialbygget fartøj, der skal sænke og samle tunnelelementerne på havbunden, er nu så forsinket, at Fehmern Bælt-forbindelsen nok alligevel ikke kan åbne i 2029
  • Klimaaftrykket kortlagt

    Klimaaftrykket kortlagt

    transport ›Nu kan man se klimaaftrykket på de varer, man lægger i kurven, når man handler online hos Brødrene Dahl. Det gælder også for udledningen under transporten
  • Transportkasser af bl.a. genanvendte drikkekartoner

    Transportkasser af bl.a. genanvendte drikkekartoner

    transport ›Tetrapak og Recoma, som producerer cirkulære byggeplader af genanvendte drikkekartoner og industriaffald, udvider samarbejdet med projekt, som skal erstatte traditionelle trækasser til transport
  • Mulighed for lavaromatisk brændstof skal undersøges

    Mulighed for lavaromatisk brændstof skal undersøges

    transport ›Luftfartens Klimapartnerskab har nedsat en arbejdsgruppe, der skal undersøge, hvad der skal til for, at lavaromatisk brændstof kan anvendes i de danske lufthavne
  • Webshops fordobler brevmængden

    Webshops fordobler brevmængden

    transport ›Selvom PostNord forlader brevmarkedet, har nogle af landets store webshops fordoblet brevmængden på et år, oplyser Postbuddy. Dao opruster med nyt sorteringsanlæg for at styrke kapaciteten
  • Midlertidigt loft over emballagegebyrer

    Midlertidigt loft over emballagegebyrer

    transport ›Virksomhedernes udvidede producentansvar træder først i kraft om to uger, men nu får de allerede en midlertidig hjælpepakke fra regeringen. Den skal sænke prisen på de gebyrerne for håndtering af affaldet fra emballagen
  • Nyt jernbanespor skal styrke trimodaliteten

    Nyt jernbanespor skal styrke trimodaliteten

    transport ›Copenhagen Malmö Port vil med et nyt spor på terminalen i Malmø optimere den fleksible brug af transportformerne vej, jernbane og søfart. Den nye løsning gør det muligt at håndtere flydende bulk på området