Fisketransport i kasser af forbrugerplast

Fisketransport i kasser af forbrugerplast

Fossile råvarer er erstattet med BASF-pyrolyseolie fra forbrugerplast i de transportkasser fra Knauf Industries, som blandt andre er taget i brug af en spansk seafood-leverandør

Af Lisbeth Petersen

Knauf Industries CELOOPS er betegnelsen for nye fiskekasser, der har samme egenskaber som de traditionelle EPS-kasser.

Knauf producerer kasserne af materiale, der er produceret ved hjælp af ekspanderbart polystyren (EPS) granulatet Styropor Ccycledfra BASF.

I fremstillingsprocessen af Ccycled®-materialer erstattes fossile råvarer med pyrolyseolie helt fra begyndelsen af BASF's værdikæde, og olien fremstilles af plastikaffald fra forbrugere gennem kemisk genanvendelse.

- CELOOPS tilbyder de samme høje standarder for hygiejne og kvalitet i kontakt med fødevarer, men bevarer også fossile ressourcer og bidrager til den cirkulære økonomi, forklarer Víctor Borrás, COO hos Knauf Industries Spain.

100 procent genanvendelige
Det har den sydeuropæiske Seafood-virksomhed, Pescafácil taget til sig, og nu anvender den de nye kasser til transport af fisk og skaldyr til på det europæiske marked.

- Fødevarekvalitet og -sikkerhed er vores højeste prioritet, og sikring af kølekæden er afgørende for at garantere begge dele, siger Mara Prieto, der er materialeansvarlig i indkøbsafdelingen og medlem af bæredygtighedsudvalget hos Pescafácil.

Hun tilføjer:

- Ud over de velkendte EPS-egenskaber som fremragende temperaturregulering og slagfasthed viser det vores engagement i den cirkulære økonomi.

Når fiskekasser fremstillet af CELOOPS® er udtjente, er de – som alle CELOOPS®-produkter – 100 % genanvendelige og kan genanvendes gennem eksisterende EPS-genanvendelsesteknologier eller Knauf Circular.

 

7/10 2025
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt
  • Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    transport ›Green Energy og DHL Freight Sverige tester solcelleteknologi på lastbiler med alternative brændstoffer
  • Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    transport ›En ny rapport viser at 120 procent flere lastbiler på svenske og danske veje ikke længere blot er en risiko, men et sandsynligt scenarie, hvis der ikke investeres i jernbaneinfrastrukturen
  • Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    transport ›Hver anden af de varebilschauffører, der kører i lang tid ad gangen, angiver, at de ofte eller meget ofte er så trætte, at de har svært ved at holde øjnene åbne under kørslen. Direktør for Rådet for Sikker Trafik opfordrer til, at man husker trafiksikkerheden, når de mange pakker fra Black Friday skal distribueres
  • Få overblik over lastbilsflåden

    Få overblik over lastbilsflåden

    transport ›B2B-platformen for betalinger og mobilitetstjenester, DKV Mobility, lancerer DKV Transport Management Software – et ny flådestyringsværktøj til vognmænd og transportvirksomheder
  • MAN financial services - nu i Danmark

    MAN financial services - nu i Danmark

    transport ›Så er det officielt. MAN Financial Services er startet i Danmark og giver MAN-kunder adgang til et komplet udvalg af finansieringsløsninger samlet under ét tag
  • Pas på falske leveringsbeskeder

    Pas på falske leveringsbeskeder

    transport ›Når pakkestrømmen stiger op til black week og jul, øger det risikoen for at blive snydt online. Brings sikkerhedschef giver tips til, hvordan man undgår det
  • Ny dækbøde står ikke alene

    Ny dækbøde står ikke alene

    transport ›En ny lov betyder, at føreren af bilen nu risikerer bøder på 1.000 kroner pr. dæk, hvis dækkene vurderes som ‘åbenbart uegnede’ til vejret. Men det er langt fra den eneste bøde, der kommer bag på bilisterne, forklarer ekspert