Nu går jagten på forurenende lastbiler for alvor ind
’Plume chasing-udstyr’ fanger effektivt lastbiler, der ikke har styr på udledningen. Derfor bør flere af Færdselsstyrelsens biler udstyres med teknologien, mener transportministeren
Af Dan Bjerring
Christiansborg
Det er ikke alle lastbiler på de danske landeveje, der efterlever lovgivningen omkring krav om emissionsbegrænsende udstyr.
Derfor har Færdselsstyrelsen i perioden september 2021 til marts 2022 kørt et forsøg på to af deres syv tilsynsbiler med ’plume chasing’-teknologien, der kan måle udledningen uden at stoppe lastbilen.
Evalueringen konkluderer, at redskabet er effektivt til at slå ned på de brodne kar på landevejene uden at lægge hindringer i vejen for dem, der har styr på deres udledning.
Minimerer NOx
Derfor mener transportminister Thomas Danielsen (V), at alle Færdselsstyrelsens tilsynsbiler bør udstyres med plume chasing:
- Plume chasing-teknologi gør det muligt at slå målrettet ned på forurenerne uden at genere alle dem, der overholder reglerne. Evalueringen viser, at det fungerer i praksis, og derfor er det oplagt, at Færdselsstyrelsen bruger plume chasing på alle tilsynsbiler. På den måde kan vi få minimeret NOx, der både er miljø- og sundhedsskadeligt, siger transportministeren.
Kører bag
Det er Færdselsstyrelsen, der fører kontrol med lastbilers emissionsudledning og udstyr. Det er tidligere sket ved vejsidesyn, hvor lastbilerne er blevet stoppet for at få kontrolleret deres udledning.
Med plume chasing monteret på bilerne, kan man i stedet måle emissionsudledninger fra den tunge trafik ved at køre bag ved køretøjer. Det gør vejsidetilsynene effektive, og samtidig ulejliges de chauffører, der har udstyret i orden, ikke.
FAKTA
Plume chasing er et fjerndetektionsudstyr, som kan måle NOx udledningen fra køretøjers udstødningsgas, mens de kører på vejene.
Plume chasing anvendes som en kvalificeret metode til at screene, om en lastbils forureningsbegrænsende udstyr fungerer korrekt, eller om køretøjet har en høj udledning.
En lastbil med defekt eller manipuleret emissionsbegrænsende udstyr udleder omkring 40 gange mere NOx end en lastbil med velfungerende emissionsbegrænsende udstyr.
Evalueringen indikerer, at omkring én procent af det samlede antal lastbiler, der kører på de danske veje, kan være mistænkt for at være manipuleret. 11 procent kører med defekt emissionsbegrænsende udstyr.
(Kilde: Færdselsstyrelsen)