Nu kan der tankes HVO i Køge

Nu kan der tankes HVO i Køge

I november åbnede energiselskabet OK en Truck Diesel-station i Køge, og i den forbindelse blev der også gjort klar til en stander med HVO Biodiesel. Ind til nu har det kun været muligt at få leveret HVO fra OK til hjemmetanken, men nu er den første stander på en af selskabets stationer altså åben

Energiselskabet OK har gennem de sidste år mærket en stigende efterspørgsel på HVO Biobrændstof, som kan reducere CO2-udledningen med op til 90 procent.

Den stigende efterspørgsel betyder, at selskabet har åbnet sin første Truck Diesel-station, hvor der også kan tankes HVO.

- I november åbnede vi sammen med YX en Truck Diesel-station mere i Køge. Her blev der fra starten gjort klar til en HVO-stander. Den er nu åben, og vi ser meget frem til at følge, hvordan kunderne tager i mod det, siger Henrik Dehn, som er markedschef på transportområdet i OK.

Gode egenskaber
HVO Biodiesel er et attraktivt produkt, hvis man vil reducere sin udledning af CO2 og samtidig beholde den eksisterende vognpark.

- Produktet har stort set de samme tekniske egenskaber som konventionel diesel. Det kan enten iblandes almindelig diesel eller erstatte det 100 procent. Derfor kræver det heller ikke, at man udskifter sin vognpark for at køre på HVO, forklarer Henrik Dehn.

Han understreger samtidig, at HVO desuden har den fordel, at det både har gode kuldeegenskaber og høj ydeevne.

- Det er vigtigt for os at følge udviklingen inden for fremtidens drivmidler og være leveringsdygtige, når kundernes efterspørger de nye brændselsformer, siger Henrik Dehn, som understreger, at HVO er et stærkt produkt på markedet på grund af sine tekniske egenskaber og CO2-reduktion.

HVO lever op til markedskrav og er baseret udelukkende på UCO (Used Cooking Oil), og det giver op til 90 procent CO2-fortrængning.

Produktet kan leveres direkte til hjemmetanke eller tankes ved OK’s Truck Diesel-station på Servicevej 1 i Køge og er klar med udrulningsplan for kommende stationer med HVO.

-hawin

Fakta om HVO

  • HVO betyder Hydrotreated Vegetable Oil og er en biologisk dieselolie med stort set de samme tekniske egenskaber som konventionel diesel
  • HVO kan blandes med diesel eller bruges 100 procent rent
  • HVO er fremstillet af Used Cooking Oil. Bioolien bliver brintbehandlet/hydrogenereret, så det opnås en olie med egenskaber som almindelig diesel
  • HVO nedsætter CO2-emissionerne med op til 90 procent. Det nøjagtige tal afhænger af råvarer i den enkelte blanding
  • Gode kuldeegenskaber – ned til -22o C i vinterperioden
  • Høj ydeevne – cetantal på 75-95, som sikrer en effektiv forbrænding
  • Ingen yderligere vedligeholdelseskrav af køretøj ved brug af HVO
  • Gode opbevaringsegenskaber uden forringelse af kvalitet eller vandophobning
3/3 2021
  • Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    transport ›Rastepladserne Karlslunde Øst og Karlslunde Vest langs Køge Bugt Motorvejen er nogle af de mest velbesøgte langs de danske motorveje. Nu bliver de begge udvidet med 14 lynladere til elbiler
  • Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    transport ›Scandlines har sammen med den tyske miljøorganisation NABU åbnet informationsrum ombord på Rødby-Puttgartenfærger, hvor de 5 millioner årlige passagerer kan få indsigt i farvandet og rederiets grønne ambitioner
  • Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    transport ›Farum-virksomheden FARUSA er efter 102 år som familiejet solgt til den globale koncern, Nefab Group. Hidtil har de konkurreret om industrikunder, der har brug for stærke og solide transportemballager, men nu vil bølgepap, træ og krydsfiner blive tilbudt fra samme virksomhed
  • Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    transport ›Dansk repræsentant for rederiet Atlantic Container Line, ACL, oplever øget efterspørgsel fra virksomheder med behov for pålidelig, direkte og fleksibel transatlantisk transport
  • Ny lovgivning skaber dækproblemer

    Ny lovgivning skaber dækproblemer

    transport ›Vinteren er måske stadig langt væk. Mange personbiler kører dog stadig på vinterdæk i sensommervarmen. Det er en dårlig idé, mener Dækbranchen. Dækkene bliver nemlig slidt og mister det vejgreb, som er vigtigt til vinterens føre
  • Leman åbner ny forbindelse mellem USA og Taulov

    Leman åbner ny forbindelse mellem USA og Taulov

    transport ›Produkter som bl.a. møbler og interiør, der stiller høje krav til håndtering og opbevaring får især fordele af forbindelsen, der vil kombinere sø- og luftfragt og tilbyde flere digitale, administrative løsninger
  • MAN Truck & Bus Danmark solgt til Semler Gruppen

    MAN Truck & Bus Danmark solgt til Semler Gruppen

    transport ›Salget af datterselskabet skal styrke MANs tilstedeværelse på det danske marked gennem en stærk, lokal partner. Overtagelsen forventes gennemført til næste år
  • Kæmpekasse fra BYD klar til Danmark

    Kæmpekasse fra BYD klar til Danmark

    transport ›Kinesisk varebil får en nyttelast på 1430 kilo og et varerum på hele 19,8 kubikmeter