Nu kan der tankes HVO i Køge

Nu kan der tankes HVO i Køge

I november åbnede energiselskabet OK en Truck Diesel-station i Køge, og i den forbindelse blev der også gjort klar til en stander med HVO Biodiesel. Ind til nu har det kun været muligt at få leveret HVO fra OK til hjemmetanken, men nu er den første stander på en af selskabets stationer altså åben

Energiselskabet OK har gennem de sidste år mærket en stigende efterspørgsel på HVO Biobrændstof, som kan reducere CO2-udledningen med op til 90 procent.

Den stigende efterspørgsel betyder, at selskabet har åbnet sin første Truck Diesel-station, hvor der også kan tankes HVO.

- I november åbnede vi sammen med YX en Truck Diesel-station mere i Køge. Her blev der fra starten gjort klar til en HVO-stander. Den er nu åben, og vi ser meget frem til at følge, hvordan kunderne tager i mod det, siger Henrik Dehn, som er markedschef på transportområdet i OK.

Gode egenskaber
HVO Biodiesel er et attraktivt produkt, hvis man vil reducere sin udledning af CO2 og samtidig beholde den eksisterende vognpark.

- Produktet har stort set de samme tekniske egenskaber som konventionel diesel. Det kan enten iblandes almindelig diesel eller erstatte det 100 procent. Derfor kræver det heller ikke, at man udskifter sin vognpark for at køre på HVO, forklarer Henrik Dehn.

Han understreger samtidig, at HVO desuden har den fordel, at det både har gode kuldeegenskaber og høj ydeevne.

- Det er vigtigt for os at følge udviklingen inden for fremtidens drivmidler og være leveringsdygtige, når kundernes efterspørger de nye brændselsformer, siger Henrik Dehn, som understreger, at HVO er et stærkt produkt på markedet på grund af sine tekniske egenskaber og CO2-reduktion.

HVO lever op til markedskrav og er baseret udelukkende på UCO (Used Cooking Oil), og det giver op til 90 procent CO2-fortrængning.

Produktet kan leveres direkte til hjemmetanke eller tankes ved OK’s Truck Diesel-station på Servicevej 1 i Køge og er klar med udrulningsplan for kommende stationer med HVO.

-hawin

Fakta om HVO

  • HVO betyder Hydrotreated Vegetable Oil og er en biologisk dieselolie med stort set de samme tekniske egenskaber som konventionel diesel
  • HVO kan blandes med diesel eller bruges 100 procent rent
  • HVO er fremstillet af Used Cooking Oil. Bioolien bliver brintbehandlet/hydrogenereret, så det opnås en olie med egenskaber som almindelig diesel
  • HVO nedsætter CO2-emissionerne med op til 90 procent. Det nøjagtige tal afhænger af råvarer i den enkelte blanding
  • Gode kuldeegenskaber – ned til -22o C i vinterperioden
  • Høj ydeevne – cetantal på 75-95, som sikrer en effektiv forbrænding
  • Ingen yderligere vedligeholdelseskrav af køretøj ved brug af HVO
  • Gode opbevaringsegenskaber uden forringelse af kvalitet eller vandophobning
3/3 2021
  • Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    transport ›Phoenix Contact ændrer sin emballage til fremover at være uden tryk, både nationalt og internationalt. Emballagen kan dermed genbruges, lyder det fra virksomheden
  • DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    transport ›Den 1. november meddelte rederiet, at det planlagte køb af virksomheden Ekol Logistics' internationale netværk var afblæst, men med en ny aftale, blive handelen alligevel gennemført
  • Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    transport ›Transportminister Thomas Danielsen (V) har besluttet, at man med øjeblikkelig virkning kan bygge grønne energiprojekter tættere på statsvejene
  • IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    transport ›Betonvareproducenten, IBF mener, at transportbranchens skift fra fossile brændstoffer til el trækker ud, fordi der mangler ladestationer til lastbiler. Derfor etablerer producenten en offentlig ladestation til lastbiler i Ejby på Fyn
  • Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    transport ›DB Schenker, iBoxen og Linköpings Universitet har startet en omfattende forundersøgelse for at udvikle et AI-værktøj, der kan forbedre placeringen af leveringsbokse i svenske byer. I projektet indgår flere nøgleaktører
  • 365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    transport ›Instabee er i gang med at installere pakkebokse i Coops discountkædebutikker i alle de største byer i Danmark. Målet er at have de første 30 på plads inden den kommende, travle e-handelsperiode
  • Flere af GLS' pakker leveret på el

    Flere af GLS' pakker leveret på el

    transport ›I samarbejde med Norlys satser GLS på elektrificering af hele flåden og etablering af en omfattende ladeinfrastruktur inden 2035, hvor målet er, at alle nyindkøbte køretøjer skal være nul- eller lavemissionskøretøjer
  • Karsten Lauritzen stopper i DI

    Karsten Lauritzen stopper i DI

    transport ›Den tidligere skatteminister for Venstre meddeler, at han den 1. februar 2025 forlader stillingen som Branchedirektør for DI Transport, for i stedet at tiltræde som adm. direktør i Danske Advokater