Ny Ny Ny postlov har åbnet for brevlevering alle årets dage
For et år siden skabte en ny lov fri konkurrence på brevmarkedet, og danskerne har omfavnet muligheden for levering alle årets dage. Ifølge ekspert drives brevtrenden af unge som en reaktion på digital overmætning
Danskerne har fået nye muligheder for at sende breve efter en ny postlov, der trådte i kraft i januar 2024, har åbnet markedet for fri konkurrence mellem postaktører.
Dao har spillet en central rolle ved at indføre muligheden for at sende breve fra hjemmet eller pakkeshoppen, og modtage breve alle årets 365 dage – noget, der ikke tidligere var muligt.
Det har danskerne hurtigt omfavnet, hvilket har ført til en fordobling i daos brevmængde i 2024.
– Danmark er et af verdens mest digitaliserede lande, og for den moderne forbruger er en fleksibel og hurtig service helt essentielt for at kunne opretholde interessen i det fysiske brevmedie.
Generelt set falder brevmængden i landet otte til ti procent hvert år, men der er stadig behov for, at breve når frem – både officielle forsendelser og personlige hilsner, siger Lars Balsby, der er salgsdirektør hos dao.
Printmagasiner: nærvær og fordybelse
Omkring 273.700 borgere er fritaget fra Digital Post, viser Digitaliseringsstyrelsens opgørelse for tredje kvartal af 2024. Det svarer rundt regnet til fem procent af befolkningen over 15 år.
Samtidig oplyser Trafikstyrelsen, at brevmængden i Danmark nåede 170 millioner i 2022. Trend- og livsstilsekspert Mads Arlien-Søborg fortæller:
- Mange ældre benytter naturligt ikke Digital Post, men det er værd at bemærke, at den analoge trend i høj grad drives frem af yngre generationer.
- Unge søger et modspil til den digitale overmætning, hvor handlinger som at sende et håndskrevet brev eller fordybe sig i et printmagasin bliver bevidste valg. Det handler om nærvær og fordybelse i en ellers hektisk og skærmdrevet hverdag, siger Mads Arlien-Søborg.
Lars Balsby tilføjer:
- Flere danske initiativtagere arbejder på at opretholde ikke mindst de unges interesse for det fysiske skriftmedie.
- Vi støtter for eksempel nogle arrangementer hos Det Kongelige Bibliotek, hvor flere hundrede år gamle breve fra berømtheder som H.C. Andersen dramatiseres og mindes.
Brevet er ikke ved at uddø
En undersøgelse af virksomhedsforsendelser, udført af analyseorganisationen WARC og Royal Mail Marketreach i 2023, bekræfter en fortsat interesse for brevmediet.
- Over 80 procent af post i konvolutter bliver åbnet. Til sammenligning er den gennemsnitlige åbningsrate for e-mails på tværs af alle brancher kun 21 procent ifølge en rapport fra dataleverandøren Campaign Monitors. Lars Balsby fortæller:
– Jeg bliver ofte spurgt, om brevformen er ved at uddø. Det er ikke tilfældet. Selvom digitaliseringen reducerer brevmængden, er breve stadig relevante – for eksempel til dankort, sygesikringskort og bryllupsinvitationer.
- For blinde og svagtseende kan de være uundværlige, og vi leverer op mod 600.000 blindeforsendelser om året. Vi har ingen planer om at skrue ned for ambitionerne for vores brevservice de kommende år.
-hawin