Mulighed for klimaneutral forbindelse mellem Als og FynVisualisering af naturområde ved broforbindelse: Schønherr

Mulighed for klimaneutral forbindelse mellem Als og Fyn

For en samfundsøkonomisk merpris på cirka 1,3 milliarder kroner for minimumsløsningen og cirka 2,9 milliarder kroner for maksimumsløsningen er det muligt at anlægge en fast forbindelse mellem Als og Fyn uden at påvirke klimaet negativt, ligesom helt nye naturområder kan skabes, viser analyse

Foreningen bag AlsFynForbindelsen har af KRAKA Economics fået udarbejdet en bæredygtighedsanalyse, som kortlægger, hvordan en fast forbindelse kan anlægges, så den samlet set får ingen eller positiv påvirkning på klima, ligesom skadevirkninger på natur kan minimeres og endda i nogle tilfælde betyde forbedringer.

Undervejs i analysen har der været inputs fra en række af landets førende forskere og tænketanke.

Bestyrelsesformand i AlsFynForbindelsen, Claus Jensen, siger:

- Danmark og Europa har behov for infrastruktur, der kan bidrage til vækst og udvikling. En fast forbindelse mellem Als og Fyn er et godt eksempel på, hvor det giver mening at udbygge vores vejnet, så danske virksomheder får lettere adgang til det tyske og europæiske marked. Det vil bidrage med arbejdspladser og vækst. Med fremtidens nye teknologier tyder alt på, at vi kan gøre det CO2-neutralt, og med de rette tiltag kan projektet endda også bidrage positivt til naturen i området, siger Claus Jensen, der også er forbundsformand i Dansk Metal.

Inddragelse af interessenter og helt nye naturområder
Bæredygtighed har været et centralt tema siden projektets start. Fx var det AlsFynForbindelsen, der insisterede på, at den statslige forundersøgelse skal se på muligheden for at styrke den kollektive transport, ligesom foreningen var fødselshjælpere til at få taget motorvej af bordet. Også en stærk inddragelse af både fortalere og modstandere mod en forbindelse er et vigtigt element i foreningens måde at arbejde på:

- Vi anser en stærk inddragelse af mange forskellige interessenter for det eneste rigtige i anlægsprojekter af den her størrelse. Og med hensyn til natur og miljø kan man skabe helt nye naturområder, blandt andet i Svanninge Bakker og ved Bøjden Nor, siger Jørgen Mads Clausen, der er næstformand i AlsFynForbindelsen og Chairman Emeritus i Danfoss.

Naturens værdi er opgjort
Som noget helt nyt opgør bæredygtighedsanalysen værdien af natur og inddrager det i en samfundsøkonomisk analyse af en mulig fast forbindelse mellem Fyn og Als.

- AlsFynForbindelsen er meget visionære i den tilgang, de har til en mulig fast forbindelse, og alle store anlægsprojekter burde egentlig begynde med sådan en analyse og en undersøgelse af, hvordan projektet kan gennemføres uden at sende hverken klimaregning eller ødelagt natur videre til de næste generationer, siger Henrik Mulvad, partner i Kraka Economics.

-lipe

 

8/1 2025
  • Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    transport ›Scandlines har sammen med den tyske miljøorganisation NABU åbnet informationsrum ombord på Rødby-Puttgartenfærger, hvor de 5 millioner årlige passagerer kan få indsigt i farvandet og rederiets grønne ambitioner
  • Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    transport ›Farum-virksomheden FARUSA er efter 102 år som familiejet solgt til den globale koncern, Nefab Group. Hidtil har de konkurreret om industrikunder, der har brug for stærke og solide transportemballager, men nu vil bølgepap, træ og krydsfiner blive tilbudt fra samme virksomhed
  • Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    transport ›Dansk repræsentant for rederiet Atlantic Container Line, ACL, oplever øget efterspørgsel fra virksomheder med behov for pålidelig, direkte og fleksibel transatlantisk transport
  • Ny lovgivning skaber dækproblemer

    Ny lovgivning skaber dækproblemer

    transport ›Vinteren er måske stadig langt væk. Mange personbiler kører dog stadig på vinterdæk i sensommervarmen. Det er en dårlig idé, mener Dækbranchen. Dækkene bliver nemlig slidt og mister det vejgreb, som er vigtigt til vinterens føre
  • Leman åbner ny forbindelse mellem USA og Taulov

    Leman åbner ny forbindelse mellem USA og Taulov

    transport ›Produkter som bl.a. møbler og interiør, der stiller høje krav til håndtering og opbevaring får især fordele af forbindelsen, der vil kombinere sø- og luftfragt og tilbyde flere digitale, administrative løsninger
  • MAN Truck & Bus Danmark solgt til Semler Gruppen

    MAN Truck & Bus Danmark solgt til Semler Gruppen

    transport ›Salget af datterselskabet skal styrke MANs tilstedeværelse på det danske marked gennem en stærk, lokal partner. Overtagelsen forventes gennemført til næste år
  • Kæmpekasse fra BYD klar til Danmark

    Kæmpekasse fra BYD klar til Danmark

    transport ›Kinesisk varebil får en nyttelast på 1430 kilo og et varerum på hele 19,8 kubikmeter
  • Cool kørsel uden støj

    Cool kørsel uden støj

    transport ›Dansk Cater opgraderer flåden med fuldelektriske lastbiler, som er forsynet med kølesystemer fra Thermo King