Mulighed for klimaneutral forbindelse mellem Als og FynVisualisering af naturområde ved broforbindelse: Schønherr

Mulighed for klimaneutral forbindelse mellem Als og Fyn

For en samfundsøkonomisk merpris på cirka 1,3 milliarder kroner for minimumsløsningen og cirka 2,9 milliarder kroner for maksimumsløsningen er det muligt at anlægge en fast forbindelse mellem Als og Fyn uden at påvirke klimaet negativt, ligesom helt nye naturområder kan skabes, viser analyse

Foreningen bag AlsFynForbindelsen har af KRAKA Economics fået udarbejdet en bæredygtighedsanalyse, som kortlægger, hvordan en fast forbindelse kan anlægges, så den samlet set får ingen eller positiv påvirkning på klima, ligesom skadevirkninger på natur kan minimeres og endda i nogle tilfælde betyde forbedringer.

Undervejs i analysen har der været inputs fra en række af landets førende forskere og tænketanke.

Bestyrelsesformand i AlsFynForbindelsen, Claus Jensen, siger:

- Danmark og Europa har behov for infrastruktur, der kan bidrage til vækst og udvikling. En fast forbindelse mellem Als og Fyn er et godt eksempel på, hvor det giver mening at udbygge vores vejnet, så danske virksomheder får lettere adgang til det tyske og europæiske marked. Det vil bidrage med arbejdspladser og vækst. Med fremtidens nye teknologier tyder alt på, at vi kan gøre det CO2-neutralt, og med de rette tiltag kan projektet endda også bidrage positivt til naturen i området, siger Claus Jensen, der også er forbundsformand i Dansk Metal.

Inddragelse af interessenter og helt nye naturområder
Bæredygtighed har været et centralt tema siden projektets start. Fx var det AlsFynForbindelsen, der insisterede på, at den statslige forundersøgelse skal se på muligheden for at styrke den kollektive transport, ligesom foreningen var fødselshjælpere til at få taget motorvej af bordet. Også en stærk inddragelse af både fortalere og modstandere mod en forbindelse er et vigtigt element i foreningens måde at arbejde på:

- Vi anser en stærk inddragelse af mange forskellige interessenter for det eneste rigtige i anlægsprojekter af den her størrelse. Og med hensyn til natur og miljø kan man skabe helt nye naturområder, blandt andet i Svanninge Bakker og ved Bøjden Nor, siger Jørgen Mads Clausen, der er næstformand i AlsFynForbindelsen og Chairman Emeritus i Danfoss.

Naturens værdi er opgjort
Som noget helt nyt opgør bæredygtighedsanalysen værdien af natur og inddrager det i en samfundsøkonomisk analyse af en mulig fast forbindelse mellem Fyn og Als.

- AlsFynForbindelsen er meget visionære i den tilgang, de har til en mulig fast forbindelse, og alle store anlægsprojekter burde egentlig begynde med sådan en analyse og en undersøgelse af, hvordan projektet kan gennemføres uden at sende hverken klimaregning eller ødelagt natur videre til de næste generationer, siger Henrik Mulvad, partner i Kraka Economics.

-lipe

 

8/1 2025
  • Ny koncernledelse i DSV efter afsluttet opkøb af DB Schenker

    Ny koncernledelse i DSV efter afsluttet opkøb af DB Schenker

    transport ›Efter at have opnået alle myndighedsgodkendelser til DSV's overtagelse af den tyske logistikvirksomhed, bliver handlen en realitet den 30. april. Samtidig sker de første udnævnelser i koncernledelsen
  • Global aftale om klimaneutral skibsfart i 2050

    Global aftale om klimaneutral skibsfart i 2050

    transport ›Efter to ugers intense forhandlinger blev et flertal i FN's Søfartsorganisation, IMO, i sidste uge enige om global klimaeregulering for skibsfarten. Aftalen skal endeligt vedtages i oktober 2025 ved afstemning
  • Nordjysk samarbejde om at aftage grøn brint

    Nordjysk samarbejde om at aftage grøn brint

    transport ›Vendelbo Spedition og Hirtshals Transport Center ser frem til at få grøn brint ind i porteføljen. Begge virksomheder deltager i projektet CONVEY på Hirtshals Havn, der har fokus på at producere grøn brint til blandt andet transportsektoren
  • Flere penge til grøn omstilling af tung transport

    Flere penge til grøn omstilling af tung transport

    transport ›Transportministeriet har nu offentliggjort, at der i 2025 og 2026 udmøntes 425 millioner kroner til grøn omstilling af den tunge vejtransport. Det er et væsentligt højere beløb end tidligere aftalt, og vil accelerere den grønne omstilling, mener Mobility Denmark
  • SIXT og Sortimo indleder partnerskab

    SIXT og Sortimo indleder partnerskab

    transport ›Den danske mobilitetsudbyder, SIXT, har indledt et partnerskab med Sortimo Bilindretning, der forhandler udstyr til alle typer af varevogne. En del af SIXTs portefølje af varevogne til udlejning bliver nu indrettet med Sortimos reolsystemer, der understøtter skiftende behov hos håndværkere og erhvervsdrivende
  • Brintbranchen har valgt ny bestyrelse

    Brintbranchen har valgt ny bestyrelse

    transport ›Uffe Borup, Everfuel er genvalgt som formand, lige som Therese Bording Hermann, Topsoe, er genvalgt som næstformand. Bestyrelsen vil i det kommende bestyrelsesår arbejde for, at brint og Power-to-X (PtX) kan opskalere i Danmark, og vi kan fastholde rollen som én af Europas førende lande indenfor brint og PtX
  • Årets Varebil: favoritsejr til Nissan Interstar og Renault Master

    Årets Varebil: favoritsejr til Nissan Interstar og Renault Master

    transport ›Begge biler er helt identiske, endda på pris, og begge biler fås både som rene el-biler og som klassisk varebil med dieselmotorer
  • Stor besøgsfremgang på Transportmessen

    Stor besøgsfremgang på Transportmessen

    transport ›Med 28.903 besøgende oplevede Transportmessen en besøgsfremgang på 22% i forhold til 2023-udgaven af messen, og det kunne mærkes hos udstillerne, der beretter om tre særdeles udbytterige dage. Skandinaviens førende transportmesse fandt sted i MCH Messecenter Herning 3.-5. april 2025