Unge tager også nattogetFra sommeren 2026 bliver ønsket opfyldt med natbetjening langs Odsherredsbanen og Østbnaen natten til lørdag og søndag. I første omgang betjent med busser og på sigt med tog.

Unge tager også nattoget

Da de unge fik spørgsmålet om ønsker til forbedring af den kollektive trafik, lød svaret: ”Mulighed for at tage tog og bus om natten”. Det bliver nu realiseret i weekenderne langs Østbanen og Odsherredbanen

- Det er rigtigt dejligt, at vi kan opfylde de unges ønske og være med til at bidrage til et godt ungdomsliv i regionen.

- Det var nogle meget engagerede unge mennesker, vi mødte til borgermøderne om fremtidens kollektive trafik, siger Christian Wedell-Neergaard, formand for Udvalget for regional udvikling, uddannelse, kollektiv trafik og internationalt samarbejde i Region Sjælland.

I efteråret 2024 og vinteren 2025 afholdte Region Sjælland tre borgermøder med unge fra forskellige uddannelsessteder, der gav deres input og ønsker til forbedring af den kollektive trafik.

Her blev de bedt om at prioritere hvilke indsatser, der var vigtigst for dem.

Og det var tydeligt, at muligheden for at kunne tage tog eller bus om natten var de unges topprioritet. På den baggrund har udvalget arbejdet videre med og nu besluttet at indføre natbetjening på lokalbanerne.

- Jeg er glad for, at vi kan gøre det nemmere at være ung i Region Sjælland ved at styrke den kollektive trafik om natten.

- Og i den sammenhæng vil jeg også rose udvalget for at tage dialogen med og lytte til de unge, så vi rammer deres behov og ønsker, siger Trine Birk Andersen, regionsrådsformand i Region Sjælland.

Samarbejde med kommunerne
I foråret var regionen i kontakt med kommunerne langs lokalbanerne for at høre, om der var interesse for at samfinansiere et 2-årigt forsøg med natbetjening på banerne.

Langs Østbanen og Odsherredbanen var der bred opbakning til projektet.

- Natbetjening løfter vores kollektive trafik i regionen og sikrer, at vores borgere også kan komme hjem om natten. Der skal derfor lyde en stor tak til kommunerne for at støtte op om projektet, siger Christian Wedell-Neergaard.

Udvalget har besluttet at gå videre med natbetjening langs de to baner. Natbetjening på Østbanen forventes at give 75.000 flere passagerer årligt og binder op til den øvrige hyppige natbetjening i både Roskilde, Ølby og Køge.

På Odsherredbanen forventes natbetjeningen at give 40.000 flere passagerer årligt.

Midlertidig busløsning
I første omgang vil natpassagererne blive betjent af busser langs de to lokalbaner, der vil køre med timedrift hele natten.

Lokaltog har mangel på lokoførere, hvilket betyder, at forsøget med natbetjeningen på Østbanen og Odsherredbanen derfor først vil kunne opstarte hhv. december 2027 og sommeren 2029.

- De unge kan ikke vente i mere end to år på natbetjening. De var tydelige i deres ønske om natbetjening, og det har vi lovet dem at imødekomme.

- Derfor er udvalget også enige om, at vi hverken overfor de unge eller kommunerne kan være bekendt at vente med at levere så længe. Vi har derfor valgt, at indtil togene kan køre om natten, finansierer regionen busser som et alternativ, siger Christian Wedell-Neergaard.

-hawin

Fakta

  • Unge udgør over halvdelen af passagererne i den kollektive trafik.
  • En velfungerende kollektiv trafik understøtter også unges sociale liv, fritidsarbejde og kulturelle aktiviteter.
  • Natbetjening vil være med timesdrift på Odsherredbanen. På Østbanen vil der være timesdrift mellem Roskilde og Hårlev, og 2-timesdrift mellem hhv. Hårlev og Rødvig, og Hårlev og Faxe Ladeplads.
  • Natbetjening med busser langs Østbanen og Odsherredbanen starter juni 2026.
  • Busbetjeningen erstattes med tog på Østbanen i december 2027.
  • Busbetjeningen erstattes med tog på Odsherredbanen i juni 2029.
27/10 2025
  • 2. generations fuldelektriske lastbiler på vejene

    2. generations fuldelektriske lastbiler på vejene

    transport ›Rema 1000 udvider flåden af elektriske lastbiler med nye 2. generations trækkere fra Mercedes. De har øget kapacitet og en rækkevidde på op til 600 kilometer
  • Elfærge på vej hjem til Samsø

    Elfærge på vej hjem til Samsø

    transport ›Efter en del forsinkelse er Molslinjens nybyggede elfærge Tyrfing meldt klar til turen fra værftet i Tyrkiet til Samsø, hvor den skal sættes ind på ruten mellem Samsø og Kalundborg
  • Markant løft til Exxit59

    Markant løft til Exxit59

    transport ›Transport- og erhvervsområdet ved Exxit59, Vejle Nord får et markant løft, der bl.a. tæller en grønnere profil, bedre trafikafvikling og flere ladepunkter
  • Trækkraft på alle overflader

    Trækkraft på alle overflader

    transport ›Bridgestone har annonceret sit første landbrugs- og industridæk nogensinde med lanceringen af det nye Bridgestone VH-IND-dæk
  • Lettere transportkasser til bananer på langfart

    Lettere transportkasser til bananer på langfart

    transport ›Emballageproducenten Mondi har sammen med en bananeksportør fra Ecuador udviklet en ny banankasse af 40 procent genanvendt fiber. Trods mindre vægt bevarer den styrken under 33 dages containertransport
  • Instabee og Magasin tilbyder ny Click & Collect-mulighed

    Instabee og Magasin tilbyder ny Click & Collect-mulighed

    transport ›De to samarbejdsparter lancerer 'butikspakket pakkeboks-løsning', hvor Magasin-kunder kan bestille varer online og og afhente dem fra en sikker Instabee pakkeboks direkte i stormagasinet
  • Ny, sjællandsk motorvej vil være en gevinst

    Ny, sjællandsk motorvej vil være en gevinst

    transport ›En 70 km lang motorvej, der forbinder Næstved, Slagelse og Kalundborg er et stort ønske for både kommunerne og Region Sjælland. Analyse viser nu, den også vil have en samfundsøkonomisk gevinst på 1,4 milliarder
  • Zalando har valgt PostNord TPL

    Zalando har valgt PostNord TPL

    transport ›PostNord TPL skal drive Zalandos nordiske distributionscenter i Brunna. Opgaven er en af de største opgaver i virksomhedens historie og markerer et stort skridt fremad for partnerskabet