Unge tager også nattogetFra sommeren 2026 bliver ønsket opfyldt med natbetjening langs Odsherredsbanen og Østbnaen natten til lørdag og søndag. I første omgang betjent med busser og på sigt med tog.

Unge tager også nattoget

Da de unge fik spørgsmålet om ønsker til forbedring af den kollektive trafik, lød svaret: ”Mulighed for at tage tog og bus om natten”. Det bliver nu realiseret i weekenderne langs Østbanen og Odsherredbanen

- Det er rigtigt dejligt, at vi kan opfylde de unges ønske og være med til at bidrage til et godt ungdomsliv i regionen.

- Det var nogle meget engagerede unge mennesker, vi mødte til borgermøderne om fremtidens kollektive trafik, siger Christian Wedell-Neergaard, formand for Udvalget for regional udvikling, uddannelse, kollektiv trafik og internationalt samarbejde i Region Sjælland.

I efteråret 2024 og vinteren 2025 afholdte Region Sjælland tre borgermøder med unge fra forskellige uddannelsessteder, der gav deres input og ønsker til forbedring af den kollektive trafik.

Her blev de bedt om at prioritere hvilke indsatser, der var vigtigst for dem.

Og det var tydeligt, at muligheden for at kunne tage tog eller bus om natten var de unges topprioritet. På den baggrund har udvalget arbejdet videre med og nu besluttet at indføre natbetjening på lokalbanerne.

- Jeg er glad for, at vi kan gøre det nemmere at være ung i Region Sjælland ved at styrke den kollektive trafik om natten.

- Og i den sammenhæng vil jeg også rose udvalget for at tage dialogen med og lytte til de unge, så vi rammer deres behov og ønsker, siger Trine Birk Andersen, regionsrådsformand i Region Sjælland.

Samarbejde med kommunerne
I foråret var regionen i kontakt med kommunerne langs lokalbanerne for at høre, om der var interesse for at samfinansiere et 2-årigt forsøg med natbetjening på banerne.

Langs Østbanen og Odsherredbanen var der bred opbakning til projektet.

- Natbetjening løfter vores kollektive trafik i regionen og sikrer, at vores borgere også kan komme hjem om natten. Der skal derfor lyde en stor tak til kommunerne for at støtte op om projektet, siger Christian Wedell-Neergaard.

Udvalget har besluttet at gå videre med natbetjening langs de to baner. Natbetjening på Østbanen forventes at give 75.000 flere passagerer årligt og binder op til den øvrige hyppige natbetjening i både Roskilde, Ølby og Køge.

På Odsherredbanen forventes natbetjeningen at give 40.000 flere passagerer årligt.

Midlertidig busløsning
I første omgang vil natpassagererne blive betjent af busser langs de to lokalbaner, der vil køre med timedrift hele natten.

Lokaltog har mangel på lokoførere, hvilket betyder, at forsøget med natbetjeningen på Østbanen og Odsherredbanen derfor først vil kunne opstarte hhv. december 2027 og sommeren 2029.

- De unge kan ikke vente i mere end to år på natbetjening. De var tydelige i deres ønske om natbetjening, og det har vi lovet dem at imødekomme.

- Derfor er udvalget også enige om, at vi hverken overfor de unge eller kommunerne kan være bekendt at vente med at levere så længe. Vi har derfor valgt, at indtil togene kan køre om natten, finansierer regionen busser som et alternativ, siger Christian Wedell-Neergaard.

-hawin

Fakta

  • Unge udgør over halvdelen af passagererne i den kollektive trafik.
  • En velfungerende kollektiv trafik understøtter også unges sociale liv, fritidsarbejde og kulturelle aktiviteter.
  • Natbetjening vil være med timesdrift på Odsherredbanen. På Østbanen vil der være timesdrift mellem Roskilde og Hårlev, og 2-timesdrift mellem hhv. Hårlev og Rødvig, og Hårlev og Faxe Ladeplads.
  • Natbetjening med busser langs Østbanen og Odsherredbanen starter juni 2026.
  • Busbetjeningen erstattes med tog på Østbanen i december 2027.
  • Busbetjeningen erstattes med tog på Odsherredbanen i juni 2029.
27/10 2025
  • Ny dækbøde står ikke alene

    Ny dækbøde står ikke alene

    transport ›En ny lov betyder, at føreren af bilen nu risikerer bøder på 1.000 kroner pr. dæk, hvis dækkene vurderes som ‘åbenbart uegnede’ til vejret. Men det er langt fra den eneste bøde, der kommer bag på bilisterne, forklarer ekspert
  • Der er stadig liv i brevene

    Der er stadig liv i brevene

    transport ›Fra januar 2026 er der ikke så mange andre end dao, der leverer breve, og nu lancerer distributøren en ny app og købsportal med nye løsninger og en online guide, der gør det endnu lettere at sende brevene
  • Genbrugelig barriere til transportemballager

    Genbrugelig barriere til transportemballager

    transport ›Nyt barrierepapir fra Ecotec er både genanvendeligt og biologisk nedbrydeligt og kan bl.a. holde produkter i træ- og papkasser fri for fedt og fugt i skiftende omgivelser
  • Jul og stejle - kurver

    Jul og stejle - kurver

    transport ›Øgede pakkemængder og en stejlt stigende vækstkurve var resultatet af sidste års julehandel for Bring Denmark. Derfor fordobler pakkeleverandøren medarbejderstaben under årets julehandel
  • Danskerne har tårnhøj tillid til e-handel

    Danskerne har tårnhøj tillid til e-handel

    transport ›Siden foråret er danske handler på globale webshops steget til hidtil højeste niveau. Og vi er de mest tillidsfulde onlineforbrugere i Europa, viser PostNords nyeste E-barometer
  • Plastpaller giver store besparelser

    Plastpaller giver store besparelser

    transport ›Ved at skifte de traditionelle europaller af træ ud med lettere plastpaller kan Danmarks transporterhverv se ind i årlige besparelser for over 40 millioner kroner, viser nye beregninger
  • Boxit udvider forretningen

    Boxit udvider forretningen

    transport ›Entréen på det svenske marked har givet et nyt forretningsben hos containervirksomheden Boxit, der nu transporterer og sælger spåner fra svenske granskove til danske dyreproduktioner og private dyreejere.
  • Elektriske hjemmeleveringer fra Ikea

    Elektriske hjemmeleveringer fra Ikea

    transport ›Bring sørger for at alle hjemmeleveringer, der distribueres direkte fra Ikeas varehuse til brofaste øer i Danmark, nu udføres med el-drevne køretøjer