Udvidelse af Odense Havn har fået grønt lys

Udvidelse af Odense Havn har fået grønt lys

Et flertal i byrådet i Kerteminde, har vedtaget et omdiskuteret lokalplanforslag om havneområdet ved det tidligere Lindøværft i Munkebo, som ejes af Odense Havn. Med vedtagelsen kan havnen udvides med 28 hektar til bl.a. vindmølleproduktion

Af Lisbeth Petersen

Efter en omfattende høringsperiode vedtog Kerteminde Kommunes byråd lige før jul, at et område på ca. 283.000 kvadratmeter i byzone i Munkebo nu kan indlemmes i Odense Havns område.

Sidste år i marts blev planerne udsat på ubestemt tid, da plan- og miljøudvalget i Kerteminde kommune ønskede at få foretaget flere undersøgelser om konsekvenserne af den udvidelsesplan, ledelsen af Odense Havn havde fremlagt.

Nu har et politisk flertal vedtaget lokalplan 344, som tillader havnen at udvide kapaciteten til produktion af havvindmøller på et 28,3 hektar stort område.

Lokalplanområdet er opdelt i to delområder. Størstedelen af området (delområde 1 langs Kystvejen) udlægges til havneaktiviteter, med bl.a. hovedport med kontrolleret adgang til havneområdet, og til produktionserhverv med tilhørende kontor- og administrationsfaciliteter.

En mindre del af området (delområde 2), der udgør området ud mod Lindøalleen, udlægges til let erhverv i form af serviceerhverv.

Af miljømæssige årsager vil der ikke være mulighed for følsomme anvendelser, herunder boliger og selvstændig kontorvirksomhed, inden for lokalplanområdet.

8/1 2025
  • Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    havne ›Med solid økonomi, et rentefald gennem 2025 og nogle travle efterårsmåneder er vejen banet for stor aktivitet på ejendomsmarkedet i det nye år. Og i det sydvestjyske får udviklingen medvind fra havn, energi og datacentre. Det spår erhvervsmægleren, Nordicals
  • Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    havne ›Havneudvikling ApS har vundet udbuddet af tre grunde på havnen i Nykøbing Falster. Det besluttede Guldborgsund Kommunes byråd torsdag aften. Bag Havneudvikling ApS står den lokale entreprenørvirksomhed MSE Entreprise
  • Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    havne ›Efter et år præget af økonomisk usikkerhed går Stena Line ind i 2026 med en mere forsigtig optimisme. Man regner bl.a. med at flere svensker rejser til Danmark
  • Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    havne ›Molslinjen har nu bestilt den tredje el-katamaran til sejlads på Kattegat. De første to færger er bestilt hos australske Incat, og det bliver også det tasmanske værft, som skal bygge den tredje færge
  • Klargøring trækker ud

    Klargøring trækker ud

    havne ›Samsøs kommende elfærge, Tyrfing, er kommet til Danmark og værftet i Svendborg efter en forsinket tur hjem præget af hårdt vejr. Klargøringen i Svendborg er dog mere omfattende end ventet, hvilket forsinker færgen yderligere
  • November-run på den flydende metro

    November-run på den flydende metro

    havne ›Målt på gående passagerer har Øresundslinjens færger mellem Helsingør og Helsingborg ikke haft en bedre november siden 2008. 272.311 rejsende gik ombord i november i år
  • By & Havn skifter diesel ud med el

    By & Havn skifter diesel ud med el

    havne ›To nye el-lastbiler sparer 20 ton CO2 om året hos By & Havn og gør driften i Københavns havne- og byudviklingsområder grønnere, mere effektiv og mere sikker for medarbejderne
  • Krydstogtsæsonen forlænget med juleanløb

    Krydstogtsæsonen forlænget med juleanløb

    havne ›Copenhagen Malmö Port, CMP, går ind i en ny tid med helårskrydstogt. Antallet af anløb uden for den traditionelle sommersæson når rekordhøjde