Udvidelse af Odense Havn har fået grønt lys

Udvidelse af Odense Havn har fået grønt lys

Et flertal i byrådet i Kerteminde, har vedtaget et omdiskuteret lokalplanforslag om havneområdet ved det tidligere Lindøværft i Munkebo, som ejes af Odense Havn. Med vedtagelsen kan havnen udvides med 28 hektar til bl.a. vindmølleproduktion

Af Lisbeth Petersen

Efter en omfattende høringsperiode vedtog Kerteminde Kommunes byråd lige før jul, at et område på ca. 283.000 kvadratmeter i byzone i Munkebo nu kan indlemmes i Odense Havns område.

Sidste år i marts blev planerne udsat på ubestemt tid, da plan- og miljøudvalget i Kerteminde kommune ønskede at få foretaget flere undersøgelser om konsekvenserne af den udvidelsesplan, ledelsen af Odense Havn havde fremlagt.

Nu har et politisk flertal vedtaget lokalplan 344, som tillader havnen at udvide kapaciteten til produktion af havvindmøller på et 28,3 hektar stort område.

Lokalplanområdet er opdelt i to delområder. Størstedelen af området (delområde 1 langs Kystvejen) udlægges til havneaktiviteter, med bl.a. hovedport med kontrolleret adgang til havneområdet, og til produktionserhverv med tilhørende kontor- og administrationsfaciliteter.

En mindre del af området (delområde 2), der udgør området ud mod Lindøalleen, udlægges til let erhverv i form af serviceerhverv.

Af miljømæssige årsager vil der ikke være mulighed for følsomme anvendelser, herunder boliger og selvstændig kontorvirksomhed, inden for lokalplanområdet.

8/1 2025
  • Blue Water skifter til HVO på havnen

    Blue Water skifter til HVO på havnen

    havne ›600.000 liter diesel skiftes til det alternative brændstof HVO og reducerer CO2-udledning med op mod 90 % i Esbjerg, Aarhus og Lindø
  • Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    havne ›Den maritimt specialiserede servicevirksomhed her fundet en ny niche, og lejer derfor yderligere 700 700 kvadratmeter lager i erhvervsparken på Østhavnen
  • Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    havne ›WeStorix vil etablere højspændingsforbindelse mellem Hirtshals og Hjørring. Den skal realisere planerne med for grøn strøm til hybridfærger, havnens virksomheder og den nordjyske industri
  • Molslinjens tasmanske færgedjævel

    Molslinjens tasmanske færgedjævel

    havne ›Byggeriet af Molslinjens nye mega-katamaraner er gået i gang på Incat-værftet i Tasmanien. Og allerede nu er der et bud på, hvordan de elektriske og kraftfulde katamaraner kommer til at se ud
  • Tænketanker lagde til i Aarhus

    Tænketanker lagde til i Aarhus

    havne ›Den grønne omstilling er ikke altid let. Det kræver samarbejde og vidensdeling, og det var pointen med den konference, som Aarhus Havn lagde lokaler til en tirsdag i august
  • Forlænger samarbejdet

    Forlænger samarbejdet

    havne ›Kalundborg Havn og APM Terminals har forlænget deres samarbejdsaftale for at sikre fortsat vækst, høj effektivitet og styrket containerkapacitet
  • Udfordret af nyt havnedesign

    Udfordret af nyt havnedesign

    havne ›Det nye design af Rønne Havn udfordrer de konventionelle færger. Det viser de simuleringer, som Bornholmslinjen har foretaget sammen med Rønne Havn og Niras
  • Havnebydel under forvandling

    Havnebydel under forvandling

    havne ›21 anbefalinger til fremtidens havnebydel i Næstved. Forvandlingen af havneområdet i Næstved skal styrke hele Næstved Kommunes vækstpotentiale