-Nyt EU-dæklabel er et vigtigt skridt mod større gennemsigtighed

-Nyt EU-dæklabel er et vigtigt skridt mod større gennemsigtighed

Om halvanden måned vil det nye EU-dæklabel blive introduceret til forbrugerne. Formålet er at skabe større gennemsigtighed og mere omfattende information om dækegenskaber. Ifølge adm. direktør hos Continental Dæk Danmark A/S er det et vigtigt initiativ for sikker og grøn transport

Det kan være som at lære et nyt sprog, når man som forbruger skal gennemskue informationen på bilens dæklabel – og derfor ender mange med at opgive. Netop den udfordring skal det nye EU-dæklabel imødekomme med ny teknologi, nemmere information og flere piktogrammer.

Som forbruger kan man blandt andet se frem til at kunne scanne dækkets QR-kode – og dermed få al informationen om det specifikke dæk direkte på telefonen. Foruden den længeventede og nødvendige teknologiske udvikling, så er gennemsigtigheden ifølge Georg Nielsen, der er adm. direktør hos Continental Dæk Danmark A/S, afgørende for at inddrage og aktivere forbrugerne i købsrejsen.


- Dækkene er den eneste kontakt med vejen – og sikkerhed starter med dækket. Derfor er det afgørende, at man som forbruger uden udfordringer kan finde og forstå information om det valgte dæk. Det skal ikke være en uoverskuelig jungle af information eller noget man som forbruger springer over. Det skal helst være nemt og forståeligt, fremhæver Georg Nielsen.

Overordnet skal det nye labeldesign skabe en klar klassifikation for dækkets bremseevne, ydeevne, rullemodstand og støjsvaghed. Samtidig skal piktogrammer gøre det nemt for forbrugere at se, hvorvidt f.eks. et vinterdæk lever op til EU's godkendte standarder.

Større sikkerhed og grønnere valg
Den nye dæklabel spiller en vigtig rolle, når det gælder EU’s ambitiøse målsætning om at reducere udslippet af CO2 og opnå klimaneutralitet i 2050. Vejtransport for både personbiler og tunge køretøjer udgør 22% af Europas CO2-udslip - og derfor håber Georg Nielsen, at det nye initiativ vil gøre det nemmere for forbrugerne at vælge brændstofeffektive dæk.
- Der er flere vigtige ting ved den nye dæklabel. Foruden det giver forbrugerne bedre forudsætninger for at vælge det sikreste dæk, så er det samtidig nemmere at finde og vælge de grønnere dæk med lavere brændstofforbrug. Generelt vil det bare give forbrugerne langt større mulighed for at tage aktive valg om dækkene på deres biler. Det samme gælder naturligvis for de flådeansvarlige, da tunge køretøjer også får de nye labels, fortæller Georg Nielsen.

Det vurderes i dag, at 20-30% af et køretøjs brændstofforbrug kan tillægges dækkene – og dermed er der stort potentiale for både økonomi og miljø, hvis man vælger mere dæk med større brændstofeffektivitet. Det nye EU-dæklabel gælder fra 1. maj 2021.

-lipe

17/3 2021
  • Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    transport ›Phoenix Contact ændrer sin emballage til fremover at være uden tryk, både nationalt og internationalt. Emballagen kan dermed genbruges, lyder det fra virksomheden
  • DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    transport ›Den 1. november meddelte rederiet, at det planlagte køb af virksomheden Ekol Logistics' internationale netværk var afblæst, men med en ny aftale, blive handelen alligevel gennemført
  • Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    transport ›Transportminister Thomas Danielsen (V) har besluttet, at man med øjeblikkelig virkning kan bygge grønne energiprojekter tættere på statsvejene
  • IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    transport ›Betonvareproducenten, IBF mener, at transportbranchens skift fra fossile brændstoffer til el trækker ud, fordi der mangler ladestationer til lastbiler. Derfor etablerer producenten en offentlig ladestation til lastbiler i Ejby på Fyn
  • Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    transport ›DB Schenker, iBoxen og Linköpings Universitet har startet en omfattende forundersøgelse for at udvikle et AI-værktøj, der kan forbedre placeringen af leveringsbokse i svenske byer. I projektet indgår flere nøgleaktører
  • 365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    transport ›Instabee er i gang med at installere pakkebokse i Coops discountkædebutikker i alle de største byer i Danmark. Målet er at have de første 30 på plads inden den kommende, travle e-handelsperiode
  • Flere af GLS' pakker leveret på el

    Flere af GLS' pakker leveret på el

    transport ›I samarbejde med Norlys satser GLS på elektrificering af hele flåden og etablering af en omfattende ladeinfrastruktur inden 2035, hvor målet er, at alle nyindkøbte køretøjer skal være nul- eller lavemissionskøretøjer
  • Karsten Lauritzen stopper i DI

    Karsten Lauritzen stopper i DI

    transport ›Den tidligere skatteminister for Venstre meddeler, at han den 1. februar 2025 forlader stillingen som Branchedirektør for DI Transport, for i stedet at tiltræde som adm. direktør i Danske Advokater