Nyt partikelfilter mindsker forurening

Nyt partikelfilter mindsker forurening

Teknologisk Institut og filterproducenten LiqTech International har i et projektsamarbejde udviklet et partikelfilter, som fjerner 99,9 % af partiklerne. Dermed er det muligt for ældre lastbiler at overholde de nyeste krav

Krav til ren luft stiger i danske og udenlandske byer. Især tunge køretøjer og arbejdsmaskiner støder på miljøzoner, hvor kravene hele tiden flytter sig. For ældre køretøjer, som skal køre i miljøzoner, kan det være nødvendigt at eftermontere et partikelfilter.

Danske LiqTech International har derfor i samarbejde med Teknologisk Institut og Purefi A/S udviklet et partikelfilter og emissionssystem, som fungerer på EURO V lastbiler fra 2009 til 2014. Filteret er eftermonteret, testet og fuldt integreret på denne type lastbil. Projektet er støttet af Miljøstyrelsens MUDP-program.

Teknologien virker
- Vores emissionsmålinger viser, at teknologien virker. Filteret tilbageholder over 99,9 procent af de skadelige dieselpartikler. På den måde lever EURO V lastbilen op til nyeste og strenge EURO VI krav, siger projektleder Morten Køcks, Teknologisk Institut.

Han forklarer videre, at EURO V lastbiler som udgangspunkt ikke har et partikelfilter. Udfordringen er, at EURO V motoren er optimeret til at udlede meget lidt partikelmasse, men til gengæld udleder den antalsmæssigt mange af de helt små partikler. Den nye EURO VI standard kræver, at netop antallet af partikler reduceres.

Udviklingen af det nye partikelfilter har været et samarbejde mellem LiqTech International, som har produceret filterkernen, Purefi A/S, som har integreret emissionssystemet med en SCR-katalysator og projektleder Teknologisk Institut, som har testet partikelfilteret på deres rullefelt og med emissionsmåleudstyr.

Et partikelfilter med optimal tæthed
Ifølge den faglige konsulent på projektet, Troels Dyhr Pedersen fra Teknologisk Institut har balancen været at udvikle et filter, som er tæt nok, men som ikke kvæler motoren.

- Partikelfilteret er designet, så det lever op til EURO VI standarden. Opgaven har været at finde den optimale tæthed, som effektivt opsamler de mindste partikler, forklarer seniorkonsulent Troels Dyhr Pedersen, Teknologisk Institut.

Desuden er partikelfilteret belagt med en filtercoating, som sikrer, at partiklerne afbrændes, når blot udstødningstemperaturen er tilstrækkelig høj.
 
Udover partikler, så sikrer SCR-katalysatoren, at NOX fjernes på niveau med en EURO VI motor, hvor grænseværdien er fem gange lavere end for en EURO V motor.

Partikelfilteret er afprøvet i praksis
Systemet er også afprøvet i praksis. Her har en EURO V renovationsbil kørt almindelig drift i et år med eftermonteret partikelfilter.

- Vores tests på rullefelt verificerer, at partikelfilteret og hele emissionssystemet stadig leverer fuld effektivitet efter det har været i brug i et år, konkluderer seniorkonsulent Troels Dyhr Pedersen, Teknologisk Institut.

Bevis er alfa og omega
LiqTech International oplever en stigende efterspørgsel på partikelfiltre til at eftermontere, og det behov løses af det udviklede filter, som kan tilpasses til alle typer af dieselmotorer.

- Det er alfa og omega for mig, at jeg kan bevise, at teknologien fungerer i praksis. London indfører bl.a. allerede nu EURO VI miljøzoner og Danmark følger efter i de fire største byer i 2022, så vi er glade for at stå med et færdigt og gennemtestet produkt netop nu, siger Sales Manager Brian Ambo Petersen, LiqTech International A/S.

-lipe

28/10 2019
  • Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    transport ›Et dynamisk ruderanlæg skal om nogle år øge fremkommeligheden ved Taulovmotorvejen. Det nuværende tilslutningsanlæg 61 skal ombygges, og nu er der valgt en lokal entreprenør, som går i gang med anlægget den 29. april
  • Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    transport ›Den østrigske virksomhed, Brummer er specialist i transport af temperaturstyrede fødevarer mellem Tyskland, Østrig og nabolandene. Med opkøbet styrker Dachser dermed sit netværk til transport og opbevaring af fødevarer i Europa
  • Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    transport ›Regeringen og aftalepartierne forhøjer nu puljen i Grøn Fond-aftalen. Det betyder bl.a. at den grønne omstilling af lastbiler får tilført ekstra 450 mio. til ialt 750 millioner kr. Derudover er der afsat 161 millioner til biogasbiler. Højere dieselafgifter og bl.a. testvindmøller skal finansiere tilskuddene
  • Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    transport ›Emballageproducenten DS Smith har indgået europæisk leverandøraftale med den svenske virksomhed, Jonsac der producerer transportemballager af FSC®-certificerede træråmaterialer
  • MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    transport ›MAN Truck & Bus udvider sin emissionsfri portefølje af lastbiler og bliver den første europæiske lastbilsproducent der tilbyder en mindre serie, der kører på brint. Det oprindeligt planlagte antal på omkring 200 enheder skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede i 2025
  • Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    transport ›Vejdirektoratet sætter nu gang i den egentlige udvidelse af E45 Østjyske Motorvej på stykket mellem Vejle og Hedensted. Med et 3. spor forventer direktoratet at få lettet trafikken og de lange køer i myldretiden markant
  • Færre lastbiler på broerne

    Færre lastbiler på broerne

    transport ›På både Storebæltsbroen og Øresundsbroen blev trafikken og omsætningen sidste år øget i forhold til året før. Men det er fritidstrafikken, der driver væksten. Lastbiltrafikken faldt med henholdsvis 2,8 og 5 procent i 2023. Det viser Sund & Bælts årsopgørelse, som netop er offentliggjort
  • Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    transport ›En vognmand er nu blevet gjort erstatningsansvarlig for alle de udgifter Sund & Bælt havde, da en af vognmandens chauffører den 22. december sidste år valgte at krydse Storebæltsbroen og væltede. Afgørelsen er vigtig for broselskabet både hvad angår ansvar og sikkerhed ved færdsel på broen