OK og Vestas åbner batteridrevet lynladestation

OK og Vestas åbner batteridrevet lynladestation

Der er grøn strøm på vej til de danske elbiler, når OK og Vestas sammen åbner en ny type lynladestation, som hurtigt kan lade elbiler med grøn strøm fra et stort batteri, som er koblet op på en vindmølle

Hvordan kan man oplade sin elbil med garanti for, at den strøm, man tilfører batteriet, faktisk er grøn? Det spørgsmål besvarer to danske virksomheder nu i forbindelse med lanceringen af et nyt koncept.

Onsdag den 30. juni kl. 11.00 åbner OK og Vestas nemlig en stor batteridrevet lynladestation ved den fynske motorvej. Transportminister Benny Engelbrecht (A) deltager i indvielsen sammen med rådmanden for By-og Kulturforvaltningen i Odense Kommune, Christoffer Lilleholt (V) samt inviterede branche – og interesseorganisationer.

En unik løsning

Ladestationen bliver den første af sin slags i Danmark, og den skiller sig ud, fordi den leverer vindmøllestrøm til forbrugeren, når elbilen lades op.

- Stationen vil fra starten have i to lynladestandere med en effekt på op til 175 kW, der lader via et batteri, som er digitalt synkroniseret med OK’s egen Vestas-vindmølle, som står i Gilbjerg ved Billund. Samtidig vil der være plads til at åbne yderligere fire lynladestandere på stationen i takt med, at efterspørgslen stiger, siger E-mobilitetschef fra OK Thor Folmann Krarup.

Ladesystemet er resultatet af et udviklingsprojekt, og det er håbet, at driften af ladestationen kommer til at give både OK og Vestas værdifuld erfaring, så løsningen potentielt kan rulles ud i større skala.

Nyudviklet batteriløsning

Batteriet lader fra elnettet, men inkluderer en nyudviklet software, der synkroniserer batteriet digitalt med den specifikke vindmølle. Det betyder, at når vindmøllen producerer strøm, så lader batteriet. Batterisystemet er udviklet af Vestas, og bliver Danmarks største batteri i kommerciel drift.

- Ved at sikre at elbilerne bliver ladet med grøn strøm via batteriet, også når vinden ikke blæser sikrer vi, at persontransporten bliver elektrificeret med CO2-fri el samtidig med, at vi reducerer belastningen i de lokale el-net. Nu skal vi indsamle erfaringer og optimere løsningen sammen med OK, så det kan gøres til en konkurrencedygtig pris, siger Andreas Svendstrup-Bjerre, projektleder hos Vestas inden for energiløsninger og lagring.  

- Med denne løsning leverer vi sammen med OK en effektiv og forbrugervenlig løsning, der gør det nemt at tage et grønnere valg. Det er et skridt i den rigtige retning, for hvis vi i Danmark skal nå de ambitiøse CO2-reduktionsmål og holde os foran i den grønne omstilling, så er det afgørende, at vi satser på en bæredygtig elektrificering af samfundet, siger Morten Dyrholm, direktør i Vestas for kommunikation og bæredygtighed.  

Kundernes behov i fremtidens energimarked

Lynladestationen skal ses som en investering, der bidrager til udviklingen af infrastrukturen for elbiler og samtidig sikrer mere direkte adgang til grøn strøm.

- Vi er et kundeejet selskab, og derfor gør vi meget ud af at lytte til kundernes behov og ønsker. Vi vil være en medspiller på fremtidens energimarked, og derfor er det vigtigt for os at investere i denne type løsninger, som er med til at sikre, at vores kunder får adgang til hurtig og effektiv opladning på farten samtidig med, at man kan spore den præcise grønne energikilde, som strømmen kommer fra, siger Thor Folmann Krarup.

Lynladestationen er placeret ved OKs tankstation ved afkørsel 50 ved Odense på den fynske motorvej E20, Glisholmvej 5, 5260 Odense S.

-hawin

 

Fakta om lynladestationen:

  • 900 kW-batteriet er bygget ind i en 20-fod container og er pt. det tredjestørste batteri i Danmark – Vestas driver yderligere et batteri på 1.200 kW og 1000kW.
  • Ladesystemet er det største af sin art i verden, hvor man kombinerer et batteri med grøn strøm med ladestandere til elbiler.

Batteriet er via et tilpasset SCADA-system synkroniseret med OKs egen Vestas-vindmølle i Gilbjerg og oplader fra elnettet med få sekunders nøjagtighed, når vindmøllen producerer strøm.

24/6 2021
  • Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    transport ›Phoenix Contact ændrer sin emballage til fremover at være uden tryk, både nationalt og internationalt. Emballagen kan dermed genbruges, lyder det fra virksomheden
  • DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    transport ›Den 1. november meddelte rederiet, at det planlagte køb af virksomheden Ekol Logistics' internationale netværk var afblæst, men med en ny aftale, blive handelen alligevel gennemført
  • Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    transport ›Transportminister Thomas Danielsen (V) har besluttet, at man med øjeblikkelig virkning kan bygge grønne energiprojekter tættere på statsvejene
  • IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    transport ›Betonvareproducenten, IBF mener, at transportbranchens skift fra fossile brændstoffer til el trækker ud, fordi der mangler ladestationer til lastbiler. Derfor etablerer producenten en offentlig ladestation til lastbiler i Ejby på Fyn
  • Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    transport ›DB Schenker, iBoxen og Linköpings Universitet har startet en omfattende forundersøgelse for at udvikle et AI-værktøj, der kan forbedre placeringen af leveringsbokse i svenske byer. I projektet indgår flere nøgleaktører
  • 365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    transport ›Instabee er i gang med at installere pakkebokse i Coops discountkædebutikker i alle de største byer i Danmark. Målet er at have de første 30 på plads inden den kommende, travle e-handelsperiode
  • Flere af GLS' pakker leveret på el

    Flere af GLS' pakker leveret på el

    transport ›I samarbejde med Norlys satser GLS på elektrificering af hele flåden og etablering af en omfattende ladeinfrastruktur inden 2035, hvor målet er, at alle nyindkøbte køretøjer skal være nul- eller lavemissionskøretøjer
  • Karsten Lauritzen stopper i DI

    Karsten Lauritzen stopper i DI

    transport ›Den tidligere skatteminister for Venstre meddeler, at han den 1. februar 2025 forlader stillingen som Branchedirektør for DI Transport, for i stedet at tiltræde som adm. direktør i Danske Advokater