OK og Vestas åbner batteridrevet lynladestation
Der er grøn strøm på vej til de danske elbiler, når OK og Vestas sammen åbner en ny type lynladestation, som hurtigt kan lade elbiler med grøn strøm fra et stort batteri, som er koblet op på en vindmølle
Hvordan kan man oplade sin elbil med garanti for, at den strøm, man tilfører batteriet, faktisk er grøn? Det spørgsmål besvarer to danske virksomheder nu i forbindelse med lanceringen af et nyt koncept.
Onsdag den 30. juni kl. 11.00 åbner OK og Vestas nemlig en stor batteridrevet lynladestation ved den fynske motorvej. Transportminister Benny Engelbrecht (A) deltager i indvielsen sammen med rådmanden for By-og Kulturforvaltningen i Odense Kommune, Christoffer Lilleholt (V) samt inviterede branche – og interesseorganisationer.
En unik løsning
Ladestationen bliver den første af sin slags i Danmark, og den skiller sig ud, fordi den leverer vindmøllestrøm til forbrugeren, når elbilen lades op.
- Stationen vil fra starten have i to lynladestandere med en effekt på op til 175 kW, der lader via et batteri, som er digitalt synkroniseret med OK’s egen Vestas-vindmølle, som står i Gilbjerg ved Billund. Samtidig vil der være plads til at åbne yderligere fire lynladestandere på stationen i takt med, at efterspørgslen stiger, siger E-mobilitetschef fra OK Thor Folmann Krarup.
Ladesystemet er resultatet af et udviklingsprojekt, og det er håbet, at driften af ladestationen kommer til at give både OK og Vestas værdifuld erfaring, så løsningen potentielt kan rulles ud i større skala.
Nyudviklet batteriløsning
Batteriet lader fra elnettet, men inkluderer en nyudviklet software, der synkroniserer batteriet digitalt med den specifikke vindmølle. Det betyder, at når vindmøllen producerer strøm, så lader batteriet. Batterisystemet er udviklet af Vestas, og bliver Danmarks største batteri i kommerciel drift.
- Ved at sikre at elbilerne bliver ladet med grøn strøm via batteriet, også når vinden ikke blæser sikrer vi, at persontransporten bliver elektrificeret med CO2-fri el samtidig med, at vi reducerer belastningen i de lokale el-net. Nu skal vi indsamle erfaringer og optimere løsningen sammen med OK, så det kan gøres til en konkurrencedygtig pris, siger Andreas Svendstrup-Bjerre, projektleder hos Vestas inden for energiløsninger og lagring.
- Med denne løsning leverer vi sammen med OK en effektiv og forbrugervenlig løsning, der gør det nemt at tage et grønnere valg. Det er et skridt i den rigtige retning, for hvis vi i Danmark skal nå de ambitiøse CO2-reduktionsmål og holde os foran i den grønne omstilling, så er det afgørende, at vi satser på en bæredygtig elektrificering af samfundet, siger Morten Dyrholm, direktør i Vestas for kommunikation og bæredygtighed.
Kundernes behov i fremtidens energimarked
Lynladestationen skal ses som en investering, der bidrager til udviklingen af infrastrukturen for elbiler og samtidig sikrer mere direkte adgang til grøn strøm.
- Vi er et kundeejet selskab, og derfor gør vi meget ud af at lytte til kundernes behov og ønsker. Vi vil være en medspiller på fremtidens energimarked, og derfor er det vigtigt for os at investere i denne type løsninger, som er med til at sikre, at vores kunder får adgang til hurtig og effektiv opladning på farten samtidig med, at man kan spore den præcise grønne energikilde, som strømmen kommer fra, siger Thor Folmann Krarup.
Lynladestationen er placeret ved OKs tankstation ved afkørsel 50 ved Odense på den fynske motorvej E20, Glisholmvej 5, 5260 Odense S.
-hawin
Fakta om lynladestationen:
- 900 kW-batteriet er bygget ind i en 20-fod container og er pt. det tredjestørste batteri i Danmark – Vestas driver yderligere et batteri på 1.200 kW og 1000kW.
- Ladesystemet er det største af sin art i verden, hvor man kombinerer et batteri med grøn strøm med ladestandere til elbiler.
Batteriet er via et tilpasset SCADA-system synkroniseret med OKs egen Vestas-vindmølle i Gilbjerg og oplader fra elnettet med få sekunders nøjagtighed, når vindmøllen producerer strøm.