OK og Vestas åbner batteridrevet lynladestation

OK og Vestas åbner batteridrevet lynladestation

Der er grøn strøm på vej til de danske elbiler, når OK og Vestas sammen åbner en ny type lynladestation, som hurtigt kan lade elbiler med grøn strøm fra et stort batteri, som er koblet op på en vindmølle

Hvordan kan man oplade sin elbil med garanti for, at den strøm, man tilfører batteriet, faktisk er grøn? Det spørgsmål besvarer to danske virksomheder nu i forbindelse med lanceringen af et nyt koncept.

Onsdag den 30. juni kl. 11.00 åbner OK og Vestas nemlig en stor batteridrevet lynladestation ved den fynske motorvej. Transportminister Benny Engelbrecht (A) deltager i indvielsen sammen med rådmanden for By-og Kulturforvaltningen i Odense Kommune, Christoffer Lilleholt (V) samt inviterede branche – og interesseorganisationer.

En unik løsning

Ladestationen bliver den første af sin slags i Danmark, og den skiller sig ud, fordi den leverer vindmøllestrøm til forbrugeren, når elbilen lades op.

- Stationen vil fra starten have i to lynladestandere med en effekt på op til 175 kW, der lader via et batteri, som er digitalt synkroniseret med OK’s egen Vestas-vindmølle, som står i Gilbjerg ved Billund. Samtidig vil der være plads til at åbne yderligere fire lynladestandere på stationen i takt med, at efterspørgslen stiger, siger E-mobilitetschef fra OK Thor Folmann Krarup.

Ladesystemet er resultatet af et udviklingsprojekt, og det er håbet, at driften af ladestationen kommer til at give både OK og Vestas værdifuld erfaring, så løsningen potentielt kan rulles ud i større skala.

Nyudviklet batteriløsning

Batteriet lader fra elnettet, men inkluderer en nyudviklet software, der synkroniserer batteriet digitalt med den specifikke vindmølle. Det betyder, at når vindmøllen producerer strøm, så lader batteriet. Batterisystemet er udviklet af Vestas, og bliver Danmarks største batteri i kommerciel drift.

- Ved at sikre at elbilerne bliver ladet med grøn strøm via batteriet, også når vinden ikke blæser sikrer vi, at persontransporten bliver elektrificeret med CO2-fri el samtidig med, at vi reducerer belastningen i de lokale el-net. Nu skal vi indsamle erfaringer og optimere løsningen sammen med OK, så det kan gøres til en konkurrencedygtig pris, siger Andreas Svendstrup-Bjerre, projektleder hos Vestas inden for energiløsninger og lagring.  

- Med denne løsning leverer vi sammen med OK en effektiv og forbrugervenlig løsning, der gør det nemt at tage et grønnere valg. Det er et skridt i den rigtige retning, for hvis vi i Danmark skal nå de ambitiøse CO2-reduktionsmål og holde os foran i den grønne omstilling, så er det afgørende, at vi satser på en bæredygtig elektrificering af samfundet, siger Morten Dyrholm, direktør i Vestas for kommunikation og bæredygtighed.  

Kundernes behov i fremtidens energimarked

Lynladestationen skal ses som en investering, der bidrager til udviklingen af infrastrukturen for elbiler og samtidig sikrer mere direkte adgang til grøn strøm.

- Vi er et kundeejet selskab, og derfor gør vi meget ud af at lytte til kundernes behov og ønsker. Vi vil være en medspiller på fremtidens energimarked, og derfor er det vigtigt for os at investere i denne type løsninger, som er med til at sikre, at vores kunder får adgang til hurtig og effektiv opladning på farten samtidig med, at man kan spore den præcise grønne energikilde, som strømmen kommer fra, siger Thor Folmann Krarup.

Lynladestationen er placeret ved OKs tankstation ved afkørsel 50 ved Odense på den fynske motorvej E20, Glisholmvej 5, 5260 Odense S.

-hawin

 

Fakta om lynladestationen:

  • 900 kW-batteriet er bygget ind i en 20-fod container og er pt. det tredjestørste batteri i Danmark – Vestas driver yderligere et batteri på 1.200 kW og 1000kW.
  • Ladesystemet er det største af sin art i verden, hvor man kombinerer et batteri med grøn strøm med ladestandere til elbiler.

Batteriet er via et tilpasset SCADA-system synkroniseret med OKs egen Vestas-vindmølle i Gilbjerg og oplader fra elnettet med få sekunders nøjagtighed, når vindmøllen producerer strøm.

24/6 2021
  • Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    transport ›Scandlines har sammen med den tyske miljøorganisation NABU åbnet informationsrum ombord på Rødby-Puttgartenfærger, hvor de 5 millioner årlige passagerer kan få indsigt i farvandet og rederiets grønne ambitioner
  • Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    transport ›Farum-virksomheden FARUSA er efter 102 år som familiejet solgt til den globale koncern, Nefab Group. Hidtil har de konkurreret om industrikunder, der har brug for stærke og solide transportemballager, men nu vil bølgepap, træ og krydsfiner blive tilbudt fra samme virksomhed
  • Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    transport ›Dansk repræsentant for rederiet Atlantic Container Line, ACL, oplever øget efterspørgsel fra virksomheder med behov for pålidelig, direkte og fleksibel transatlantisk transport
  • Ny lovgivning skaber dækproblemer

    Ny lovgivning skaber dækproblemer

    transport ›Vinteren er måske stadig langt væk. Mange personbiler kører dog stadig på vinterdæk i sensommervarmen. Det er en dårlig idé, mener Dækbranchen. Dækkene bliver nemlig slidt og mister det vejgreb, som er vigtigt til vinterens føre
  • Leman åbner ny forbindelse mellem USA og Taulov

    Leman åbner ny forbindelse mellem USA og Taulov

    transport ›Produkter som bl.a. møbler og interiør, der stiller høje krav til håndtering og opbevaring får især fordele af forbindelsen, der vil kombinere sø- og luftfragt og tilbyde flere digitale, administrative løsninger
  • MAN Truck & Bus Danmark solgt til Semler Gruppen

    MAN Truck & Bus Danmark solgt til Semler Gruppen

    transport ›Salget af datterselskabet skal styrke MANs tilstedeværelse på det danske marked gennem en stærk, lokal partner. Overtagelsen forventes gennemført til næste år
  • Kæmpekasse fra BYD klar til Danmark

    Kæmpekasse fra BYD klar til Danmark

    transport ›Kinesisk varebil får en nyttelast på 1430 kilo og et varerum på hele 19,8 kubikmeter
  • Cool kørsel uden støj

    Cool kørsel uden støj

    transport ›Dansk Cater opgraderer flåden med fuldelektriske lastbiler, som er forsynet med kølesystemer fra Thermo King