Omfattende EU-forbud mod engangsemballage fra 2030

Omfattende EU-forbud mod engangsemballage fra 2030

Engangsplastik til frugt og grønt, take-away mad og drikkevarer og miniatureflasker til hygiejneartikler på hoteller er blandt de emballager, der helt skal forsvinde om 6 år. En foreløbig aftale kræver generelt mindre emballage fremover. Plastindustrien og Plastic Change støtter, men advarer samtidig mod fejlslagne 'sugerørs-beslutninger'

Af Lisbeth Petersen

EU-aftalen, der som ventet blev indgået mandag, har til formål at den emballage, der bruges i EU, i fremtiden er mere sikker og bæredygtig.

Det sikres med krav om at:

  • al emballage skal kunne genanvendes
  • minimere forekomsten af skadelige stoffer
  • reducere unødvendig emballage
  • øge brugen af genanvendt indhold og
  • forbedre indsamling og genanvendelse

Mindre emballage og begrænsning af visse formater
Ifølge aftalen vil visse engangsemballageformater af plast, såsom emballage til uforarbejdet frisk frugt og grønt, emballage til fødevarer og drikkevarer, der fyldes og indtages på caféer og restauranter, individuelle portioner (til f.eks. krydderier, saucer, fløde, sukker), miniatureemballage til toiletartikler og krympefolie til kufferter i lufthavne, blive forbudt fra 1. januar 2030.

Aftalen sætter specifikke mål for reduktion af emballage:
5% inden 2030, 10% inden 2035 og 15% inden 2040
og kræver, at EU-landene især reducerer mængden af plastemballageaffald.

Samtidig vedtog parlamentsmedlemmerne også et forbud mod de meget lette plastikbæreposer under 15 mikron, med medmindre det er nødvendigt af hygiejnemæssige årsager eller som primær emballage til løs mad for at forhindre madspild.

I 2021 generede hver indbygger i EU 188,7 kilo emballageaffald. Det var 10,8 kilo mere per person end året før.

Slut med 'evighedskemikalier'
For at forhindre negative sundhedseffekter sikrede Parlamentet tillige indførelsen af et forbud mod brugen af såkaldte 'evighedskemikalier som per- og polyfluorerede alkylstoffer og PFAS'er i emballage, der er i kontakt med fødevarer.

Desuden er parterne enige om at sætte specifikke mål for genanvendelig emballage til alkoholiske og ikke-alkoholiske drikkevarer (undtagen f.eks. mælk, vin, aromatiseret vin og spiritus) inden 2030 (mindst 10 %). Medlemslandene kan give en femårig undtagelse fra disse krav under visse betingelser.

Slutdistributører af drikkevarer og take-away-mad i foodservice-sektoren vil være forpligtet til at tilbyde forbrugerne muligheden for at medbringe deres egen beholder. De skal også bestræbe sig på at tilbyde 10% af produkterne i et genanvendeligt emballageformat inden 2030.

Genanvendelige emballage og bedre affaldsindsamlinger
Aftalepartnerne blev enige om, at al emballage skal være genanvendelig og opfylde strenge kriterier, der skal defineres gennem sekundær lovgivning. Der er visse undtagelser for letvægtstræ, kork, tekstil, gummi, keramik, porcelæn eller voks.

Andre aftalte foranstaltninger omfatter:

  • -minimumsmål for genanvendt indhold for alle plastdele i emballagen;
  • minimumsmål for genanvendelse af vægten af genereret emballageaffald og øgede krav til genanvendelighed;
  • 90 % af drikkevarebeholdere af plast og metal til engangsbrug (op til tre liter) skal indsamles separat inden 2029 (pant-retursystemer).

Aftalen skal endeligt vedtages i både parlament og råd inden sommer i år, før den kan træde i kraft.

Ensidige forbud mod plastik fejler
Brancheforeningen Plastindustrien tager umiddelbart godt imod den foreløbige aftale.

 Christina Busk, miljøpolitisk chef, Plastindustrien

- Vi er glade for, at der nu kommer en ensartet lovgivning i hele Europa på det her område. Det er positivt, at der kommer mere fokus på, at det kan betale sig at genbruge nogle emballager, bruge mere genanvendt plast og designe emballagerne til genanvendelse. Det er også noget, som vi har arbejdet for med vores designguide for emballager, siger miljøpolitisk chef Christina Busk.

Hun advarer dog mod, at man blot kommer til at udskifte bestemte materialer med andre engangsmaterialer, som det var tilfældet i 'sugerørssagen'

-Her gik man væk fra sugerør i plast, men alternativet var ikke bedre. Den fejl må vi ikke gentage. Vi skal vælge den emballage og det materiale, der er bedst til det enkelte produkt. Nogle gange er det plast, andre gange er det andre materialer. Og i nogle tilfælde bør man overveje, om man helt kan undvære en emballage. Vi skal ikke gå fra et engangsmateriale til et andet engangsmateriale – det hjælper ikke noget på den globale ressourcedagsorden, understreger Christina Busk.

Malene Høj Mortensen, politisk chef i miljøorganisationen Plastic Change bakker op om den advarsel:
-Det er meget positivt, at EU lægger vægt på genbrug og reduktion af emballage. Problemet er, at flere forbud kun gælder engangsemballage af plastik. Vi har før set, at producenter af engangsemballage blot erstatter plastik med pap og papir, som også ender i skraldespanden. Her fejler loven, siger hun.

6/3 2024
  • Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    transport ›Transportminister Thomas Danielsen (V) har besluttet, at man med øjeblikkelig virkning kan bygge grønne energiprojekter tættere på statsvejene
  • IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    transport ›Betonvareproducenten, IBF mener, at transportbranchens skift fra fossile brændstoffer til el trækker ud, fordi der mangler ladestationer til lastbiler. Derfor etablerer producenten en offentlig ladestation til lastbiler i Ejby på Fyn
  • Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    transport ›DB Schenker, iBoxen og Linköpings Universitet har startet en omfattende forundersøgelse for at udvikle et AI-værktøj, der kan forbedre placeringen af leveringsbokse i svenske byer. I projektet indgår flere nøgleaktører
  • 365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    transport ›Instabee er i gang med at installere pakkebokse i Coops discountkædebutikker i alle de største byer i Danmark. Målet er at have de første 30 på plads inden den kommende, travle e-handelsperiode
  • Flere af GLS' pakker leveret på el

    Flere af GLS' pakker leveret på el

    transport ›I samarbejde med Norlys satser GLS på elektrificering af hele flåden og etablering af en omfattende ladeinfrastruktur inden 2035, hvor målet er, at alle nyindkøbte køretøjer skal være nul- eller lavemissionskøretøjer
  • Karsten Lauritzen stopper i DI

    Karsten Lauritzen stopper i DI

    transport ›Den tidligere skatteminister for Venstre meddeler, at han den 1. februar 2025 forlader stillingen som Branchedirektør for DI Transport, for i stedet at tiltræde som adm. direktør i Danske Advokater
  • Scandlines vinder tysk innovationspris

    Scandlines vinder tysk innovationspris

    transport ›Ombygningen af hybridfærgerne på Rødby-Puttgarten overfarten, M/F Deutschland og M/F Schleswig-Holstein til plug-in hybridfærger har sikret rederiet en innovationspris fra det tyske selskab for transportforskning
  • Frode Laursen i spil til national CSR-pris

    Frode Laursen i spil til national CSR-pris

    transport ›Logistikvirksomheden har ansat cirka 90 udsatte ledige og skabt en arbejdsplads med plads til forskellighed, der giver tryghed og godt omdømme. Nu er virksomheden nomineret til CSR People Prize 2024