På vej mod en grønnere fremtid

På vej mod en grønnere fremtid

Hos pakkedistributøren GLS skal fremtiden være grøn. Målet er at fjerne alle miljøbelastende aktiviteter fra værdikæden, så virksomheden kan levere pakker emissionsfrit i 2045. Derfor investerer GLS Denmark i løbende CO2-reduktioner og klimakompensation

I en verden under konstant forandring har GLS Denmark grønne ambitioner for fremtidens pakkedistribution. Som en del af GLS-koncernens Climate Protect-strategi arbejder de på at reducere klimaaftrykket for at efterleve deres værdier samt imødekomme kundernes voksende interesse for ansvarlig pakkelevering, så de sammen kan passe på miljøet.

- I GLS arbejder vi hver dag på at forene vores passion for pakker med vores ønske om at beskytte vores miljø og klima. Vi har kigget på hele vores værdikæde for at finde ud af, hvor vi kan sætte ind og i hvilken rækkefølge. I en branche som vores er det ikke altid ligetil at gennemføre så store ændringer, men vi har allerede investeret i en lang række initiativer. Derfor forventer vi, at vi i 2045 kan indfri vores målsætning om at levere alle pakker emissionsfrit, siger Managing Director i GLS Denmark, Steen Ravnsbæk Kristensen.

En tobenet klimastrategi: CO2-reduktion og klimakompensation
Ifølge Steen Kristensen er ambitionerne et resultat af de europæiske GLS-landes fælles klimastrategi bestående af en række målsætninger, der gradvist skal reducere CO2-udledningen.

Climate Protect-strategien består nemlig af to grundprincipper. Det første skal reducere koncernens CO2-udledning, mens det andet klimakompenserer for koncernens samlede CO2-udledning i Europa, indtil det bliver teknologisk muligt at fjerne alle miljøbelastende aktiviteter.

- At omlægge vores del af værdikæden til at være 100 % emissionsfri er ikke noget, vi kan gøre fra den ene dag til den anden. Derfor har det været vigtigt for os ikke bare at gå og vente. Vi har valgt at gøre det næstbedste – klimakompensere for den udledning, der er forbundet med at levere pakker. Det er et ansvar, vi tager på vores skuldre. Vi klimakompenserer uden ekstra omkostninger for vores kunder, fortæller topchefen.

GLS-koncernen klimakompenserer gennem deres partnerskab med ClimatePartner ved at investere i certificerede miljø- og klimaprojekter, der beskytter lokale skovområder, sikrer vedvarende energi og hjælper lokalbefolkningen.

Miljø- og klimahensyn er ikke nyt i GLS. Siden 2016 har virksomheden arbejdet med reduktion af forbrug og CO2-udledning.

Ambitionen om et mere miljøvenligt GLS har allerede medført, at pakkedistributøren udelukkende bruger 100 % certificeret grøn strøm på alle sine lokationer og tilpasser bygningerne efter jævnlige energieftersyn.

Det indebærer blandt andet udskiftning til varmepumper, hvor det ikke er muligt at tilslutte fjernvarme, LED-belysning og solceller på tagene de steder, det er tilladt.

- Når man som os har mange lokationer, betyder små tiltag som fx udskiftning til LED-belysning pludselig meget for det store billede. Derfor undersøger vi jævnligt, hvordan vi kan optimere vores energiforbrug på vores lokationer, forklarer Steen Ravnsbæk Kristensen.

Et spørgsmål om infrastruktur
En omlægning af hele flåden af køretøjer er nødvendig for at indfri ønsket om at reducere CO2-udledningen.

I 2035 skal 100 % af de nyindkøbte transportkøretøjer derfor være nul- og lavemissionskøretøjer. Med 51 elbiler i flåden og ladestandere i hele landet har pakkedistributøren allerede gjort sig gode erfaringer, der gør det lettere, når endnu flere elbiler snart kommer til.

- Vores helt store udfordring er infrastrukturen og den teknologiske udvikling af elektriske vare- og lastbiler. Vi skal være sikre på, at vi ikke går på kompromis med vores leveringskvalitet, så minimum 98,6 % af vores pakker fortsat når frem til deres modtager næste hverdag. Vi har allerede lært meget fra den nuværende flåde af elbiler, men vi skal undersøge, hvilke teknologier der bedst kan understøtte vores grønne omstilling, siger Steen Ravnsbæk Kristensen.

Dermed kan GLS’ kunder glæde sig over, at de i fremtiden kan sende og modtage pakker med et mindre CO2-aftryk.

-hawin

GLS-koncernen har sat følgende målsætninger for deres klimastrategi:

  • I 2030 skal andelen af nul- og lavemissionskøretøjer udgøre 50 % af transportflåden og 100 % af GLS’ firmabiler skal være elkøretøjer.
  • I 2035 skal 100 % af de nyindkøbte transportkøretøjer være nul- og lavemissionskøretøjer
  • I 2045 skal GLS-koncernens CO2-udledning være reduceret til nul

En emissionsfri værdikæde indebærer, at alle køretøjer drives af el eller brint. Det er et skridt tættere på CO2-neutralitet end en fossilfri værdikæde, hvori køretøjer drives af drivmidler, der ikke stammer fra fossile kilder. Det vil sige fx biogas eller HVO.

2/5 2023
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    transport ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    transport ›Michael Jønsson er hentet i egne rækker hos GLS Denmark og tiltræder sin nye stilling som salgsdirektør pr. 1. september
  • 300 grams vinflaske letter - også - omkostningerne

    300 grams vinflaske letter - også - omkostningerne

    transport ›Glasproducenten Ardagh Glass Packaging-Europe (AGP-Europe) har lanceret en ny letvægtsvinflaske, som kan være en af løsningerne på stigende priser og højere miljøkrav
  • DHL udnævner ny CEO for Europa

    DHL udnævner ny CEO for Europa

    transport ›Rainer Haag overtager stillingen som CEO for DHL Supply Chain Europe, og får dermed ansvaret for 16 centraleuropæiske markeder
  • Saferoad nu også i Litauen

    Saferoad nu også i Litauen

    transport ›Saferoad Group, som står bag Saferoad Services, har netop opkøbt Gatas, en virksomhed med 80 medarbejdere, der udfører og vedligeholder vejmarkeringer og udstyr til trafiksikkerhed i Litauen
  • Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    transport ›Rastepladserne Karlslunde Øst og Karlslunde Vest langs Køge Bugt Motorvejen er nogle af de mest velbesøgte langs de danske motorveje. Nu bliver de begge udvidet med 14 lynladere til elbiler
  • Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    transport ›Scandlines har sammen med den tyske miljøorganisation NABU åbnet informationsrum ombord på Rødby-Puttgartenfærger, hvor de 5 millioner årlige passagerer kan få indsigt i farvandet og rederiets grønne ambitioner
  • Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    transport ›Farum-virksomheden FARUSA er efter 102 år som familiejet solgt til den globale koncern, Nefab Group. Hidtil har de konkurreret om industrikunder, der har brug for stærke og solide transportemballager, men nu vil bølgepap, træ og krydsfiner blive tilbudt fra samme virksomhed