På vej mod en grønnere fremtid

På vej mod en grønnere fremtid

Hos pakkedistributøren GLS skal fremtiden være grøn. Målet er at fjerne alle miljøbelastende aktiviteter fra værdikæden, så virksomheden kan levere pakker emissionsfrit i 2045. Derfor investerer GLS Denmark i løbende CO2-reduktioner og klimakompensation

I en verden under konstant forandring har GLS Denmark grønne ambitioner for fremtidens pakkedistribution. Som en del af GLS-koncernens Climate Protect-strategi arbejder de på at reducere klimaaftrykket for at efterleve deres værdier samt imødekomme kundernes voksende interesse for ansvarlig pakkelevering, så de sammen kan passe på miljøet.

- I GLS arbejder vi hver dag på at forene vores passion for pakker med vores ønske om at beskytte vores miljø og klima. Vi har kigget på hele vores værdikæde for at finde ud af, hvor vi kan sætte ind og i hvilken rækkefølge. I en branche som vores er det ikke altid ligetil at gennemføre så store ændringer, men vi har allerede investeret i en lang række initiativer. Derfor forventer vi, at vi i 2045 kan indfri vores målsætning om at levere alle pakker emissionsfrit, siger Managing Director i GLS Denmark, Steen Ravnsbæk Kristensen.

En tobenet klimastrategi: CO2-reduktion og klimakompensation
Ifølge Steen Kristensen er ambitionerne et resultat af de europæiske GLS-landes fælles klimastrategi bestående af en række målsætninger, der gradvist skal reducere CO2-udledningen.

Climate Protect-strategien består nemlig af to grundprincipper. Det første skal reducere koncernens CO2-udledning, mens det andet klimakompenserer for koncernens samlede CO2-udledning i Europa, indtil det bliver teknologisk muligt at fjerne alle miljøbelastende aktiviteter.

- At omlægge vores del af værdikæden til at være 100 % emissionsfri er ikke noget, vi kan gøre fra den ene dag til den anden. Derfor har det været vigtigt for os ikke bare at gå og vente. Vi har valgt at gøre det næstbedste – klimakompensere for den udledning, der er forbundet med at levere pakker. Det er et ansvar, vi tager på vores skuldre. Vi klimakompenserer uden ekstra omkostninger for vores kunder, fortæller topchefen.

GLS-koncernen klimakompenserer gennem deres partnerskab med ClimatePartner ved at investere i certificerede miljø- og klimaprojekter, der beskytter lokale skovområder, sikrer vedvarende energi og hjælper lokalbefolkningen.

Miljø- og klimahensyn er ikke nyt i GLS. Siden 2016 har virksomheden arbejdet med reduktion af forbrug og CO2-udledning.

Ambitionen om et mere miljøvenligt GLS har allerede medført, at pakkedistributøren udelukkende bruger 100 % certificeret grøn strøm på alle sine lokationer og tilpasser bygningerne efter jævnlige energieftersyn.

Det indebærer blandt andet udskiftning til varmepumper, hvor det ikke er muligt at tilslutte fjernvarme, LED-belysning og solceller på tagene de steder, det er tilladt.

- Når man som os har mange lokationer, betyder små tiltag som fx udskiftning til LED-belysning pludselig meget for det store billede. Derfor undersøger vi jævnligt, hvordan vi kan optimere vores energiforbrug på vores lokationer, forklarer Steen Ravnsbæk Kristensen.

Et spørgsmål om infrastruktur
En omlægning af hele flåden af køretøjer er nødvendig for at indfri ønsket om at reducere CO2-udledningen.

I 2035 skal 100 % af de nyindkøbte transportkøretøjer derfor være nul- og lavemissionskøretøjer. Med 51 elbiler i flåden og ladestandere i hele landet har pakkedistributøren allerede gjort sig gode erfaringer, der gør det lettere, når endnu flere elbiler snart kommer til.

- Vores helt store udfordring er infrastrukturen og den teknologiske udvikling af elektriske vare- og lastbiler. Vi skal være sikre på, at vi ikke går på kompromis med vores leveringskvalitet, så minimum 98,6 % af vores pakker fortsat når frem til deres modtager næste hverdag. Vi har allerede lært meget fra den nuværende flåde af elbiler, men vi skal undersøge, hvilke teknologier der bedst kan understøtte vores grønne omstilling, siger Steen Ravnsbæk Kristensen.

Dermed kan GLS’ kunder glæde sig over, at de i fremtiden kan sende og modtage pakker med et mindre CO2-aftryk.

-hawin

GLS-koncernen har sat følgende målsætninger for deres klimastrategi:

  • I 2030 skal andelen af nul- og lavemissionskøretøjer udgøre 50 % af transportflåden og 100 % af GLS’ firmabiler skal være elkøretøjer.
  • I 2035 skal 100 % af de nyindkøbte transportkøretøjer være nul- og lavemissionskøretøjer
  • I 2045 skal GLS-koncernens CO2-udledning være reduceret til nul

En emissionsfri værdikæde indebærer, at alle køretøjer drives af el eller brint. Det er et skridt tættere på CO2-neutralitet end en fossilfri værdikæde, hvori køretøjer drives af drivmidler, der ikke stammer fra fossile kilder. Det vil sige fx biogas eller HVO.

2/5 2023
  • Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    transport ›Økonomisk modvind blev efterfulgt af en blodprop, men vognmand Michael Rasmussen nægtede at give op og søgte gratis hjælp gennem den landsdækkende Early Warning-indsats. I dag har han styr på driften og ro i kroppen
  • Elbilister slipper for omveje

    Elbilister slipper for omveje

    transport ›Det er slut med bøvlede omveje for at lade bilen op på de længere ture gennem Danmark. Fra årsskiftet sætter Vejdirektoratet strøm til 288 lynladere langs motorvejene
  • Brevet hitter i december

    Brevet hitter i december

    transport ›Danskerne sendte 50 procent flere breve sidste december end en gennemsnitlig måned hos dao, der forudser en tilsvarende stigning i år. Trenden drives ifølge ekspert især af unge som modspil til digital overmætning
  • Julehandlen slår klikrekord

    Julehandlen slår klikrekord

    transport ›Danskerne klikker flere pakker hjem end nogensinde før og hos Bring er pakkevolumenerne steget med 21 procent under julesalget – tre områder skiller sig ud
  • Også bilister bør synes

    Også bilister bør synes

    transport ›Ni ud af ti bilister har svært ved at få øje på cyklister og fodgængere uden reflekser eller lygter, viser nye tal. Ubehandlet synstab kan få fatale konsekvenser i trafikken, særligt i vintermørket, hvor modkørendes skarpe forlygter udfordrer øjnene. INDLÆG
  • I stumper og stykker

    I stumper og stykker

    transport ›Det danske EU-formandskab har landet en aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om bedre design og genbrug af udtjente køretøjer som biler, busser og lastbiler. Fremover skal de kunne skilles ad og delene genanvendes og dermed sikre bedre udnyttelse af materialer og kritiske råstoffer
  • Autologistik i overhalingsbanen

    Autologistik i overhalingsbanen

    transport ›Bahn Express rejser fem mio. euro til nytænkning og udfordring af den europæiske autologistikbranche. Første stop er Danmark, hvor der nu er etableret et fuldt kontor.
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt