På vej mod en grønnere fremtid

På vej mod en grønnere fremtid

Hos pakkedistributøren GLS skal fremtiden være grøn. Målet er at fjerne alle miljøbelastende aktiviteter fra værdikæden, så virksomheden kan levere pakker emissionsfrit i 2045. Derfor investerer GLS Denmark i løbende CO2-reduktioner og klimakompensation

I en verden under konstant forandring har GLS Denmark grønne ambitioner for fremtidens pakkedistribution. Som en del af GLS-koncernens Climate Protect-strategi arbejder de på at reducere klimaaftrykket for at efterleve deres værdier samt imødekomme kundernes voksende interesse for ansvarlig pakkelevering, så de sammen kan passe på miljøet.

- I GLS arbejder vi hver dag på at forene vores passion for pakker med vores ønske om at beskytte vores miljø og klima. Vi har kigget på hele vores værdikæde for at finde ud af, hvor vi kan sætte ind og i hvilken rækkefølge. I en branche som vores er det ikke altid ligetil at gennemføre så store ændringer, men vi har allerede investeret i en lang række initiativer. Derfor forventer vi, at vi i 2045 kan indfri vores målsætning om at levere alle pakker emissionsfrit, siger Managing Director i GLS Denmark, Steen Ravnsbæk Kristensen.

En tobenet klimastrategi: CO2-reduktion og klimakompensation
Ifølge Steen Kristensen er ambitionerne et resultat af de europæiske GLS-landes fælles klimastrategi bestående af en række målsætninger, der gradvist skal reducere CO2-udledningen.

Climate Protect-strategien består nemlig af to grundprincipper. Det første skal reducere koncernens CO2-udledning, mens det andet klimakompenserer for koncernens samlede CO2-udledning i Europa, indtil det bliver teknologisk muligt at fjerne alle miljøbelastende aktiviteter.

- At omlægge vores del af værdikæden til at være 100 % emissionsfri er ikke noget, vi kan gøre fra den ene dag til den anden. Derfor har det været vigtigt for os ikke bare at gå og vente. Vi har valgt at gøre det næstbedste – klimakompensere for den udledning, der er forbundet med at levere pakker. Det er et ansvar, vi tager på vores skuldre. Vi klimakompenserer uden ekstra omkostninger for vores kunder, fortæller topchefen.

GLS-koncernen klimakompenserer gennem deres partnerskab med ClimatePartner ved at investere i certificerede miljø- og klimaprojekter, der beskytter lokale skovområder, sikrer vedvarende energi og hjælper lokalbefolkningen.

Miljø- og klimahensyn er ikke nyt i GLS. Siden 2016 har virksomheden arbejdet med reduktion af forbrug og CO2-udledning.

Ambitionen om et mere miljøvenligt GLS har allerede medført, at pakkedistributøren udelukkende bruger 100 % certificeret grøn strøm på alle sine lokationer og tilpasser bygningerne efter jævnlige energieftersyn.

Det indebærer blandt andet udskiftning til varmepumper, hvor det ikke er muligt at tilslutte fjernvarme, LED-belysning og solceller på tagene de steder, det er tilladt.

- Når man som os har mange lokationer, betyder små tiltag som fx udskiftning til LED-belysning pludselig meget for det store billede. Derfor undersøger vi jævnligt, hvordan vi kan optimere vores energiforbrug på vores lokationer, forklarer Steen Ravnsbæk Kristensen.

Et spørgsmål om infrastruktur
En omlægning af hele flåden af køretøjer er nødvendig for at indfri ønsket om at reducere CO2-udledningen.

I 2035 skal 100 % af de nyindkøbte transportkøretøjer derfor være nul- og lavemissionskøretøjer. Med 51 elbiler i flåden og ladestandere i hele landet har pakkedistributøren allerede gjort sig gode erfaringer, der gør det lettere, når endnu flere elbiler snart kommer til.

- Vores helt store udfordring er infrastrukturen og den teknologiske udvikling af elektriske vare- og lastbiler. Vi skal være sikre på, at vi ikke går på kompromis med vores leveringskvalitet, så minimum 98,6 % af vores pakker fortsat når frem til deres modtager næste hverdag. Vi har allerede lært meget fra den nuværende flåde af elbiler, men vi skal undersøge, hvilke teknologier der bedst kan understøtte vores grønne omstilling, siger Steen Ravnsbæk Kristensen.

Dermed kan GLS’ kunder glæde sig over, at de i fremtiden kan sende og modtage pakker med et mindre CO2-aftryk.

-hawin

GLS-koncernen har sat følgende målsætninger for deres klimastrategi:

  • I 2030 skal andelen af nul- og lavemissionskøretøjer udgøre 50 % af transportflåden og 100 % af GLS’ firmabiler skal være elkøretøjer.
  • I 2035 skal 100 % af de nyindkøbte transportkøretøjer være nul- og lavemissionskøretøjer
  • I 2045 skal GLS-koncernens CO2-udledning være reduceret til nul

En emissionsfri værdikæde indebærer, at alle køretøjer drives af el eller brint. Det er et skridt tættere på CO2-neutralitet end en fossilfri værdikæde, hvori køretøjer drives af drivmidler, der ikke stammer fra fossile kilder. Det vil sige fx biogas eller HVO.

2/5 2023
  • Lastbiler tog færgen til Femernbyggeriet

    Lastbiler tog færgen til Femernbyggeriet

    transport ›Langelandslinjens færger havde i 2024 flere lastbiler med end nogensinde før. Det viser den seneste opgørelse over trafiktal for ruten mellem Spodsbjerg og Tårs. Årsagen er byggeriet af Femern-forbindelsen
  • Ny postlov har åbnet for brevlevering alle årets dage

    Ny postlov har åbnet for brevlevering alle årets dage

    transport ›For et år siden skabte en ny lov fri konkurrence på brevmarkedet, og danskerne har omfavnet muligheden for levering alle årets dage. Ifølge ekspert drives brevtrenden af unge som en reaktion på digital overmætning
  • DANX Carousel køber tyske LPR Group

    DANX Carousel køber tyske LPR Group

    transport ›København-baserede DANX Carousel styrker sin position som førende, europæisk leverandør af tidskritiske logistikløsninger med opkøbet af den tyskbaserede specialist i natlogistik, reparation og field services
  • TA-Logistics køber stor svensk transportvirksomhed

    TA-Logistics køber stor svensk transportvirksomhed

    transport ›Den danske logistikkoncern TA-Logistics A/S, som også ejer bl.a. transportvirksomheden Frode Laursen, overtager svenske GDL AB inklusive datterselskabet C-R Utbildning AB
  • Mulighed for klimaneutral forbindelse mellem Als og Fyn

    Mulighed for klimaneutral forbindelse mellem Als og Fyn

    transport ›For en samfundsøkonomisk merpris på cirka 1,3 milliarder kroner for minimumsløsningen og cirka 2,9 milliarder kroner for maksimumsløsningen er det muligt at anlægge en fast forbindelse mellem Als og Fyn uden at påvirke klimaet negativt, ligesom helt nye naturområder kan skabes, viser analyse
  • Mere el til lastbilerne

    Mere el til lastbilerne

    transport ›Norlys og Interroll, der producerer transportmateriel, åbner i begyndelsen af januar den første offentlige ladestander til ellastbiler i Storkøbenhavn
  • Julen har bragt rekord for Bring

    Julen har bragt rekord for Bring

    transport ›Bring kan se tilbage på en rekordstor julehandel, hvor de har leveret flere pakker til danskerne end nogensinde før
  • Emirates SkyCargo indsætter fragtfly til og fra København

    Emirates SkyCargo indsætter fragtfly til og fra København

    transport ›For at imødekomme den stigende efterspørgsel på luftfragt til og fra Danmark har Emirates SkyCargos fragtdivision nu valgt at indsætte et dedikeret ugentligt fragtfly fra Københavns Lufthavn. Den nye rute udvider netværket af destinationer, der betjenes af Emirates’ fragtfly, til 38