PostNord tester Scanialastbil på komprimeret biogas
En helt ny, bæredygtig lastbiltrækker fra Scania – den såkaldte Scania G410 - er næste rul i rækken mod en fremtid med mindre CO2 udledning fra vejtransporten og mere bæredygtig levering
Post Nord tester i øjeblikket lastbilen på en række forskellige områder for at se, om det er en løsning, der skal investeres mere permanent i.
- Vi arbejder konstant på nye klimavenlige løsninger, der kan gøre os endnu grønnere i vores måde at levere på og testen af Scanias G410 er seneste spændende tiltag. Vi ser frem til at afprøve den bæredygtige lastbiltrækker i vores daglige distribution på Sjælland, for at få afklaret om det er den vej, vi skal gå, når der skal investeres i en grøn vognpark, siger Jan Greve, udviklingschef i PostNord Danmark.
PostNord prøver trækkeren af de næste par måneder på Køge transportcenter, hvor den allerede er startet med at køre i Brøndby og Ishøj. Efter testen, vil PostNord være blevet klogere på, hvor mange timer den kan køre om dagen, hvor fleksibel den er, hvorvidt der er en binding/omkostning i praksis, som ikke kunne ses før testen, og hvor-dan den er at tanke.
Op til 500 km på komprimeret gas
Lastbilen kan køre på både komprimeret naturgas (CNG) og komprimeret biogas (CBG). Med naturgas som fossilt brændstof opnås en CO2-reduktion på ca. 10% mens dansk produceret biogas giver mere end 100% CO2-reduktion.
Det skyldes, at man undgår et stort metan-udslip ved at anvende gylle til biogasfremstilling som alternativ til gyllespredning på markerne.
Modsat bliver der så leveret så gødning retur til landbruget fra biogasproduktionen. I Danmark bliver biogas primært udbudt på de nuværende 17 gastankstationer i landet.
Den bæredygtige Scania G410 har en typisk rækkevidde på 300-500 km og en støj-reduktion på 2-3 dB(A). Partikeludslippet er 73% lavere og NOx-niveauet 64% lavere end det konventionelle Euro6 diesel alternativ.
- Anvendelse af biogas er med nuværende rammebetingelser den mest økonomiske måde at reducere CO2-udslip på og med dansk produceret biogas er CO2-udslippet reelt helt elimineret. Ydermere, er støjniveauet fra gaslastbilen betydeligt mindre. Det glæder os, at PostNord vil afprøve vores gastrækker i deres drift og vi håber på, at det vil øge interessen i at investere i bæredygtige transportløsninger, siger Anton Freiesleben, salgsdirektør i Scania.
Siden 2009 har PostNord reduceret virksomhedens CO2 udledning med 67%. Det er bl.a. sket gennem et bevidst arbejde med at effektivisere opfyldningen af bilerne og optimere ruterne. Ved konstant at stræbe efter høj fyldningsgrad og køre ad så smarte ruter som muligt er både omkostningerne og miljøbelastningen pr. forsendelse blevet kraftigt reduceret.
I efteråret 2019 testede PostNord biogaslastbilen Stralis NP fra Iveco på ruter i bl.a. Aalborg.
-lipe