Påvirket chauffør i 28½ tons asfaltvogn pågrebet af politiet
Den pågrebne chauffør transporterede asfalt

Påvirket chauffør i 28½ tons asfaltvogn pågrebet af politiet

300.000 kroner i bøde for blandt andet at køre med amfetamin i blodet og manipulere med hastighedsbegrænser i lastbil

Af Dan Bjerring
Christiansborg

Tungvognsbetjente fra Tungvognscenter Øst i Midt- og Vestsjællands Politi bragte i slutningen af september en lastbil til standsning på Køge Bugt motorvejen ved Karlslunde, og nu kan den 31-årige chauffør fra Falster og en vognmandsvirksomhed på Sydsjælland forvente store bøder i sagen.

Betjentene kunne først og fremmest høre, at noget ikke var, som det skulle være, idet den ældre lastbil udsendte meget støj fra udstødningen. Derfor bragte betjentene lastbilen til standsning, hvorefter en gennemgående kontrol blev udført.

Påvirket af amfetamin
- Vores betjente kunne blot ved lyden af lastbilen konstatere, at noget måtte være forkert, og flere forhold var ’ikke efter bogen’, siger leder af Tungvognscenter Øst ved Midt- og Vestsjællands Politi, politikommissær Henrik Fobian.

Lastbilen blev kørt til Tungvognscenter Øst i Greve, hvor politiet foretog en kontrol af føreren. Her gav en narkometertest udslag på amfetamin, hvorfor føreren blev anholdt og sigtet for narkokørsel:

- Al narkokørsel er en alvorlig overtrædelse af Færdselsloven, men jeg vil påstå, at denne overtrædelse var ganske farlig, da der var tale om et særdeles tungt køretøj. Indholdet af lastbilens sættevogn var blandt andet 28,5 tons varm asfalt, og det kan være en dødsfælde, hvis ikke føreren er ved sine fulde fem under kørslen, siger Henrik Fobian.

Manipuleret til 120 kilometer i timen
Lastbilen var indrettet med pyntegenstande, som skærmede udsynet for føreren, og der var påsat ulovlige lys og lygter, herunder ikke mindre end ti fjernlyslygter.

En bilinspektør blev indkaldt til at undersøge, om udstødningssystemet udsendte mere støj end tilladt for modellen, og bilinspektøren kunne konstatere, at den afgav støj væsentligt over det tilladte.

Hastighedsbegrænseren, der skal sikre, at lastbilen ikke kan køre hurtigere end 90 km/t, blev undersøgt på et autoriseret værksted, og her fandt politiet frem til, at hastighedsbegrænseren i mindst 14 tilfælde de senest fem dage havde været manipuleret.

I alt blev der udmålt 67 tilfælde, hvor lastbilen havde kørt mellem 95- og 120 km/t. Højest tilladte hastighed for en lastbil er 80 km/t.


Køre/hviletider også overtrådt
Chaufførens køre-hviletidsdata for de seneste 28 dage blev inddraget til yderligere undersøgelse. Her blev der konstateret tre tilfælde af store overtrædelser, blandt andet hvor føreren skulle holde et opdelt dagligt hvil på først tre timer og senere ni timer – altså samlet set 12 timers hvil.

Optegnelserne viste dog, at hans samlede hviletid var under fire timer, og dermed manglede føreren over otte timers hvil.
I den daglige køretid for de seneste 28 dage kunne politiet desuden se, at føreren havde kørt i 16½ time, selvom den daglige køretid ikke måtte overstige ti timer. Betjentene fandt også et enkelt tilfælde af manipulation med hviletidsoptegnelserne.

Bøden skal afspejle forseelsen
Lastbilen var registreret til synsfri sammenkobling, men skulle have været registreret til ’fast kombination’. Derfor blev nummerpladerne fjenet, og en ny lastbil blev sendt hurtigst muligt for at transportere den varme asfalt videre, før den stivnede.

- Jeg er tilfreds med, at vi fik stoppet denne ganske uforsvarlige kørsel. En lastbil med over 28 tons varm asfalt, med en påvirket fører, som ikke har holdt sine hvil, og som kører langt over den tilladte hastighed. Det er alvorligt, og det skal bøden selvfølgelig også afspejle, siger politikommissæren.

Sagen skal på et senere tidspunkt afgøres i retten. Føreren kan se frem til en bøde i omegnen af 100.000 kroner og en ubetinget frakendelse af førerretten i en længere årrække. Vognmandsvirksomheden kan se frem til en bøde i omegnen af 200.000 kroner.

FAKTA
Overblik over overtrædelserne:
• For korte hvil
• For lang køretid pr. døgn
• Manipulation med hastighedsbegrænser
• Manipulation med hviletidsoptegner
• Narkokørsel
• Ukorrekt grundregistrering
• For høj hastighed
• Begrænset udsyn grundet pyntegenstande
• For meget støj fra udstødningssystemet

Der findes undtagelser for køre-hviletidsreglerne vedrørende kørsel med asfalt til reparation og vedligeholdelse af eksisterende vej, men undtagelsen er ikke gældende, når asfaltkørslen kombineres med almindelig godskørsel, som det var tilfældet i denne sag.

 

 

6/10 2020
  • DHL udnævner ny CEO for Europa

    DHL udnævner ny CEO for Europa

    transport ›Rainer Haag overtager stillingen som CEO for DHL Supply Chain Europe, og får dermed ansvaret for 16 centraleuropæiske markeder
  • Saferoad nu også i Litauen

    Saferoad nu også i Litauen

    transport ›Saferoad Group, som står bag Saferoad Services, har netop opkøbt Gatas, en virksomhed med 80 medarbejdere, der udfører og vedligeholder vejmarkeringer og udstyr til trafiksikkerhed i Litauen
  • Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    transport ›Rastepladserne Karlslunde Øst og Karlslunde Vest langs Køge Bugt Motorvejen er nogle af de mest velbesøgte langs de danske motorveje. Nu bliver de begge udvidet med 14 lynladere til elbiler
  • Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    transport ›Scandlines har sammen med den tyske miljøorganisation NABU åbnet informationsrum ombord på Rødby-Puttgartenfærger, hvor de 5 millioner årlige passagerer kan få indsigt i farvandet og rederiets grønne ambitioner
  • Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    transport ›Farum-virksomheden FARUSA er efter 102 år som familiejet solgt til den globale koncern, Nefab Group. Hidtil har de konkurreret om industrikunder, der har brug for stærke og solide transportemballager, men nu vil bølgepap, træ og krydsfiner blive tilbudt fra samme virksomhed
  • Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    transport ›Dansk repræsentant for rederiet Atlantic Container Line, ACL, oplever øget efterspørgsel fra virksomheder med behov for pålidelig, direkte og fleksibel transatlantisk transport
  • Ny lovgivning skaber dækproblemer

    Ny lovgivning skaber dækproblemer

    transport ›Vinteren er måske stadig langt væk. Mange personbiler kører dog stadig på vinterdæk i sensommervarmen. Det er en dårlig idé, mener Dækbranchen. Dækkene bliver nemlig slidt og mister det vejgreb, som er vigtigt til vinterens føre
  • Leman åbner ny forbindelse mellem USA og Taulov

    Leman åbner ny forbindelse mellem USA og Taulov

    transport ›Produkter som bl.a. møbler og interiør, der stiller høje krav til håndtering og opbevaring får især fordele af forbindelsen, der vil kombinere sø- og luftfragt og tilbyde flere digitale, administrative løsninger