S arbejder på masterplan for infrastruktur
Socialdemokratiets transportordfører, Rasmus Prehn.

S arbejder på masterplan for infrastruktur

Socialdemokratiet vedtog på weekendens kongres et nyt principprogram, der ikke indeholder noget som helst om transportpolitik

Af Dan Bjerring
Aalborg

Men det skal man ifølge partiets transportordfører Rasmus Prehn ikke lægge for meget i:

- I et principprogram fokuseres på de store idealer og principper. Transport hører mere til i et arbejdsprogram eller i konkrete udspil. Transportpolitik bliver hurtigt til de meget konkrete og ’her og nu’ projekter, og det kan være svart at definere, når det handler om principper. Transportpolitikken hører derfor i principprogrammet til under bæredygtighed og vækst. Så må vi inden for den ramme definere en egentlig transportpolitik, forklarer Rasmus Prehn til BygTek.

Sakker håbløst bagud
Inden kongressen indgik Socialdemokratiet et forlig med venstrefløjen og Dansk Folkeparti om flere penge til jernbanerne, og BygTek vil derfor gerne vide, hvad der bliver af vejene:

- Vi er også optaget af vejene. Men vi er nødt til også at satse på den kollektive trafik. Vi er ikke enige med regeringen i at droppe satsningen på jernbanen og i stedet bruge penge på vejene. Hvis ikke vi gør noget for jernbanen, kommer vi til at sakke håbløs bagud i forhold til jernbanen. Får vi ikke flere til at tage toget, bliver der endnu mere trængsel på vejene, siger Rasmus Prehn videre.

Uden om anlægsloft
Han vil derfor finde nye måder til at skabe finansiering af vejnettet – måder der helst ikke skal være omfattet af anlægsloftet:

- Vi skal have råd til den tredje Limfjordsforbindelse, Hærvejsmotorvejen, bredere E45, tredje spor på Fyn, Hillerødmotorvejen, Frederikssundsmotorvejen, den københavnske havnetunnel og Næstved-Rønnede. Eventuelt i fremtiden en Kattegatforbindelse, forklarer Socialdemokratiets transportordfører. Det er noget, jeg bruger meget af min arbejdstid på, siger Rasmus Prehn.

Masterplan
Han forstår godt, hvis mange borgere undrer sig over, at staten kan låne penge til under én procent til en indre forrentning af eksempelvis vejprojekter på over ti procent. Men man bruger ikke chancen for at opnå en fortjeneste:

- Derfor er det også, at jeg håber, at Socialdemokratiet meget snart kan fremlægge et forslag til en regulær langsigtet masterplan for fremtidens infrastruktur. Hver eneste dag, der går, hvor vi ikke sætter gang i de nævnte projekter, taber vi penge. Som kineserne siger – ’Vil du være rig, så byg en vej’, slutter Rasmus Prehn.

19/9 2017
  • Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    transport ›Den østrigske virksomhed, Brummer er specialist i transport af temperaturstyrede fødevarer mellem Tyskland, Østrig og nabolandene. Med opkøbet styrker Dachser dermed sit netværk til transport og opbevaring af fødevarer i Europa
  • Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    transport ›Regeringen og aftalepartierne forhøjer nu puljen i Grøn Fond-aftalen. Det betyder bl.a. at den grønne omstilling af lastbiler får tilført ekstra 450 mio. til ialt 750 millioner kr. Derudover er der afsat 161 millioner til biogasbiler. Højere dieselafgifter og bl.a. testvindmøller skal finansiere tilskuddene
  • Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    transport ›Emballageproducenten DS Smith har indgået europæisk leverandøraftale med den svenske virksomhed, Jonsac der producerer transportemballager af FSC®-certificerede træråmaterialer
  • MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    transport ›MAN Truck & Bus udvider sin emissionsfri portefølje af lastbiler og bliver den første europæiske lastbilsproducent der tilbyder en mindre serie, der kører på brint. Det oprindeligt planlagte antal på omkring 200 enheder skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede i 2025
  • Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    transport ›Vejdirektoratet sætter nu gang i den egentlige udvidelse af E45 Østjyske Motorvej på stykket mellem Vejle og Hedensted. Med et 3. spor forventer direktoratet at få lettet trafikken og de lange køer i myldretiden markant
  • Færre lastbiler på broerne

    Færre lastbiler på broerne

    transport ›På både Storebæltsbroen og Øresundsbroen blev trafikken og omsætningen sidste år øget i forhold til året før. Men det er fritidstrafikken, der driver væksten. Lastbiltrafikken faldt med henholdsvis 2,8 og 5 procent i 2023. Det viser Sund & Bælts årsopgørelse, som netop er offentliggjort
  • Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    transport ›En vognmand er nu blevet gjort erstatningsansvarlig for alle de udgifter Sund & Bælt havde, da en af vognmandens chauffører den 22. december sidste år valgte at krydse Storebæltsbroen og væltede. Afgørelsen er vigtig for broselskabet både hvad angår ansvar og sikkerhed ved færdsel på broen
  • Forskningsprojekt vil styrke forsyningskæderne med simuleringsteknologi

    Forskningsprojekt vil styrke forsyningskæderne med simuleringsteknologi

    transport ›Force majeure, ufred, blokerede handelsruter, pandemier. Uforudsete nedbrud i den globale forsyningskæde som følge af pludselige hændelser gør fremstillingsindustrien sårbar. Det skal det nye, internationale forskningsprojekt, Accurate nu forsøge at tackle med bl.a. "digitale tvillinger"