S arbejder på masterplan for infrastrukturSocialdemokratiets transportordfører, Rasmus Prehn.

S arbejder på masterplan for infrastruktur

Socialdemokratiet vedtog på weekendens kongres et nyt principprogram, der ikke indeholder noget som helst om transportpolitik

Af Dan Bjerring
Aalborg

Men det skal man ifølge partiets transportordfører Rasmus Prehn ikke lægge for meget i:

- I et principprogram fokuseres på de store idealer og principper. Transport hører mere til i et arbejdsprogram eller i konkrete udspil. Transportpolitik bliver hurtigt til de meget konkrete og ’her og nu’ projekter, og det kan være svart at definere, når det handler om principper. Transportpolitikken hører derfor i principprogrammet til under bæredygtighed og vækst. Så må vi inden for den ramme definere en egentlig transportpolitik, forklarer Rasmus Prehn til BygTek.

Sakker håbløst bagud
Inden kongressen indgik Socialdemokratiet et forlig med venstrefløjen og Dansk Folkeparti om flere penge til jernbanerne, og BygTek vil derfor gerne vide, hvad der bliver af vejene:

- Vi er også optaget af vejene. Men vi er nødt til også at satse på den kollektive trafik. Vi er ikke enige med regeringen i at droppe satsningen på jernbanen og i stedet bruge penge på vejene. Hvis ikke vi gør noget for jernbanen, kommer vi til at sakke håbløs bagud i forhold til jernbanen. Får vi ikke flere til at tage toget, bliver der endnu mere trængsel på vejene, siger Rasmus Prehn videre.

Uden om anlægsloft
Han vil derfor finde nye måder til at skabe finansiering af vejnettet – måder der helst ikke skal være omfattet af anlægsloftet:

- Vi skal have råd til den tredje Limfjordsforbindelse, Hærvejsmotorvejen, bredere E45, tredje spor på Fyn, Hillerødmotorvejen, Frederikssundsmotorvejen, den københavnske havnetunnel og Næstved-Rønnede. Eventuelt i fremtiden en Kattegatforbindelse, forklarer Socialdemokratiets transportordfører. Det er noget, jeg bruger meget af min arbejdstid på, siger Rasmus Prehn.

Masterplan
Han forstår godt, hvis mange borgere undrer sig over, at staten kan låne penge til under én procent til en indre forrentning af eksempelvis vejprojekter på over ti procent. Men man bruger ikke chancen for at opnå en fortjeneste:

- Derfor er det også, at jeg håber, at Socialdemokratiet meget snart kan fremlægge et forslag til en regulær langsigtet masterplan for fremtidens infrastruktur. Hver eneste dag, der går, hvor vi ikke sætter gang i de nævnte projekter, taber vi penge. Som kineserne siger – ’Vil du være rig, så byg en vej’, slutter Rasmus Prehn.

Læs mere om transport & distribution

19/9 2017