Scandlines vinder tysk innovationspris

Scandlines vinder tysk innovationspris

Ombygningen af hybridfærgerne på Rødby-Puttgarten overfarten, M/F Deutschland og M/F Schleswig-Holstein til plug-in hybridfærger har sikret rederiet en innovationspris fra det tyske selskab for transportforskning

Gennem de seneste mange år har Scandlines løbende udviklet sin flåde for at sænke udledningen af CO2. Målet er færgedrift uden udledning af direkte emissioner i 2040.

Det seneste projekt i rækken er at ombygge to af hybridfærgerne på Rødby-Puttgarden-ruten til plug-in færger, så 80 procent af den nødvendige energi til en overfart kommer fra strøm.

For det projekt modtog Scandlines den 5. november en innovationspris fra det tyske selskab for transportforskning.

Scandlines imponerede juryen med den planlagte ombygning af hybridfærgerne M/F Deutschland og M/F Schleswig-Holstein til plug-in hybridfærger – specielt ladetårnene i Rødby og Puttgarden med meget stor ydeevne blev vurderet som særligt innovative.

Med ladetårnene bliver det nemlig muligt på 12 minutter at oplade til 80 procent af den energi, der kræves til en overfart. Ombygningen af færgerne går i gang i 2025.

 Head of Business Administration & Special Projects Marko Möller og Head of Corporate Communications Anette Ustrup Svendsen, Scandlines med innovationsprisen

-Vi er utrolig stolte og beærede over, at vores projekt blev valgt som vinder af prisen. Det er et klart signal til vores mange kolleger og eksperter, der bidrager med kreative tanker og tekniske løsninger til at gøre vores flåde mere og mere bæredygtig, om at deres ideer betyder noget. Vores mål er emissionsfri drift på Rødby-Puttgarden ruten allerede i 2030, og det prisvindende projekt er et stort skridt mod det mål, lyder det fra Marko Möller, som er Head of Business Administration & Special Projects i Scandlines.

Godt eksempel på vejen mod emmisionsfri drift
Allerede i 2030 vil Scandlines have reduceret rederiets samlede direkte CO2-udledning med omkring 60 procent i forhold til 2008. Målet er fortsat zero direct emissions for hele virksomheden i 2040.

Marko Möller modtog prisen sammen med Scandlines’ Head of Corporate Communications, Anette Ustrup Svendsen. Prisuddelingen fandt sted i Paulskirche i Frankfurt i forbindelse med den 10. tyske Mobilitetskongres.

Jörg-Andreas Krüger, præsident for den tyske miljøorganisation NABU ønsker Scandlines tillykke med den tyske innovationspris med disse ord:

-Prisen understreger rederiets innovative evner, pionerånd og mod på at gå forrest for at for at operere færgerne med mindst muligt aftryk. Færgerne mellem Danmark og Tyskland viser med endnu et godt eksempel, hvordan rederierne globalt kommer tættere på emissionsfri drift. Vi er stolte over at være en mangeårig samarbejdspartner for Scandlines og af at ledsage dem på rejsen mod emissionsfri drift.

I år blev næsten 50 projekter indsendt til det tyske selskab for transportforskning. Med innovationsprisen ønsker selskabet at anerkende banebrydende produkter og projekter, der har potentiale til at ændre mobilitetslandskabet på lang sigt.

Det er fjerde gang, innovationsprisen uddeles, og i år var de indsendte projekter af så høj kvalitet, at juryen havde udvalgt fire finalister i stedet for tre.

Fakta om Scandlines’ elektrificeringsprojekt:
Elektrificering af to af de fire passagerfærger på Rødby-Puttgarden-ruten
Servicefart: 18,5 knob
Energilagringssystem ombord: 5 MWh på begge færger
Opladning i havn (Rødby og Puttgarden): 12 minutter
Investering: Over DKK 230 millioner

-lipe

7/11 2024
  • Dansk Distribution A/S bygger ny terminal i Taulov

    Dansk Distribution A/S bygger ny terminal i Taulov

    transport ›- Et markant skridt ind i fremtidens logistik, kalder virksomheden opførelsen af en ny cross-docking-teminal. Den er første etape af et større byggeri, der skal sikre håndteringen og høj performance af de fortsat stigende godsmængder
  • Specialfartøj forsinker Fehmernforbindelsen

    Specialfartøj forsinker Fehmernforbindelsen

    transport ›Klargøringen af et specialbygget fartøj, der skal sænke og samle tunnelelementerne på havbunden, er nu så forsinket, at Fehmern Bælt-forbindelsen nok alligevel ikke kan åbne i 2029
  • Klimaaftrykket kortlagt

    Klimaaftrykket kortlagt

    transport ›Nu kan man se klimaaftrykket på de varer, man lægger i kurven, når man handler online hos Brødrene Dahl. Det gælder også for udledningen under transporten
  • Transportkasser af bl.a. genanvendte drikkekartoner

    Transportkasser af bl.a. genanvendte drikkekartoner

    transport ›Tetrapak og Recoma, som producerer cirkulære byggeplader af genanvendte drikkekartoner og industriaffald, udvider samarbejdet med projekt, som skal erstatte traditionelle trækasser til transport
  • Mulighed for lavaromatisk brændstof skal undersøges

    Mulighed for lavaromatisk brændstof skal undersøges

    transport ›Luftfartens Klimapartnerskab har nedsat en arbejdsgruppe, der skal undersøge, hvad der skal til for, at lavaromatisk brændstof kan anvendes i de danske lufthavne
  • Webshops fordobler brevmængden

    Webshops fordobler brevmængden

    transport ›Selvom PostNord forlader brevmarkedet, har nogle af landets store webshops fordoblet brevmængden på et år, oplyser Postbuddy. Dao opruster med nyt sorteringsanlæg for at styrke kapaciteten
  • Midlertidigt loft over emballagegebyrer

    Midlertidigt loft over emballagegebyrer

    transport ›Virksomhedernes udvidede producentansvar træder først i kraft om to uger, men nu får de allerede en midlertidig hjælpepakke fra regeringen. Den skal sænke prisen på de gebyrerne for håndtering af affaldet fra emballagen
  • Nyt jernbanespor skal styrke trimodaliteten

    Nyt jernbanespor skal styrke trimodaliteten

    transport ›Copenhagen Malmö Port vil med et nyt spor på terminalen i Malmø optimere den fleksible brug af transportformerne vej, jernbane og søfart. Den nye løsning gør det muligt at håndtere flydende bulk på området