Scandlines vinder tysk innovationspris

Scandlines vinder tysk innovationspris

Ombygningen af hybridfærgerne på Rødby-Puttgarten overfarten, M/F Deutschland og M/F Schleswig-Holstein til plug-in hybridfærger har sikret rederiet en innovationspris fra det tyske selskab for transportforskning

Gennem de seneste mange år har Scandlines løbende udviklet sin flåde for at sænke udledningen af CO2. Målet er færgedrift uden udledning af direkte emissioner i 2040.

Det seneste projekt i rækken er at ombygge to af hybridfærgerne på Rødby-Puttgarden-ruten til plug-in færger, så 80 procent af den nødvendige energi til en overfart kommer fra strøm.

For det projekt modtog Scandlines den 5. november en innovationspris fra det tyske selskab for transportforskning.

Scandlines imponerede juryen med den planlagte ombygning af hybridfærgerne M/F Deutschland og M/F Schleswig-Holstein til plug-in hybridfærger – specielt ladetårnene i Rødby og Puttgarden med meget stor ydeevne blev vurderet som særligt innovative.

Med ladetårnene bliver det nemlig muligt på 12 minutter at oplade til 80 procent af den energi, der kræves til en overfart. Ombygningen af færgerne går i gang i 2025.

 Head of Business Administration & Special Projects Marko Möller og Head of Corporate Communications Anette Ustrup Svendsen, Scandlines med innovationsprisen

-Vi er utrolig stolte og beærede over, at vores projekt blev valgt som vinder af prisen. Det er et klart signal til vores mange kolleger og eksperter, der bidrager med kreative tanker og tekniske løsninger til at gøre vores flåde mere og mere bæredygtig, om at deres ideer betyder noget. Vores mål er emissionsfri drift på Rødby-Puttgarden ruten allerede i 2030, og det prisvindende projekt er et stort skridt mod det mål, lyder det fra Marko Möller, som er Head of Business Administration & Special Projects i Scandlines.

Godt eksempel på vejen mod emmisionsfri drift
Allerede i 2030 vil Scandlines have reduceret rederiets samlede direkte CO2-udledning med omkring 60 procent i forhold til 2008. Målet er fortsat zero direct emissions for hele virksomheden i 2040.

Marko Möller modtog prisen sammen med Scandlines’ Head of Corporate Communications, Anette Ustrup Svendsen. Prisuddelingen fandt sted i Paulskirche i Frankfurt i forbindelse med den 10. tyske Mobilitetskongres.

Jörg-Andreas Krüger, præsident for den tyske miljøorganisation NABU ønsker Scandlines tillykke med den tyske innovationspris med disse ord:

-Prisen understreger rederiets innovative evner, pionerånd og mod på at gå forrest for at for at operere færgerne med mindst muligt aftryk. Færgerne mellem Danmark og Tyskland viser med endnu et godt eksempel, hvordan rederierne globalt kommer tættere på emissionsfri drift. Vi er stolte over at være en mangeårig samarbejdspartner for Scandlines og af at ledsage dem på rejsen mod emissionsfri drift.

I år blev næsten 50 projekter indsendt til det tyske selskab for transportforskning. Med innovationsprisen ønsker selskabet at anerkende banebrydende produkter og projekter, der har potentiale til at ændre mobilitetslandskabet på lang sigt.

Det er fjerde gang, innovationsprisen uddeles, og i år var de indsendte projekter af så høj kvalitet, at juryen havde udvalgt fire finalister i stedet for tre.

Fakta om Scandlines’ elektrificeringsprojekt:
Elektrificering af to af de fire passagerfærger på Rødby-Puttgarden-ruten
Servicefart: 18,5 knob
Energilagringssystem ombord: 5 MWh på begge færger
Opladning i havn (Rødby og Puttgarden): 12 minutter
Investering: Over DKK 230 millioner

-lipe

7/11 2024
  • Ekspert: Digitalisering står stille hos danske SMV’er

    Ekspert: Digitalisering står stille hos danske SMV’er

    transport ›Mange små og mellemstore virksomheder får ikke forløst digitaliseringens potentiale, især i brancher som byggeri, detail og transport, vurderer Niklas Winther fra SMVdanmark. Men effekten er tydelig, og det har man allerede erfaret hos rejsearrangøren Corporate Travel & Events
  • ''MANs fremtid starter nu''

    ''MANs fremtid starter nu''

    transport ›Efter hundrede år med diesel-lastbiler producerer MAN nu elektriske lastbiler i serie. Det har krævet store investeringer i overgangen til elektromobilitet, primært på fabrikkerne i Bayern, hvor fleksibel produktion af el- og diesel-lastbiler på samme linje nu er realiseret
  • Hedin Nordic Truck sælger Iveco Odense

    Hedin Nordic Truck sælger Iveco Odense

    transport ›Hedin Nordic Truck har indgået aftale om salg af Hedin Nordic Truck Retail Odense til Iveco-forhandleren REA Erhvervsbiler. Frasalget sker for at styrke Ivecos position på Fyn på både salg og service gennem en styrket og fokuseret organisation.
  • Uno-X Truck udvider med lynladning i Kolding

    Uno-X Truck udvider med lynladning i Kolding

    transport ›Uno-X Truck fortsætter udrulningen af lynladning til den tunge transport med en ny lokation i Kolding. Anlægget bliver femte stop i rækken og markerer en strategisk styrkelse af den nødvendige ladeinfrastruktur i Danmark, siger markedsdirektør Michael B. Hansen
  • Aarhus Tech udvider sin digitale vognpark

    Aarhus Tech udvider sin digitale vognpark

    transport ›Med støtte fra FDE Fonden indkøber Aarhus’ største erhvervsskole, Aarhus Tech, fem lastbilsimulatorer, der skal give elever på vejgodsuddannelsen erfaring bag rattet, inden de kører ud på de virkelige veje
  • Løsning til e-handel hædret med europæisk pris for cirkulær innovation

    Løsning til e-handel hædret med europæisk pris for cirkulær innovation

    transport ›Danske Re-Zip netop er blevet kåret som vinder af kategorien "Rising Star Recognition" ved årets Life Awards 2025 - EU’s pris for grønne, spirende løsninger
  • Næste generation dæk til bybusser og bytransport

    Næste generation dæk til bybusser og bytransport

    transport ›Goodyear lancerer det nye Goodyear Urbanmax-dæk, der er specielt designet til bybusser og bytransport. Dækket er konstrueret til at håndtere hyppig stop-and-go-trafik og til at være i konstant kontakt med fortovet
  • Vejprojekter meget billigere end budgetteret

    Vejprojekter meget billigere end budgetteret

    transport ›De seneste tre evalueringer viser, at projekterne både har øget fremkommeligheden mere end ventet, og projekterne blev billigere end budgetteret