Scania tester selvkørende lastbiler på offentlige motorveje

Scania tester selvkørende lastbiler på offentlige motorveje

Den svenske Transportstyrelsen har givet tilladelse til tests på E4-motorvejen mellem Södertälje syd for Stockholm og Jönköping ca. 300 km syd for Södertälje. Testkørslerne finder sted i samarbejde med nøglepartneren, den amerikanske tech-virksomhed TuSimple

De selvkørende lastbiler skal indsættes i normal drift for Scania Transportlaboratorium AB. Det er Scanias helejede datterselskab, der drives som en helt normal vognmandsforretning og dagligt transporterer store mængder gods mellem Scanias forskellige produktionsanlæg i Sverige, Holland og Frankrig. Testene af de selvkørende køretøjer omfatter teknologi på niveau 4 ud af 5 på den såkaldte SAE-skala, der angiver niveauet for autonomi for selvkørende køretøjer. Niveau 4 angiver, at lastbilerne reelt er selvkørende, men at kørslen af sikkerhedsmæssige årsager hele tiden overvåges af en chauffør ombord på køretøjet. En af Scanias testingeniører vil også være til stede under kørslen for at overvåge og verificere de data, der overføres til lastbilens styresystem fra de mange sensorer, der muliggør den autonome kørsel.

- Både i USA og i Kina gennemføres allerede i dag testkørsler med lastbiler på niveau 4 på offentlige veje. Så vidt jeg ved, er Scania dog den første lastbilproducent i Europa, der tester teknologien på motorveje under normale driftsforhold", siger Hans Nordin, der er ansvarlig for det såkaldte Hub2hub-projekt.

Scania planlægger at udvide testen til hele den 525 km lange strækning mellem Södertälje og Helsingborg i Skåne senere i år.

- I de kommende år forventer vi også at kunne teste teknologien i andre europæiske lande samt i Kina, tilføjer Hans Nordin.

Teknologi måske klar inden for fem år
Scania har også testet selvkørende lastbiler til minetransport i Australien siden 2017.

- Erfaringerne fra disse tests viser, at autonome køretøjer kan blive en realitet inden for få år til transportopgaver på afgrænsede områder som miner og terminaler, fastslår han.

Ifølge Hans Nordin er såkaldt Hub2hub-transport - f.eks. kørsel på motorveje mellem store distributionscentre - den første transporttype, hvor selvkørende lastbiler kan blive en realitet på offentlige veje.

- Vi er kommet så langt i udviklingen af selvkørende køretøjer, at teknologien måske er klar til at blive introduceret på markedet for denne type transport inden for de næste fem år. Det vil dog tage længere tid, før autonome køretøjer finder vej til at løse transportopgaver på landeveje med modkørende trafik samt i bytrafik, konkluderer Hans Nordin.

Scanias partner i udviklingen af teknologi til selvkørende køretøjer, TuSimple med hovedkvarter i San Diego i USA og testfaciliteter i Tucson, Shanghai og Beijing, har siden grundlæggelsen i 2015 udført millioner af testkilometer på motorveje for at udvikle teknologien til selvkørende køretøjer på niveau 4 for autonomi. Virksomheden betragtes i øjeblikket som førende inden for området.

Den selvkørende teknologi fører næppe til førerløse lastbiler på offentlige veje men forventes at kunne øge sikkerheden og aflaste chaufføren markant. Førerløse lastbiler kunne dog være en teknisk mulighed i forbindelse med platooning på motorveje, hvor en bemandet lead-truck har 1-2 førerløse lastbiler efter sig i følge Salgsdirektør Anton Freiesleben fra Scania Danmark.

-lipe

 

28/2 2021
  • Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    transport ›Phoenix Contact ændrer sin emballage til fremover at være uden tryk, både nationalt og internationalt. Emballagen kan dermed genbruges, lyder det fra virksomheden
  • DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    transport ›Den 1. november meddelte rederiet, at det planlagte køb af virksomheden Ekol Logistics' internationale netværk var afblæst, men med en ny aftale, blive handelen alligevel gennemført
  • Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    transport ›Transportminister Thomas Danielsen (V) har besluttet, at man med øjeblikkelig virkning kan bygge grønne energiprojekter tættere på statsvejene
  • IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    transport ›Betonvareproducenten, IBF mener, at transportbranchens skift fra fossile brændstoffer til el trækker ud, fordi der mangler ladestationer til lastbiler. Derfor etablerer producenten en offentlig ladestation til lastbiler i Ejby på Fyn
  • Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    transport ›DB Schenker, iBoxen og Linköpings Universitet har startet en omfattende forundersøgelse for at udvikle et AI-værktøj, der kan forbedre placeringen af leveringsbokse i svenske byer. I projektet indgår flere nøgleaktører
  • 365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    transport ›Instabee er i gang med at installere pakkebokse i Coops discountkædebutikker i alle de største byer i Danmark. Målet er at have de første 30 på plads inden den kommende, travle e-handelsperiode
  • Flere af GLS' pakker leveret på el

    Flere af GLS' pakker leveret på el

    transport ›I samarbejde med Norlys satser GLS på elektrificering af hele flåden og etablering af en omfattende ladeinfrastruktur inden 2035, hvor målet er, at alle nyindkøbte køretøjer skal være nul- eller lavemissionskøretøjer
  • Karsten Lauritzen stopper i DI

    Karsten Lauritzen stopper i DI

    transport ›Den tidligere skatteminister for Venstre meddeler, at han den 1. februar 2025 forlader stillingen som Branchedirektør for DI Transport, for i stedet at tiltræde som adm. direktør i Danske Advokater