Scania tester selvkørende lastbiler på offentlige motorveje

Scania tester selvkørende lastbiler på offentlige motorveje

Den svenske Transportstyrelsen har givet tilladelse til tests på E4-motorvejen mellem Södertälje syd for Stockholm og Jönköping ca. 300 km syd for Södertälje. Testkørslerne finder sted i samarbejde med nøglepartneren, den amerikanske tech-virksomhed TuSimple

De selvkørende lastbiler skal indsættes i normal drift for Scania Transportlaboratorium AB. Det er Scanias helejede datterselskab, der drives som en helt normal vognmandsforretning og dagligt transporterer store mængder gods mellem Scanias forskellige produktionsanlæg i Sverige, Holland og Frankrig. Testene af de selvkørende køretøjer omfatter teknologi på niveau 4 ud af 5 på den såkaldte SAE-skala, der angiver niveauet for autonomi for selvkørende køretøjer. Niveau 4 angiver, at lastbilerne reelt er selvkørende, men at kørslen af sikkerhedsmæssige årsager hele tiden overvåges af en chauffør ombord på køretøjet. En af Scanias testingeniører vil også være til stede under kørslen for at overvåge og verificere de data, der overføres til lastbilens styresystem fra de mange sensorer, der muliggør den autonome kørsel.

- Både i USA og i Kina gennemføres allerede i dag testkørsler med lastbiler på niveau 4 på offentlige veje. Så vidt jeg ved, er Scania dog den første lastbilproducent i Europa, der tester teknologien på motorveje under normale driftsforhold", siger Hans Nordin, der er ansvarlig for det såkaldte Hub2hub-projekt.

Scania planlægger at udvide testen til hele den 525 km lange strækning mellem Södertälje og Helsingborg i Skåne senere i år.

- I de kommende år forventer vi også at kunne teste teknologien i andre europæiske lande samt i Kina, tilføjer Hans Nordin.

Teknologi måske klar inden for fem år
Scania har også testet selvkørende lastbiler til minetransport i Australien siden 2017.

- Erfaringerne fra disse tests viser, at autonome køretøjer kan blive en realitet inden for få år til transportopgaver på afgrænsede områder som miner og terminaler, fastslår han.

Ifølge Hans Nordin er såkaldt Hub2hub-transport - f.eks. kørsel på motorveje mellem store distributionscentre - den første transporttype, hvor selvkørende lastbiler kan blive en realitet på offentlige veje.

- Vi er kommet så langt i udviklingen af selvkørende køretøjer, at teknologien måske er klar til at blive introduceret på markedet for denne type transport inden for de næste fem år. Det vil dog tage længere tid, før autonome køretøjer finder vej til at løse transportopgaver på landeveje med modkørende trafik samt i bytrafik, konkluderer Hans Nordin.

Scanias partner i udviklingen af teknologi til selvkørende køretøjer, TuSimple med hovedkvarter i San Diego i USA og testfaciliteter i Tucson, Shanghai og Beijing, har siden grundlæggelsen i 2015 udført millioner af testkilometer på motorveje for at udvikle teknologien til selvkørende køretøjer på niveau 4 for autonomi. Virksomheden betragtes i øjeblikket som førende inden for området.

Den selvkørende teknologi fører næppe til førerløse lastbiler på offentlige veje men forventes at kunne øge sikkerheden og aflaste chaufføren markant. Førerløse lastbiler kunne dog være en teknisk mulighed i forbindelse med platooning på motorveje, hvor en bemandet lead-truck har 1-2 førerløse lastbiler efter sig i følge Salgsdirektør Anton Freiesleben fra Scania Danmark.

-lipe

 

28/2 2021
  • Lastbiler tog færgen til Femernbyggeriet

    Lastbiler tog færgen til Femernbyggeriet

    transport ›Langelandslinjens færger havde i 2024 flere lastbiler med end nogensinde før. Det viser den seneste opgørelse over trafiktal for ruten mellem Spodsbjerg og Tårs. Årsagen er byggeriet af Femern-forbindelsen
  • Ny postlov har åbnet for brevlevering alle årets dage

    Ny postlov har åbnet for brevlevering alle årets dage

    transport ›For et år siden skabte en ny lov fri konkurrence på brevmarkedet, og danskerne har omfavnet muligheden for levering alle årets dage. Ifølge ekspert drives brevtrenden af unge som en reaktion på digital overmætning
  • DANX Carousel køber tyske LPR Group

    DANX Carousel køber tyske LPR Group

    transport ›København-baserede DANX Carousel styrker sin position som førende, europæisk leverandør af tidskritiske logistikløsninger med opkøbet af den tyskbaserede specialist i natlogistik, reparation og field services
  • TA-Logistics køber stor svensk transportvirksomhed

    TA-Logistics køber stor svensk transportvirksomhed

    transport ›Den danske logistikkoncern TA-Logistics A/S, som også ejer bl.a. transportvirksomheden Frode Laursen, overtager svenske GDL AB inklusive datterselskabet C-R Utbildning AB
  • Mulighed for klimaneutral forbindelse mellem Als og Fyn

    Mulighed for klimaneutral forbindelse mellem Als og Fyn

    transport ›For en samfundsøkonomisk merpris på cirka 1,3 milliarder kroner for minimumsløsningen og cirka 2,9 milliarder kroner for maksimumsløsningen er det muligt at anlægge en fast forbindelse mellem Als og Fyn uden at påvirke klimaet negativt, ligesom helt nye naturområder kan skabes, viser analyse
  • Mere el til lastbilerne

    Mere el til lastbilerne

    transport ›Norlys og Interroll, der producerer transportmateriel, åbner i begyndelsen af januar den første offentlige ladestander til ellastbiler i Storkøbenhavn
  • Julen har bragt rekord for Bring

    Julen har bragt rekord for Bring

    transport ›Bring kan se tilbage på en rekordstor julehandel, hvor de har leveret flere pakker til danskerne end nogensinde før
  • Emirates SkyCargo indsætter fragtfly til og fra København

    Emirates SkyCargo indsætter fragtfly til og fra København

    transport ›For at imødekomme den stigende efterspørgsel på luftfragt til og fra Danmark har Emirates SkyCargos fragtdivision nu valgt at indsætte et dedikeret ugentligt fragtfly fra Københavns Lufthavn. Den nye rute udvider netværket af destinationer, der betjenes af Emirates’ fragtfly, til 38