Slut med manuelle palleløft på DSV-lager

Slut med manuelle palleløft på DSV-lager

En fuldautomatisk palleteringsløsning har vakt begejstring hos DSV Solutions lagerhotel ved Fredericia, hvor en Palomat Greenline stabler og nedstabler tomme europaller og dermed eliminerer tunge manuelle palleløft

Selv om anskaffelsen af en Palomat Greenline primært skyldtes et ønske om at forbedre produktiviteten på lagerhotellet i Taulov ved Fredericia, har den fuldautomatiserede palleteringsløsning også ført mange andre fordele med sig. Ikke mindst et forbedret arbejdsmiljø for de 40 medarbejdere, der arbejder i DSV-afdelingen.

DSV har lokationer i mere end 80 lande over hele verden, og lagerhotellet i Taulov er en af DSV’s i alt ni sites i Danmark. Virksomheden, der er blandt landets største transport- og logistikudbydere, tilbyder alle typer af transport- og logistikløsninger, herunder også tredjepartslagerløsninger.

Sidstnævnte omfatter blandt andet det 20.000 kvadratmeter store lagerhotel i Taulov, som i april 2018 fik automatiseret arbejdsgangen med stabling og nedstabling af tomme paller med en palleteringsløsningen.

God erfaring med løsningen

DSV Fredericias Greenline er placeret i et område på lageret, hvor der pakkes mindre hvidevareprodukter og el-apparater til forsendelse.

I forbindele med pluk af varer henter en medarbejder en palle fra palleteringssystemet med en truck eller en løftevogn og pakker varer på pallen. Og ligeledes bliver tomme paller afleveret i Palomaten, som så stabler den. Alt foregår i gulvniveau.

Det var Kim Storbanks positive erfaring med løsningen fra tidligere jobs, der var medvirkende til, at han foreslog at automatisere pallehåndteringen på lageret, kort efter han tiltrådte som Manager i DSV Solutions-afdelingen sidste år.

– Vi var i gang med en større proces med at standardisere og strukturere arbejdsgangen på lageret. Der lå paller rundt omkring, og folk slæbte dem frem og tilbage og op og ned. Så jeg kontaktede Palomat, og vi fik en Greenline på prøve for at teste produktet og lade medarbejderne stifte bekendtskab med det. Og det gik over al forventning. De har brugt den flittigt lige siden, lyder det fra ham.

Ikke flere nærved-ulykker

- Palomaten har elimineret en masse tunge og besværlige løft, fordi den stabler og nedstabler i gulvhøjde. Førhen havde vi nogle tilfælde af nærved-ulykker, hvor medarbejdere i ny og næ tabte en palle over fødderne. Dem har vi slet ikke haft nogen af siden, fortæller Kim Storbank om de væsentligste fordele, der har været ved den automatiserede pallehåndtering.

Ud over et forbedret arbejdsmiljø fremhæver Kim Storbank, at der er kommet mere orden og struktur på lagerhotellet, efter de har fået løsningen installeret.

– Når tingene har sine faste pladser, og der er orden og ryddeligt, skal vi ikke flytte rundt på en masse hele tiden, og alle ved, hvor de skal finde pallerne henne. Det sparer os for en masse tid, fortæller han og tilføjer:

– Vi lavede en payback-analyse af Palomatløsningen, og den er mere end indfriet. Vi bruger ikke særligt mange paller normalt, men det til trods er løsningen tilbagebetalt på otte måneder.

-hawin

 

 

 

 

 

 

 

 

30/8 2018
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt
  • Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    transport ›Green Energy og DHL Freight Sverige tester solcelleteknologi på lastbiler med alternative brændstoffer
  • Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    transport ›En ny rapport viser at 120 procent flere lastbiler på svenske og danske veje ikke længere blot er en risiko, men et sandsynligt scenarie, hvis der ikke investeres i jernbaneinfrastrukturen
  • Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    transport ›Hver anden af de varebilschauffører, der kører i lang tid ad gangen, angiver, at de ofte eller meget ofte er så trætte, at de har svært ved at holde øjnene åbne under kørslen. Direktør for Rådet for Sikker Trafik opfordrer til, at man husker trafiksikkerheden, når de mange pakker fra Black Friday skal distribueres
  • Få overblik over lastbilsflåden

    Få overblik over lastbilsflåden

    transport ›B2B-platformen for betalinger og mobilitetstjenester, DKV Mobility, lancerer DKV Transport Management Software – et ny flådestyringsværktøj til vognmænd og transportvirksomheder
  • MAN financial services - nu i Danmark

    MAN financial services - nu i Danmark

    transport ›Så er det officielt. MAN Financial Services er startet i Danmark og giver MAN-kunder adgang til et komplet udvalg af finansieringsløsninger samlet under ét tag
  • Pas på falske leveringsbeskeder

    Pas på falske leveringsbeskeder

    transport ›Når pakkestrømmen stiger op til black week og jul, øger det risikoen for at blive snydt online. Brings sikkerhedschef giver tips til, hvordan man undgår det
  • Ny dækbøde står ikke alene

    Ny dækbøde står ikke alene

    transport ›En ny lov betyder, at føreren af bilen nu risikerer bøder på 1.000 kroner pr. dæk, hvis dækkene vurderes som ‘åbenbart uegnede’ til vejret. Men det er langt fra den eneste bøde, der kommer bag på bilisterne, forklarer ekspert