
Socialdemokratiet overhaler regeringen inden om
Som lyn fra en klar himmel har Socialdemokratiet bragt deres strategi for en overordnet og langsigtet infrastrukturplan på banen
Af Dan Bjerring
Christiansborg
Mens regeringen uge efter uge lover, at ”nu” kommer deres langsigtede plan for investeringer i dansk infrastruktur ”snart”, så har Socialdemokratiet foretaget en overhaling inden om med en plan til cirka 70 milliarder kroner.
- Det er helt afgørende, at der er stabilitet og sammenhæng i investeringerne, og de skal derfor vedtages af et bredt flertal. Infrastrukturplanen skal samtidig være startskuddet for en ny tilgang til investeringer i infrastrukturen, hvor et politisk flertal forpligter sig til at mødes hver femte år for at tilrettelægge en ny investeringsplan for de næste 10 år. Siger Rasmus Prehn.
Op til forhandling
Socialdemokratiet vil ikke på nuværende tidspunkt komme med forslag til konkrete projekter, der skal indgå i den nye plan:
- Det vil bare blokere for et politisk forhandling, der skal sikre en langsigtet opbakning til planen, mener partiets ordfører, som understreger, at planen skal være til gavn for både danskerne og erhvervslivet.
- Regeringen taler utroligt meget om en ”masterplan”, men det er ikke blevet til ret meget. I Socialdemokratiet vil vi gerne se handling. Borgere, virksomheder, kommuner og virksomheder har en infrastrukturplan uroligt højt på dagsordenen, og derfor kommer vi nu med vores bud, hvor vi vil forhandle en langsigtet plan inden for en ramme på 70 milliarder kroner, siger Rasmus Prehn til LTL.dk.
Transportpolitik skal ikke være skyttegravskrig
Han siger, at der over en bred kam i samfundet er mange, som er trætte af, at transportpolitik er en ”skyttegravskrig”, hvor man råber til hinanden i stedet for at sætte sig ned og snakke sammen om fremtidens transportpolitik.
Socialdemokratiet vil sikre en ”balance” mellem kollektiv transport og individuel transport, og ser man på de forslag, der er lagt frem i udspillet, er der da også en del vejinfrastrukturprojekter:
- Det er ikke en prioriteret liste, men en bruttoliste over projekter, der er vigtige at sætte gang i i de kommende år. Hvornår de enkelte projekter skal sættes i værk er op til en forhandling, og vi er også åbne hvis partierne har andre ting, de vil prioritere, siger Rasmus Prehn.
Rullende planlægning
Den nye infrastrukturplan skal også markere begyndelsen på en ny strategi, hvor et bredt politisk flertal forpligter sig til at mødes hver femte år for at tilrettelægge en ny investeringsplan for de næste 10 år:
- Med nye rullende 10-årsplaner sikrer vi stabilitet og sammenhæng i investeringerne. Men det kræver overblik og transparens at lave rullende 10-årsplaner for investeringer i infrastruktur. Et overblik som slet ikke eksisterer i dag, siger Rasmus Prehn, der fortsat ønsker en fuld gennemførelse af Togfonden.
Lyt til hele interviewet med Rasmus Prehn på nedenstående link
http://radioupdate.dk/Updatenyheder.asp?page=3496&TB=0
FAKTA
Denne liste er eksempler på mulige relevante projekter, som skal drøftes politisk i forbindelse med en ny langsigtet infrastrukturplan:
- Forlængelse af Hillerødmotorvejen
- Udbygning af Fynske Motorvej E20 syd om Odense
- Udbygning af Sønderjyske Motorvej E45/E20 ved Kolding
- Færdiggørelse af Frederikssundsmotorvejen
- En 3. Limfjordsforbindelse
- Udbygning af Østjyske Motorvej E45
- Ring 5 ved København
- Motorvej mellem Næstved og Rønnede
- Færdiggørelse af Kalundborgmotorvejen
- Udbygning af Helsingørmotorvejen
- Udbygning af Rute 26 mellem Aarhus og Viborg
- Ny midtjysk motorvej
- Vejforbindelse til Stevns
- Opgradering af E55 ved Nykøbing
- Omfartsvej ved Mariager
- Udbygning af kryds v. Rute 11 og 26 mod Thisted
- Udbygning af rute 15 Herning-Ringkøbing
- 2+1 forbindelse mellem Ålbæk og Skagen
- Kapacitetsforbedring på Amagermotorvejen
- Togfonden
- Opgradering af jernbanen mellem Ringsted og Odense
- Udbygning af letbanen i Ring 3
- International kombiterminal ved Køge
- Cykelstier i hele landet og videreudvikling af supercykelstinetværk
- Trafikstøjspulje