STARK satser på el-lastbiler til distribution i København
STARK vil være med til at forbedre klimaet og luftkvaliteten. Fremover kører byggecenterkædens lastbiler derfor på emissionsfri el eller miljøvenlig HVO-diesel, når de bringer byggematerialer ud til københavnske håndværkere og byggepladser
Ned med CO2-udslippet og op med luftkvaliteten. Det er målet for STARK, der nu er begyndt at bruge lastbiler, der kører på miljøvenlig HVO-diesel til at bringe byggematerialer ud til håndværkere og byggepladser i København.
Samtidig har byggemarkedskæden, der er Danmarks største distributør af byggematerialer, bestilt landets første elektriske lastbil med 20 tonsmeter kran, der kan levere varer helt uden emissioner. Og det er kun begyndelsen; på sigt skal en større del af STARKs flåde af lastbiler køre på el.
- STARK arbejder hele tiden på at gøre byggeriet mere bæredygtigt. Her er det oplagt at gøre transporten af tonstunge byggematerialer mere miljøvenlig. Samtidig kan vi imødekomme stigende miljøkrav fra bygherrer som f.eks. Københavns Kommune, der vil gøre deres byggepladser emissionsfrie. På den måde hjælper vi også vores kunder med at leve op til kravene, og det kan blive en klar fordel for håndværkerne, når de skal vinde udbud, siger logistikdirektør i STARK Jan Breinholt.
Den udmelding glæder Københavns Kommune, der er en af Danmarks største bygherrer.
- Københavns Kommune ønsker at gå forrest, når det gælder om at nedbringe CO2 i byggeriet. Vi har sat en række bæredygtige initiativer i søen, hvor vi bl.a. arbejder henimod at gøre kommunens byggepladser emissionsfrie. Vi er rigtig tilfredse med, at vores samarbejdspartnere og leverandører tager den grønne tråd op", siger Kasper Graa Wulff, chef for Byggeri København i Københavns Kommune.
El-lastbiler til nærdistribution
Mens elektriske personbiler vinder hastigt frem, er der stadig langt mellem de elektriske lastbiler. Og kravet om, at STARKs lastbiler skal have en stor kran, der er nødvendig for at læsse materialer af på byggepladser, har vist sig at være en udfordring.
- Der findes meget få elektriske lastbiler med kran, bl.a. fordi en stor kran vejer meget og bruger ekstra strøm. Vores bliver faktisk den første af sin slags i Danmark, når den er færdigbygget og klar til at køre på den anden side af sommerferien, forklarer Brian Patzlaff, logistikchef og ansvarlig for STARKs flåde på flere end 200 lastbiler.
En elektrisk lastbil er cirka tre gange så dyr som en diesel-lastbil og kører omkring 200 km på en opladning. Derfor er elektriske lastbiler bedst egnet til nærdistribution i byerne.
- I en by som København giver elektriske lastbiler rigtig god mening. Her kan vi levere byggematerialer over hele byen uden emissioner og støj. Det er en udvikling, som STARK gerne vil være pionerer for, fordi det er endnu et skridt på vej mod mere bæredygtigt byggeri, siger Jan Breinholt.
Reducerer CO2 med 90 %
Samtidig med at STARK har bestilt den første af flere elektriske lastbiler, er byggemarkedskæden gået over til at benytte HVO-diesel i de standard-lastbiler, der benyttes til distribution i indre København.
Brug af HVO-diesel reducerer CO2-udledningen med 90 %. Samtidig mindskes udslippet af partikler med en tredjedel sammenlignet med traditionel dieselolie.
HVO-diesel kaldes også for 2. generation biodiesel, fordi det er baseret på affald fra eksempelvis slagterier i stedet for afgrøder. HVO-diesel kan benyttes i de fleste dieselmotorer, og det er netop, hvad STARK gør i deres flåde af lastbiler, der betjener København.
- Brug af HVO-diesel er en hurtig og effektiv måde at løse CO2-udfordringen på. Som en stor distributør vil vi gerne være med til at skubbe udviklingen i den rigtige retning, og gerne så hurtigt som muligt. På sigt kommer vi dog til at satse endnu mere på elektriske lastbiler, der er den optimale løsning for miljøet, siger Brian Patzlaff.
-hawin
Fakta om elektrisk lastbil
• DAF CF Electric, tre aksler, totalvægt 28 ton. • Første af sin slags i Danmark med hydraulisk og eldrevet 20 tonsmeter kran. • Motor med trækkraft på 2.000 Nm, batteri på 350 kWh og rækkevidde op til 220 km.
Fakta om HVO-diesel • Fremstilles af fossilfrie råmaterialer som vegetabilske olier, animalske fedtstoffer og fiske- og slagteriaffald fra fødevareindustrien. • Reducerer CO2 med 90 % og partikler med 33 % • Koster ca. dobbelt så meget som almindelig dieselolie.
transport ›Rastepladserne Karlslunde Øst og Karlslunde Vest langs Køge Bugt Motorvejen er nogle af de mest velbesøgte langs de danske motorveje. Nu bliver de begge udvidet med 14 lynladere til elbiler
transport ›Scandlines har sammen med den tyske miljøorganisation NABU åbnet informationsrum ombord på Rødby-Puttgartenfærger, hvor de 5 millioner årlige passagerer kan få indsigt i farvandet og rederiets grønne ambitioner
transport ›Farum-virksomheden FARUSA er efter 102 år som familiejet solgt til den globale koncern, Nefab Group. Hidtil har de konkurreret om industrikunder, der har brug for stærke og solide transportemballager, men nu vil bølgepap, træ og krydsfiner blive tilbudt fra samme virksomhed
transport ›Dansk repræsentant for rederiet Atlantic Container Line, ACL, oplever øget efterspørgsel fra virksomheder med behov for pålidelig, direkte og fleksibel transatlantisk transport
transport ›Vinteren er måske stadig langt væk. Mange personbiler kører dog stadig på vinterdæk i sensommervarmen. Det er en dårlig idé, mener Dækbranchen. Dækkene bliver nemlig slidt og mister det vejgreb, som er vigtigt til vinterens føre
transport ›Produkter som bl.a. møbler og interiør, der stiller høje krav til håndtering og opbevaring får især fordele af forbindelsen, der vil kombinere sø- og luftfragt og tilbyde flere digitale, administrative løsninger
transport ›Salget af datterselskabet skal styrke MANs tilstedeværelse på det danske marked gennem en stærk, lokal partner. Overtagelsen forventes gennemført til næste år