STARK sætter klimatal på varelevering

STARK sætter klimatal på varelevering

Byggemarkedets håndværkerkunder kan nu se, hvor meget transporten af deres byggematerialer har udledt af CO2. Den nye mulighed i STARK KlimaLog kan hjælpe kunderne med at leve op til skærpede klimakrav, der netop er sendt til høring

Når en STARK-lastbil kører afsted med byggematerialer til en byggeplads, udleder den CO2. og nu kan STARKs kunder se, hvilke emissioner kørslen til byggepladsen har udledt.

Klimadata på fragten er den seneste tilføjelse til STARKs digitale værktøj STARK KlimaLog, som udover transportdata også viser CO2-data og øvrig miljøinformation på titusindvis af byggematerialer.

Regeringen og et bredt politisk flertal blev i maj 2024 enige om en aftale, der strammer klimakravene til nyt byggeri markant. Et af aftalens hovedpunkter er, at selve byggeprocessen skal med i klimaregnskabet.

Med aftalen bliver der fastsat en grænseværdi, der blandt andet dækker den klimapåvirkning, transporten af byggematerialer udleder.

I forlængelse af aftalen har Social- og Boligstyrelsen netop sendt et udkast til ændring i bygningsreglementet i høring om, at klimaregnskaber for emissioner på transport skal implementeres i bygningsreglementet fra 1. juli 2025.

- Vi hilser de skærpede krav i bygningsreglementet om at inkludere transportdata velkommen, siger Christian Stokholm, direktør for strategi- og forretningsudvikling i STARK Danmark, og fortsætter:

- Hos STARK ønsker vi at lette kundernes arbejde med at indsamle data, og vores digitale platform gør det nu også muligt at trække en rapport med emissioner på transporten af deres byggematerialer. Med STARK KlimaLog får kunderne med andre ord et samlet klimaoverblik ét sted,

Logistikrapport med få klik
Med få klik kan STARKs professionelle kunder logge ind på deres konto via STARKs hjemmeside og trække en rapport med emissioner på logistik af deres materialer. Derudover kan kunderne se, om materialerne er leveret til byggepladsen, eller om de er købt og afhentet af håndværkeren selv i en STARK-forretning. Den indsigt kan kunderne bruge til at optimere byggepladsprocessen.

I forhold til STARKs egne leverancer er der flere forskellige måder at opgøre emissionsdata på. Derfor vil STARK løbende justere og opdatere kundernes muligheder for at trække tal gennem KlimaLog, oplyser Christian Stokholm.

- Som det står nu, ved vi ikke, hvordan de præcise krav til transportdelen i klimaregnskabet bliver. Men vi har nu givet adgang til første fase af transportdata til vores kunder, og vi har planlagt yderligere to faser. Når den konkrete lovgivning er klar, kommer vi selvfølgelig også til at optimere mod den, siger han.

Om STARK KlimaLog
STARK lancerede STARK KlimaLog i efteråret 2023. STARK KlimaLog er et digitalt værktøj, som alle STARKs professionelle kunder har adgang til. Her kan de trække klimadata på deres indkøbte materialer, både på materialeniveau, byggeplads-niveau og for hele virksomheden.

STARK KlimaLog er nomineret til flere priser. I foråret 2024 vandt KlimaLoggen Finans Impact Climate Award og blev desuden udvalgt som en Børsen Bæredygtig-case sammen med en række innovative og grønne projekter fra dansk erhvervsliv.

-lipe

30/9 2024
  • Dansk Distribution A/S bygger ny terminal i Taulov

    Dansk Distribution A/S bygger ny terminal i Taulov

    transport ›- Et markant skridt ind i fremtidens logistik, kalder virksomheden opførelsen af en ny cross-docking-teminal. Den er første etape af et større byggeri, der skal sikre håndteringen og høj performance af de fortsat stigende godsmængder
  • Specialfartøj forsinker Fehmernforbindelsen

    Specialfartøj forsinker Fehmernforbindelsen

    transport ›Klargøringen af et specialbygget fartøj, der skal sænke og samle tunnelelementerne på havbunden, er nu så forsinket, at Fehmern Bælt-forbindelsen nok alligevel ikke kan åbne i 2029
  • Klimaaftrykket kortlagt

    Klimaaftrykket kortlagt

    transport ›Nu kan man se klimaaftrykket på de varer, man lægger i kurven, når man handler online hos Brødrene Dahl. Det gælder også for udledningen under transporten
  • Transportkasser af bl.a. genanvendte drikkekartoner

    Transportkasser af bl.a. genanvendte drikkekartoner

    transport ›Tetrapak og Recoma, som producerer cirkulære byggeplader af genanvendte drikkekartoner og industriaffald, udvider samarbejdet med projekt, som skal erstatte traditionelle trækasser til transport
  • Mulighed for lavaromatisk brændstof skal undersøges

    Mulighed for lavaromatisk brændstof skal undersøges

    transport ›Luftfartens Klimapartnerskab har nedsat en arbejdsgruppe, der skal undersøge, hvad der skal til for, at lavaromatisk brændstof kan anvendes i de danske lufthavne
  • Webshops fordobler brevmængden

    Webshops fordobler brevmængden

    transport ›Selvom PostNord forlader brevmarkedet, har nogle af landets store webshops fordoblet brevmængden på et år, oplyser Postbuddy. Dao opruster med nyt sorteringsanlæg for at styrke kapaciteten
  • Midlertidigt loft over emballagegebyrer

    Midlertidigt loft over emballagegebyrer

    transport ›Virksomhedernes udvidede producentansvar træder først i kraft om to uger, men nu får de allerede en midlertidig hjælpepakke fra regeringen. Den skal sænke prisen på de gebyrerne for håndtering af affaldet fra emballagen
  • Nyt jernbanespor skal styrke trimodaliteten

    Nyt jernbanespor skal styrke trimodaliteten

    transport ›Copenhagen Malmö Port vil med et nyt spor på terminalen i Malmø optimere den fleksible brug af transportformerne vej, jernbane og søfart. Den nye løsning gør det muligt at håndtere flydende bulk på området