STARK sætter klimatal på varelevering

STARK sætter klimatal på varelevering

Byggemarkedets håndværkerkunder kan nu se, hvor meget transporten af deres byggematerialer har udledt af CO2. Den nye mulighed i STARK KlimaLog kan hjælpe kunderne med at leve op til skærpede klimakrav, der netop er sendt til høring

Når en STARK-lastbil kører afsted med byggematerialer til en byggeplads, udleder den CO2. og nu kan STARKs kunder se, hvilke emissioner kørslen til byggepladsen har udledt.

Klimadata på fragten er den seneste tilføjelse til STARKs digitale værktøj STARK KlimaLog, som udover transportdata også viser CO2-data og øvrig miljøinformation på titusindvis af byggematerialer.

Regeringen og et bredt politisk flertal blev i maj 2024 enige om en aftale, der strammer klimakravene til nyt byggeri markant. Et af aftalens hovedpunkter er, at selve byggeprocessen skal med i klimaregnskabet.

Med aftalen bliver der fastsat en grænseværdi, der blandt andet dækker den klimapåvirkning, transporten af byggematerialer udleder.

I forlængelse af aftalen har Social- og Boligstyrelsen netop sendt et udkast til ændring i bygningsreglementet i høring om, at klimaregnskaber for emissioner på transport skal implementeres i bygningsreglementet fra 1. juli 2025.

- Vi hilser de skærpede krav i bygningsreglementet om at inkludere transportdata velkommen, siger Christian Stokholm, direktør for strategi- og forretningsudvikling i STARK Danmark, og fortsætter:

- Hos STARK ønsker vi at lette kundernes arbejde med at indsamle data, og vores digitale platform gør det nu også muligt at trække en rapport med emissioner på transporten af deres byggematerialer. Med STARK KlimaLog får kunderne med andre ord et samlet klimaoverblik ét sted,

Logistikrapport med få klik
Med få klik kan STARKs professionelle kunder logge ind på deres konto via STARKs hjemmeside og trække en rapport med emissioner på logistik af deres materialer. Derudover kan kunderne se, om materialerne er leveret til byggepladsen, eller om de er købt og afhentet af håndværkeren selv i en STARK-forretning. Den indsigt kan kunderne bruge til at optimere byggepladsprocessen.

I forhold til STARKs egne leverancer er der flere forskellige måder at opgøre emissionsdata på. Derfor vil STARK løbende justere og opdatere kundernes muligheder for at trække tal gennem KlimaLog, oplyser Christian Stokholm.

- Som det står nu, ved vi ikke, hvordan de præcise krav til transportdelen i klimaregnskabet bliver. Men vi har nu givet adgang til første fase af transportdata til vores kunder, og vi har planlagt yderligere to faser. Når den konkrete lovgivning er klar, kommer vi selvfølgelig også til at optimere mod den, siger han.

Om STARK KlimaLog
STARK lancerede STARK KlimaLog i efteråret 2023. STARK KlimaLog er et digitalt værktøj, som alle STARKs professionelle kunder har adgang til. Her kan de trække klimadata på deres indkøbte materialer, både på materialeniveau, byggeplads-niveau og for hele virksomheden.

STARK KlimaLog er nomineret til flere priser. I foråret 2024 vandt KlimaLoggen Finans Impact Climate Award og blev desuden udvalgt som en Børsen Bæredygtig-case sammen med en række innovative og grønne projekter fra dansk erhvervsliv.

-lipe

30/9 2024
  • Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    transport ›Transportminister Thomas Danielsen (V) har besluttet, at man med øjeblikkelig virkning kan bygge grønne energiprojekter tættere på statsvejene
  • IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    transport ›Betonvareproducenten, IBF mener, at transportbranchens skift fra fossile brændstoffer til el trækker ud, fordi der mangler ladestationer til lastbiler. Derfor etablerer producenten en offentlig ladestation til lastbiler i Ejby på Fyn
  • Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    transport ›DB Schenker, iBoxen og Linköpings Universitet har startet en omfattende forundersøgelse for at udvikle et AI-værktøj, der kan forbedre placeringen af leveringsbokse i svenske byer. I projektet indgår flere nøgleaktører
  • 365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    transport ›Instabee er i gang med at installere pakkebokse i Coops discountkædebutikker i alle de største byer i Danmark. Målet er at have de første 30 på plads inden den kommende, travle e-handelsperiode
  • Flere af GLS' pakker leveret på el

    Flere af GLS' pakker leveret på el

    transport ›I samarbejde med Norlys satser GLS på elektrificering af hele flåden og etablering af en omfattende ladeinfrastruktur inden 2035, hvor målet er, at alle nyindkøbte køretøjer skal være nul- eller lavemissionskøretøjer
  • Karsten Lauritzen stopper i DI

    Karsten Lauritzen stopper i DI

    transport ›Den tidligere skatteminister for Venstre meddeler, at han den 1. februar 2025 forlader stillingen som Branchedirektør for DI Transport, for i stedet at tiltræde som adm. direktør i Danske Advokater
  • Scandlines vinder tysk innovationspris

    Scandlines vinder tysk innovationspris

    transport ›Ombygningen af hybridfærgerne på Rødby-Puttgarten overfarten, M/F Deutschland og M/F Schleswig-Holstein til plug-in hybridfærger har sikret rederiet en innovationspris fra det tyske selskab for transportforskning
  • Frode Laursen i spil til national CSR-pris

    Frode Laursen i spil til national CSR-pris

    transport ›Logistikvirksomheden har ansat cirka 90 udsatte ledige og skabt en arbejdsplads med plads til forskellighed, der giver tryghed og godt omdømme. Nu er virksomheden nomineret til CSR People Prize 2024