STARK sætter klimatal på varelevering

STARK sætter klimatal på varelevering

Byggemarkedets håndværkerkunder kan nu se, hvor meget transporten af deres byggematerialer har udledt af CO2. Den nye mulighed i STARK KlimaLog kan hjælpe kunderne med at leve op til skærpede klimakrav, der netop er sendt til høring

Når en STARK-lastbil kører afsted med byggematerialer til en byggeplads, udleder den CO2. og nu kan STARKs kunder se, hvilke emissioner kørslen til byggepladsen har udledt.

Klimadata på fragten er den seneste tilføjelse til STARKs digitale værktøj STARK KlimaLog, som udover transportdata også viser CO2-data og øvrig miljøinformation på titusindvis af byggematerialer.

Regeringen og et bredt politisk flertal blev i maj 2024 enige om en aftale, der strammer klimakravene til nyt byggeri markant. Et af aftalens hovedpunkter er, at selve byggeprocessen skal med i klimaregnskabet.

Med aftalen bliver der fastsat en grænseværdi, der blandt andet dækker den klimapåvirkning, transporten af byggematerialer udleder.

I forlængelse af aftalen har Social- og Boligstyrelsen netop sendt et udkast til ændring i bygningsreglementet i høring om, at klimaregnskaber for emissioner på transport skal implementeres i bygningsreglementet fra 1. juli 2025.

- Vi hilser de skærpede krav i bygningsreglementet om at inkludere transportdata velkommen, siger Christian Stokholm, direktør for strategi- og forretningsudvikling i STARK Danmark, og fortsætter:

- Hos STARK ønsker vi at lette kundernes arbejde med at indsamle data, og vores digitale platform gør det nu også muligt at trække en rapport med emissioner på transporten af deres byggematerialer. Med STARK KlimaLog får kunderne med andre ord et samlet klimaoverblik ét sted,

Logistikrapport med få klik
Med få klik kan STARKs professionelle kunder logge ind på deres konto via STARKs hjemmeside og trække en rapport med emissioner på logistik af deres materialer. Derudover kan kunderne se, om materialerne er leveret til byggepladsen, eller om de er købt og afhentet af håndværkeren selv i en STARK-forretning. Den indsigt kan kunderne bruge til at optimere byggepladsprocessen.

I forhold til STARKs egne leverancer er der flere forskellige måder at opgøre emissionsdata på. Derfor vil STARK løbende justere og opdatere kundernes muligheder for at trække tal gennem KlimaLog, oplyser Christian Stokholm.

- Som det står nu, ved vi ikke, hvordan de præcise krav til transportdelen i klimaregnskabet bliver. Men vi har nu givet adgang til første fase af transportdata til vores kunder, og vi har planlagt yderligere to faser. Når den konkrete lovgivning er klar, kommer vi selvfølgelig også til at optimere mod den, siger han.

Om STARK KlimaLog
STARK lancerede STARK KlimaLog i efteråret 2023. STARK KlimaLog er et digitalt værktøj, som alle STARKs professionelle kunder har adgang til. Her kan de trække klimadata på deres indkøbte materialer, både på materialeniveau, byggeplads-niveau og for hele virksomheden.

STARK KlimaLog er nomineret til flere priser. I foråret 2024 vandt KlimaLoggen Finans Impact Climate Award og blev desuden udvalgt som en Børsen Bæredygtig-case sammen med en række innovative og grønne projekter fra dansk erhvervsliv.

-lipe

30/9 2024
  • Saferoad nu også i Litauen

    Saferoad nu også i Litauen

    transport ›Saferoad Group, som står bag Saferoad Services, har netop opkøbt Gatas, en virksomhed med 80 medarbejdere, der udfører og vedligeholder vejmarkeringer og udstyr til trafiksikkerhed i Litauen
  • Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    transport ›Rastepladserne Karlslunde Øst og Karlslunde Vest langs Køge Bugt Motorvejen er nogle af de mest velbesøgte langs de danske motorveje. Nu bliver de begge udvidet med 14 lynladere til elbiler
  • Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    transport ›Scandlines har sammen med den tyske miljøorganisation NABU åbnet informationsrum ombord på Rødby-Puttgartenfærger, hvor de 5 millioner årlige passagerer kan få indsigt i farvandet og rederiets grønne ambitioner
  • Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    transport ›Farum-virksomheden FARUSA er efter 102 år som familiejet solgt til den globale koncern, Nefab Group. Hidtil har de konkurreret om industrikunder, der har brug for stærke og solide transportemballager, men nu vil bølgepap, træ og krydsfiner blive tilbudt fra samme virksomhed
  • Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    transport ›Dansk repræsentant for rederiet Atlantic Container Line, ACL, oplever øget efterspørgsel fra virksomheder med behov for pålidelig, direkte og fleksibel transatlantisk transport
  • Ny lovgivning skaber dækproblemer

    Ny lovgivning skaber dækproblemer

    transport ›Vinteren er måske stadig langt væk. Mange personbiler kører dog stadig på vinterdæk i sensommervarmen. Det er en dårlig idé, mener Dækbranchen. Dækkene bliver nemlig slidt og mister det vejgreb, som er vigtigt til vinterens føre
  • Leman åbner ny forbindelse mellem USA og Taulov

    Leman åbner ny forbindelse mellem USA og Taulov

    transport ›Produkter som bl.a. møbler og interiør, der stiller høje krav til håndtering og opbevaring får især fordele af forbindelsen, der vil kombinere sø- og luftfragt og tilbyde flere digitale, administrative løsninger
  • MAN Truck & Bus Danmark solgt til Semler Gruppen

    MAN Truck & Bus Danmark solgt til Semler Gruppen

    transport ›Salget af datterselskabet skal styrke MANs tilstedeværelse på det danske marked gennem en stærk, lokal partner. Overtagelsen forventes gennemført til næste år