Statsstøtte til PostNord Danmark i modvind
Jørn P. Skov, adm. direktør i Danske Fragtmænd A/S.

Statsstøtte til PostNord Danmark i modvind

Danske Fragtmænd bakker op om ITD’s officielle klage til EU-kommissionen over den planlagte statsstøtte til PostNord Danmark

Den danske og svenske stat ønsker at sende en redningspakke på 2,1 mia. svenske kroner ind i PostNords danske forretning. Pengene skal bruges på at omlægge driften, heriblandt er afskedigelser af tjenestemandsansatte medarbejdere. Men PostNord har ikke redegjort for hele bevillingen. 667 mio. svenske kroner er således ikke øremærket, og det er det anseelige beløb kombineret med PostNords i forvejen aggressive ageren på stykgodsmarkedet, som får Danske Fragtmænd til at råbe vagt i gevær. 

Sådan skriver Danske Fragtmænd i en pressemeddelelse.

Jørn P. Skov, administrerende direktør i Danske Fragtmænd A/S, udtaler i den forbindelse:

- Det er vores klare vurdering, at PostNord med den økonomiske statsindsprøjtning også vil få styrket sine muligheder for at ekspandere og derved ødelægge et i forvejen velfungerende og konkurrencepræget stykgodsmarked. Vi frygter, at PostNord vil kunne fortsætte deres prisdumping på tilbudsgivningen, hvor prissætning ikke står mål med produktionsomkostningerne.  

Frygter at historien gentager sig

Ifølge Jørn P. Skov minder PostNord-situationen om bus-situationen i 1990’erne, hvor DSB-Busser og senere Combus, med statsstøtten i ryggen, lagde sig i overhalingsbanen og udkonkurrerede størstedelen af de private rutebil-virksomheder på markedet. Combus kørte som følge heraf med underskudsgivende kontraktkørsel for trafikselskaber i hele landet, indtil Trafikministeriet i 2001 valgte at sælge Combus for et lille symbolsk beløb.

- Vi frygter, at historien vil gentage sig. Derfor støtter vi op om brancheorganisationen ITD’s officielle klage til EU-kommissionen over statsstøtten til PostNord fra den danske og svenske stat. Vi håber, at EU-kommissionen vil sætte en stopper for de ulige konkurrencevilkår i den danske transportbranche, udtaler Jørn P. Skov.  

Privatisering er vejen frem

Jørn P. Skov er ikke i tvivl om, at privatisering af PostNord er vejen frem. Det er hans opfattelse, at staten primært holder liv i PostNord grundet befordringspligten, og at statens holdning hertil er, at ingen andre kan eller vil løfte den opgave.

-  Vi har erfaret det modsatte. Jeg kender til flere logistikvirksomheder, som både kan og gerne vil overtage befordringspligten. Vi er selv som privat virksomhed med opkøbet af DSB’s stykgodsforretning tilbage i år 2000 et synligt bevis på, at man godt kan overtage en vigtig statslig virksomhed med underskud og gradvist vende det til en rentabel forretning, udtaler han og tilføjer:

- Hvis PostNord i stedet fortsætter som hidtil, vil det med stor sandsynlighed ikke være sidste gang, at statskassen skal dække PostNords underskud på bekostning af resten af transportbranchen.

-hawin

1/12 2017
  • Racerrøde transportkøretøjer til Ferraris Formel 1-team

    Racerrøde transportkøretøjer til Ferraris Formel 1-team

    transport ›IVECO har som officiel partner for Scuderia Ferrari HP leveret en ny flåde med 15 robuste IVECO S-Way lastbiler og en Daily varebil til det italienske team. Bilerne, som er malet i den ikoniske 'Rosso Corsa', skal løfte logistikopgaven med racerbiler og udstyr rundt i hele verden
  • Post Nord leverer gratis breve til julemanden

    Post Nord leverer gratis breve til julemanden

    transport ›Frem til den 18. december tilbyder koncernen igen i år børn i hele landet at hente en frankeret kuvert til et brev til julemanden og at få svar retur - helt gratis. Desuden får en heldig vinder et ønske opfyldt
  • Nu starter højsæsonen for e-handel – og svindlere

    Nu starter højsæsonen for e-handel – og svindlere

    transport ›I dag starter Black Week, en uge hvor webshops oversvømmes med rabatter. I takt med den stigende e-handel, stiger også de kriminelles aktiviteter på nettet. Brings sikkerhedschef deler sine råd til, hvordan du kan afsløre svindelforsøg
  • Svampe kan gøre fremtidens veje grønnere

    Svampe kan gøre fremtidens veje grønnere

    transport ›Et forsøg med svamperødder i asfalt bliver i øjeblikket afprøvet i praksis påå en beskeden parkeringsplads ved Femern Bælt-tunnelens byggeplads ved Rødbyhavn på Lolland. Firmaet Visibuilt har udviklet den banebrydende teknologi, som i første omgang skal bruges på cykelstier
  • Bring mander op til julehandelen

    Bring mander op til julehandelen

    transport ›Flere chauffører, pakkeshops og robotter er på plads i logistikvirksomheden til 'den sjoveste tid på året'. Og så gentager Bring sin julekonkurrence, der skal få kunderne til at afhente pakkerne hurtigt
  • Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    transport ›Phoenix Contact ændrer sin emballage til fremover at være uden tryk, både nationalt og internationalt. Emballagen kan dermed genbruges, lyder det fra virksomheden
  • DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    transport ›Den 1. november meddelte rederiet, at det planlagte køb af virksomheden Ekol Logistics' internationale netværk var afblæst, men med en ny aftale, blive handelen alligevel gennemført
  • Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    transport ›Transportminister Thomas Danielsen (V) har besluttet, at man med øjeblikkelig virkning kan bygge grønne energiprojekter tættere på statsvejene