Statsstøtte til PostNord Danmark i modvind
Jørn P. Skov, adm. direktør i Danske Fragtmænd A/S.

Statsstøtte til PostNord Danmark i modvind

Danske Fragtmænd bakker op om ITD’s officielle klage til EU-kommissionen over den planlagte statsstøtte til PostNord Danmark

Den danske og svenske stat ønsker at sende en redningspakke på 2,1 mia. svenske kroner ind i PostNords danske forretning. Pengene skal bruges på at omlægge driften, heriblandt er afskedigelser af tjenestemandsansatte medarbejdere. Men PostNord har ikke redegjort for hele bevillingen. 667 mio. svenske kroner er således ikke øremærket, og det er det anseelige beløb kombineret med PostNords i forvejen aggressive ageren på stykgodsmarkedet, som får Danske Fragtmænd til at råbe vagt i gevær. 

Sådan skriver Danske Fragtmænd i en pressemeddelelse.

Jørn P. Skov, administrerende direktør i Danske Fragtmænd A/S, udtaler i den forbindelse:

- Det er vores klare vurdering, at PostNord med den økonomiske statsindsprøjtning også vil få styrket sine muligheder for at ekspandere og derved ødelægge et i forvejen velfungerende og konkurrencepræget stykgodsmarked. Vi frygter, at PostNord vil kunne fortsætte deres prisdumping på tilbudsgivningen, hvor prissætning ikke står mål med produktionsomkostningerne.  

Frygter at historien gentager sig

Ifølge Jørn P. Skov minder PostNord-situationen om bus-situationen i 1990’erne, hvor DSB-Busser og senere Combus, med statsstøtten i ryggen, lagde sig i overhalingsbanen og udkonkurrerede størstedelen af de private rutebil-virksomheder på markedet. Combus kørte som følge heraf med underskudsgivende kontraktkørsel for trafikselskaber i hele landet, indtil Trafikministeriet i 2001 valgte at sælge Combus for et lille symbolsk beløb.

- Vi frygter, at historien vil gentage sig. Derfor støtter vi op om brancheorganisationen ITD’s officielle klage til EU-kommissionen over statsstøtten til PostNord fra den danske og svenske stat. Vi håber, at EU-kommissionen vil sætte en stopper for de ulige konkurrencevilkår i den danske transportbranche, udtaler Jørn P. Skov.  

Privatisering er vejen frem

Jørn P. Skov er ikke i tvivl om, at privatisering af PostNord er vejen frem. Det er hans opfattelse, at staten primært holder liv i PostNord grundet befordringspligten, og at statens holdning hertil er, at ingen andre kan eller vil løfte den opgave.

-  Vi har erfaret det modsatte. Jeg kender til flere logistikvirksomheder, som både kan og gerne vil overtage befordringspligten. Vi er selv som privat virksomhed med opkøbet af DSB’s stykgodsforretning tilbage i år 2000 et synligt bevis på, at man godt kan overtage en vigtig statslig virksomhed med underskud og gradvist vende det til en rentabel forretning, udtaler han og tilføjer:

- Hvis PostNord i stedet fortsætter som hidtil, vil det med stor sandsynlighed ikke være sidste gang, at statskassen skal dække PostNords underskud på bekostning af resten af transportbranchen.

-hawin

1/12 2017
  • Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    transport ›Et dynamisk ruderanlæg skal om nogle år øge fremkommeligheden ved Taulovmotorvejen. Det nuværende tilslutningsanlæg 61 skal ombygges, og nu er der valgt en lokal entreprenør, som går i gang med anlægget den 29. april
  • Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    transport ›Den østrigske virksomhed, Brummer er specialist i transport af temperaturstyrede fødevarer mellem Tyskland, Østrig og nabolandene. Med opkøbet styrker Dachser dermed sit netværk til transport og opbevaring af fødevarer i Europa
  • Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    transport ›Regeringen og aftalepartierne forhøjer nu puljen i Grøn Fond-aftalen. Det betyder bl.a. at den grønne omstilling af lastbiler får tilført ekstra 450 mio. til ialt 750 millioner kr. Derudover er der afsat 161 millioner til biogasbiler. Højere dieselafgifter og bl.a. testvindmøller skal finansiere tilskuddene
  • Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    transport ›Emballageproducenten DS Smith har indgået europæisk leverandøraftale med den svenske virksomhed, Jonsac der producerer transportemballager af FSC®-certificerede træråmaterialer
  • MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    transport ›MAN Truck & Bus udvider sin emissionsfri portefølje af lastbiler og bliver den første europæiske lastbilsproducent der tilbyder en mindre serie, der kører på brint. Det oprindeligt planlagte antal på omkring 200 enheder skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede i 2025
  • Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    transport ›Vejdirektoratet sætter nu gang i den egentlige udvidelse af E45 Østjyske Motorvej på stykket mellem Vejle og Hedensted. Med et 3. spor forventer direktoratet at få lettet trafikken og de lange køer i myldretiden markant
  • Færre lastbiler på broerne

    Færre lastbiler på broerne

    transport ›På både Storebæltsbroen og Øresundsbroen blev trafikken og omsætningen sidste år øget i forhold til året før. Men det er fritidstrafikken, der driver væksten. Lastbiltrafikken faldt med henholdsvis 2,8 og 5 procent i 2023. Det viser Sund & Bælts årsopgørelse, som netop er offentliggjort
  • Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    transport ›En vognmand er nu blevet gjort erstatningsansvarlig for alle de udgifter Sund & Bælt havde, da en af vognmandens chauffører den 22. december sidste år valgte at krydse Storebæltsbroen og væltede. Afgørelsen er vigtig for broselskabet både hvad angår ansvar og sikkerhed ved færdsel på broen