Statsstøtte til PostNord Danmark i modvind
Jørn P. Skov, adm. direktør i Danske Fragtmænd A/S.

Statsstøtte til PostNord Danmark i modvind

Danske Fragtmænd bakker op om ITD’s officielle klage til EU-kommissionen over den planlagte statsstøtte til PostNord Danmark

Den danske og svenske stat ønsker at sende en redningspakke på 2,1 mia. svenske kroner ind i PostNords danske forretning. Pengene skal bruges på at omlægge driften, heriblandt er afskedigelser af tjenestemandsansatte medarbejdere. Men PostNord har ikke redegjort for hele bevillingen. 667 mio. svenske kroner er således ikke øremærket, og det er det anseelige beløb kombineret med PostNords i forvejen aggressive ageren på stykgodsmarkedet, som får Danske Fragtmænd til at råbe vagt i gevær. 

Sådan skriver Danske Fragtmænd i en pressemeddelelse.

Jørn P. Skov, administrerende direktør i Danske Fragtmænd A/S, udtaler i den forbindelse:

- Det er vores klare vurdering, at PostNord med den økonomiske statsindsprøjtning også vil få styrket sine muligheder for at ekspandere og derved ødelægge et i forvejen velfungerende og konkurrencepræget stykgodsmarked. Vi frygter, at PostNord vil kunne fortsætte deres prisdumping på tilbudsgivningen, hvor prissætning ikke står mål med produktionsomkostningerne.  

Frygter at historien gentager sig

Ifølge Jørn P. Skov minder PostNord-situationen om bus-situationen i 1990’erne, hvor DSB-Busser og senere Combus, med statsstøtten i ryggen, lagde sig i overhalingsbanen og udkonkurrerede størstedelen af de private rutebil-virksomheder på markedet. Combus kørte som følge heraf med underskudsgivende kontraktkørsel for trafikselskaber i hele landet, indtil Trafikministeriet i 2001 valgte at sælge Combus for et lille symbolsk beløb.

- Vi frygter, at historien vil gentage sig. Derfor støtter vi op om brancheorganisationen ITD’s officielle klage til EU-kommissionen over statsstøtten til PostNord fra den danske og svenske stat. Vi håber, at EU-kommissionen vil sætte en stopper for de ulige konkurrencevilkår i den danske transportbranche, udtaler Jørn P. Skov.  

Privatisering er vejen frem

Jørn P. Skov er ikke i tvivl om, at privatisering af PostNord er vejen frem. Det er hans opfattelse, at staten primært holder liv i PostNord grundet befordringspligten, og at statens holdning hertil er, at ingen andre kan eller vil løfte den opgave.

-  Vi har erfaret det modsatte. Jeg kender til flere logistikvirksomheder, som både kan og gerne vil overtage befordringspligten. Vi er selv som privat virksomhed med opkøbet af DSB’s stykgodsforretning tilbage i år 2000 et synligt bevis på, at man godt kan overtage en vigtig statslig virksomhed med underskud og gradvist vende det til en rentabel forretning, udtaler han og tilføjer:

- Hvis PostNord i stedet fortsætter som hidtil, vil det med stor sandsynlighed ikke være sidste gang, at statskassen skal dække PostNords underskud på bekostning af resten af transportbranchen.

-hawin

1/12 2017
  • Blue Logistics har åbnet selskab i Dubai

    Blue Logistics har åbnet selskab i Dubai

    transport ›Den danske virksomhed har 1. november sammen med lokale partnere etableret Blue ME Logistics LLC. Det skal bane vejen til markeder Mellemøsten, Afrika og Asien
  • CM Transport udskifter hele flåden

    CM Transport udskifter hele flåden

    transport ›Hen over de kommende år udskifter CM Transport hele flåden på 53 lastbiler til Mercedes-Benz. De første 30 biler leveres allerede inden 1. april 2026
  • PostNord opruster inden Black Friday

    PostNord opruster inden Black Friday

    transport ›Black Friday og julen står for døren, og det har fået PostNord til at åbne flere nye pakkeshops i hele landet.
  • Batteriretur overtager ReturBats aktiviteter

    Batteriretur overtager ReturBats aktiviteter

    transport ›Den kollektive ordning ReturBat har valgt at lade Batteriretur videreføre sine aktiviteter på blybatterier, hvilket medfører en mere effektiv og sammenhængende indsats på tværs af brancher og batterityper
  • Ny projektdirektør for Femern Bælt-projektet

    Ny projektdirektør for Femern Bælt-projektet

    transport ›Danmarkshistoriens største anlægsprojekt skifter ud i ledelsen. Med Guy Taylor vil organisationen få tilført mere international erfaring den udfordrende byggeproces, som er bl.a. er ramt af forsinkelser på flere områder
  • Trafikskolen i Esbjerg bliver ny AMU-partner

    Trafikskolen i Esbjerg bliver ny AMU-partner

    transport ›Skolen, som bl.a. tilbyder bus, gods- og truckuddannelser, bliver den 19. i rækken af erhvervsskoler og udbydere, der tilbyder 90 procent af alle AMU-kurser i Danmark
  • Ejner Hessel udvider sortimentet

    Ejner Hessel udvider sortimentet

    transport ›Med en ny forhandleraftale bliver Ejner Hessel officiel forhandler af det hollandske trailermærke Broshuis i Danmark, Norge og Sverige
  • El-lastbiler går over grænsen

    El-lastbiler går over grænsen

    transport ›Fra og med oktober kører Brings elektriske lastbil over landegrænsen mellem Sverige og Danmark. Den nye lastbil er Posten Bring koncernens første grænseoverskridende el-lastbil