Store transport- og montagefordele ved at bygge med træ

Store transport- og montagefordele ved at bygge med træ

Træ vejer markant mindre end andre byggematerialer, og det giver nogle klare fordele både i forhold til transport, løft og montage, når større byggerier skal opføres. Det vil foreningen Træ i Byggeriet fremadrettet øge opmærksomheden omkring, hvilket blandt andet bliver med hjælp fra kran- og transportvirksomheden BMS, som nu sætter strøm til sine kraner

Byggematerialers vægt spiller en stor rolle, når større byggerier skal opføres. Det gælder ikke mindst i forhold til transport, løft og montage, hvor mindre vægt er lig med mindre transport på vejene, mens det også i montagen muliggør brugen af kraner på strøm fremfor diesel, som alt sammen bidrager til et mindre CO2-udslip.

Her har træ dermed nogle markante fordele i forhold til eksempelvis beton, da træ har en densitet på blot 0,4-0,5 tons per kubikmeter, mens beton ligger på 2,4.

De fordele har man blandt andet oplevet ved projekter som Dalston Lane i London og Kajstaden i Sverige, hvor man eksempelvis ved CLT-byggeriet Dalston Lane formåede at reducere antallet af leverancer til byggepladsen med 80 procent og dermed CO2-udledningen markant. Men ifølge Træ i Byggeriet er det fordele, der ikke er særlig stor opmærksomhed omkring i dag, og derfor vil foreningen blandt andet med et nyt samarbejde arbejde målrettet på at skærpe det fokus. 

- Fra 2023 skal der som noget nyt til alle byggerier omfattet af energirammen udføres en livcyklusanalyse, og for byggerier over 1.000 kvadratmeter må CO2-udledningen maksimalt udgøre 12 kilo CO2-ækvivalenter per kvadratmeter per år.

- De faser i byggeriet, som LCA-beregningen omhandler, udgør indtil videre kun produktfasen, driftsfasen, udskiftning, energiforbrug samt bortskaffelse ved endt levetid.

- Det vil med andre ord sige, at CO2-udslippet forbundet med transport og opførelse, desværre endnu ikke indgår, selvom det spiller en kæmpe rolle, fortæller sekretariatsleder i Træ i Byggeriet, Lauritz Rasmussen, og fortsætter.

- Det skyldes blandt andet, at der forsat mangler tilstrækkeligt datagrundlag for, at transport, kraning og opførelse kan indregnes, hvilket forventes at komme i 2025. Men det ændrer ikke på, at det har betydning allerede i dag, og derfor vil vi nu med hjælp fra en af landets store transportvirksomheder bidrage til et skærpet fokus omkring det, så vi kan skabe et endnu større incitament for at bygge i træ og dermed hurtigere få nedbragt byggeriets samlede CO2-udslip. 

Transportvirksomhed træder ind i forening 
Træ i Byggeriet har således netop indledt et samarbejde med kran- og transportvirksomheden BMS, som har stort fokus på at nedbringe CO2-udledningen i forbindelse med transport og kranopgaver – blandt andet ved løbende at udskifte deres kraner – i takt med, at leverandører af kraner og lastbiler bliver klar til det – så de fremadrettet kører på strøm frem for diesel.

BMS er for nyligt blevet medlem af Træ i Byggeriet for netop at bidrage med sin store viden på kran- og transportområdet og dermed sætte endnu mere fokus på transporten af træ.

- Noget af det, vi lige nu fokuserer på, er, at så mange af vores kraner og lastbiler som muligt skal kunne drives med strøm. Det giver nemlig nogle markante besparelser i CO2-udledningen. Og for at det kan lade sig gøre, spiller vægten af det, vi transporterer og hejser, naturligvis en stor rolle – jo tungere byggematerialerne er, jo mere energitunge er de nemlig også at transportere og hejse på plads. Derfor vil vi gerne fokusere mere på træbyggeri fremadrettet, og hvordan vi kan skabe de bedste rammer i forbindelse med kraning og transporten af det, lyder det fra projektsalgsdirektør hos BMS, Kim Hvolbøl.

Han fortsætter:

- Vi er derfor blevet medlem af Træ i Byggeriet, så vi med vores mange års erfaring på området kan bidrage til at nedbringe CO2-udslippet i forbindelse med transporten og hejsning af træ yderligere. Samtidig kan vi bidrage til at rådgive og udvikle montagemetoder sammen med producenterne og ikke mindst hjælpe til med udvikling af løfteudstyr, så vi sikrer os et endnu grønnere byggeri i fremtiden.

-hawin

11/1 2023
  • Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    transport ›Økonomisk modvind blev efterfulgt af en blodprop, men vognmand Michael Rasmussen nægtede at give op og søgte gratis hjælp gennem den landsdækkende Early Warning-indsats. I dag har han styr på driften og ro i kroppen
  • Elbilister slipper for omveje

    Elbilister slipper for omveje

    transport ›Det er slut med bøvlede omveje for at lade bilen op på de længere ture gennem Danmark. Fra årsskiftet sætter Vejdirektoratet strøm til 288 lynladere langs motorvejene
  • Brevet hitter i december

    Brevet hitter i december

    transport ›Danskerne sendte 50 procent flere breve sidste december end en gennemsnitlig måned hos dao, der forudser en tilsvarende stigning i år. Trenden drives ifølge ekspert især af unge som modspil til digital overmætning
  • Julehandlen slår klikrekord

    Julehandlen slår klikrekord

    transport ›Danskerne klikker flere pakker hjem end nogensinde før og hos Bring er pakkevolumenerne steget med 21 procent under julesalget – tre områder skiller sig ud
  • Også bilister bør synes

    Også bilister bør synes

    transport ›Ni ud af ti bilister har svært ved at få øje på cyklister og fodgængere uden reflekser eller lygter, viser nye tal. Ubehandlet synstab kan få fatale konsekvenser i trafikken, særligt i vintermørket, hvor modkørendes skarpe forlygter udfordrer øjnene. INDLÆG
  • I stumper og stykker

    I stumper og stykker

    transport ›Det danske EU-formandskab har landet en aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om bedre design og genbrug af udtjente køretøjer som biler, busser og lastbiler. Fremover skal de kunne skilles ad og delene genanvendes og dermed sikre bedre udnyttelse af materialer og kritiske råstoffer
  • Autologistik i overhalingsbanen

    Autologistik i overhalingsbanen

    transport ›Bahn Express rejser fem mio. euro til nytænkning og udfordring af den europæiske autologistikbranche. Første stop er Danmark, hvor der nu er etableret et fuldt kontor.
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt