Storebæltsforbindelsen som økonomisk malkeko for Femernprojektet

Storebæltsforbindelsen som økonomisk malkeko for Femernprojektet

Bilisterne på Storebælt skal betale højere brotakster for at Femernforbindelsen kan løbe økonomisk rundt. Regeringen og Dansk Folkeparti er blevet enige om en langsigtet plan for investeringer i den danske infrastruktur.

Af Dan Bjerring
Christiansborg

Planen indeholder projekter for cirka 112 milliarder kroner frem mod 2030 og har også en prioriteret rækkefølge for, hvilke projekter der skal fremmes.

Der skal både bygges nye jernbaner og motorveje, og de mest belastede motorveje udvides eller forlænges. Dertil kommer en 3. Limfjordsforbindelse, og desuden er der afsat puljer til blandt andet støjbekæmpelse

Med planen får Danmark 450 kilometer mere vej i form af nye veje eller udbygninger af eksisterende veje.

Mange spændende projekter
Blandt de projekter, der er prioriteret højest er (igangsætnings år i parentes):
- 3. limfjordsforbindelse (2024) 6,6 milliarder kroner
- Kalundborgmotorvejens 3. etape (2023) 1,8 milliarder kroner
- Frederikssundsmotorvejens 3. etape (2022) 3,4 milliarder kroner
- Anlæg af motorvej, Næstved-Rønnede (2024) 1,5 milliarder kroner
- Ny Midtjyske Motorvej, Haderslev-Give (2023) 5,8-7,5 milliarder kroner
- Ring 5 syd ved København (2025-2030) 6,5 milliarder kroner
- Ny jernbane over Vestfyn (2024) 4,8 milliarder kroner
- Udvidelse af E45, Aarhus S – Aarhus N (2021) 1,5 milliarder kroner
- Udvidelse af E45, Vejle (Hornstrup) – Skanderborg S (2023) 3,0 milliarder kroner

Storebælt og Øresund skal bidrage med mange milliarder
Finansieringen kommer dels fra statskassen, men endnu en gang forgriber politikkerne sig på Storebæltsforbindelsens pengekasse, der tydeligvis har udviklet sig til en økonomisk malkeko.

Denne gang koster det igen bilisterne næsten otte milliarder kroner lagt oveni i de otte milliarder kroner, der allerede er hentet ud af Storebæltsforbindelsen.

Desuden hentes 5,8 milliarder kroner på Øresundsforbindelsen.

Storebælt er gidsel for Femern
BygTek spurgte direkte finansminister Kristian Jensen, hvorfor bilisterne på Storebælt skal betale dyrt for at komme mellem Øst- og Vestdanmark, selv om forbindelsen bliver betalt, og det var en ren tilståelsessag:

- Hvis vi skal have økonomi i Femern Bælt projektet, kan vi ikke gøre transporten over Storebælt helt gratis. Derfor skal pengene fra Storebælt bruges til at udbygge infrastrukturen. Skal vi have både en Storebælts- og en Femernforbindelse, kræver det, at der er brugerbetaling på begge forbindelser, sagde finansministeren til BygTek.
Han understregede dog, at priserne for at passere Storebælt de kommende år ville blive sat ned, men altså inden for visse begrænsninger.

Realistisk finansiering
Kristian Jensen slog desuden fast, at finansieringen af de mange infrastrukturprojekter er realistisk, og at planen vikl skabe et mere samlet Danmark, hvor vi kan komme hurtigere frem:

- Vi er enige om prioriteringen af de nævnte projekter, og der er samtidig en fifty-fifty fordeling af investeringerne mellem Østdanmark og Vestdanmark. Det er en fin balance i lyset af, at vi de senere år har investeret forholdsvis meget i motorvejsnettet i Jylland men ikke ret meget i motorvejsnettet i København, slutter finansministeren.

Hør hele interviewet med finansminister Kristian Jensen på nedenstående link

http://radioupdate.dk/Updatenyheder.asp?page=3533&T=Storebæltsforbindelsen økonomisk malkeko for Femernprojektet

Infrastrukturen bliver valgtema
Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen, der har fulgt udviklingen på vejområdet i årevis, ser også den nye investeringsplan som et valgoplæg og han er ”meget begejstret” for den samlede plan:

- Vi har længe været i en situation, hvor der er trængsel på vejene. Det har spildt mange danskeres tid og kostet erhvervslivet penge. Nu får vi løst en række trængselsproblemer rundt om i landet, og der bliver bedre opkoblinger til motorvejene. Vi har nu aftalt at gennemføre de i planen nævnte projekter, og desuden er der etableret nogle store puljer på i alt 12 milliarder kroner, så vi, hvis der kommer nogle nye udfordringer, kan gøre noget fremadrettet, siger Kristian Pihl Lorentzen, der vil satse hårdt på, at den danske infrastrukturs fremtidige udbygning får en fremtrædende plads i valgkampen.

Hør hele interviewet med Kristian Pihl Lorentzen på nedenstående link

http://radioupdate.dk/Updatenyheder.asp?page=3534&T=Infrastrukturen bliver valgtema

14/3 2019
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    transport ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    transport ›Michael Jønsson er hentet i egne rækker hos GLS Denmark og tiltræder sin nye stilling som salgsdirektør pr. 1. september
  • 300 grams vinflaske letter - også - omkostningerne

    300 grams vinflaske letter - også - omkostningerne

    transport ›Glasproducenten Ardagh Glass Packaging-Europe (AGP-Europe) har lanceret en ny letvægtsvinflaske, som kan være en af løsningerne på stigende priser og højere miljøkrav
  • DHL udnævner ny CEO for Europa

    DHL udnævner ny CEO for Europa

    transport ›Rainer Haag overtager stillingen som CEO for DHL Supply Chain Europe, og får dermed ansvaret for 16 centraleuropæiske markeder
  • Saferoad nu også i Litauen

    Saferoad nu også i Litauen

    transport ›Saferoad Group, som står bag Saferoad Services, har netop opkøbt Gatas, en virksomhed med 80 medarbejdere, der udfører og vedligeholder vejmarkeringer og udstyr til trafiksikkerhed i Litauen
  • Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    transport ›Rastepladserne Karlslunde Øst og Karlslunde Vest langs Køge Bugt Motorvejen er nogle af de mest velbesøgte langs de danske motorveje. Nu bliver de begge udvidet med 14 lynladere til elbiler
  • Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    transport ›Scandlines har sammen med den tyske miljøorganisation NABU åbnet informationsrum ombord på Rødby-Puttgartenfærger, hvor de 5 millioner årlige passagerer kan få indsigt i farvandet og rederiets grønne ambitioner
  • Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    transport ›Farum-virksomheden FARUSA er efter 102 år som familiejet solgt til den globale koncern, Nefab Group. Hidtil har de konkurreret om industrikunder, der har brug for stærke og solide transportemballager, men nu vil bølgepap, træ og krydsfiner blive tilbudt fra samme virksomhed