Strategi for indkøring af nye medarbejdere sparer ressourcer

Strategi for indkøring af nye medarbejdere sparer ressourcer

Bring-koncernen, der er ejet af Posten Norge, beskæftiger 13.000 personer i hele Norden. De seneste to år har virksomheden arbejdet med en ny såkaldt 'onboarding-strategi', som øger effektiviteten og styrker den samlede performance i virksomheden. Et af de centrale omdrejningspunkter i projektet er en ændret procedure for opstart af nye medarbejdere

Vi har tidligere udelukkende haft sidemandsoplæring i vores onboardingprocesser. Det var en meget ressourcetung opgave, og selv det set up kunne ikke garantere, at medarbejderen fik al relevant viden med sig i opstarten. Ved hjælp fra et nyt vidensværktøj, Responza har vi minimeret sidemandsoplæring, og i stedet arbejder nye medarbejdere mere eller mindre selvstændigt efter en kort introduktionsfase. De bliver nu langt hurtigere selvforsynende og bedre klædt på til at kunne klare udfordringer, forklarer Niklas Nyblom, Team Coordinator i Customer Service hos Bring og uddyber:

– Hver eneste gang en ny medarbejder skal læres op, sparer vi en fuldtidsressource til sidemandsoplæring, og set over tid giver det os en økonomisk besparelse. Samtidig har vi nu også mulighed for at starte flere medarbejdere op samtidig, uden at det går ud over kvaliteten i onboardingprocessen.

50 procent hurtigere onboarding
Ifølge Martine Koehler Andersen, der er direktør i Spitze & Co, som står bag vidensværktøjet Responza, er der meget at hente i effektivisering og fastholdelse af medarbejdere, hvis virksomhederne ændrer kurs i deres oplæring af nye ansatte.

Hun pointerer, at sidemandsoplæring og oplæringssiloer ved onboarding er velkendte men forældede arbejdsprocesser i mange danske virksomheder. De koster tid og ressourcer, og samtidig skabes og opretholdes der individuelle vidensbanker, som gør virksomhederne særdeles sårbare.

 Martine Koehler Andersen, direktør i Spitze & Co

– Ved at nytænke og effektivisere onboarding kan processerne optimeres og gøres 50 procent hurtigere. Med virksomhedens viden samlet i én pulje øges produktiviteten, og onboardingprocessen bliver langt mere effektiv. Samtidig medvirker en samlet og centreret vidensbank til optimering af alle aspekter i en virksomheds aktiviteter, da afdelingerne bliver mere fleksible, undgår fejl og flere medarbejdere kan langt mere, siger Martine Koehler Andersen.

En dyr fornøjelse
Effektiv onboarding handler i høj grad også om efterfølgende medarbejderfastholdelse, og ifølge HR-specialist, Lars Schou fra HR Company kan det give voldsomme økonomiske tab for en virksomhed, hvis ikke processerne håndteres optimalt.

– Dårlig onboarding kan blive en hundedyr fornøjelse for alle typer virksomheder uanset størrelse. Alt afhængig af stillingen kan det nemt koste 300.000 kroner i ekstra omkostninger, hvis en medarbejder eksempelvis grundet en dårlig opstart vælger at sige op efter kort tid. Jeg tror faktisk, at mange slet ikke er klar over, hvor kostbart det er, ikke at sætte sig ind i, hvad der i forbindelse med onboarding fremmer medarbejdertilfredshed og selvstændighedsfølelse, siger Lars Schou.

Vidensværktøjet Responza blev anvendt under pandemien, hvor blandt andet Styrelsen for Patientsikkerhed stod med onboarding af op til 50 mennesker om dagen og gjorde behovet for en samlet vidensbank med al tilgængelig information essentielt.

-lipe

11/8 2023
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    transport ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    transport ›Michael Jønsson er hentet i egne rækker hos GLS Denmark og tiltræder sin nye stilling som salgsdirektør pr. 1. september
  • 300 grams vinflaske letter - også - omkostningerne

    300 grams vinflaske letter - også - omkostningerne

    transport ›Glasproducenten Ardagh Glass Packaging-Europe (AGP-Europe) har lanceret en ny letvægtsvinflaske, som kan være en af løsningerne på stigende priser og højere miljøkrav
  • DHL udnævner ny CEO for Europa

    DHL udnævner ny CEO for Europa

    transport ›Rainer Haag overtager stillingen som CEO for DHL Supply Chain Europe, og får dermed ansvaret for 16 centraleuropæiske markeder
  • Saferoad nu også i Litauen

    Saferoad nu også i Litauen

    transport ›Saferoad Group, som står bag Saferoad Services, har netop opkøbt Gatas, en virksomhed med 80 medarbejdere, der udfører og vedligeholder vejmarkeringer og udstyr til trafiksikkerhed i Litauen
  • Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    transport ›Rastepladserne Karlslunde Øst og Karlslunde Vest langs Køge Bugt Motorvejen er nogle af de mest velbesøgte langs de danske motorveje. Nu bliver de begge udvidet med 14 lynladere til elbiler
  • Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    transport ›Scandlines har sammen med den tyske miljøorganisation NABU åbnet informationsrum ombord på Rødby-Puttgartenfærger, hvor de 5 millioner årlige passagerer kan få indsigt i farvandet og rederiets grønne ambitioner
  • Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    transport ›Farum-virksomheden FARUSA er efter 102 år som familiejet solgt til den globale koncern, Nefab Group. Hidtil har de konkurreret om industrikunder, der har brug for stærke og solide transportemballager, men nu vil bølgepap, træ og krydsfiner blive tilbudt fra samme virksomhed