Sættevognen er leveret med kroghejs

Et nedrivningsfirma, en lastbilforhandler og en opbygger satte sig for et halvt år siden sammen om at finde en optimal løsning til transport af både hejseladscontainere, skibscontainere og fjernvar

Idéen til den unikke sættevogn blev født, da JC Nedrivning’s direktør Jesper R. Christensen kontaktede Nyscans salgskonsulent Stig Jensen for at få nogle gode idéer til et køretøj, der kunne klare tre transportopgaver på én gang. 

JC Nedrivning havde tidligere fået leveret en tre-akslet Scania R 500 tandemtrækker med kran af Stig Jensen, så det var oplagt, at den skulle være en del af løsningen. Derudover råder JC Nedrivning over et stort antal containerlad og skibscontainere, så det var vigtigt, at de også blev en del af løsningen. 

Derfra var der ikke langt til tanken om et kroghejs, men så ville vogntoget jo blive alt for højt med skibscontainerne... 

OK, så måtte hejseladet monteres på et nedbygget chassis, men så var der stadig udfordringen med de lange fjernvarmerør...

Det kunne to bomme bagtil på en nedbygget sættevogn i samme højde som reposen måske løse…

Sammen med direktør Michael Krogsøe Thomsen fra Fyns Karosseribyg blev parterne enige om, at det ovennævnte scenarie nok kunne lade sig gøre. Efter mange og lange drøftelser parterne imellem - herunder også med JC Nedrivnings chauffører, der skulle køre med vogntoget, endte specifikationen med:

  • Nedbygget Fyncar sættevognschassis med fuld luftaffjedring 
  • 3x9 tons BPW-aksler med tromlebremser, tvillingmonterede 19,5” hjul med 265/70R19.5 dæk
  • F.X. Meiller RK26.67 kroghejs med 26 tons kapacitet til hejseladscontainere på op til 6,7 meter
  • ISAR radiostyret fjernbetjening af kroghejs og hydrauliske støttehjul bagest til beskyttelse af luftaffjedring ved håndtering af særligt tunge hejseladscontainere
  • Indbygget forstærkning på repos til evt. fremtidig montering af op til 20 TM kran i containerlåse
  • Flytbar kongebolt i tre forskellige positioner til evt. fremtidig kørsel med 2-akslet sættevognstrækker
  • Aftagelige og flytbare konsoller med containerlåse til transport af 1 stk. 10” skibscontainer på repos samt 1 stk. 10” eller 1 stk. 20” skibscontainer over kroghejset
  • Aftagelig bom bagtil til kørsel med op til 12 meter fjernvarmerør
  • Mulighed for aflastning af bageste aksel på sættevognen under 30 km/t fra 3x8 tons til 2x10 + 1x4 tons akseltryk for at forbedre manøvreevne og dæk-levetid ved snæver manøvrering på byggepladser
  • 400 mm alu-sidefjæle på repos
  • LED-lys i alle sidemarkerings-, bag-, stop-, blink-, bak- og arbejdslygter
  • Vandtætte sideskabe til alle betjeningsenheder, grej og udstyr
  • Totalvægt 40 tons, nyttelast 28,9 tons på sættevogn
  • Hele herligheden blev lakeret med to lag sort to-komponent samt fire lag klarlak af OJ Autolak i Odense, mens trækker og sættevogn er dekoreret af Houstrup Design i Værløse.

Specifikationerne blev løbende justeret og tilpasset til parternes ønsker og de tekniske muligheder. Dog er sættevognen forholdsvis tæt på den oprindelige idé, og det tilskriver parterne den åbenhed, erfaring og tillid, som er udvist undervejs i projektet.

JC Nedrivning har gennem mange år opbygget en bred erfaring i totale nedrivningsopgaver med stor opmærksomhed på omgivelser, miljø, arbejdsmiljø og ikke mindst sikkerhed. Virksomheden råder over den det nyeste udstyr og en moderne maskinpark, og det koncept passer den nye sættevogn perfekt ind i.

transportnyhederne.dk

15/11 2016
  • I stumper og stykker

    I stumper og stykker

    transport ›Det danske EU-formandskab har landet en aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om bedre design og genbrug af udtjente køretøjer som biler, busser og lastbiler. Fremover skal de kunne skilles ad og delene genanvendes og dermed sikre bedre udnyttelse af materialer og kritiske råstoffer
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt
  • Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    transport ›Green Energy og DHL Freight Sverige tester solcelleteknologi på lastbiler med alternative brændstoffer
  • Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    transport ›En ny rapport viser at 120 procent flere lastbiler på svenske og danske veje ikke længere blot er en risiko, men et sandsynligt scenarie, hvis der ikke investeres i jernbaneinfrastrukturen
  • Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    transport ›Hver anden af de varebilschauffører, der kører i lang tid ad gangen, angiver, at de ofte eller meget ofte er så trætte, at de har svært ved at holde øjnene åbne under kørslen. Direktør for Rådet for Sikker Trafik opfordrer til, at man husker trafiksikkerheden, når de mange pakker fra Black Friday skal distribueres
  • Få overblik over lastbilsflåden

    Få overblik over lastbilsflåden

    transport ›B2B-platformen for betalinger og mobilitetstjenester, DKV Mobility, lancerer DKV Transport Management Software – et ny flådestyringsværktøj til vognmænd og transportvirksomheder
  • MAN financial services - nu i Danmark

    MAN financial services - nu i Danmark

    transport ›Så er det officielt. MAN Financial Services er startet i Danmark og giver MAN-kunder adgang til et komplet udvalg af finansieringsløsninger samlet under ét tag
  • Pas på falske leveringsbeskeder

    Pas på falske leveringsbeskeder

    transport ›Når pakkestrømmen stiger op til black week og jul, øger det risikoen for at blive snydt online. Brings sikkerhedschef giver tips til, hvordan man undgår det