Sættevognen er leveret med kroghejs

Et nedrivningsfirma, en lastbilforhandler og en opbygger satte sig for et halvt år siden sammen om at finde en optimal løsning til transport af både hejseladscontainere, skibscontainere og fjernvar

Idéen til den unikke sættevogn blev født, da JC Nedrivning’s direktør Jesper R. Christensen kontaktede Nyscans salgskonsulent Stig Jensen for at få nogle gode idéer til et køretøj, der kunne klare tre transportopgaver på én gang. 

JC Nedrivning havde tidligere fået leveret en tre-akslet Scania R 500 tandemtrækker med kran af Stig Jensen, så det var oplagt, at den skulle være en del af løsningen. Derudover råder JC Nedrivning over et stort antal containerlad og skibscontainere, så det var vigtigt, at de også blev en del af løsningen. 

Derfra var der ikke langt til tanken om et kroghejs, men så ville vogntoget jo blive alt for højt med skibscontainerne... 

OK, så måtte hejseladet monteres på et nedbygget chassis, men så var der stadig udfordringen med de lange fjernvarmerør...

Det kunne to bomme bagtil på en nedbygget sættevogn i samme højde som reposen måske løse…

Sammen med direktør Michael Krogsøe Thomsen fra Fyns Karosseribyg blev parterne enige om, at det ovennævnte scenarie nok kunne lade sig gøre. Efter mange og lange drøftelser parterne imellem - herunder også med JC Nedrivnings chauffører, der skulle køre med vogntoget, endte specifikationen med:

  • Nedbygget Fyncar sættevognschassis med fuld luftaffjedring 
  • 3x9 tons BPW-aksler med tromlebremser, tvillingmonterede 19,5” hjul med 265/70R19.5 dæk
  • F.X. Meiller RK26.67 kroghejs med 26 tons kapacitet til hejseladscontainere på op til 6,7 meter
  • ISAR radiostyret fjernbetjening af kroghejs og hydrauliske støttehjul bagest til beskyttelse af luftaffjedring ved håndtering af særligt tunge hejseladscontainere
  • Indbygget forstærkning på repos til evt. fremtidig montering af op til 20 TM kran i containerlåse
  • Flytbar kongebolt i tre forskellige positioner til evt. fremtidig kørsel med 2-akslet sættevognstrækker
  • Aftagelige og flytbare konsoller med containerlåse til transport af 1 stk. 10” skibscontainer på repos samt 1 stk. 10” eller 1 stk. 20” skibscontainer over kroghejset
  • Aftagelig bom bagtil til kørsel med op til 12 meter fjernvarmerør
  • Mulighed for aflastning af bageste aksel på sættevognen under 30 km/t fra 3x8 tons til 2x10 + 1x4 tons akseltryk for at forbedre manøvreevne og dæk-levetid ved snæver manøvrering på byggepladser
  • 400 mm alu-sidefjæle på repos
  • LED-lys i alle sidemarkerings-, bag-, stop-, blink-, bak- og arbejdslygter
  • Vandtætte sideskabe til alle betjeningsenheder, grej og udstyr
  • Totalvægt 40 tons, nyttelast 28,9 tons på sættevogn
  • Hele herligheden blev lakeret med to lag sort to-komponent samt fire lag klarlak af OJ Autolak i Odense, mens trækker og sættevogn er dekoreret af Houstrup Design i Værløse.

Specifikationerne blev løbende justeret og tilpasset til parternes ønsker og de tekniske muligheder. Dog er sættevognen forholdsvis tæt på den oprindelige idé, og det tilskriver parterne den åbenhed, erfaring og tillid, som er udvist undervejs i projektet.

JC Nedrivning har gennem mange år opbygget en bred erfaring i totale nedrivningsopgaver med stor opmærksomhed på omgivelser, miljø, arbejdsmiljø og ikke mindst sikkerhed. Virksomheden råder over den det nyeste udstyr og en moderne maskinpark, og det koncept passer den nye sættevogn perfekt ind i.

transportnyhederne.dk

15/11 2016
  • Der er stadig liv i brevene

    Der er stadig liv i brevene

    transport ›Fra januar 2026 er der ikke så mange andre end dao, der leverer breve, og nu lancerer distributøren en ny app og købsportal med nye løsninger og en online guide, der gør det endnu lettere at sende brevene
  • Genbrugelig barriere til transportemballager

    Genbrugelig barriere til transportemballager

    transport ›Nyt barrierepapir fra Ecotec er både genanvendeligt og biologisk nedbrydeligt og kan bl.a. holde produkter i træ- og papkasser fri for fedt og fugt i skiftende omgivelser
  • Jul og stejle - kurver

    Jul og stejle - kurver

    transport ›Øgede pakkemængder og en stejlt stigende vækstkurve var resultatet af sidste års julehandel for Bring Denmark. Derfor fordobler pakkeleverandøren medarbejderstaben under årets julehandel
  • Danskerne har tårnhøj tillid til e-handel

    Danskerne har tårnhøj tillid til e-handel

    transport ›Siden foråret er danske handler på globale webshops steget til hidtil højeste niveau. Og vi er de mest tillidsfulde onlineforbrugere i Europa, viser PostNords nyeste E-barometer
  • Plastpaller giver store besparelser

    Plastpaller giver store besparelser

    transport ›Ved at skifte de traditionelle europaller af træ ud med lettere plastpaller kan Danmarks transporterhverv se ind i årlige besparelser for over 40 millioner kroner, viser nye beregninger
  • Boxit udvider forretningen

    Boxit udvider forretningen

    transport ›Entréen på det svenske marked har givet et nyt forretningsben hos containervirksomheden Boxit, der nu transporterer og sælger spåner fra svenske granskove til danske dyreproduktioner og private dyreejere.
  • Elektriske hjemmeleveringer fra Ikea

    Elektriske hjemmeleveringer fra Ikea

    transport ›Bring sørger for at alle hjemmeleveringer, der distribueres direkte fra Ikeas varehuse til brofaste øer i Danmark, nu udføres med el-drevne køretøjer
  • Volvo Trucks nu med stop-start

    Volvo Trucks nu med stop-start

    transport ›Volvo Trucks introducerer en ny generation af sin I-Roll-teknologi, der tilføjer en motorstop-start-funktion. Verdensnyheden for tunge lastbiler reducerer både brændstofforbruget og CO2-udledningen