Succesen er skåret ud i pap
En tilfældig oplevelse blev startskuddet til, at virksomheden Diaflex fik emballage og papirfyld i produktsortimentet i form af en maskine, der makulerer papemballage og omdanner det til papirfyld
Diaflex har i snart tre årtier været leverandør af løsninger og produkter indenfor byggeriet og har befundet sig meget langt fra markedet for papirfyld og emballage.
Et fabriksbesøg hos en innovativ samarbejdspartner, producent og leverandør fra Sydeuropa ændrede imidlertid dette. Besøget bød nemlig på en fremvisning af en papmakulator.
Sådan ridser direktør og indehaver i Diaflex, Mogens Eskildsen, historien op om, hvordan han og en kollega fik øjnene op for en ny forretningside.
- Som så ofte før besøgte vi fabrikken hos vores sydeuropæiske samarbejdspartner, som er blandt de førende leverandører af gulvslibningsmaskiner. Faktisk var vi ved at forlade fabrikken, da jeg helt tilfældigt så en maskine, der omdannede overflødig pap til brugbar emballagefyld. Det var den maskine, som vi i dag kender som papmakulatoren, fortæller Mogens Eskildsen.
’Game Changer’ for Diaflex
Grundlæggende mener han, at stort set alle markedsnyheder er spændende for et handelsfirma.
- Særligt med henblik på produkter og udstyr inden for vores arbejdsområde er det vores opgave at formidle, hvad der findes, og fortælle, hvad der bliver udviklet af innovative teknologier og nyheder, fortæller Mogens Eskildsen, der har drevet Diaflex siden 1994.
Nysgerrigheden over den maskine, han så, gav ham noget at tænke over. Også selv om den befandt sig i en anden boldgade end det, han normalt arbejder med i virksomheden. Der var nemlig et eller andet ved maskinen, som direktøren, der er aktiv jæger og fritidslandbruger i det midtjyske, og som bruger en stor del af fritiden i naturen, blev tiltrukket af.
- Vi tjekkede den grundigt ud en ekstra gang under besøget hos producenten. Og lige pludselig var vi midt i det, som blev opstarten på en ’Game Changer’ for Diaflex, erindrer han.
Bankens bekymringer gjort til skamme
Det var tilbage i 2012, at Mogens Eskildsen og kollegaen ’faldt’ over maskinen.
- Finanskrisen kradsede i byggeriet. Min kollega, der var med på turen, syntes, at et testkøb var fjollet, da pengene kunne bruges anderledes. Ikke desto mindre bestilte vi et mindre antal maskiner.
Banken udtrykte dog en begrænset begejstring for det nye marked, der lå milevidt fra Diaflex’ kerneområder med forhandling af diamantværktøj og maskiner til byggeriet.
- Under det årlige bankbesøg prellede min begejstring for miljørigtig emballage, der forener kundens krav til økonomisk rentabilitet med en grøn og ressourcevenlig omstilling, helt af på dem. ’Hvorfor ikke blot fortsætte med det, I kender’, var bankens holdning, forklarer Mogens Eskildsen. Han holdt fast i ideen om at kunne levere makulatorløsningen til kunder, der var trætte af både omkostningerne og de praktiske problemer med at sortere og bortskaffe papemballage.
- Det var faktisk os, der havde fingeren på pulsen og kom til at foregribe mange virksomheders behov for en smartere emballagehåndtering.
Klimavalg og stigende interesse
Diaflex’ indgang til branchen for logistik og emballage blev i første omgang en forkølet hjemmeside. I takt med at efterspørgslen så småt steg, brugte man dog flere kræfter på at opbygge det digitale univers www.papmakulator.dk
- Samtidig skubbede det såkaldte klimavalg så småt til ændret adfærd for løsninger, der tog hensyn til miljø og ressourcer. På den baggrund oplevede vi en fortsat stigende interesse for makulatorløsningen.
- Da Covid-19 i starten af 2020 ramte os på omsætningen til byggeriet, eskalerede efterspørgslen af papmakulatoren og førte til en stor stigning i salg og udlejning af maskinerne, siger Mogens Eskildsen.
Lang levetid
De kraftige papmakulatorer er forsynet med stærke motorer. Det betyder, at kunderne oplever at produktiviteten er høj og samtidig er problemfri.
- Vi har endnu ikke oplevet problemer med maskinerne. De har en levetid på mere end 10 år og er solgt til kunder i hele Skandinavien.
I dag opfatter Diaflex sig som én af de største udbydere af materiel til dette nichemarked. Det er et marked, som, Mogens Eskildsen forventer, vil fortsætte støt i takt med myndighedernes målsætninger om at minimere brugen at pakkefyld produceret af oliebaserede materialer.
Samtidig er han overbevist om, at stigende priser, og den afledte økonomiske fordel ved at tænke grønt og ressourceansvarligt, vil bidrage til øget efterspørgsel på makulatorløsningen.
-hawin