Tilbagetog for det indre transportmarked

Tilbagetog for det indre transportmarked

Dansk Erhverv advarer mod de enkelte landes særordninger på transportområdet

Af Dan Bjerring
Christiansborg

Der er bekymring i Dansk Erhverv over udviklingen på transportområdet i EU, hvor Tyskland nu har indført en motorvejsafgift, som betales af alle, men de tyske bilister kompenseres. Det bliver altså dyrere at køre i Tyskland for udlændinge:

- De samme tanker har man fået i Danmark og mange andre typer særordninger laves i enkeltlande. Det nedbryder det indre marked og gør varerne dyrere for forbrugerne. Vi ser stadig flere europæiske særordninger pible frem, der gør det stadig mere komplekst at transportere på tværs af Europa, siger Jesper Højte Stenbæk, der er fagchef for transport og infrastruktur.

Regningen ender hos forbrugerne
Han peger videre på, at ud over de omkostninger, afgifterne i sig selv giver, så øger det de administrative omkostninger for virksomhederne:

- De har kun har ét sted at gå hen med regningen. Den ender hos forbrugerne. Samtidig giver det øgede omkostninger for det offentlige, der så pålægger skatteyderne regningen. Økonomisk set er det en helt gold politik, siger han. De enkelte lande har altid gode grunde til at indføre ordningerne – i dette tilfælde har Tyskland lavet vejskatten fordi, de er Europas korsvej, og det giver øget vejslid. Men transport er international, og det samme skal løsningerne være. Vi har fuld forståelse for Tysklands problem her, men løsningen er ikke nationale særordninger, siger Jesper Højte Stenbæk.

6/2 2019
  • Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    transport ›Et dynamisk ruderanlæg skal om nogle år øge fremkommeligheden ved Taulovmotorvejen. Det nuværende tilslutningsanlæg 61 skal ombygges, og nu er der valgt en lokal entreprenør, som går i gang med anlægget den 29. april
  • Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    transport ›Den østrigske virksomhed, Brummer er specialist i transport af temperaturstyrede fødevarer mellem Tyskland, Østrig og nabolandene. Med opkøbet styrker Dachser dermed sit netværk til transport og opbevaring af fødevarer i Europa
  • Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    transport ›Regeringen og aftalepartierne forhøjer nu puljen i Grøn Fond-aftalen. Det betyder bl.a. at den grønne omstilling af lastbiler får tilført ekstra 450 mio. til ialt 750 millioner kr. Derudover er der afsat 161 millioner til biogasbiler. Højere dieselafgifter og bl.a. testvindmøller skal finansiere tilskuddene
  • Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    transport ›Emballageproducenten DS Smith har indgået europæisk leverandøraftale med den svenske virksomhed, Jonsac der producerer transportemballager af FSC®-certificerede træråmaterialer
  • MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    transport ›MAN Truck & Bus udvider sin emissionsfri portefølje af lastbiler og bliver den første europæiske lastbilsproducent der tilbyder en mindre serie, der kører på brint. Det oprindeligt planlagte antal på omkring 200 enheder skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede i 2025
  • Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    transport ›Vejdirektoratet sætter nu gang i den egentlige udvidelse af E45 Østjyske Motorvej på stykket mellem Vejle og Hedensted. Med et 3. spor forventer direktoratet at få lettet trafikken og de lange køer i myldretiden markant
  • Færre lastbiler på broerne

    Færre lastbiler på broerne

    transport ›På både Storebæltsbroen og Øresundsbroen blev trafikken og omsætningen sidste år øget i forhold til året før. Men det er fritidstrafikken, der driver væksten. Lastbiltrafikken faldt med henholdsvis 2,8 og 5 procent i 2023. Det viser Sund & Bælts årsopgørelse, som netop er offentliggjort
  • Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    transport ›En vognmand er nu blevet gjort erstatningsansvarlig for alle de udgifter Sund & Bælt havde, da en af vognmandens chauffører den 22. december sidste år valgte at krydse Storebæltsbroen og væltede. Afgørelsen er vigtig for broselskabet både hvad angår ansvar og sikkerhed ved færdsel på broen