Tilbagetog for det indre transportmarked

Tilbagetog for det indre transportmarked

Dansk Erhverv advarer mod de enkelte landes særordninger på transportområdet

Af Dan Bjerring
Christiansborg

Der er bekymring i Dansk Erhverv over udviklingen på transportområdet i EU, hvor Tyskland nu har indført en motorvejsafgift, som betales af alle, men de tyske bilister kompenseres. Det bliver altså dyrere at køre i Tyskland for udlændinge:

- De samme tanker har man fået i Danmark og mange andre typer særordninger laves i enkeltlande. Det nedbryder det indre marked og gør varerne dyrere for forbrugerne. Vi ser stadig flere europæiske særordninger pible frem, der gør det stadig mere komplekst at transportere på tværs af Europa, siger Jesper Højte Stenbæk, der er fagchef for transport og infrastruktur.

Regningen ender hos forbrugerne
Han peger videre på, at ud over de omkostninger, afgifterne i sig selv giver, så øger det de administrative omkostninger for virksomhederne:

- De har kun har ét sted at gå hen med regningen. Den ender hos forbrugerne. Samtidig giver det øgede omkostninger for det offentlige, der så pålægger skatteyderne regningen. Økonomisk set er det en helt gold politik, siger han. De enkelte lande har altid gode grunde til at indføre ordningerne – i dette tilfælde har Tyskland lavet vejskatten fordi, de er Europas korsvej, og det giver øget vejslid. Men transport er international, og det samme skal løsningerne være. Vi har fuld forståelse for Tysklands problem her, men løsningen er ikke nationale særordninger, siger Jesper Højte Stenbæk.

6/2 2019
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    transport ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    transport ›Michael Jønsson er hentet i egne rækker hos GLS Denmark og tiltræder sin nye stilling som salgsdirektør pr. 1. september
  • 300 grams vinflaske letter - også - omkostningerne

    300 grams vinflaske letter - også - omkostningerne

    transport ›Glasproducenten Ardagh Glass Packaging-Europe (AGP-Europe) har lanceret en ny letvægtsvinflaske, som kan være en af løsningerne på stigende priser og højere miljøkrav
  • DHL udnævner ny CEO for Europa

    DHL udnævner ny CEO for Europa

    transport ›Rainer Haag overtager stillingen som CEO for DHL Supply Chain Europe, og får dermed ansvaret for 16 centraleuropæiske markeder
  • Saferoad nu også i Litauen

    Saferoad nu også i Litauen

    transport ›Saferoad Group, som står bag Saferoad Services, har netop opkøbt Gatas, en virksomhed med 80 medarbejdere, der udfører og vedligeholder vejmarkeringer og udstyr til trafiksikkerhed i Litauen
  • Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    transport ›Rastepladserne Karlslunde Øst og Karlslunde Vest langs Køge Bugt Motorvejen er nogle af de mest velbesøgte langs de danske motorveje. Nu bliver de begge udvidet med 14 lynladere til elbiler
  • Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    transport ›Scandlines har sammen med den tyske miljøorganisation NABU åbnet informationsrum ombord på Rødby-Puttgartenfærger, hvor de 5 millioner årlige passagerer kan få indsigt i farvandet og rederiets grønne ambitioner
  • Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    transport ›Farum-virksomheden FARUSA er efter 102 år som familiejet solgt til den globale koncern, Nefab Group. Hidtil har de konkurreret om industrikunder, der har brug for stærke og solide transportemballager, men nu vil bølgepap, træ og krydsfiner blive tilbudt fra samme virksomhed