Tænd baglygterne!

Tænd baglygterne!

Over halvdelen af danskerne har oplevet biler, som kører rundt i mørke uden baglys. Nu skal en kampagne fra Transportministeriet få bilisterne til at huske at tænde

I en undersøgelse, som Epinion har gennemført for Rådet for Sikker Trafik i 2019, siger 13 procent,  at de har været involveret i en kritisk situation og for eksempel måtte bremse hårdt op eller undvige, da en anden bil ikke havde lys i baglygterne. 

Det vil transportministeren, Færdselsstyrelsen og Rådet for Sikker Trafik nu gøre noget ved med en ny kampagne.

- Det er afgørende, at vi kan færdes sikkert i trafikken. Derfor ser jeg også med stor alvor på, at så mange bilister ikke har lys i baglygterne. Det er til fare for bilisten og ikke mindst for de mange trafikanter, som bliver mødt med det i trafikken. Det er derfor meget positivt, at Rådet for Sikker Trafik nu gør en ekstra indsats for at sætte fokus på problemet, og jeg håber, at alle bilister vil tjekke deres lys, inden vintermørket for alvor rammer os, fortæller transportminister Benny Engelbrecht.

Reglerne for typegodkendelse af biler er løbende blevet ændret. Da kravet om automatisk lygtetænding er af nyere dato, er ikke alle biler udstyret med baglygter, der tænder automatisk. Nogle bilister kan derfor uforvarende komme til at køre rundt uden lys bagpå, fordi de glemmer eller ikke ved, at de skal tænde baglygterne på netop den bil, de kører i.

Hvornår skal baglygterne være tændt?
I den nye kampagnevideo fra Transport- og Boligministeriet, Rådet for Sikker Trafik og Færdselsstyrelsen, bliver bilisterne mindet om, hvornår de skal tænde lyset, og hvordan de kan være sikre på, at der er korrekt lys foran og bagpå bilen.

- Det er vigtigt, at man sætter sig ind i, om baglygterne tænder automatisk på bilen, eller om man selv skal tænde dem manuelt. Hvis du vil være helt sikker på, at der er lys i baglygterne, så tænd for nærlyset, siger Mogens Kjærgaard Møller, administrerende direktør i Rådet for Sikker Trafik.

Kan baglygterne tænde automatisk?
Hvis man ejer en bil, som ikke automatisk tænder baglygterne, kan man undersøge, om et værksted kan indstille bilen sådan, at baglygterne tænder, når man starter motoren. Det er dog ikke alle biler, der kan ændres, så man bliver nødt til at forhøre sig på et værksted, om det teknisk kan lade sig gøre.

- Korrekt lys på bilerne spiller naturligvis en særdeles vigtig rolle for færdselssikkerheden – både når det bliver mørkt men især også, når det er dårligt vejr med regn, sne eller tåge. Det kan være livsfarligt både for én selv og ens medtrafikanter, og derfor råder vi til, at man tjekker sit lys, inden man starter køreturen, siger Stefan Søsted, direktør i Færdselsstyrelsen.

Gode råd og fakta om lys på bilen
Der skal være lys foran på bilen hele døgnet. Baglygterne skal være tændt fra solnedgang til solopgang samt om dagen, når der er nedsat sigtbarhed, f.eks. når det regner, sner eller er tåget.


Hvis man er i tvivl om, hvorvidt baglygterne tænder automatisk, kan man starte bilen og derefter gå ud og kigge på baglygterne. Er de ikke tændt, og er det lygtetændingstid, skal man manuelt tænde nærlyset på bilen. Så er der lys både foran og bag på bilen.

Se mere på www.sikkertrafik.dk/baglygter

-lipe

 

19/11 2019
  • Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    transport ›Et dynamisk ruderanlæg skal om nogle år øge fremkommeligheden ved Taulovmotorvejen. Det nuværende tilslutningsanlæg 61 skal ombygges, og nu er der valgt en lokal entreprenør, som går i gang med anlægget den 29. april
  • Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    transport ›Den østrigske virksomhed, Brummer er specialist i transport af temperaturstyrede fødevarer mellem Tyskland, Østrig og nabolandene. Med opkøbet styrker Dachser dermed sit netværk til transport og opbevaring af fødevarer i Europa
  • Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    transport ›Regeringen og aftalepartierne forhøjer nu puljen i Grøn Fond-aftalen. Det betyder bl.a. at den grønne omstilling af lastbiler får tilført ekstra 450 mio. til ialt 750 millioner kr. Derudover er der afsat 161 millioner til biogasbiler. Højere dieselafgifter og bl.a. testvindmøller skal finansiere tilskuddene
  • Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    transport ›Emballageproducenten DS Smith har indgået europæisk leverandøraftale med den svenske virksomhed, Jonsac der producerer transportemballager af FSC®-certificerede træråmaterialer
  • MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    transport ›MAN Truck & Bus udvider sin emissionsfri portefølje af lastbiler og bliver den første europæiske lastbilsproducent der tilbyder en mindre serie, der kører på brint. Det oprindeligt planlagte antal på omkring 200 enheder skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede i 2025
  • Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    transport ›Vejdirektoratet sætter nu gang i den egentlige udvidelse af E45 Østjyske Motorvej på stykket mellem Vejle og Hedensted. Med et 3. spor forventer direktoratet at få lettet trafikken og de lange køer i myldretiden markant
  • Færre lastbiler på broerne

    Færre lastbiler på broerne

    transport ›På både Storebæltsbroen og Øresundsbroen blev trafikken og omsætningen sidste år øget i forhold til året før. Men det er fritidstrafikken, der driver væksten. Lastbiltrafikken faldt med henholdsvis 2,8 og 5 procent i 2023. Det viser Sund & Bælts årsopgørelse, som netop er offentliggjort
  • Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    transport ›En vognmand er nu blevet gjort erstatningsansvarlig for alle de udgifter Sund & Bælt havde, da en af vognmandens chauffører den 22. december sidste år valgte at krydse Storebæltsbroen og væltede. Afgørelsen er vigtig for broselskabet både hvad angår ansvar og sikkerhed ved færdsel på broen