Transport af kølekrævende fødevarer var en varm kartoffel

Transport af kølekrævende fødevarer var en varm kartoffel

Mange fødevarevirksomheder transporterer mad i varme biler. Hver fjerde fødevarevirksomhed fik bøde eller advarsel, da Fødevarestyrelsen tjekkede bl.a. restauranters, kioskers og bageres kørsel med madvarer. Kølekrævende varer skal transporteres ved højst 5 grader

Når en restaurant, kiosk eller bager henter varer eller leverer mad til sine kunder, skal den have styr på både hygiejne og temperaturer for at undgå forurening med bakterier.

Men mere end hver tredje virksomhed fulgte ikke reglerne, da Fødevarestyrelsen i sommerhalvåret 2021 gennemførte en stor kontrolkampagne af virksomhedernes afhentning og udbringning af varer.

- Det er bestemt ikke uden risiko, når de mindre virksomheder henter og bringer fødevarer, typisk i private biler, der også bliver brugt til mange andre ting. Ofte kniber det med mulighederne for at køle eller opbevare varerne hygiejnisk korrekt i bilerne, og så udgør transporten en risiko for fødevaresikkerheden, siger Ulrich Pinstrup, sektionsleder i Fødevarestyrelsen.

Under kontrolkampagnen fik 385 restauranter, kiosker, institutionskøkkener og bagere samt måltidskasseleverandører en målrettet kontrol af egne madtransporter.

Mere end hver fjerde virksomhed (24,7 %) fik en advarsel eller bøde for at overtræde reglerne.

Det største antal kontroller fandt sted hos fødevarevirksomheder, der selv henter varer hos et grossistsupermarked. I denne gruppe fik hver tredje virksomhed (30,5 %) advarsler eller bøder for at overtræde kravet om, at kølekrævende fødevarer skal transporteres ved en temperatur på under 5 grader.

- Vi kan se, at det er nødvendigt at få virksomhederne til at stramme op om madtransporterne. I Fødevarestyrelsen sætter vi ind med øget vejledning, og så vil vi bede brancheorganisationerne medvirke til at skabe større opmærksomhed om madtransporter ude i virksomhederne, siger Ulrich Pinstrup.

Heldigvis har mange virksomheder godt styr på reglerne. Det gælder bl.a. køkkener, der bringer mad ud til ældre, hvor der er givet meget få sanktioner. 

-hawin

17/1 2022
  • Grønnere fremtid på vej

    Grønnere fremtid på vej

    transport ›Transport- og logistikvirksomheden H. Daugaard har investeret massivt i el-lastbiler og de første tre er nu leveret og taget i brug
  • Ny asfalt skal mindske partikelforurening fra trafikken

    Ny asfalt skal mindske partikelforurening fra trafikken

    transport ›Siden begyndelsen af juli har Teknologisk Institut og Københavns Kommune testet en specialudviklet asfalt på Husumvej. Det er den første teststrækning i hovedstaden for ny asfaltteknologi, også har støjdæmpende effekt
  • Transporten på Øresundsbroen satte fire rekorder i juli

    Transporten på Øresundsbroen satte fire rekorder i juli

    transport ›Juli 2025 blev den mest trafikerede måned nogensinde på Øresundsbroen. Med 959.695 passager blev den seneste månedsrekord fra 2023 slået med 35.993 passager
  • Flere ladeudtag netværket

    Flere ladeudtag netværket

    transport ›Med købet af den østjyske energikoncern Auras offentlige ladeforretning udvider Norlys sit landsdækkende ladenetværk med mere end 275 ladeudtag
  • Nye klimakrav påvirker hele værdikæden

    Nye klimakrav påvirker hele værdikæden

    transport ›Fra 1. juli træder skærpede klimakrav i kraft for byggebranchen. Iveco forventer at det sætter strøm til markedet for eldrevne varevogne og lastbiler
  • Tyveri af ladekabler eksploderer

    Tyveri af ladekabler eksploderer

    transport ›OK oplever flere og flere tyverier af ladekabler og skruer derfor op for kampen mod kobbertyvene
  • Flexbus forsøger sig med kollektiv trafik

    Flexbus forsøger sig med kollektiv trafik

    transport ›En ny type kollektiv trafik har set dagens lys i Vordingborg Kommune. En flexbus på rute 668 er en del af et forsøgsprojekt igangsat af Region Sjælland
  • Først i Europa med ny tung Man-el-lastbil

    Først i Europa med ny tung Man-el-lastbil

    transport ›Bring har sat sin første tunge el-lastbil i drift i Danmark. Lastbilen, der er 25 meter lang, er den første af sin slags, som MAN har leveret til Europa