Tung olie bliver forbudt som skibsbrændstof i Arktis

Tung olie bliver forbudt som skibsbrændstof i Arktis

Fra den 1. juli i år skal de fleste skibe sejle uden forurenende Heavy Fuel oil i Arktis. Det skal sikres med et lovforslag fra miljøminister Magnus Heunicke

Grønland er i gang med at implementere forbuddet i det grønlandske søterritorium.

Forbuddet skal dels begrænse forurening af havet ved oliespild, dels begrænse luftforurening, da tung olie sammenlignet med lettere brændstof udleder langt flere partikler, herunder såkaldt black carbon, CO2 og mere svovl.

Tung olie – også kaldet heavy fuel oil – er tyktflydende og nedbrydes langsomt. Hvis tung olie bliver lækket til havet, kan den tunge olie fanges under is og sprede sig over store afstande, og der er dermed stor risiko for forurening.

-Hvis et skib lækker tung olie, udgør det en stor risiko for havmiljøet – især i Arktis, hvor havmiljøet og de kystnære økosystemer er særligt sårbare for sådanne oliespild. Det er vanskeligt at samle tung olie op, og det kan derfor være til stor skade for dyre- og plantelivet. Derfor sætter vi en stopper for, at skibe bruger eller transporterer tung olie som skibsbrændstof, når de sejler i Arktis, siger miljøminister Magnus Heunicke.

Overgangsordning i fem år frem
Det kommende forbud i Arktis følger op på FN's søfartsorganisations forbud fra 2021 mod brug og transport af tung olie som skibsbrændstof i Arktis. Forbuddet betyder, at tung olie som udgangspunkt ikke længere kan anvendes som skibsbrændstof eller transporteres til brug som skibsbrændstof fra den 1. juli 2024 i arktiske områder.

Der er dog fastsat visse undtagelser samt en overgangsordning, der gælder nogle skibe frem til 1. juli 2029.

Lovforslaget er fremsat i folketinget og skal gælde fra 1. juli 2024.

Samtidig med lovforslaget sendes to bekendtgørelser i høring, der også fastsætter forbuddet for danske skibe, der sejler i Arktis.

-lipe

7/2 2024
  • Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    transport ›Scandlines har sammen med den tyske miljøorganisation NABU åbnet informationsrum ombord på Rødby-Puttgartenfærger, hvor de 5 millioner årlige passagerer kan få indsigt i farvandet og rederiets grønne ambitioner
  • Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    transport ›Farum-virksomheden FARUSA er efter 102 år som familiejet solgt til den globale koncern, Nefab Group. Hidtil har de konkurreret om industrikunder, der har brug for stærke og solide transportemballager, men nu vil bølgepap, træ og krydsfiner blive tilbudt fra samme virksomhed
  • Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    transport ›Dansk repræsentant for rederiet Atlantic Container Line, ACL, oplever øget efterspørgsel fra virksomheder med behov for pålidelig, direkte og fleksibel transatlantisk transport
  • Ny lovgivning skaber dækproblemer

    Ny lovgivning skaber dækproblemer

    transport ›Vinteren er måske stadig langt væk. Mange personbiler kører dog stadig på vinterdæk i sensommervarmen. Det er en dårlig idé, mener Dækbranchen. Dækkene bliver nemlig slidt og mister det vejgreb, som er vigtigt til vinterens føre
  • Leman åbner ny forbindelse mellem USA og Taulov

    Leman åbner ny forbindelse mellem USA og Taulov

    transport ›Produkter som bl.a. møbler og interiør, der stiller høje krav til håndtering og opbevaring får især fordele af forbindelsen, der vil kombinere sø- og luftfragt og tilbyde flere digitale, administrative løsninger
  • MAN Truck & Bus Danmark solgt til Semler Gruppen

    MAN Truck & Bus Danmark solgt til Semler Gruppen

    transport ›Salget af datterselskabet skal styrke MANs tilstedeværelse på det danske marked gennem en stærk, lokal partner. Overtagelsen forventes gennemført til næste år
  • Kæmpekasse fra BYD klar til Danmark

    Kæmpekasse fra BYD klar til Danmark

    transport ›Kinesisk varebil får en nyttelast på 1430 kilo og et varerum på hele 19,8 kubikmeter
  • Cool kørsel uden støj

    Cool kørsel uden støj

    transport ›Dansk Cater opgraderer flåden med fuldelektriske lastbiler, som er forsynet med kølesystemer fra Thermo King