Tung olie bliver forbudt som skibsbrændstof i Arktis

Tung olie bliver forbudt som skibsbrændstof i Arktis

Fra den 1. juli i år skal de fleste skibe sejle uden forurenende Heavy Fuel oil i Arktis. Det skal sikres med et lovforslag fra miljøminister Magnus Heunicke

Grønland er i gang med at implementere forbuddet i det grønlandske søterritorium.

Forbuddet skal dels begrænse forurening af havet ved oliespild, dels begrænse luftforurening, da tung olie sammenlignet med lettere brændstof udleder langt flere partikler, herunder såkaldt black carbon, CO2 og mere svovl.

Tung olie – også kaldet heavy fuel oil – er tyktflydende og nedbrydes langsomt. Hvis tung olie bliver lækket til havet, kan den tunge olie fanges under is og sprede sig over store afstande, og der er dermed stor risiko for forurening.

-Hvis et skib lækker tung olie, udgør det en stor risiko for havmiljøet – især i Arktis, hvor havmiljøet og de kystnære økosystemer er særligt sårbare for sådanne oliespild. Det er vanskeligt at samle tung olie op, og det kan derfor være til stor skade for dyre- og plantelivet. Derfor sætter vi en stopper for, at skibe bruger eller transporterer tung olie som skibsbrændstof, når de sejler i Arktis, siger miljøminister Magnus Heunicke.

Overgangsordning i fem år frem
Det kommende forbud i Arktis følger op på FN's søfartsorganisations forbud fra 2021 mod brug og transport af tung olie som skibsbrændstof i Arktis. Forbuddet betyder, at tung olie som udgangspunkt ikke længere kan anvendes som skibsbrændstof eller transporteres til brug som skibsbrændstof fra den 1. juli 2024 i arktiske områder.

Der er dog fastsat visse undtagelser samt en overgangsordning, der gælder nogle skibe frem til 1. juli 2029.

Lovforslaget er fremsat i folketinget og skal gælde fra 1. juli 2024.

Samtidig med lovforslaget sendes to bekendtgørelser i høring, der også fastsætter forbuddet for danske skibe, der sejler i Arktis.

-lipe

7/2 2024
  • Blue Logistics har åbnet selskab i Dubai

    Blue Logistics har åbnet selskab i Dubai

    transport ›Den danske virksomhed har 1. november sammen med lokale partnere etableret Blue ME Logistics LLC. Det skal bane vejen til markeder Mellemøsten, Afrika og Asien
  • CM Transport udskifter hele flåden

    CM Transport udskifter hele flåden

    transport ›Hen over de kommende år udskifter CM Transport hele flåden på 53 lastbiler til Mercedes-Benz. De første 30 biler leveres allerede inden 1. april 2026
  • PostNord opruster inden Black Friday

    PostNord opruster inden Black Friday

    transport ›Black Friday og julen står for døren, og det har fået PostNord til at åbne flere nye pakkeshops i hele landet.
  • Batteriretur overtager ReturBats aktiviteter

    Batteriretur overtager ReturBats aktiviteter

    transport ›Den kollektive ordning ReturBat har valgt at lade Batteriretur videreføre sine aktiviteter på blybatterier, hvilket medfører en mere effektiv og sammenhængende indsats på tværs af brancher og batterityper
  • Ny projektdirektør for Femern Bælt-projektet

    Ny projektdirektør for Femern Bælt-projektet

    transport ›Danmarkshistoriens største anlægsprojekt skifter ud i ledelsen. Med Guy Taylor vil organisationen få tilført mere international erfaring den udfordrende byggeproces, som er bl.a. er ramt af forsinkelser på flere områder
  • Trafikskolen i Esbjerg bliver ny AMU-partner

    Trafikskolen i Esbjerg bliver ny AMU-partner

    transport ›Skolen, som bl.a. tilbyder bus, gods- og truckuddannelser, bliver den 19. i rækken af erhvervsskoler og udbydere, der tilbyder 90 procent af alle AMU-kurser i Danmark
  • Ejner Hessel udvider sortimentet

    Ejner Hessel udvider sortimentet

    transport ›Med en ny forhandleraftale bliver Ejner Hessel officiel forhandler af det hollandske trailermærke Broshuis i Danmark, Norge og Sverige
  • El-lastbiler går over grænsen

    El-lastbiler går over grænsen

    transport ›Fra og med oktober kører Brings elektriske lastbil over landegrænsen mellem Sverige og Danmark. Den nye lastbil er Posten Bring koncernens første grænseoverskridende el-lastbil