Uddannelse skal styrke branchens rådgivning om dæk

Uddannelse skal styrke branchens rådgivning om dæk

Autobranchens udvikling og el-bilernes indtog har gjort rådgivningen om dækkøb mere kompliceret. To toneangivende aktører vil med oprettelsen af en dækskole derfor øge branchens viden og faglighed om dæk for at styrke rådgivningen ude på værkstederne

At sikre kunderne de korrekte dæk til deres biler har altid været rådgivningstung opgave i autobranchen. Branchens udvikling og el-bilernes indtog på de danske veje har gjort det endnu mere afgørende, at forhandlerne har et højt kendskab til dæk, når de skal rådgive kunderne bedst muligt. 

Sådan lyder det fra to af de toneangivende og største aktører i autobranchen. Continental Dæk Danmark A/S og autogrossistkæden au2parts er derfor gået sammen om at oprette en dækskole, der skal klæde landets værksteder bedre på til at rådgive de danske bilister om dæk.

- Autobranchen er i konstant udvikling, og forbrugernes ønske om kvalificeret rådgivning bliver stadig højere. Særligt nu, hvor de mange nye el-bilejere kræver mere rådgivning. Derfor er tiden moden til en særligt tilrettelagt uddannelse med fokus på dæk, siger Key Account Manager, Michael Rask fra au2parts, der er blandt landets største autogrossistkæder.

Hos Continental Dæk Danmark er adm. direktør, Georg Nielsen, helt på linje med behovet:

- De rigtige dæk og faktorer som fysisk vejgreb spiller en afgørende teknisk rolle, men det bliver ofte overset i argumenterne til fordel for en bils features og egenskaber. Med au2parts dækskole ønsker vi som producent at yde vores bidrag til at højne viden og indsigt, understreger han.

Behov for viden om dækkets betydning
Begge parter er enige om, at øget viden om dæk i branchen kan styrke sikkerheden på vejene, og netop derfor sættes dette initiativ i søen.

Når forbrugerne træder ind ad døren, skal de tilbydes en bred palette af viden, så dækkøbet kan foretages med bedst muligt udgangspunkt – og her er uddannelse afgørende.

- Det handler ikke om, hvorvidt kunderne skal vælge det dyre eller billige dæk. Det handler om, at man får rådgivet kunderne til det rigtige dæk til deres situation. Og det er meget forskelligt, hvad der er den rigtige løsning alt efter kørselsbehov og bil. Derfor skal vi have gjort branchen mere opmærksom på at få spurgt ind, når kunderne står over for et dækkøb. Det gør vi bedst ved at klæde fagfolkene godt på til rådgivningen, tilføjer Michael Rask.

Modulopbygget uddannelse
Dækskolen er delt op i tre moduler med hver sit fokus. Første modul handler om dækkets opbygning og lovkrav om dæk, mens andet modul handler om de forskellige typer af dæk og rådgivningen af forbrugerne.

I sidste modul kommer deltagerne på en mere praktisk læringstur til Tyskland for blandt andet at lære om produktionen af dæk ved at besøge Continentals fabrik og testcenter.  

-Vi har allieret os med forskellige samarbejdspartnere, der er eksperter på de forskellige områder inden for branchen. Dermed kan vi tilbyde uddannelse, der giver værkstederne den fornødne teori og praksisviden, der gør en reel forskel i rådgivningsfasen af kunderne, understreger Georg Nielsen. 

Det første hold deltagere i dækskolen forventes færdige med forløbet i starten af 2023. Næste omgang af dækskolen starter i løbet af efteråret. au2parts åbner for tilmelding til uddannelsen inden længe. 

-hawin

29/9 2022
  • DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    transport ›Den 1. november meddelte rederiet, at det planlagte køb af virksomheden Ekol Logistics' internationale netværk var afblæst, men med en ny aftale, blive handelen alligevel gennemført
  • Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    transport ›Transportminister Thomas Danielsen (V) har besluttet, at man med øjeblikkelig virkning kan bygge grønne energiprojekter tættere på statsvejene
  • IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    transport ›Betonvareproducenten, IBF mener, at transportbranchens skift fra fossile brændstoffer til el trækker ud, fordi der mangler ladestationer til lastbiler. Derfor etablerer producenten en offentlig ladestation til lastbiler i Ejby på Fyn
  • Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    transport ›DB Schenker, iBoxen og Linköpings Universitet har startet en omfattende forundersøgelse for at udvikle et AI-værktøj, der kan forbedre placeringen af leveringsbokse i svenske byer. I projektet indgår flere nøgleaktører
  • 365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    transport ›Instabee er i gang med at installere pakkebokse i Coops discountkædebutikker i alle de største byer i Danmark. Målet er at have de første 30 på plads inden den kommende, travle e-handelsperiode
  • Flere af GLS' pakker leveret på el

    Flere af GLS' pakker leveret på el

    transport ›I samarbejde med Norlys satser GLS på elektrificering af hele flåden og etablering af en omfattende ladeinfrastruktur inden 2035, hvor målet er, at alle nyindkøbte køretøjer skal være nul- eller lavemissionskøretøjer
  • Karsten Lauritzen stopper i DI

    Karsten Lauritzen stopper i DI

    transport ›Den tidligere skatteminister for Venstre meddeler, at han den 1. februar 2025 forlader stillingen som Branchedirektør for DI Transport, for i stedet at tiltræde som adm. direktør i Danske Advokater
  • Scandlines vinder tysk innovationspris

    Scandlines vinder tysk innovationspris

    transport ›Ombygningen af hybridfærgerne på Rødby-Puttgarten overfarten, M/F Deutschland og M/F Schleswig-Holstein til plug-in hybridfærger har sikret rederiet en innovationspris fra det tyske selskab for transportforskning