Volkswagen åbner laboratoriecenter for battericeller til elbilerMinisterpræsident i Niedersachsen, Stephan Weil og Thomas Schmall, direktør for Volkswagen Group Componentsåbner det nye top moderne batterilaboratoriecenter

Volkswagen åbner laboratoriecenter for battericeller til elbiler

Koncernen tager næste skridt i retning mod udvikling og produktion af egne battericeller med sit nye topmoderne center i den tyske by, Salzgitter. Her investerer Volkswagen Group Components yderligere 70 millioner euro i en udvidelse af batteriforskningen og skaber ca. 250 hightechjobs

Laboratoriecentret, som bliver indviet i disse dage, vil gradvist blive udbygget til at være Europas førende battericentrum, og fra 2025 vil produktionen af Volkswagens egen battericelle til elbiler starte op på fabrikken i Salzgitter.

- Med de nye topmoderne laboratorier udvider vi vores ekspertise inden for udvikling, proces og produktion af battericeller - det centrale element i bilmodeller med en elektrificeret drivlinje.
Volkswagens lokation i Salzgitter viser, hvordan omstillingen af den tyske bilindustri fra konventionelle drivlinjer til elektrisk mobilitet kan foretages med succes. Vi tiltrækker topforskere og, som pioner i branchen, skaber morgendagens jobs, siger Thomas Schmall, som er den øverste tekniske chef hos Volkswagen AG og administrerende direktør for Volkswagen Group Components, der har ansvaret for køreplanen for batteri- og opladningsteknologi på tværs af alle mærker i koncernen.

Seks europæiske fabrikker i 2030
Køreplanen blev præsenteret i forbindelse med 'Power Day' i marts 2021, og fremtidens teknologier inden for batteri og opladning var igen i fokus som de primære områder i koncernens NEW AUTO-strategi, der blev lanceret i juli måned.

-Med åbningen af laboratorierne har vi nået den næste strategiske milepæl. Nu går vi videre for fuld styrke med forberedelserne til vores egen battericelleproduktion, siger Thomas Schmall.

Volkswagen koncernen har planer om i samarbejde med forskellige partnere at drive seks battericellefabrikker i Europa i 2030 med en produktionskapacitet på 240 GWh. Det forventes, at der vil blive produceret battericeller med en årlig kapacitet på 40 GWh i Salzgitter. Koncernens nye egenproducerede battericelle forventes at skabe synergier og reducere batteriomkostningerne med op til 50 %.

Banebrydende teknologier
De nye laboratorier vil give mulighed for omfattende testprogrammer med op til 200 forskellige analysemetoder samt udvikling af nye sammensætninger af materialer og kemiske stoffer på et areal, der i begyndelsen er på 2.500 kvadratmeter.

-Fremover vil innovationer inden for nutidens og fremtidens battericeller komme fra Salzgitter,” forklarer Frank Blome, som er Head of the Battery Cell and Battery System Business Unit. Udstyret gør de nye laboratorier til nogle af de mest moderne faciliteter til battericelleforskning i Europa.

Her anvendes banebrydende teknologier til at udvikle battericellerne. I Salzgitter finder man f.eks. et af de få eksisterende elektronscanningsmikroskoper til genkendelse af litium. Andre elementer af udstyret omfatter et højautomatiseret testområde, hvor battericellerne testes for deres effekt og tegn på aldring under hurtig opladning og afladning. Testen omfatter battericeller, som kan oplades fra 5 til 80 % batterieffekt på 12 min.

-lipe

 

16/9 2021
  • Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    transport ›Et dynamisk ruderanlæg skal om nogle år øge fremkommeligheden ved Taulovmotorvejen. Det nuværende tilslutningsanlæg 61 skal ombygges, og nu er der valgt en lokal entreprenør, som går i gang med anlægget den 29. april
  • Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    transport ›Den østrigske virksomhed, Brummer er specialist i transport af temperaturstyrede fødevarer mellem Tyskland, Østrig og nabolandene. Med opkøbet styrker Dachser dermed sit netværk til transport og opbevaring af fødevarer i Europa
  • Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    transport ›Regeringen og aftalepartierne forhøjer nu puljen i Grøn Fond-aftalen. Det betyder bl.a. at den grønne omstilling af lastbiler får tilført ekstra 450 mio. til ialt 750 millioner kr. Derudover er der afsat 161 millioner til biogasbiler. Højere dieselafgifter og bl.a. testvindmøller skal finansiere tilskuddene
  • Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    transport ›Emballageproducenten DS Smith har indgået europæisk leverandøraftale med den svenske virksomhed, Jonsac der producerer transportemballager af FSC®-certificerede træråmaterialer
  • MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    transport ›MAN Truck & Bus udvider sin emissionsfri portefølje af lastbiler og bliver den første europæiske lastbilsproducent der tilbyder en mindre serie, der kører på brint. Det oprindeligt planlagte antal på omkring 200 enheder skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede i 2025
  • Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    transport ›Vejdirektoratet sætter nu gang i den egentlige udvidelse af E45 Østjyske Motorvej på stykket mellem Vejle og Hedensted. Med et 3. spor forventer direktoratet at få lettet trafikken og de lange køer i myldretiden markant
  • Færre lastbiler på broerne

    Færre lastbiler på broerne

    transport ›På både Storebæltsbroen og Øresundsbroen blev trafikken og omsætningen sidste år øget i forhold til året før. Men det er fritidstrafikken, der driver væksten. Lastbiltrafikken faldt med henholdsvis 2,8 og 5 procent i 2023. Det viser Sund & Bælts årsopgørelse, som netop er offentliggjort
  • Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    transport ›En vognmand er nu blevet gjort erstatningsansvarlig for alle de udgifter Sund & Bælt havde, da en af vognmandens chauffører den 22. december sidste år valgte at krydse Storebæltsbroen og væltede. Afgørelsen er vigtig for broselskabet både hvad angår ansvar og sikkerhed ved færdsel på broen