Zalando introducerer nyt emballage-design
Zalandos pakker og emballage er kommet i flere former og designs gennem årene, men en ting har altid været den samme: det orange logo på en hvid baggrund. Det ændrer sig nu, når Zalando tager endnu et skridt mod målsætningen om at udfase engangsplastik inden 2023
Zalando er allerede påbegyndt overgangen fra plastposer til papirposer, når ordrene pakkes. De tidligere poser bestod af 80% genanvendt plast, mens de nye er lavet af FSC-certificeret papir (FSC® N003557) og genbrugspapir.
Den nye emballage er blevet testet i tre måneder i Sverige med gode resultater, og indføres nu i alle 20 lande, hvor Zalando opererer. Målet er at udskifte alle plastposer med papirposer inden udgangen af første kvartal 2022.
At skifte fra plast til papir er en del af målsætningen om at udfase engangsplastik i emballage fuldstændigt inden 2023. Allerede i 2020 reducerede Zalando mængden af engangsplast per sendt vare med 22% til gennemsnitligt på 7,8 gram.
- Vi ser konstant på nye, mere bæredygtige materiale-alternativer og metoder til at gøre vores emballage kvalificeret til cirkulære systemer. Bæredygtighed har ingen målstreg. Vi kan altid forbedre og udfordre os selv.
- Derfor udvikler vi konstant nye emballagealternativer, der giver den bedst mulige beskyttelse af varerne og samtidig lever op til vores bæredygtighedskrav. I øjeblikket tester vi også emballage til vores secondhand-varer, som er lavet af 30% græs. Det er en del af vores arbejde med at udvikle genanvendelig emballage til fremtiden, siger Masood Choudhry, vicepræsident for logistik hos Zalando
Fra hvid til brun pap
Ydermere vil Zalandos kunder fremover modtage deres varer i nye papkasser, når de hvide Zalando-kasser udskiftes med brune.
De brune papkasser er stadig lavet af 100% genbrugspap, vandbaseret blæk og lim lavet af vegetabilsk stivelse, ligesom de hvide var.
På Zalandos rejse mod at blive en bæredygtig modeplatform er det vigtigt at minimere spild og holde materialer i brug så længe som muligt.
Polybags er et eksempel på en stor udfordring for modebranchen og dermed også for Zalando. De tynde plastlommer, kaldet polybags, der beskytter hver enkelt vare, skal være tilstrækkeligt gennemsigtige, så stregkoder er synlige.
Deres hovedformål er at beskytte produkter mod fugt, snavs og skader under opbevaring og transport. Zalandos polybags er fremstillet af 90% genanvendt plastik, og virksomheden undersøger muligheden for at reducere den samlede mængde anvendt materiale ved at folde varer en ekstra gang for at gøre dem mere kompakte.
Zalando arbejder aktivt på at afkoble sin økonomiske vækst - og den medfølgende stigning i antallet af pakker - fra virksomhedens miljømæssige fodaftryk. Nedenstående er eksempler på Zalandos seneste tiltag på området:
- Sammenlignet med 2017 har Zalando reduceret CO2-udledningen fra sin egen drift med 64%.
- Siden 2019 har Zalando kompenseret for CO2-udledning fra sin egen drift, levering og returneringer med Gold-Standard eller VCS-certificerede træplantningsprojekter.
- I 2020 brugte Zalando 53.000 ton emballagemateriale, hvoraf 87% stammer fra genbrugsmateriale og 99% er genanvendeligt.
- I Zalandos secondhand-kategori testes i øjeblikket plastfri emballage.
-hawin