NC Nielsen
Autonom robot leverer pakker til beboere i Helsinki

Autonom robot leverer pakker til beboere i Helsinki

Frem til den 10. december tester DB Schenker en omkringkørende pakkeautomat i et distrikt i den finske hovedstad. Leveringsrobot-projektet er en del af Last Mile Autonomous Delivery innovationsprojekt finansieret af EIT Digital, som er EUs agentur for europæisk innovation og teknologi, og har til formål at udvikle og producere en softwareplatform til styring og optimering af autonome, mobile leveringsrobotter.

Af Lisbeth Petersen

Befolkningstallet i Jätkäsaari-distriktet i Helsinki vokser, og det skaber yderligere behov for nye logistik i byen. Med væksten af e-handlen har logistikvirksomhederne også brug for nye løsninger til nemmere pakkeleveringer, og nu har transportvirksomheden DB Schenker startet et forsøg med en selvstændigt kørende, elektrisk leveringsrobot. Robotten tog sin første runde den 2. november, og vil forsætte i Jätkäsaari indtil den 10. december 2021.

Samarbejdspartnerne på projektet er bl.a. startup-virksomheden LMAD, som er ansvarlig for betjening af leveringsrobotten, GIM Robotics, byen Helsinkis innovationsvirksomhed Forum Virium Helsinki og DB Schenker.

-DB Schenker er aktivt involveret i udvikling af logistikområdet. I Finland har vi udviklet pakkeafhentningssteder for at smidiggøre strømmen af varer til forskellige boligområder, og nu undersøger vi brugen af leveringsrobotter som en løsning i tæt befolkede områder, siger Antti Jarva, som er ansvarlig for DB Schenkers pakkevirksomhed i Finland. 

Stort hensyn til sikkerheden
Robotten er cirka 1,5 meter høj og har 13 skabe hvoraf det mindste er 10x44x53 cm mens det største skab er nogenlunde på størrelse med en håndbagagetaske.
Robotten bevæger sig i gå-hastighed og stopper flere steder i Hyväntoivonpuisto for at aflevere pakker. Her i testperioden er den ledsaget af en operatør, der overvåger robotten og sikrer en sikker mobilitet. Robotten er udstyret med sensorer implementeret med teknologi, som løbende observerer omgivelserne. og robotten stopper med det samme, når der er en forhindring på dens vej.

Afhentning af en pakke fra leveringsrobotten fungerer ligesom afhentning af en pakke fra de pakkeskabe, der allerede findes i det offentlige rum:

Når kunderne bestiller varer, vælger de samtidig en robot fra en liste med muligheder over, hvor robotten kører hvornår. Kort før levering får modtageren en sms med en pinkode, der skal bruges til åbne skabet og en notifikation om, hvornår robotten er op det valgte sted på det aftalte tidspunkt. Her stopper robotten i mindst 30 minutter for at vente på afhentning, og når kunden det ikke inden for den tid, kan man altid hente pakken fra robotautomaten på et andet sted eller i sidste ende i en pakkekiosk.

Startup-virksomheden LMAD står for driften af robotten, som leverer pakker en gang om dagen i Hyväntoivonpuisto-området.

9/11 2021
  • Præcis indgang i smalgangslageret

    Præcis indgang i smalgangslageret

    truck ›Hubtex præsenterede i efteråret sensorassistenten som hjælper smalgangstruck ind i reolgangene uden at beskadige reoler eller varer
  • Hovedeftersynet er GAFSAMs DNA

    Hovedeftersynet er GAFSAMs DNA

    truck ›SPONSORERET INDHOLD: Høj kvalitet i det årlige hovedeftersyn af gaffeltruck garanterer, at maskinerne er sikre at bruge i de næste 12 måneder. Eftersynet kræver dygtige montører, og brancheforeningen GAFSAM sørger sammen med uddannelsesstedet, HEG, for at klæde montørerne på til udfordringerne med et tredages kursus
  • Dematic og Linde Material Handling samler kræfterne på messe

    Dematic og Linde Material Handling samler kræfterne på messe

    truck ›Når Logistik og Transport-messen i Göteborg åbner dørene den 14. og 15. november, vil de besøgende kunne se de to virksomheder udstille sammen og bl.a. demonstrere fordelene ved integrerede forsyningskædeløsninger
  • Dobbeltsejr til CombiLift ved prisuddeling

    Dobbeltsejr til CombiLift ved prisuddeling

    truck ›Leverandøren og producenten af løsninger til varehåndtering, Combilift har med to vundne priser opnået dobbelt anerkendelse ved dette års UK Engineering & Manufacturing Awards 2024
  • Robotter i logistik boomer på verdensplan

    Robotter i logistik boomer på verdensplan

    truck ›Efterspørgslen på robotter til transport og logistik er stigende: I 2023 blev der solgt næsten 113.000 robotter til transport- og logistikopgaver, hvilket er en stigning på 35 %
  • Vanderlande køber Siemens Logistics

    Vanderlande køber Siemens Logistics

    truck ›Leverandøren af logistik og procesautomatiseringsløsninger til lager- logistik-, pakke- og lufthavnssektoren, Vanderlande overtager Siemens Logistics fra den nuværende ejer Siemens
  • Konecranes E-VER er opløftende nyt i grøn omstilling

    Konecranes E-VER er opløftende nyt i grøn omstilling

    truck ›Nu lancerer N.C. Nielsen en af de hidtil kraftigste el-gaffeltruck til heavy handling-markedet, nemlig den fuldt elektriske Konecranes E-VER med løftekapaciteter på 18-25 ton til en bred vifte af kunder i de nordiske lande. Nøgleordene er nul emission, energieffektivitet og et innovativt systemdesign, der yder et markant bidrag til den grønne omstilling
  • Nu forhandler N.C. Nielsen V-MOVE trailerflyttere

    Nu forhandler N.C. Nielsen V-MOVE trailerflyttere

    truck ›N.C. Nielsen er begyndt at forhandle V-MOVE trailer-flyttere på det danske marked. Næsten før blækket er tørt på kontrakten med den hollandske producent, har N.C. Nielsen leveret den første V-MOVE løsning til en dansk kunde