Clark lancerer gaffeltruck med Lithium-ion-batteri

Clark lancerer gaffeltruck med Lithium-ion-batteri

Clark har relanceret GEX- og GTX-serierne. De tre- og firehjulede elektriske gaffeltrucks med 48-volts teknologi kapaciteter på 1,6 til 2 ton fås nu også med Lithium-ion-batteri

Af Hans Windeløv

Med GEX- og GTX-serien bringer Clark for første gang modvægtstrucks med Lithium-ion-batteri på markedet og udvider dermed produktporteføljen inden for Li-ion-teknologi.

Det er særligt i virksomheder med intensiv varehåndtering, at Li-Ion-batteriets egenskaber kommer til sin ret. 

Lang levetid, hurtig og fleksibel opladning samt minimal vedligeholdelse skaber kontinuitet i vareflowet og gør det nemmere at være truckfører. 

Høj ydelse og lave omkostninger

Pålidelighed, høj ydeevne og omkostningseffektivitet gør de manøvredygtige GEX og GTX gaffeltrucks efterspurgte.

Især i flerholdsdrift i distribution eller industri, hvor høj tilgængelighed er vigtig, og i fødevare-, drikkevare-, kemiske og farmaceutiske industrier, hvor ren drift er afgørende, udgør Clarks Lithium-ion drevne gaffeltrucks de vigtige komponenter, der sikrer høj ydelse med lave driftsomkostninger. 

- Clark Lithium-ion batterierne er effektive energibundter, der imponerer med deres høje tilgængelighed. I udviklingen af vores lithium-ion-løsning har det været vigtigt, at kunden ikke kun drager nytte af fordelene ved teknologien, men at de i kombination med den gennemprøvede elektriske gaffeltruck-serie får en logistikløsning med et prisniveau, som også betaler sig for mindre og mellemstore virksomheder, forklarer Rolf Eiten, President & CEO Clark Europe.  

Kraftige, slidfrie motorer
To trækmotorer i det parallelle frontdrev, hver med 4,4 kW effekt og 48 volt trefaset teknologi, sikrer hurtig acceleration af køretøjerne og kørehastigheder på op til 16 kilometer i timen. De anvendte vekselstrømsmotorer er designet til at være slidfrie og meget robuste.

Zapi Dual AC-kontrolsystemet er udstyret med CAN bus teknologi. Tre kørselstilstande sørger for energieffektiv brug af trucken. Og så er bremsning med motorbremsen og den automatiske reduktion af hastigheden i sving regenerativ og individuelt programmerbar.

Standard rampefunktionen sørger for sikker kørsel på ramper og forhindrer utilsigtet acceleration eller tilbagerulning af trucken. 

De nye GTX og GEX el-trucks har løftehøjder på op til 7075 millimeter. Serien fås med to akselafstande. GTX16/GEX16 har en akselafstand på 1312 millimeter. GTX18/GEX18 og GTX20s og GEX20s har hver en akselafstand på 1420 millimeter.  

Høj ydeevne og lave driftsomkostninger
Clark Li-Ion-løsningen består af Li-Ion-batteriet inklusive batteristyringssystem (BMS) og en højfrekvensoplader. Batterikapaciteten er 460 Ah for alle modeller i GTX/GEX-serien.

Det betyder, at både køretøjerne med den mindre akselafstand og dem med den større akselafstand har samme batterikraft. 48 volt (160 A) opladeren kræver kun en strømtilslutning (CEE 16 A stik) og genoplader batteriet helt på 2,5 timer.

Under opladningsprocessen viser opladerens display opladningsstatus. BMS har en sikkerhedsafbryder, der sørger for sikker brug af batteriet. Li-Ion-batteriet kan oplades selv i korte intervaller i truckførernes pauser uden at beskadige batteriet. Cirka 6 til 7 % opladning kan opnås på 10 minutter.

Flere decentrale opladesteder i produktionen sikrer hurtig og nem opladning. Dermed er batteriskift ikke længere et tema. Lithium ion-batterierne har lang levetid og er optimale til intensiv brug.

Operatører kan øge produktiviteten og reducerer endvidere omkostningerne til vedligeholdelse, infrastruktur og udskiftningsbatterier. 

En sikker og holdbar løsning 
Clark Li-Ion-batterier er baseret på lithiumjernfosfatteknologi, LiFePO4, og yder effektivt selv i omgivelser med meget lave og høje temperaturer.

Med 2500 garanterede opladningscyklusser er levetiden på Li-Ion-batteriet, ifølge Clark, mindst dobbelt så lang, og afhængigt af anvendelsen endda mange gange længere end levetiden for et bly-syre-batteri.

Og selv efter det, kan batteriet stadig bruges i 10+ år til yderligere brug. 

- Investeringen i en Li-Ion-gaffeltruck er ikke kun godt til intensive applikationer, men også til truckførere, der ønsker et vedligeholdelsesfrit, langtidsholdbart og hurtigt opladeligt batteri med en høj sikkerhedsstandard, siger Rolf Eiten.  

Øget førerkomfort
Udover batteriteknologien byder GTX/GEX på rummelige forhold for truckføreren med masser af ben- og frihøjde. Et udvalg af justerbare komfortsæder med luft- eller mekanisk affjedring bidrager til førerkomforten.

Styrefunktionerne kan justeres individuelt. Pedalerne er bil-kompatible. Retningsskift foretages via ratstammen, armlænet eller via en dobbeltpedal.

Det flerfarvede display med høj kontrast informerer om alle vigtige køreparametre. Derudover giver køretøjet, takket være de indlejrede masteprofiler, føreren et godt udsyn gennem masten til gaflerne og lasten. 

Manøvredygtige truck
Med en styrevinkel på 101 grader drejer GEX16-20s firehjulede gaffeltruck på stedet næsten som en trehjulet gaffeltruck. Det indvendige forhjul kører i modsat retning, når styrevinklen er høj.

Baghjulet bliver dermed ikke skubbet hen over underlaget. Det minimerer slidt på dækkene. GTX16-20s trehjulede gaffeltruck har dobbeltdæk på styreakslen som standard.

Med en styrevinkel på 90 grader drejer de trehjulede maskiner derfor på stedet.  

Clarks tre- og firehjulede elektriske gaffeltrucks fås med omfattende ekstraudstyr, så de kan tilpasses individuelt til en lang række driftsforhold.

Ekstraudstyret omfatter blandt andet forskellige førerhuse, minihåndtag eller mekaniske håndtag, blå LED-advarselslamper, orange sikkerhedssele, beslag samt ekstra sikkerhedsmuligheder. 

 

22/4 2022
  • Nu også partner i farma

    Nu også partner i farma

    truck ›Universal Robots mangeårige partner, automationsvirksomheden Technicon er udnævnt til global UR certified solution partner for den farmaceutiske industri
  • Nye maskiner til havnen

    Nye maskiner til havnen

    truck ›Hallands Hamnar Varberg er Sveriges førende havn for skovindustrien og har sat sig for at blive Europas mest moderne. For at håndtere både nutidens og fremtidens opgaver havde havnen brug for at forny dele af sin maskinpark. Det er en opgave N.C. Nielsen har hjulpet med
  • Elektrisk kraft til træindustrien

    Elektrisk kraft til træindustrien

    truck ›Hubtex lancerer to nye robuste og elektriske truckløsninger til transport af lange emner i blandt andet industrien for træforarbejdning
  • Linde holder Sports Group Denmark på mærkerne

    Linde holder Sports Group Denmark på mærkerne

    truck ›For Sports Group Denmark i Silkeborg er logistik et centralt omdrejningspunkt i forretningen og en flåde af 53 forskellige Linde-maskiner fra N.C. Nielsen bidrager til at holde forsyningskæderne intakte
  • Elektrisk sættevognstrækker med op til 600 km rækkevidde

    Elektrisk sættevognstrækker med op til 600 km rækkevidde

    truck ›IVECO lancerer den nye S-eWay Sættevognstrækker, som er en helelektrisk, tung lastbil, særligt udviklet til regional- og fjerntrafik i det nordiske klima
  • Ravas-agentur på nye hænder

    Ravas-agentur på nye hænder

    truck ›Scanvaegt Systems styrker sin position inden for mobile vejeløsninger med overtagelse af Ravas-agenturet i Danmark fra HSØ
  • Fremtidens intralogistik hyldet i Dortmund

    Fremtidens intralogistik hyldet i Dortmund

    truck ›Ustabile markeder, stigende omkostningspres og vedvarende mangel på arbejdskraft er med til at drive udviklingen af innovative og effektive intralogistikløsninger. For nylig blev IFOY Award uddelt til løsninger der gør en stor forskel
  • Ny Baoliforhandler på plads

    Ny Baoliforhandler på plads

    truck ›Med Robbin som ny forhandler af Baolis materiel til varehåndtering, bliver det nemmere for kunderne i det storkøbenhavnske område at anskaffe sig truck i budgetsegmentet