Fremtidens styrekoncept bliver introduceret af Linde

Fremtidens styrekoncept bliver introduceret af Linde

Er det muligt at styre en gaffeltruck helt uden rat – og mere ergonomisk korrekt? Det spørgsmål har tyske Linde nu besvaret positivt med et nyt og revolutionerende koncept: 'Linde Steer Control'. Her er det klassiske rat foran truckføreren skiftet ud med et minihjul eller et joystick på armlænet. Bag den innovative Linde-nyhed ligger et omfattende udviklingsarbejde

En truck med Linde Steer Control styres med venstre hånd, som hviler afslappet på et armlæn inde i førerkabinen.

Det lille rat eller joystick er et udtryk for et teknologisk avanceret menneske-maskine-samspil, hvor truckføreren forbliver fokuseret og produktiv i længere tid.

Ved at sætte truckføreren i centrum har Linde formået at udvikle et sofistikeret og banebrydende styrekoncept.

Mere brugervenlig truckkørsel
Målet med Linde Steer Control er at kunne håndtere gaffeltrucken nemt, hurtigt og ukompliceret. Højre hånd håndterer mast og gafler, og venstre hånd styrer trucken rundt om hjørner og i alle kørselsretninger.

På denne vis bliver truckføreren aflastet i de tusindvis af små bevægelser, som hører uløseligt sammen med enhver truckkørsel i løbet af arbejdsdagen.

- Linde Steer Control skal ses i sammenhæng med det samlede betjeningskoncept, hvor også truckens dobbeltpedaler og Linde Load Control arbejder nøje sammen. Ved at mindske chassispåvirkninger og sikre en ergonomisk korrekt kørestilling bliver truckførerens komfort forbedret og den samlede køreoplevelse øget markant, fortæller salgschef Jesper Bech fra N.C. Nielsen.

Linde Steer Control bygger på 'steer-by-wire-teknologi'. Kommandoerne fra truckføreren bliver konverteret til elektriske signaler, som videresendes til hydrauliske aktuatorer, der giver en sikker drift af truckens kontrolsystem.

Den elektriske styring af hjulene gør det muligt at køre mere præcist, da styringen reagerer mere eller mindre følsomt afhængigt af truckens hastighed.

- For mange af os hænger et rat naturligt sammen med det at styre et køretøj. Linde Steer Control gør op med denne tankegang, da truckføreren styrer trucken med enten et minihjul eller et joystick på armlænet. Det kræver helt sikkert tilvænning, men har omvendt en gunstig indvirkning på ergonomi og brugervenlighed for truckføreren, udtaler salgschef Jesper Bech fra N.C. Nielsen.

Til daglig brug af trucken med regelmæssig transport fra A til B, manøvrering eller opbevaring anbefales det at vælge Linde Steer Control med minihjul.

Ved mange håndteringsopgaver og stabling i smalle reolgange anbefales derimod Linde Steer Control med joystick, der minder mest om det klassiske rat, hvor trucken automatisk retter op, når betjeningsenheden slippes.

Udviklingen af Linde Steer Control er sket i et samarbejde med RWTH Aachen University i Tyskland, hvor erfarne truckførere testede konceptet på daglig basis i en periode.

Brugen af minihjul og joystick resulterede i op til 25% mindre skulderbelastninger, op til 45% mindre albuebelastninger og tilmed færre håndledsbelastninger end ved et konventionelt rat, så ergonomien er beviseligt forbedret med Linde Steer Control.

-hawin

13/1 2023
  • Nye maskiner til havnen

    Nye maskiner til havnen

    truck ›Hallands Hamnar Varberg er Sveriges førende havn for skovindustrien og har sat sig for at blive Europas mest moderne. For at håndtere både nutidens og fremtidens opgaver havde havnen brug for at forny dele af sin maskinpark. Det er en opgave N.C. Nielsen har hjulpet med
  • Elektrisk kraft til træindustrien

    Elektrisk kraft til træindustrien

    truck ›Hubtex lancerer to nye robuste og elektriske truckløsninger til transport af lange emner i blandt andet industrien for træforarbejdning
  • Linde holder Sports Group Denmark på mærkerne

    Linde holder Sports Group Denmark på mærkerne

    truck ›For Sports Group Denmark i Silkeborg er logistik et centralt omdrejningspunkt i forretningen og en flåde af 53 forskellige Linde-maskiner fra N.C. Nielsen bidrager til at holde forsyningskæderne intakte
  • Elektrisk sættevognstrækker med op til 600 km rækkevidde

    Elektrisk sættevognstrækker med op til 600 km rækkevidde

    truck ›IVECO lancerer den nye S-eWay Sættevognstrækker, som er en helelektrisk, tung lastbil, særligt udviklet til regional- og fjerntrafik i det nordiske klima
  • Ravas-agentur på nye hænder

    Ravas-agentur på nye hænder

    truck ›Scanvaegt Systems styrker sin position inden for mobile vejeløsninger med overtagelse af Ravas-agenturet i Danmark fra HSØ
  • Fremtidens intralogistik hyldet i Dortmund

    Fremtidens intralogistik hyldet i Dortmund

    truck ›Ustabile markeder, stigende omkostningspres og vedvarende mangel på arbejdskraft er med til at drive udviklingen af innovative og effektive intralogistikløsninger. For nylig blev IFOY Award uddelt til løsninger der gør en stor forskel
  • Ny Baoliforhandler på plads

    Ny Baoliforhandler på plads

    truck ›Med Robbin som ny forhandler af Baolis materiel til varehåndtering, bliver det nemmere for kunderne i det storkøbenhavnske område at anskaffe sig truck i budgetsegmentet
  • El-drevet lift bidrager til sikker vedligeholdelse

    El-drevet lift bidrager til sikker vedligeholdelse

    truck ›Arbejdernes Andels Boligforening, AAB, har købt en Platform Basket Spider 20.95e fra Scantruck, til arbejdet med at udskifte tusindvis af vinduer i fredet og bevaringsværdigt byggeri i Aarhus