NC Nielsen
Fremtidens styrekoncept bliver introduceret af Linde

Fremtidens styrekoncept bliver introduceret af Linde

Er det muligt at styre en gaffeltruck helt uden rat – og mere ergonomisk korrekt? Det spørgsmål har tyske Linde nu besvaret positivt med et nyt og revolutionerende koncept: 'Linde Steer Control'. Her er det klassiske rat foran truckføreren skiftet ud med et minihjul eller et joystick på armlænet. Bag den innovative Linde-nyhed ligger et omfattende udviklingsarbejde

En truck med Linde Steer Control styres med venstre hånd, som hviler afslappet på et armlæn inde i førerkabinen.

Det lille rat eller joystick er et udtryk for et teknologisk avanceret menneske-maskine-samspil, hvor truckføreren forbliver fokuseret og produktiv i længere tid.

Ved at sætte truckføreren i centrum har Linde formået at udvikle et sofistikeret og banebrydende styrekoncept.

Mere brugervenlig truckkørsel
Målet med Linde Steer Control er at kunne håndtere gaffeltrucken nemt, hurtigt og ukompliceret. Højre hånd håndterer mast og gafler, og venstre hånd styrer trucken rundt om hjørner og i alle kørselsretninger.

På denne vis bliver truckføreren aflastet i de tusindvis af små bevægelser, som hører uløseligt sammen med enhver truckkørsel i løbet af arbejdsdagen.

- Linde Steer Control skal ses i sammenhæng med det samlede betjeningskoncept, hvor også truckens dobbeltpedaler og Linde Load Control arbejder nøje sammen. Ved at mindske chassispåvirkninger og sikre en ergonomisk korrekt kørestilling bliver truckførerens komfort forbedret og den samlede køreoplevelse øget markant, fortæller salgschef Jesper Bech fra N.C. Nielsen.

Linde Steer Control bygger på 'steer-by-wire-teknologi'. Kommandoerne fra truckføreren bliver konverteret til elektriske signaler, som videresendes til hydrauliske aktuatorer, der giver en sikker drift af truckens kontrolsystem.

Den elektriske styring af hjulene gør det muligt at køre mere præcist, da styringen reagerer mere eller mindre følsomt afhængigt af truckens hastighed.

- For mange af os hænger et rat naturligt sammen med det at styre et køretøj. Linde Steer Control gør op med denne tankegang, da truckføreren styrer trucken med enten et minihjul eller et joystick på armlænet. Det kræver helt sikkert tilvænning, men har omvendt en gunstig indvirkning på ergonomi og brugervenlighed for truckføreren, udtaler salgschef Jesper Bech fra N.C. Nielsen.

Til daglig brug af trucken med regelmæssig transport fra A til B, manøvrering eller opbevaring anbefales det at vælge Linde Steer Control med minihjul.

Ved mange håndteringsopgaver og stabling i smalle reolgange anbefales derimod Linde Steer Control med joystick, der minder mest om det klassiske rat, hvor trucken automatisk retter op, når betjeningsenheden slippes.

Udviklingen af Linde Steer Control er sket i et samarbejde med RWTH Aachen University i Tyskland, hvor erfarne truckførere testede konceptet på daglig basis i en periode.

Brugen af minihjul og joystick resulterede i op til 25% mindre skulderbelastninger, op til 45% mindre albuebelastninger og tilmed færre håndledsbelastninger end ved et konventionelt rat, så ergonomien er beviseligt forbedret med Linde Steer Control.

-hawin

13/1 2023
  • Præcis indgang i smalgangslageret

    Præcis indgang i smalgangslageret

    truck ›Hubtex præsenterede i efteråret sensorassistenten som hjælper smalgangstruck ind i reolgangene uden at beskadige reoler eller varer
  • Hovedeftersynet er GAFSAMs DNA

    Hovedeftersynet er GAFSAMs DNA

    truck ›SPONSORERET INDHOLD: Høj kvalitet i det årlige hovedeftersyn af gaffeltruck garanterer, at maskinerne er sikre at bruge i de næste 12 måneder. Eftersynet kræver dygtige montører, og brancheforeningen GAFSAM sørger sammen med uddannelsesstedet, HEG, for at klæde montørerne på til udfordringerne med et tredages kursus
  • Dematic og Linde Material Handling samler kræfterne på messe

    Dematic og Linde Material Handling samler kræfterne på messe

    truck ›Når Logistik og Transport-messen i Göteborg åbner dørene den 14. og 15. november, vil de besøgende kunne se de to virksomheder udstille sammen og bl.a. demonstrere fordelene ved integrerede forsyningskædeløsninger
  • Dobbeltsejr til CombiLift ved prisuddeling

    Dobbeltsejr til CombiLift ved prisuddeling

    truck ›Leverandøren og producenten af løsninger til varehåndtering, Combilift har med to vundne priser opnået dobbelt anerkendelse ved dette års UK Engineering & Manufacturing Awards 2024
  • Robotter i logistik boomer på verdensplan

    Robotter i logistik boomer på verdensplan

    truck ›Efterspørgslen på robotter til transport og logistik er stigende: I 2023 blev der solgt næsten 113.000 robotter til transport- og logistikopgaver, hvilket er en stigning på 35 %
  • Vanderlande køber Siemens Logistics

    Vanderlande køber Siemens Logistics

    truck ›Leverandøren af logistik og procesautomatiseringsløsninger til lager- logistik-, pakke- og lufthavnssektoren, Vanderlande overtager Siemens Logistics fra den nuværende ejer Siemens
  • Konecranes E-VER er opløftende nyt i grøn omstilling

    Konecranes E-VER er opløftende nyt i grøn omstilling

    truck ›Nu lancerer N.C. Nielsen en af de hidtil kraftigste el-gaffeltruck til heavy handling-markedet, nemlig den fuldt elektriske Konecranes E-VER med løftekapaciteter på 18-25 ton til en bred vifte af kunder i de nordiske lande. Nøgleordene er nul emission, energieffektivitet og et innovativt systemdesign, der yder et markant bidrag til den grønne omstilling
  • Nu forhandler N.C. Nielsen V-MOVE trailerflyttere

    Nu forhandler N.C. Nielsen V-MOVE trailerflyttere

    truck ›N.C. Nielsen er begyndt at forhandle V-MOVE trailer-flyttere på det danske marked. Næsten før blækket er tørt på kontrakten med den hollandske producent, har N.C. Nielsen leveret den første V-MOVE løsning til en dansk kunde