Fremtidens styrekoncept bliver introduceret af Linde

Fremtidens styrekoncept bliver introduceret af Linde

Er det muligt at styre en gaffeltruck helt uden rat – og mere ergonomisk korrekt? Det spørgsmål har tyske Linde nu besvaret positivt med et nyt og revolutionerende koncept: 'Linde Steer Control'. Her er det klassiske rat foran truckføreren skiftet ud med et minihjul eller et joystick på armlænet. Bag den innovative Linde-nyhed ligger et omfattende udviklingsarbejde

En truck med Linde Steer Control styres med venstre hånd, som hviler afslappet på et armlæn inde i førerkabinen.

Det lille rat eller joystick er et udtryk for et teknologisk avanceret menneske-maskine-samspil, hvor truckføreren forbliver fokuseret og produktiv i længere tid.

Ved at sætte truckføreren i centrum har Linde formået at udvikle et sofistikeret og banebrydende styrekoncept.

Mere brugervenlig truckkørsel
Målet med Linde Steer Control er at kunne håndtere gaffeltrucken nemt, hurtigt og ukompliceret. Højre hånd håndterer mast og gafler, og venstre hånd styrer trucken rundt om hjørner og i alle kørselsretninger.

På denne vis bliver truckføreren aflastet i de tusindvis af små bevægelser, som hører uløseligt sammen med enhver truckkørsel i løbet af arbejdsdagen.

- Linde Steer Control skal ses i sammenhæng med det samlede betjeningskoncept, hvor også truckens dobbeltpedaler og Linde Load Control arbejder nøje sammen. Ved at mindske chassispåvirkninger og sikre en ergonomisk korrekt kørestilling bliver truckførerens komfort forbedret og den samlede køreoplevelse øget markant, fortæller salgschef Jesper Bech fra N.C. Nielsen.

Linde Steer Control bygger på 'steer-by-wire-teknologi'. Kommandoerne fra truckføreren bliver konverteret til elektriske signaler, som videresendes til hydrauliske aktuatorer, der giver en sikker drift af truckens kontrolsystem.

Den elektriske styring af hjulene gør det muligt at køre mere præcist, da styringen reagerer mere eller mindre følsomt afhængigt af truckens hastighed.

- For mange af os hænger et rat naturligt sammen med det at styre et køretøj. Linde Steer Control gør op med denne tankegang, da truckføreren styrer trucken med enten et minihjul eller et joystick på armlænet. Det kræver helt sikkert tilvænning, men har omvendt en gunstig indvirkning på ergonomi og brugervenlighed for truckføreren, udtaler salgschef Jesper Bech fra N.C. Nielsen.

Til daglig brug af trucken med regelmæssig transport fra A til B, manøvrering eller opbevaring anbefales det at vælge Linde Steer Control med minihjul.

Ved mange håndteringsopgaver og stabling i smalle reolgange anbefales derimod Linde Steer Control med joystick, der minder mest om det klassiske rat, hvor trucken automatisk retter op, når betjeningsenheden slippes.

Udviklingen af Linde Steer Control er sket i et samarbejde med RWTH Aachen University i Tyskland, hvor erfarne truckførere testede konceptet på daglig basis i en periode.

Brugen af minihjul og joystick resulterede i op til 25% mindre skulderbelastninger, op til 45% mindre albuebelastninger og tilmed færre håndledsbelastninger end ved et konventionelt rat, så ergonomien er beviseligt forbedret med Linde Steer Control.

-hawin

13/1 2023
  • Dyrskuegæster var med på en rask handel i Roskilde

    Dyrskuegæster var med på en rask handel i Roskilde

    truck ›Håndslag på både nye og brugte maskiner på travl Scantruck-stand under det årlige dyrskue i Roskilde
  • Scantruck mærker stor interesse for nye Weycor

    Scantruck mærker stor interesse for nye Weycor

    truck ›Allerede rift om den nye 3-serie fra tyske Weycor, som også rummer de første elektriske hjullæssere
  • Ny Toyota Traigo48-serie

    Ny Toyota Traigo48-serie

    truck ›Med 3- og 4-hjulede modeller i forskellige størrelser er Traigo48-serien skræddersyet til at opfylde behovene hos kunder, der kræver alsidighed og produktivitet i forbindelse med læsning, aflæsning, stabling og horisontal transport
  • Scantruck er klar til dyrskuerne

    Scantruck er klar til dyrskuerne

    truck ›Der bliver noget for både land og by, når landets største maskinfirma sætter kursen mod årets dyrskuer. Sæsonen starter i Roskilde, hvor Scantruck igen leverer pladsens højeste flagstang med sin Manitou-rotationsteleskoplæsser der har en løftehøjde på 35 meter
  • N.C. Nielsen lancerer ny højeffektiv el-truck

    N.C. Nielsen lancerer ny højeffektiv el-truck

    truck ›Linde 1251 er et resultat af mange års udviklingsarbejde. Serien opfylder stort set alle tænkelige transportbehov inden for moderne logistik med løftekapaciteter mellem 1,4 og 2,0 ton og tophastighed på 20 km i timen
  • Emballagevirksomhed vil skabe fælles nordisk retursystem for plastpaller

    Emballagevirksomhed vil skabe fælles nordisk retursystem for plastpaller

    truck ›Smart Retur styrker sin position i Danmark og tager næste skridt med lancering i Finland. Udvidelsen skal fuldende den nordiske tilstedeværelse og bane vejen et samarbejde, der skal sikre effektiv og bæredygtig pallelogistik på tværs af landegrænserne
  • Første kortlægning af perspektiverne for humanoide robotter

    Første kortlægning af perspektiverne for humanoide robotter

    truck ›Menneskelignende robotter vurderes at kunne blive en væsentlig del af fremtidens arbejdsmarked, særligt i sektorer med mangel på arbejdskraft eller behov for øget fleksibilitet. Nu fortæller Teknologisk Institut for første gang i en rapport om potentialerne, barriererne og fremtidsperspektiverne
  • Universal Robots lancerer sin hurtigste cobot nogensinde

    Universal Robots lancerer sin hurtigste cobot nogensinde

    truck ›Den danske producent af kollaborative robotter præsenterer i denne uge sin UR15 på Automate-messen i Detroit. Robotten kan løfte 15-17 kg og egner sig især til f.eks. bil-, metal- og forarbejdsningsindustrien og elektronik og teknologibranchen