KUKA's grønne år

KUKA's grønne år

2020 blev året, hvor KUKA Nordic kunne notere, at produktionen af elektriske drivsystemer til køretøjer, fartøjer og andre maskiner virkelig tog fart i Norden

KUKA Nordic har leveret løsninger og produkter til såvel slutkunder som systempartnere, hvor leverancernes fokus har været grøn omstilling for industri og samfund.

Blandt disse projekter finder man to af verdens største batterifabrikker med maritimt fokus, som producerer batterisystemer til fremdrift af fartøjer. De ligger i Trondheim og Bergen.

En nordisk virksomhed har bestilt robotter, som skal benyttes til at montere aggregater til produktion af brintgas. Brintgas vil være en stor del af den elektriske omstilling, og vil muliggøre at blandt andet tunge køretøjer kan elektrificeres.

I Sverige fik KUKA en ordre på robotter til friktionsrotationssvejsning (FSW) fra en større lastbilsproducent. Også her er det elektrificering, der er i fokus – robotterne skal benyttes til at sammenføje batterier.

- Til en kunde i Finland leverer vi robotter til to batterifabrikker, siger Joacim Lorentsson, CEO KUKA Cluster Nordic & Russia.

- Desuden leverede vi laser- og håndteringsrobotter til et svensk batterilaboratorium.

Som han forklarer, ser man denne udvikling som et resultat af en satsning på forskning og udvikling af nye teknologier og fremstillingsmetoder.

Det betyder nemlig at man kan tilbyde både partnere og slutkunder produkter og løsninger, som er helt på forkant med kundernes behov, når det drejer sig om at producere elektriske drivsystemkomponenter såsom batterier, brændselsceller og elektriske drivsystemer.

Sammen sine partnere ser man hos KUKA da også frem til de kommende år og den fortsatte grønne energiomstilling, som sker inden for industri- og transportsektoren.

At man er med til at bidrage til denne grønne omstilling er en ekstra bonus, og som det ser ud netop nu, vil der komme meget mere af det i fremtiden.

-hawin

3/2 2021
  • Manitou får høsten i hus

    Manitou får høsten i hus

    truck ›Scantruck kan det dér trick med at trylle en ekstra maskine frem, hvis der opstår havari på en af de faste i maskinflåden. Det har været med til at sende ikke færre end fem Manitou-teleskoplæssere til bedriften Enggård ved Rødding i det nordlige Sønderjylland
  • STL rykker frem i Norden

    STL rykker frem i Norden

    truck ›STL har netop har færdiggjort et automationsprojekt for Søstrene Grene i Holland i et helt nyt distributionscenter. Sammen gør parterne klar til et nyt automatiseret lagersetup i Aarhus
  • AGV-eventyret fortætter

    AGV-eventyret fortætter

    truck ›Med en vækst på omkring 50 procent alene i år og udsigt til snart at have solgt de første 1000 selvkørende trucks globalt, gløder optimismen hos Global AGV
  • Nu også partner i farma

    Nu også partner i farma

    truck ›Universal Robots mangeårige partner, automationsvirksomheden Technicon er udnævnt til global UR certified solution partner for den farmaceutiske industri
  • Nye maskiner til havnen

    Nye maskiner til havnen

    truck ›Hallands Hamnar Varberg er Sveriges førende havn for skovindustrien og har sat sig for at blive Europas mest moderne. For at håndtere både nutidens og fremtidens opgaver havde havnen brug for at forny dele af sin maskinpark. Det er en opgave N.C. Nielsen har hjulpet med
  • Elektrisk kraft til træindustrien

    Elektrisk kraft til træindustrien

    truck ›Hubtex lancerer to nye robuste og elektriske truckløsninger til transport af lange emner i blandt andet industrien for træforarbejdning
  • Linde holder Sports Group Denmark på mærkerne

    Linde holder Sports Group Denmark på mærkerne

    truck ›For Sports Group Denmark i Silkeborg er logistik et centralt omdrejningspunkt i forretningen og en flåde af 53 forskellige Linde-maskiner fra N.C. Nielsen bidrager til at holde forsyningskæderne intakte
  • Elektrisk sættevognstrækker med op til 600 km rækkevidde

    Elektrisk sættevognstrækker med op til 600 km rækkevidde

    truck ›IVECO lancerer den nye S-eWay Sættevognstrækker, som er en helelektrisk, tung lastbil, særligt udviklet til regional- og fjerntrafik i det nordiske klima