NC Nielsen
N.C. Nielsen udvikler AGV-løsning til Wavin
En innovativ AGV-løsning fra N.C. Nielsen har effektiviseret arbejdsgangen hos Wavin, hvor den selvkørende stabler fragter paller med fittings fra sprøjtestøberiet til folieringsmaskinen døgnet rund.

N.C. Nielsen udvikler AGV-løsning til Wavin

N.C. Nielsen har udviklet en selvkørende AGV-løsning til Wavin i Hammel. Den verdenskendte plastrørsproducent opererer i forvejen med en høj automatiseringsgrad med sprøjtestøbemaskiner, ekstrudere og rotationsstøbemaskiner. Den leverede AGV-løsning fra N.C. Nielsen er derfor en naturlig forlængelse af den samlede fremstillingsproces

Døgnet rundt ligger den selvkørende AGV-maskine i fast rutefart mellem sprøjtestøberiet og en fuldautomatisk folieringsmaskine.

Ved aftagerpositionen i sprøjtestøberiet opsamler den en palle med nedpakkede fittings. Med usvigelig sikkerhed kører den til en modtagerposition ved et rullebånd, der sender pallen videre til foliering. Herefter tager en Linde gaffeltruck over og kører pallen til et teltlager udendørs.

Efter hver aflevering af pallen kører AGV-maskinen i pitstop ved en laderstander, hvor Lithium-ION batterierne genoplades, inden den igen får besked om at afhente næste klargjorte palle.

Det hele foregår uden indgriben af menneskehænder og AGV-løsningen navigerer efter et veldefineret køremønster og med indbygget sikkerhedsstop, hvis der kommer noget i vejen på køreruten.

Større rokade

AGV-maskinen afhenter omkring 200 paller dagligt i gennemsnit. Den har kapacitet til at afhente endnu flere og til at blive programmet om til endnu flere opgaver i den travle produktionshal hos Wavin, som alene fremstiller 110.000 emner om dagen.

AGV-løsningen er indført i forbindelse med en større rokade i sprøjtestøberiet, hvor der er gjort plads til at øge produktionskapaciteten.

- AGV-løsningen var den sidste brik i puslespillet efter at vi har indrettet produktionshallen på ny. Vi har frigjort medarbejdere til andre arbejdsopgaver, effektiviseret den interne transport og også fået mulighed for at udvide AGV’ens opgaver fremadrettet. Sammen med en række andre tiltag kan vi bedre imødekomme den stigende efterspørgsel på vores produkter, fortæller projektleder Jesper Bjerre fra Nordisk Wavin.

AGV-maskinen orienterer sig efter sensorer på transportbåndene og langs køreruten, hvor den holder en neddroslet marchhastighed på fem kilometer i timen.

Ruten er indstillet ved manuelt at køre trucken langs ruten og kode den ud fra nogle valgte positioner undervejs. Foruden avanceret sikkerheds- og navigationsudstyr har AGV’en fået monteret Linde Blue Spot sikkerhedslys i begge retninger.

HALO-princip

Hos Wavin er der tradition for et sikkert arbejdsmiljø. Derfor skulle AGV-løsningen leve op til en række skrappe sikkerhedskrav. Maskinen er bevidst neddroslet i sin kørehastighed.

Den kører på en synlig, markeret og veldefineret rute og stopper af sig selv, hvis den registrerer ”ukendte” maskiner eller mennesker undervejs. På denne vis lever den op til Wavin-koncernens HALO-princip om altid at holde god sikkerhedsafstand med visuel kontakt.

- Vi er glade for, at Wavin har valgt N.C. Nielsen som leverandør af AGV-løsningen. De har en større Linde truckflåde i forvejen, og har været en god kunde hos os gennem mange år. Med AGV-løsningen tager de yderligere et skridt i forhold til at automatisere og digitalisere den interne logistik. Det flugter godt med deres ønske om fortsat at være en innovativ produktionsvirksomhed, der omfavner den moderne teknologi, udtaler salgsdirektør Allan Christensen fra N.C. Nielsen.

-hawin

 

 

22/1 2020
  • Etikettering af kasser på to sider i samme linje

    Etikettering af kasser på to sider i samme linje

    truck ›Herma og Bahmüller introducerer en ny maskine, der for første gang gør det muligt at sætte etiketter på foldeæsker af bølgepap på to sider på samme produktionslinje. Teknikken effektiviserer både etiketteringen og identifikationen ved stabling
  • Præcis indgang i smalgangslageret

    Præcis indgang i smalgangslageret

    truck ›Hubtex præsenterede i efteråret sensorassistenten som hjælper smalgangstruck ind i reolgangene uden at beskadige reoler eller varer
  • Hovedeftersynet er GAFSAMs DNA

    Hovedeftersynet er GAFSAMs DNA

    truck ›SPONSORERET INDHOLD: Høj kvalitet i det årlige hovedeftersyn af gaffeltruck garanterer, at maskinerne er sikre at bruge i de næste 12 måneder. Eftersynet kræver dygtige montører, og brancheforeningen GAFSAM sørger sammen med uddannelsesstedet, HEG, for at klæde montørerne på til udfordringerne med et tredages kursus
  • Dematic og Linde Material Handling samler kræfterne på messe

    Dematic og Linde Material Handling samler kræfterne på messe

    truck ›Når Logistik og Transport-messen i Göteborg åbner dørene den 14. og 15. november, vil de besøgende kunne se de to virksomheder udstille sammen og bl.a. demonstrere fordelene ved integrerede forsyningskædeløsninger
  • Dobbeltsejr til CombiLift ved prisuddeling

    Dobbeltsejr til CombiLift ved prisuddeling

    truck ›Leverandøren og producenten af løsninger til varehåndtering, Combilift har med to vundne priser opnået dobbelt anerkendelse ved dette års UK Engineering & Manufacturing Awards 2024
  • Robotter i logistik boomer på verdensplan

    Robotter i logistik boomer på verdensplan

    truck ›Efterspørgslen på robotter til transport og logistik er stigende: I 2023 blev der solgt næsten 113.000 robotter til transport- og logistikopgaver, hvilket er en stigning på 35 %
  • Vanderlande køber Siemens Logistics

    Vanderlande køber Siemens Logistics

    truck ›Leverandøren af logistik og procesautomatiseringsløsninger til lager- logistik-, pakke- og lufthavnssektoren, Vanderlande overtager Siemens Logistics fra den nuværende ejer Siemens
  • Konecranes E-VER er opløftende nyt i grøn omstilling

    Konecranes E-VER er opløftende nyt i grøn omstilling

    truck ›Nu lancerer N.C. Nielsen en af de hidtil kraftigste el-gaffeltruck til heavy handling-markedet, nemlig den fuldt elektriske Konecranes E-VER med løftekapaciteter på 18-25 ton til en bred vifte af kunder i de nordiske lande. Nøgleordene er nul emission, energieffektivitet og et innovativt systemdesign, der yder et markant bidrag til den grønne omstilling