Ny uddannelse styrker lagermedarbejderne
Lagerproces operatøruddannelsen på Learnmark Horsens er i gang, og både elever og deres bagland har taget godt imod den. Første årgang er halvvejs, og der er allerede fyldt godt med kompetencer i bagagen hos deltagerne
Af Hans Windeløv (tekt og foto)
Lagermedarbejdernes opgaver i lager- og logistikindustrien har ændret karakter de seneste år. De består ikke længere kun af ’paller-ind, paller-ud’ med stablere og gaffeltruck.
Mere automation, øget digitalisering og flere samspillende processer stiller krav til overblikket over varehåndteringsprocesserne og til forståelsen for det samlede vareflow på lageret.
Lagermedarbejderne skal med andre ord kunne overskue både de manuelle og de automatiske processer og samspillet mellem dem.
Og samtidig skal de også kunne interagere med de andre lagermedarbejdere ud fra en fælles forståelse af det samlede vareflow og arten af opgaver, man skal løse.
Den nye AMU-uddannelse som lagerproces operatør startede i januar i år på uddannelsesinstitutionen Learnmark Horsens. I løbet af et år gennemgår eleverne et forløb på seks AMU-moduler med hver 14 dages skolegang. Modulerne ruster eleverne til de mange komplekse udfordringer, der møder medarbejderne i lager- og logistikvirksomheder i dag.
Overblik over mulighederne
Muligheden for at ruste sig til både nutidens og fremtidens lageropgaver har da også været med i overvejelserne hos to af de elever, der går på den nystardede uddannelse.
Automatiske lagerprocesser vinder frem i lagerindustrien. Det øger kapaciteten, sikrer højere lageromsætning på lageret og effektiviserer varehåndteringsprocesserne. Men det stiller også krav til lagermedarbejderne om at få indsigt i processerne, så de både kan overskue helheden og hurtigt rette op på eventuelle problemer.
Lagermedarbejderen Ronny Kristensen, som arbejder hos Schur i Horsens, er begejstret for uddannelsen. Til daglig arbejder han med at lægge råvarer på lager hos trykkerikoncernen, ligesom han også plukker dem, og transporterer dem til produktionen. Han mener at uddannelsen indtil videre har præsenteret ham for nogle af de tendenser, han godt kan mærke, vinder mere og mere frem på lageret.
- På uddannelsen har vi netop afsluttet modulet med lagerstyring og digitale processer og brug af forskelligt udstyr til de opgaver. Det er procedurer vi allerede har indført hos Schur. Men det er faktisk rart at få et overblik over mange af de muligheder, der eksisterer for at lave et optimalt lager-set-up for det enkelte lager. Vi har fået et nærmere indblik i, hvordan lagerets layout med reol- og vareplacering og brug af forskellige scanningteknologier kan optimere driften, siger Ronny kristensen.
Indsigt i processerne afhjælper problemer
Han kommer ind på, at et andet vigtig tema på modulerne har været det teamsamarbejde, som man forventer, at lagermedarbejderne skal være indstillet på og interesseret i at få til at fungere.
- Det er vigtigt at gøre sig klart, at man har en adfærd på lageret, som signalerer, at man er villig til at samarbejde og klar til at hjælpe andre. Det går ikke, at man gemmer sig af vejen og kun passe sig selv og sin truck.
- Uddannelseskurserne lægger jo helt klart op til, at man skal kunne tilegne sig en indsigt i sine kollegaers arbejdsområder, og dermed få overblik over, hvordan de spiller sammen med de processer, man selv er i gang med.
- Det skærper ens fokus på hvad, der helt overordnet sker i produktionen. Dermed kan man også hurtigt sætte sig ind, hvis der opstår eventuelle problemer og bidrage til at løse dem. Det styrker både effektiviteten og sammenholdet, siger Ronny Kristensen.
Ved at tilegne sig de kompetencer uddannelsen lægger op til, regner han også med, at man som lagermedarbejder har bedre muligheder for at søge andre stillinger. Eksempelvis hvor kompetencer i procesorienteret lagerdrift er efterspurgt.
På mange lagre spiller manuelle og automatiske processer sammen. Og meget få steder udfører lagermedarbejderne de samme ensartede varehåndteringsopgaver hver dag og hver uge.
Kort- og langsigtede pointer
Henriette Wulf er til daglig medarbejder hos DKI Logistics i Horsens. Hun arbejder i den lagerenhed, som håndterer møbler for en lang række kunder. Det er dog hovedsageligt lagerdriftens mere administrative opgaver, hun tager sig af.
- Jeg besvarer mails, laver optælling og tjek af lokationer ved fejlpluk, booker ordrer, har kontakt til transportører, og indlagrer også indimellem.
Henriette Wulf havde ikke taget nogen relevant lageruddannelse, inden hun startede på lagerproces operatøruddannelsen. Hun fik tilbuddet om at starte på den, fordi hendes chef mente, at det på længere sigt kunne være med til at styrke hendes kompetencer, og også ruste hende til de nuværende opgaver. Den disposition er hun faktisk enig i her halvvejs i uddannelsesforløbet.
- Uddannelsen er alsidig og har mange aspekter af lager- og logistikoperationer med. Vi har indtil videre gennemgået tre moduler. Det første omhandlede en grundlæggende procesforståelse af de forskellige elementer, der spiller sammen på et lager. Herunder var også sikkerhed et vigtigt tema. Derudover har vi haft et modul og lagerstyring, og et som omhandlede selvkørende robotter.
Bredde og dybde i undervisningen
Henriette Wulf mener, at kurserne på modulerne giver en god indsigt i de forskellige måder, et moderne lager eller logistikcenter fungerer på.
Ud over at der er tale om en bred indføring i forskellige lagerprocesser, bider hun dog også mærke i, at undervisningen på kurserne også går i dybden med nogle af temaerne. Det forbinder nogle af de konkrete opgaver og processer med det mere helhedsmæssige flow på lageret.
- Det giver en indsigt i, hvordan opgaverne og processerne griber ind i hinanden. Og på den måde tror jeg, uddannelsen gør det nemmere at løse de opgaver, man er i gang med, samtidig med at man bidrager til helhedens effektivitet. Derudover regner jeg også med, at det bliver nemmere at omstille sig til andre opgaver.
Hun forklarer, at de selvkørende robotter var et spændende modul. Kendskab til lagerlayout og indsigt i sensorteknologien, de manøvrerer ved hjælp af, mener hun, kan give nogle fordele i en lang række situationer.
- Det blev klart, at der skal være nogenlunde rent og støvfrit på lageret, hvor de kører. Er sensorerne dækket af støv, risikerer robotterne at holde stille. Det er med andre ord også noget, man skal være opmærksom på og kunne forebygge, forklarer Henriette Wulf.
Godt nok er hun lige nu på møbellageret hos DKI. Men logistikvirksomheden har tradition for at flytte rundt på medarbejderne, så man ikke laver det samme hele tiden.
- Det næste stykke tid er det ikke planen, at jeg skal videre til en anden afdeling. Men det virker som om, uddannelsen ruster deltagerne til at kunne overskue processerne i produktionen. Og dermed bliver det nok også lettere at finde ind i rytmen i andre afdelinger og lagerproduktioner, hvis man flytter rundt og søger nye udfordringer i lager- og logistikindustrien, siger Henriette Wulf.
Uddannelsen og styrkede kompetencer er tiltrængt
Det var lagerchefen hos DKI Logistics, Torben Stopperup, som foreslog Henriette Wulf at starte på lagerproces operatøruddannelsen. Han mener nemlig, at det er tiltrængt med en uddannelse, som afspejler de faktiske forhold i lagerindustrien netop nu.
- Det er et rigtigt fint tiltag med den nye uddannelse. Det er helt afgørende, at vi får en uddannelse, som klæder folk ordentligt på til arbejdet på et lager.
Lager- og logistikindustrien er i rivende udvikling. Mange nye teknologier kommer i spil og automation fylder mere og mere. Der kan være tale om ret komplekse processer, hvor forskelligt udstyr og materiel er i spil, som del af vareforsyningskæden.
Den nye uddannelse som lagerproces operatør styrker kompetencerne hos lagermedarbejderne. Det mener både et par af eleverne på uddannelsen og lagerchefen hos DKI Logistics, Torben Stopperup.
- Vi forventer, at medarbejdere, som har gennemgået en lageruddannelse, grundlæggende ved, hvad der foregår på et lager, har et kendskab til materiellet og derfor hurtigt kan falde ind i opgaver. Det er desværre ikke altid tilfældet med de folk, der kommer fra erhvervsskolernes treårige lageroperatøruddannelse.
- Som jeg fornemmer det, er det en uddannelse, som trænger til en opdatering. Både med henblik på at eleverne får en indføring i de mere procesorienterede opgaver på lageret, og at de får et fundamentalt kendskab til det materiel, man benytter i lagerindustrien.
- Vi har ansat en del medarbejdere, som kommer lige fra den treårige uddannelse. Mange af dem mangler nogle af de helt basale færdigheder. Selvom vi har en tradition for at hjælpe med at lære medarbejderne op, er nogle af opgaverne og processerne så omfattende, at vi kommer til at bruge meget tid på oplæring, hvis de ikke har de kompetencer, vi forventer, de er i besiddelse af. Det håber jeg, den nye uddannelse kan lave om på, siger Torben Stopperup.
_______
Billederne er fra den daglige drift på DKI's lager i Horsens. Ingen af personerne i historien er med på billederne.
Om lagerproces operatøruddannelsen på Learnmark Horsens
I seks trin opnår deltagerne kendskab til blandt andet robotteknologi, Leanværktøjer til optimering af produktionsprocesser og til arbejdet med it-lagerstyringssystemer. De bliver i stand til at analysere, vurdere og prioritere produktionstekniske problemstillinger samt udarbejde handlingsplaner og løsningsforslag i overensstemmelse med virksomhedens politikker og målsætninger.
Deltagerne lærer også at identificere relevante problemstillinger i forhold til vare- og informationsstrømme inden for eget arbejdsområde og kan dermed indgå i det praktiske samarbejde i virksomhedens samlede logistikkæde. Og så opnår man også kompetencer, så man kan udføre arbejde i forbindelse med håndtering af farligt gods.