Roadshow vækker unges interesse for transportbranchen
520 skoler og mere end 25.000 elever har haft besøg af godstransportbranchens kæmpe, specialdesignede lastbil, siden den indtog de danske landeveje i august 2016. Her kan eleverne få en forsmag på jobbet som chauffør og vejledning i de mange muligheder i branchen
Roadshowet er en del af image- og rekrutteringskampagnen 'Job i transport', som 3F og arbejdsgiverorganisationerne ATL (Dansk Industri) og DTL-A (Dansk Erhverv) står bag.
Når den store lastbil ruller ind på folkeskoler, efterskoler, produktionsskoler og erhvervsskoler rundt om i landet, er det til stor glæde for de unge.
Det har 3F, ATL og DTL-A erfaret siden de første gang for 3 år siden lancerede roadshowet.
Det populære roadshow inviterer indenfor i lastbilen og fortæller, hvad der skal til for at blive en del af transportbranchen. Her kan de unge blandt andet møde en chaufførlærling samt prøvekøre en tur i lastbil-simulatoren, hvilket alt sammen vækker stor begejstring hos eleverne.
- De unge synes det er sjovt og spændende at få besøg af lastbilen, og det giver en masse kendskab til godstransportbranchen, også for dem som allerede er afklaret med, hvad de skal efter 9.-10. klasse. Det er håndgribeligt i modsætning til at lære om faget inde i klasselokalet. De unge kan i stedet få lov til at komme indenfor og køre en tur i lastbilen, hvilket giver dem en rigtig god oplevelse, siger Magnus Købke, der er projektchef i Transportens Udviklingsfond, som sammen med Godstransportens Udviklings- og Uddannelsesfond (GUU) står bag roadshowet. De to fonde drives i fællesskab af 3F, ATL og DTL-A.
Baggrunden for roadshowet er manglen på arbejdskraft i transportbranchen, og blot i år 2019 vil der være brug for op imod 2.500 nye chauffører. Derfor har 3F, ATL og DTL-A siden august 2015 kørt image- og rekrutteringskampagnen 'Job i transport', som roadshowet er en del af.
Transport er for alle
Det er et bevidst valg, at roadshowet ikke kun lægger vejen forbi produktionsskoler og tekniske skoler, hvor mange af eleverne i forvejen er sporet ind på en erhvervsfaglig uddannelsesvej.
Langt størstedelen af de skoler, lastbilen besøger, er folkeskoler og efterskoler, hvor roadshowet forsøger at gøre de unge interesserede i en uddannelse inden for transport - også dem, der måske havde tænkt, at de skulle på gymnasiet. Roadshowet bliver generelt mødt med stor nysgerrighed af eleverne.
- Både elever, lærere, ledelse og UU-vejledere bliver positivt overrasket, når jeg er ude og fortælle om, hvad godstransportbranchen indebærer. F.eks. at der er mulighed for efteruddannelse som disponent, som gør at man kan gå fra at arbejde som chauffør til at være mellemleder i en virksomhed. Eleverne synes samtidig også, at det lyder fedt med den frihed, som man har som chauffør, hvor der ikke sidder en chef og kigger én over skulderen, fortæller Heine Schultz, der er konsulent i Job i Transport og kører Volvo-trucken under størstedelen af roadshowet.
Roadshowet fortsætter i de kommende år
Roadshowets popularitet har resulteret i, at lastbilen fortsætter sin succesfulde køretur gennem landet, og køreplanen er netop blevet forlænget til at fortsætte i de kommende år. Ud over nye stop på ruten, er der også stor efterspørgsel hos skoler, der ønsker at få besøg af roadshowet igen.
- Den stigende interesse fra år til år fortæller os, at skolerne synes det er en succes. Vi har nogle skoler, som vi skal besøge for fjerde gang, og her i efteråret 2019 skal vi besøge 85 skoler rundt om i landet, fortæller projektchef Magnus Købke.
Fakta: Om 'Job i transport'
I regi af Transportens Udviklingsfond og Godstransportens Udviklings- og Uddannelsesfond er 3F og arbejdsgiverorganisationerne ATL og DTL-A gået sammen om kampagnen 'Job i transport', der skal forbedre godstransportbranchens image og tiltrække flere til branchen.
Derudover har kampagnen fokus på at fastholde branchens nuværende medarbejdere samt tiltrække ledige og samfundsgrupper, som i dag er underrepræsenteret i branchen. Det gælder f.eks. kvinder og nydanskere.
-lipe