Stor forskel på erhvervsskolers evne til at samarbejde med virksomhederchefkonsulent hos SMVdanmark, Kasper Munk Rasmussen.

Stor forskel på erhvervsskolers evne til at samarbejde med virksomheder

Samarbejdet med skolerne om elevernes udvikling ift. uddannelsens mål og kendskab til de rette kontaktpersoner på skolerne halter visse steder og samtidig oplever små virksomheder oftere problemer med samarbejdet. Det viser SMVdanmarks analyse af virksomhedernes tilfredshed med erhvervsskolerne. SMVdanmark peger endvidere på at erhvervsskolerne bør have et endnu større økonomisk løft

Erhvervsskolen College 360 i Silkeborg får tæt på topkarakter af de virksomheder, der har skolens mekaniker-elever ansat i en læreplads. Skolen får 9,7 ud af 10 i karakter, når virksomhederne skal vurdere samarbejdet med skolen.

Anderledes ser det ud lidt længere sydpå på EUC Syd i Aabenraa og Haderslev. EUC Syd uddanner også mekanikere, men her giver virksomhederne kun 6,3 ud af 10 i karakter for samarbejdet om mekanikerlærlingene.

Forskellen på de to skoler er ikke usædvanlig, for generelt er det der stor forskel på virksomhedernes tilfredsheds med erhvervsskolerne i Danmark. Det viser en ny analyse fra SMVdanmark på baggrund af svar fra over 8.000 virksomheder, der indgår som en del af Børne- og Undervisningsministeriets årlige virksomhedsundersøgelse.

Selv om mange virksomheder har et godt samarbejde med erhvervsskolerne, er det især når det gælder samarbejdet med skolerne om, at lærlingene lærer det, virksomhederne har brug for, der bliver vurderet lavt. Og der er en klar tendens til, at det er de mindre virksomheder, der giver erhvervsskolerne den dårligste vurdering.

I SMVdanmark, der organiserer 18.000 små og mellemstore virksomheder, er chefkonsulent Kasper Munk Rasmussen bekymret over, at der er en del skoler, der får lave karakterer af de virksomheder, de samarbejder med.

- Vi risikerer, at hvis samarbejdet med erhvervsskolerne halter, så står nogle virksomheder af, og siger nej tak til at uddanne elever og lærlinge. Og da vi i fremtiden vil få en massiv mangel på faglært arbejdskraft, så det er meget ærgerligt, hvis samarbejdet er en sten i skoen, siger han.

Stem med fødderne
Virksomhederne skal ifølge SMVdanmark i sidste ende være klar til at ”stemme med fødderne”, hvis de gentagne gange oplever, at kvalitet og samarbejde ikke er, som det skal være.

- Virksomhederne er kunder i erhvervsskolernes butik, og hvis butikken – dvs. skolen - gentagne gange ikke kan levere den ønskede kvalitet, så må man afbryde samarbejdet og henvende sig til en anden skole. Det kan give en udfordring med transport for lærlingene, men mange skoler giver gode muligheder for, at lærlinge kan bo på skolehjem, hvis de uddanner sig længere væk hjemmefra, siger Kasper Munk Rasmussen.

Han mener dog, at analysen først og fremmest skal hjælpe de skoler, der får en lav score til at lære fra dem, der får en høj. For der kan være mange ting, der gør, at en erhvervsskole vurderes som tilfredsstillende, mener han.

- Først og fremmest handler det om tydelig kommunikation mellem skoler og virksomheder om lærlingenes faglige udvikling. Men vi møder også frustration over, at skolerne ikke har tidssvarende udstyr og metoder, så eleverne ikke møder op med den rette viden.

- Så skal virksomheden til at oplære dem ”forfra”, fordi virksomheden er langt foran skolen på fx værktøj. Derfor har vi i SMVdanmark længe arbejdet for, at politikerne giver skolerne et stort økonomisk løft. Det er i hver fald delvist lykkedes med uddannelsesaftalen fra i juni, der giver 300 mio. kr. til erhvervsskolerne fra 2025.

- Men det er ikke nok, og derfor opfordrer vi til, at politikerne investerer midler nok til erhvervsskolerne, så de kan levere den nødvendige kvalitet. Vi håber, at det er noget, som partierne prioriterer, når der skal forhandles finanslov lige om lidt, siger Kasper Munk Rasmussen.

-hawin

Analysens hovedkonklusioner:

  • Virksomhederne oplever meget store forskelle i erhvervsskolernes samarbejdsevner. Mens den bedste skole scorer 9,2 på en skala fra 1 til 10, så scorer den dårligste skole 6,5.
  • Der er også store forskelle mellem skoler inden for samme uddannelse. Scoren for skolerne for bygningsmalere svinger fx mellem 6,7 og 9,0.
  • Skolerne scorer typisk dårligst på samarbejdet om elevernes udvikling og sammenhængen mellem skoleforløb og praktik.
  • Der er klar tendens til, at mindre virksomheder vurderer samarbejdet med erhvervsskolerne dårligere end større virksomheder.

Se SMVdanmarks undersøgelse af erhvervsskolernes evne til at samarbejde med virksomhederne HER

 

 

8/8 2023
  • Årets EuroSkills i Herning bliver den største nogensinde

    Årets EuroSkills i Herning bliver den største nogensinde

    uddannelse ›Aldrig før i europæisk skillshistorie har der været så mange deltagere tilmeldt til en EuroSkills-konkurrence. Det står klart efter fristen for at tilmelde fagatleter er lukket, og ikke mindre end 597 unge talenter fra hele Europa har meldt deres ankomst til Danmark
  • Seks organisationer udgiver katalog med forslag til reducering af affald

    Seks organisationer udgiver katalog med forslag til reducering af affald

    uddannelse ›Danmarks affaldsmængder er blandt de største i Europa, og det er ikke nok at sortere mener Danmarks Naturfredningsforening, Plastic Change, Rådet for Grøn Omstilling, Ingeniørforeningen IDA, CONCITO og Brancheforeningen Cirkulær. Sammen giver de 64 forslag i nyt katalog
  • ''Historisk løft til erhvervsuddannelserne sikrer flere faglærte''

    ''Historisk løft til erhvervsuddannelserne sikrer flere faglærte''

    uddannelse ›Ja, sådan lyder det fra SMVdanmark, der roser ny politisk aftale, som med et historisk stort beløb skal løfte kvaliteten på erhvervsuddannelserne. Det vil nemlig kunne mærkes hos tusindvis af unge over hele landet og sikre flere faglærte, lyder vurderingen
  • Virksomheder og unge bliver bragt sammen til Teknologidagen 2025

    Virksomheder og unge bliver bragt sammen til Teknologidagen 2025

    uddannelse ›Som en del af Robotbrag i Odense sætter Dansk Robotnetværk og en række af Danmarks største produktionsvirksomheder på fredag spot på, hvordan faglærte er nøglen til bl.a innovation og vækst. Elever fra 8. klasse i hele landet er inviteret, og kan her også møde en ny, humanoid robot
  • Virksomheder skal alligevel ikke rapportere om bæredygtighed foreløbigt

    Virksomheder skal alligevel ikke rapportere om bæredygtighed foreløbigt

    uddannelse ›EU-Kommissionen har besluttet at kaste et kritisk blik på reglerne for bæredygtighedsrapportering. Derfor er både medlemslandene og Europa-Parlamentet blevet enige om at sætte det videre arbejde med reglerne for bæredygtighedsrapportering på pause, indtil reglerne er blevet forenklet. Et flertal i Folketinget støtter udskydelsen
  • Nye aftaler med høje standarder i genanvendelse af glas og metal

    Nye aftaler med høje standarder i genanvendelse af glas og metal

    uddannelse ›Danmarks største kollektiv ordning, VANA, har netop udvalgt og indgået aftaler med de sorterings- og genanvendelsesanlæg, som fremover skal behandle danskernes glas- og metalemballage. Aftalerne stiller ambitiøse krav, og forventningen er, at de kan understøtte et bredt investerings- og kvalitetsløft til hele branchen
  • Tre nominerede til DIRA Teknologiprisen 2025

    Tre nominerede til DIRA Teknologiprisen 2025

    uddannelse ›Sikkerhed, lydbølger og kunstig intelligens skal i år kæmpe om prisen fra Dansk Robot Netværk. Den bliver uddelt til Robotbrag i maj til en teknologi, der kan inspirere og øge kendskabet til nye teknologiske muligheder
  • Rekordstort dansk landsholdspiller op til EuroSkills 2025

    Rekordstort dansk landsholdspiller op til EuroSkills 2025

    uddannelse ›I alt 43 automatteknikere, bygningsstruktører, elektrikere, lastvognsmekanikere med mange flere er udtaget til Danmarks hidtil største hold, når der til september afholdes EuroSkills 2025 i Herning