For en ny generation af rejsende går turen over vandet via TikTok

For en ny generation af rejsende går turen over vandet via TikTok

Rederiet Stena Line skaber bølger på TikTok med ny kampagne rettet mod Generation Z, der gennem kreativt og engagerende indhold forsøger skabe forbindelse mellem den yngre svenske og danske generation af potentielle rejsende

Stena Line står ligesom mange andre virksomheder overfor udfordringen at nå den yngre målgruppe.

Rederiet, der blandt andet sejler mellem Gøteborg og Frederikshavn har en stor og loyal kundegruppe, når det kommer til rejsende i alderen 40-57 år, og har igennem de sidste år kunnet rapportere om stigende bookingtal for både den svenske og danske side af Kattegat.

Det er dog nogle noget anderledes tal, hvis man ser på rejsende i den yngre målgruppe, noget som Stena Line nu for første gang aktivt forsøger at gøre noget ved.  

Med kampagnen ønsker Stena Line at skabe opmærksomhed omkring Danmark og Sverige som rejsemål.

Kampagnen skal forsøge at skabe samhørighed og en fællesskabsfølelse på tværs af sundet i målgruppen 18+, en gruppe der siden 2020 har brugt Tiktok i langt højere grad end andre sociale medier.

Ifølge Stena Line bruges bruges TikTok i dag såldes af 24% af danskere i alderen 15-29 år og hele 50 procent af den svenske befolkning i alderen 16-25 år.

Derudover bruger Generation Z, som er den generation Stena Line hovedsageligt forsøger at nå gennem den nye kampagne, gennemsnitligt 57 minutter dagligt på at scrolle gennem videoer på den verdensomspændende platform.

- Med denne kampagne tager vi et vigtigt skridt for at møde vores fremtidige rejsende der, hvor de er mest aktive.

- TikTok giver os en unik mulighed for at kommunikere direkte med Generation Z på en måde, der er både autentisk og engagerende.

- Vi ønsker at vise dem, at Sverige og Danmark har utallige oplevelser at byde på, og ved at fremhæve både kulturelle forskelle og ligheder mellem vores to lande, håber vi at skabe en samhørighedsfølelse, der inspirerer unge til at opleve og udforske nabolandet, siger Ulf Staff, Travel Commercial Manager hos Stena Line.

En svensker og en dansker gik ombord på en færge
Stena Line har længe haft flere omfattende samarbejder med influencere, og kampagnen på det nye medie, TikTok, er derfor et naturligt næste skridt i virksomhedens markedsføring til morgendagens rejsende.

For at fange de unge voksnes interesse har Stena Line allieret sig med to kendte influencere, den svenske Anton Lindström og den danske Silas Thorup.

De to influencere besøgte i foråret på skift hinandens hjemlande og byer for sammen at udforske favoritrestauranter, skjulte perler og yndlingssteder, alt imens de dokumenterede deres møde med den anden kultur. 

Alt sammen til inspiration for andre unge voksne, der er på udkig efter en ny destination at udforske i deres nærområde.

- Vi er meget spændte på denne store satsning, da vi tror på, at samarbejdet med Anton Lindström og Silas Thorup vil hjælpe os  med at skabe en dybere forbindelse til den yngre generation.

- Udfordringen med at nå denne målgruppe er noget, mange virksomheder står overfor, og vi ser frem til at følge resultaterne af kampagnen.

- Vi håber, at succesen vil give os mulighed for at fortsætte kampagnen til efteråret og yderligere styrke samhørigheden mellem Sverige og Danmark.

- Ved at vise de kulturelle forskelle og ligheder håber vi at inspirere unge voksne til at udforske og opleve vores nabolande på en ny og spændende måde, siger Ulf Staff.

-hawin

 

24/6 2024
  • CO2-lagring på land rykker nærmere

    CO2-lagring på land rykker nærmere

    havne ›Etableringen af Greenport Scandinavia – CCUS hub’en i Hirtshals Havn – rykker endnu et skridt nærmere, efter at Energistyrelsen netop har tildelt tilladelser til at efterforske CO2-lagring på land
  • Gevinster risikerer at ryge til udlandet

    Gevinster risikerer at ryge til udlandet

    havne ›Arbejdspladser, fremgang og afgørende skridt i den grønne omstilling. Det er gevinster, som nu risikerer at ryge til udlandet, mens havneudvidelsen er sat på pause. Det mener direktør i Aarhus Havn, Thomas Haber Borch
  • DI: Pause af havneudvidelse rammer dansk konkurrenceevne

    DI: Pause af havneudvidelse rammer dansk konkurrenceevne

    havne ›Forligskredsen bag udvidelsen af Aarhus Havn har besluttet at sætte planerne på pause. Den beslutning møder hård kritik fra Dansk Industri, der slår fast, at det vil have store konsekvenser for danske virksomheders konkurrenceevne
  • Havneudvidelsen i Aarhus er sat på pause

    Havneudvidelsen i Aarhus er sat på pause

    havne ›Partierne bag den politiske aftale om udvidelse af Aarhus Havn i Aarhus Byråd, Socialdemokratiet, SF, Konservative og Venstre, har besluttet at sætte planerne om havneudvidelsen på pause i en årrække
  • Molslinjen gør rent bord ved DDA

    Molslinjen gør rent bord ved DDA

    havne ›Bordet ved Molslinjens delegation ved Danish Digital Awards, DDA, blev fyldt med hæder, da priserne for årets bedste digitale kampagner for nyligt skulle uddeles. Molslinjen var nomineret i ni kategorier – og vandt i alt syv priser
  • Hirtshals Havn lander millionoverskud    

    Hirtshals Havn lander millionoverskud   

    havne ›Hirtshals Havn kommer bedre ud af 2023 end forventet og præsterer et resultat på 9,3 mio. kr. Dermed understreger Hirtshals Havn endnu en gang, at virksomheden er inde i en positiv udvikling og har en bundsolid økonomi
  • DFDS sælger mini-cruise-ruten mellem Norge og Danmark

    DFDS sælger mini-cruise-ruten mellem Norge og Danmark

    havne ›Ruten Oslo-Frederikshavn-København er solgt til det svenske rederi Gotlandsbolaget, dermed får ruten det fremtidige fokus og de investeringer, der er nødvendige for at udvikle den, mens DFDS styrker fokus på sin kerneforretning inden for fragt, passagertransport og logistik
  • Erfaren erhvervsprofil er ny bestyrelsesformand for Hirtshals Havn

    Erfaren erhvervsprofil er ny bestyrelsesformand for Hirtshals Havn

    havne ›Aalborg Portland-direktør Michael Lundgaard Thomsen er ny bestyrelsesformand for Hirtshals Havn, hvor han vil bruge sin store erfaring til at sikre en fortsat positiv udvikling og gøre havnen til omdrejningspunkt for den grønne omstilling