Klagenævn stopper udvidelse af Aarhus HavnFremtidens Havn har Aarhus Havn kaldt det store udvidelsesprojekt på - i første omgang - 43 hektar. Nu er lokalplanen underkendt af klagenævn. Illustration: Aarhus Havn

Klagenævn stopper udvidelse af Aarhus Havn

Den første, planlagte 43 hektar store udvidelse af Aarhus Havn bliver foreløbigt ikke til noget. Et enstemmigt Planklagenævn har tirsdag besluttet, at miljøvurderingslovens minimumskrav til en miljørapport ikke er opfyldt og lokalplanen er derfor ophævet

Af Lisbeth Petersen

- En historisk milepæl, blev det kaldt, da et politisk flertal i Aarhus Byråd sidste år i juni vedtog en stor udvidelse af containerhavnen i Aarhus efter fem års indledende arbejde med projektering og borgerinddragelse.

Med den politiske godkendelse håbede havnen at kunne gå i gang med første etape af udvidelsen i 2025, men nu bliver den måske aldrig til noget.

En række borgere og foreninger - bl.a. Danmarks Naturfredningsforening - og Alternativet i Storkreds Østjylland har siden klaget til Planklagenævnet over den vedtagne lokalplan og miljøvurderingen for udvidelsen, og tirsdag fik klagerne medhold.

- Planklagenævnet ophæver lokalplanen og kommuneplantillægget med tilhørende miljørapport og sammenfattende redegørelse, da kommuneplantillægget ikke er i overensstemmelse med planlovens regler om udlæg af nye arealer til byzone, da lokalplanen og kommuneplantillægget ikke er i overensstemmelse med planlovens § 5 b, stk. 1, nr. 1 og 2, og da afgrænsningen af miljørapporten ikke er i overensstemmelse med miljøvurderingslovens § 12, stk. 1, skriver klagenævnet i sin afgørelse og konkluderer:

-Det betyder, at lokalplanen og kommuneplantillægget ikke længere gælder.

Kontorchef for Teknik og Miljø i Aarhus Kommune kalder i en pressemeddelelse nævnets afgørelse for "beklagelig" og udtaler:

- I afgørelsen peger nævnet på flere punkter, hvor plangrundlaget ikke lever til fulde op til kravene, og det vil vi nu sætte os detaljeret ind i.

- Derfor er det på nuværende tidspunkt ikke muligt sige yderligere om, hvad afgørelsen kommer til at betyde for selve projektet ud over, at plangrundlaget ikke er gyldigt på nuværende tidspunkt.

28/5 2024
  • Odder kan give nye problemer for  havneudvidelse

    Odder kan give nye problemer for havneudvidelse

    havne ›Odense Havns planlagte milliardudvidelse møder modstand af bl.a. naturfredningsforening og borgere. Og nu kan opdagelsen af en odder give flere problemer for projektet
  • Fredericia Container Terminal A/S etableret

    Fredericia Container Terminal A/S etableret

    havne ›Fredericia Shipping er majoritetsaktionær og APM Terminals og ADP minoritetsaktionærer i det nye selskab, som vil udvikle og sikre den fremtidige vækst i containermængderne på Fredericia Havn
  • Stena Line køber Wasaline

    Stena Line køber Wasaline

    havne ›Med opkøbet af Wasaline og ruten mellem Umeå og Vaasa styrker Stena Line sin position i Østersøområdet og udvider sit netværk med en femte rute i regionen
  • Ny containerrekord i Aarhus Havn

    Ny containerrekord i Aarhus Havn

    havne ›I årets første ni måneder har Aarhus Havn haft en containervækst på 27 procent. Og i årets tredje kvartal har havnen opnået den højeste containeromsætning nogensinde
  • Bølgetestet havnebyggeri

    Bølgetestet havnebyggeri

    havne ›I et bølgebassin på Aalborg Universitet, tester forskere hvordan den kommende udvidelse af Hirtshals Havn bliver påvirket af elementernes rasen. Resultaterne giver kritisk information om konstruktionen
  • Test af autonom rengøring af containere

    Test af autonom rengøring af containere

    havne ›Helsingborg Havn og virksomheden MCS Robotics AB undersøger de kommende måneder, om en robotløsning med AI-styret billedegenkendelse kan bidrage til et bedre arbejdsmiljø og et mindre miljøaftryk
  • Ny cfo hos Aarhus Havn

    Ny cfo hos Aarhus Havn

    havne ›Rikke Bjørn Sørensen er ny økonomidirektør i Aarhus Havn. Med sig har hun masser af erfaring fra dansk erhvervsliv
  • Stærk efterårsferie for Molslinjen

    Stærk efterårsferie for Molslinjen

    havne ›Mange passagerer valgte vandvejen i efterårsferien. Og flere af dem benyttede Molslinjen. Rederiets ti færgeruter var blot 363 passagerer fra at slå rekorden fra 2019, som er det seneste normale år før corona