Klagenævn stopper udvidelse af Aarhus HavnFremtidens Havn har Aarhus Havn kaldt det store udvidelsesprojekt på - i første omgang - 43 hektar. Nu er lokalplanen underkendt af klagenævn. Illustration: Aarhus Havn

Klagenævn stopper udvidelse af Aarhus Havn

Den første, planlagte 43 hektar store udvidelse af Aarhus Havn bliver foreløbigt ikke til noget. Et enstemmigt Planklagenævn har tirsdag besluttet, at miljøvurderingslovens minimumskrav til en miljørapport ikke er opfyldt og lokalplanen er derfor ophævet

Af Lisbeth Petersen

- En historisk milepæl, blev det kaldt, da et politisk flertal i Aarhus Byråd sidste år i juni vedtog en stor udvidelse af containerhavnen i Aarhus efter fem års indledende arbejde med projektering og borgerinddragelse.

Med den politiske godkendelse håbede havnen at kunne gå i gang med første etape af udvidelsen i 2025, men nu bliver den måske aldrig til noget.

En række borgere og foreninger - bl.a. Danmarks Naturfredningsforening - og Alternativet i Storkreds Østjylland har siden klaget til Planklagenævnet over den vedtagne lokalplan og miljøvurderingen for udvidelsen, og tirsdag fik klagerne medhold.

- Planklagenævnet ophæver lokalplanen og kommuneplantillægget med tilhørende miljørapport og sammenfattende redegørelse, da kommuneplantillægget ikke er i overensstemmelse med planlovens regler om udlæg af nye arealer til byzone, da lokalplanen og kommuneplantillægget ikke er i overensstemmelse med planlovens § 5 b, stk. 1, nr. 1 og 2, og da afgrænsningen af miljørapporten ikke er i overensstemmelse med miljøvurderingslovens § 12, stk. 1, skriver klagenævnet i sin afgørelse og konkluderer:

-Det betyder, at lokalplanen og kommuneplantillægget ikke længere gælder.

Kontorchef for Teknik og Miljø i Aarhus Kommune kalder i en pressemeddelelse nævnets afgørelse for "beklagelig" og udtaler:

- I afgørelsen peger nævnet på flere punkter, hvor plangrundlaget ikke lever til fulde op til kravene, og det vil vi nu sætte os detaljeret ind i.

- Derfor er det på nuværende tidspunkt ikke muligt sige yderligere om, hvad afgørelsen kommer til at betyde for selve projektet ud over, at plangrundlaget ikke er gyldigt på nuværende tidspunkt.

28/5 2024
  • Skagen Havn øger omsætningen i 2024

    Skagen Havn øger omsætningen i 2024

    havne ›I 2024 var aktivitetsniveauet højt hos Skagen Havn. Den samlede omsætning steg markant og Skagen Havn havde en rekordomsætning på 86,4 millioner kroner, mod en hidtidig rekord i 2023 på 81,8 millioner kroner. I 2024 realiserede Skagen Havn et resultat på 26,9 millioner kroner
  • -Genvalg understreger fortsat stabilitet i en uforudsigelig virkelighed

    -Genvalg understreger fortsat stabilitet i en uforudsigelig virkelighed

    havne ›Lars Jespersen er på generalforsamlingen i Danske Shipping- og Havnevirksomheder, (DSHV), genvalgt som formand. Foreningen fortsætter sin dedikation til at forbedre rammerammebetingelserne for danske shipping- og havnevirksomheder, udtaler bestyrelsen, hvor Michael Rühe fra Jutlandia Terminals A/S er nyvalgt medlem
  • Grenaa Havn leverer bedste resultat nogensinde

    Grenaa Havn leverer bedste resultat nogensinde

    havne ›For sjette år i træk kan havnen præsentere rekordomsætning i årsregnskabet. Nettoomsætningen sidste år steg ca. ni millioner kroner i forhold til året før, og udover stor aktivitet og nye investeringer, kan Grenaa Havn glæde sig over en meget høj kundetilfredshed
  • Rønne Havn: konsolidering vil fremover fylde mere end ekspansion

    Rønne Havn: konsolidering vil fremover fylde mere end ekspansion

    havne ›Fremtidssikringen af Rønne Havn har været i fokus det forgangne år. Med en nettoomsætning på ca. 170 mio. kr. og et overskud på knap 63 mio. kr., svarende til et afkast på godt fem procent, har havnen oplevet fornyet vækst og styrket sin position, som nu skal fastholdes
  • Krydstogtssæsonen har kurs mod ny besøgsrekord i Aarhus Havn

    Krydstogtssæsonen har kurs mod ny besøgsrekord i Aarhus Havn

    havne ›Lørdagen før påske anløb AIDAmar til krydstogtskajen i Aarhus Havn. Det blev starten på en sæson, hvor flere sejlende turister end nogensinde før - faktisk helt op imod 200.000 - forventes at komme til byen
  • Transportsektoren er i søgelyset for cyberangreb

    Transportsektoren er i søgelyset for cyberangreb

    havne ›Fremover samles hele transportsektoren i én trusselsvurdering. Den nye vurdering af cybertruslen mod land-, luft- og jernbanetransporten i Danmark viser, at truslerne, som primært er fra Rusland, enten er meget høje eller høje, og det skal sektoren være klar til at håndtere, siger ministeren
  • Uddybet sejlrende løfter Esbjerg Havns kapacitet og potentiale

    Uddybet sejlrende løfter Esbjerg Havns kapacitet og potentiale

    havne ›Uddybningen af sejlrenden til Esbjerg Havn til 12,8 meter er nu afsluttet. Den strategiske udvidelse betyder, at havnen nu kan tage imod markant større skibe, hvilket både styrker Danmarks position i den grønne omstilling og som logistikknudepunkt for NATO
  • Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    havne ›En fælles industristandard for seafastening-design af vindmøllekomponenter på installationsfartøjerne accelererer opsætningen af havvindmøller og er samtidig ressourcebesparende, bl.a. fordi grejet til fastgørelse af komponenter går igen fra projekt til projekt