Nyt værktøj skal fjerne brandbarrierer for e-fuels(Foto: Arkiv, Odsgard A/S)

Nyt værktøj skal fjerne brandbarrierer for e-fuels

De nuværende standarder og retningslinjer for brandrisici rækker ikke, når man vil bygge eller ombygge skibe til at sejle på metanol, ammoniak eller brint. Sammen med ShippingLab udvikler DBI derfor et værktøj, der gør det muligt at lave en brandstrategi for et hvilket som helst fartøj

Den maritime sektor spiller en vigtig rolle, når udledningen af drivhusgasser skal reduceres.

Dels ved at konstruere nye fartøjer, som sejler på e-fuels som metanol, ammoniak og brint, og dels ved at ombygge eksisterende fartøjer til de alternative brændstoffer.

Der er en lang tradition for og stor erfaring med at sejle med alternative brændstoffer som last.

Men når man nu også skal sejle på dem til fremdrift, rækker de nuværende standarder og retningslinjer ikke, når det gælder brandrisici.

Samtidig tager det tid at tilpasse dem den nye håndtering og anvendelse, der bl.a. kan omfatte hybridløsninger med både alternativt og traditionelt brændstof.

Derfor har sektoren brug for vejledning nu, hvis ikke brandsikkerheden for besætning, passagerer og last skal blive en hindring for den grønne omstilling i maskinrummene.

Den vejledning skal det nye projekt, Metafuel, give.

Projektet gennemføres af Dansk Brand- og sikringsteknisk Institut (DBI), og det sker i regi af Shipping Lab for at sikre et tæt samarbejde med den danske maritime sektor.

- Der er behov for et håndgribeligt værktøj, som kontinuerligt og omkostningseffektivt kan tilpasse sig den nye virkelighed med grønne brændstoffer.

- Vores mål med Metafuel er at gøre det muligt at lave en brandstrategi for et hvilket som helst fartøj – uanset hvordan det konfigureres, og uanset om det er nybyg eller ombygning af et eksisterende fartøj.

- Dermed kan det hjælpe med at gøre den grønne omstilling realistisk for flere end de førende rederier, siger Carsten Møller, Business Development Specialist for Maritime and Power-to-X hos DBI.

Både besætning og teknologi
DBI har flere årtiers erfaring med brandsikkerhed i den maritime sektor, ligesom GTS-instituttet også har et stærkt fokus på Power-to-X, bl.a. med henblik på hvordan metanol, ammoniak og brint skal håndteres på havne.

Den viden bygger Metafuel videre på, når projektet skal udvikle et værktøj, der favner både besætning, herunder sikkerhedsudstyr, træning og anvendelse, og teknologi, herunder skibstype og brandsikringsanlæg.

- Et eksempel er sikkerhedsdragter. Som det er i dag, er der én type dragt ved udslip af ammoniak og en anden type ved brandbekæmpelse. Så hvordan håndterer man, hvis der både sker udslip og opstår brand? siger Carsten Møller og fortsætter:

- Og hvilken slukningsmetode er den bedste til en metanolbrand i et maskinrum, hvor der også er heavy fuel? Spørger man rederierne i dag, siger de CO2, da det er påkrævet. Men reelt ved ingen, om det er den bedste løsning.

Blåstemplet af ShippingLab
Det er den hands-on-tilgang, som har fået ShippingLab til at tage projektet under sin paraply og gøre DBI til partner.

- Det er et vigtigt projekt, fordi det kan fjerne en barriere for den grønne omstilling af den maritime sektor og styrke bredden i den.

- Som det er i dag, er der stor usikkerhed om, hvilke regler man skal efterleve med hensyn til brandsikkerhed, hvis man f.eks. vil sejle på ammoniak, siger Magnus Gary, Project Director hos ShippingLab.

Samtidig kan man nemlig forestille sig en masse udfordringer på forhånd og ende med at overregulere og dermed fordyre projekter.

- Styrken ved Metafuel er, at projektet vil udvikle en metode til at kunne lave en brandstrategi for en hvilken som helst konfiguration af et skib. Altså, hvad der reelt er kritisk, og hvilke tiltag der reelt er behov for, uddyber Magnus Gary.

Han ser frem til at være med til at sikre projektet en solid forankring i den maritime sektor – både hos rederier, værfter, klassifikationsselskaber og øvrige interessenter.

Standardiseret, global metode
Den forankring vil også komme til udtryk i anden del af Metafuel, hvor værktøjet til brandstrategi skal afprøves i praksis i designet af et eller flere fartøjer.

- På den måde får opnår vi vigtige eksempler. Det kan være alt fra en lokal færge, som skal sejle på metanol, til et ro-ro-skib på ammoniak. Vi er meget åbne for samarbejder, siger Carsten Møller.

Sammen med DBI’s projektleder på projektet, Mads Ragnwald Nielsen, ser han perspektiver, der rækker langt ud over Metafuel:

- Vi starter med et forholdsvis afgrænset projekt, men vores vision er, at Metafuel giver en standardiseret metode for, hvordan man på globalt plan dokumenterer en brandstrategi for et fartøj, der sejler på grønne brændstoffer, understreger Carsten Møller.

-hawin

3/6 2024
  •  Grønt energiselskab investerer 500 mio. kr. på Hirtshals Havn

    Grønt energiselskab investerer 500 mio. kr. på Hirtshals Havn

    havne ›Det bliver et af Danmarks største, grønne energilagre, virksomheden Green Energy Vault etablerer på havnen. Anlægget bidrager til havnens ambitiøse planer om at blive et knudepunkt for produktion og forbrug af energi fra vedvarende energikilder
  • Havnepartnerskab: Havnearealer skal sikres af staten

    Havnepartnerskab: Havnearealer skal sikres af staten

    havne ›Havnene i Danmark har en nøglerolle for grøn omstilling og handel, og derfor skal staten sikre den plads, de kræver. Det er en af 20 anbefalinger, de 30 aktører i Havnepartnerskabet nu har afleveret til regeringen
  • Specialfartøj ankommet til Femern Bælt-projektet

    Specialfartøj ankommet til Femern Bælt-projektet

    havne ›Et helt unikt fartøj, der får en nøglerolle i nedsænkningen af de enorme tunnelelementer, er ankommet til Femern Bælt-tunnelens byggeplads ved Rødbyhavn på Lolland
  • MSC Group etablerer ny containerterminal på Aarhus Havn

    MSC Group etablerer ny containerterminal på Aarhus Havn

    havne ›Det globale containerrederi Mediterranean Shipping Company (MSC) har indgået lejeaftale om et areal på havnen. Dermed får Mærsk konkurrence på containerhåndteringen, som det danske rederi hidtil har haft monopol på på Danmarks største erhvervshavn
  • Stort kvalitetsløft til færge på Øresundslinjen

    Stort kvalitetsløft til færge på Øresundslinjen

    havne ›Når elfærgen, Aurora, den 2. oktober sættes i drift efter værftsophold, er det en færge, som er næsten uigenkendelig. Hele færgen har fra yderst til inderst fået en makeover og er blandt andet blevet udstyret med en helt nyrenoveret restaurant, hvor konceptet bliver kvalitet over kvantitet
  • DanPilot har stigende efterspørgsel og øger kapaciteten

    DanPilot har stigende efterspørgsel og øger kapaciteten

    havne ›Siden 2022 har lodseriet øget lodskapaciteten med mere end 25 procent, hvilket afspejler en historisk stor stigning og efterspørgsel af DanPilots service. Det øgede aktivitetsniveau har medført øgede omkostninger, hvilket blandt andet drejer sig om investering i nye lodser for at tilpasse kapaciteten til efterspørgslen
  • Skagen Havn styrker krydstogtteamet

    Skagen Havn styrker krydstogtteamet

    havne ›Stadig flere rederier ønsker at anløbe Danmarks nordligste havn med krydstogtskibe. Derfor har Skagen Havn ansat Line Hardis Olesen som Cruise Assistent i specialteamet, som dermed er oppe på fire ansatte
  • Åben havn og byggeplads på Masnedø

    Åben havn og byggeplads på Masnedø

    havne ›På søndag den 15. september inviterer Vejdirektoratet sammen med Vordingborg Havn og den italienske hovedentreprenør SBJV igen alle interesserede til at følge det store brobyggeri og havnens aktiviteter. De besøgene kan nu også komme ud på den nye Storstrømbro